Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Iltoja,
Tuossa nyt talvipakkasilla parvekkeella tupakalla ollessani olen kiinnittänyt seikkaan huomiota. Talon edessä on hidastetöyssy. Aina kun siitä ajaa GM ajan saab (ng900 ja siitä eteenpäin) ja jokin opeli, niin kauhea nirskuna ja narskuna kuuluu, ilmeisesti iskareista? Mistähän johtuu?
Millään muulla autolla, oli sitten uusi tai vanha, ei tuollasia
ääniä tule. Ja tuo meinaa kuuluu aika kovaa.
9-5:sta en tiedä, kun niitä ei montaa ole ohi mennyt, ehkä niissä ei ko. ongelmaa?
Mutta ng900, 9-3, 9-3ss/sc kun siitä ajaa, niin aijai mikä korvia vihlova ääni.
Samaten esim. Opel Vectra kun siitä menee niin "niersk"....
Tulipahan sellasta pohdiskeltua tässä lomalla ollessa.
- Harri
Tuossa nyt talvipakkasilla parvekkeella tupakalla ollessani olen kiinnittänyt seikkaan huomiota. Talon edessä on hidastetöyssy. Aina kun siitä ajaa GM ajan saab (ng900 ja siitä eteenpäin) ja jokin opeli, niin kauhea nirskuna ja narskuna kuuluu, ilmeisesti iskareista? Mistähän johtuu?
Millään muulla autolla, oli sitten uusi tai vanha, ei tuollasia
ääniä tule. Ja tuo meinaa kuuluu aika kovaa.
9-5:sta en tiedä, kun niitä ei montaa ole ohi mennyt, ehkä niissä ei ko. ongelmaa?
Mutta ng900, 9-3, 9-3ss/sc kun siitä ajaa, niin aijai mikä korvia vihlova ääni.
Samaten esim. Opel Vectra kun siitä menee niin "niersk"....
Tulipahan sellasta pohdiskeltua tässä lomalla ollessa.
- Harri
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Alkujaan suunnittelijasta. Ng 900:ssa ja Og 9-3:ssa on edessä suhteellisen paksu vakaajatanko ja leveähköt runkopuslat sille = Runsaasti pinta-alaa teräksisen vakaajan ja runkopuslan kumin välillä kitkaa muodostamassa ja yrittämässä tarttua.Harrimatias kirjoitti:Mistähän johtuu?
Jos em. mallien etupää ei enää pakkasella narise tai vaaku niin melkeinpä etuvakaajan runkopuslat ovat jo väljistymään päin.
E: korjattu karu typo..
Viimeksi muokannut Minuteman, Ke Helmi 16, 2011 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Onko kyseinen narskunta aivan normaalia ja sellainen asia josta ei toinna huolestua? 9-3SS:ssä monen ilmiö huomattu kun pikkuteillä ajeltiin hieman vauhdikkaammin tänään ja heitoissa ja kevennyksissä pientä narskuntaa kuului.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Vaakkuminen on kyllä kaukana tuostä äänestä.
On sen verran metallinen nirskuna että kyllä se ääni enemmänkin pelottavalta kuuluu kuin terveeltä
Kyllähän se tuo omakin kun seisoo näillä pakkasilla päivän, niin ensimmäisessä hidastetöyssyssä nirskahtaa hyvin, mutta ei enää toisella. Häiritsevä ääni in any case.
On sen verran metallinen nirskuna että kyllä se ääni enemmänkin pelottavalta kuuluu kuin terveeltä
Kyllähän se tuo omakin kun seisoo näillä pakkasilla päivän, niin ensimmäisessä hidastetöyssyssä nirskahtaa hyvin, mutta ei enää toisella. Häiritsevä ääni in any case.
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
En tunne tarkemmin 9-3SS:n tapausta narinan suhteen, mutta Ng900- ja Og9-3:ssa kyseessä on vain harmillinen ominaisuus jolle ei oikein ole tehtävissä mitään, mutta joka ei myöskään oikein merkittävästi kuluta mitään. Rasvausta on kai yritetty hennolla menestyksellä mutta tulos ei ilmeisesti ole ollut pitkäikäinen.Pakari kirjoitti:Onko kyseinen narskunta aivan normaalia ja sellainen asia josta ei toinna huolestua? 9-3SS:ssä monen ilmiö huomattu kun pikkuteillä ajeltiin hieman vauhdikkaammin tänään ja heitoissa ja kevennyksissä pientä narskuntaa kuului.
Mitään maaöljypohjaista tai vaseliinirasvaa ei kannata noille alustan kumeille yleisestikään tarjota, niiden kumilaatu ei ole öljynkestävää ja rasvatessa tuloksena on turvonnut ja jousto-ominaisuksiltaan lakritsin veroiseksi muuttunut pusla. Silikonirasva on turvallisempaa jos rasvausta kokeilla täytyy.
Vaakkuminen, narina, kirskunta. Autot äänineen ovat yksilöitä ja niin kuulijoiden tulkinnatkin, kaikista noista ja muistakin täällä on kertoiltu.Harrimatias kirjoitti:Vaakkuminen on kyllä kaukana tuostä äänestä.
Esmes tuossa eräässä Ng900:ssa on ominaisuutena juuri loivissa heitoissa vaakunta, kuin olisi ankka kyydissä.
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Eipä toi allekirjoittaneen käyttökinneri mitään natise. Toisinaan terävemmissä kuopissa kuuluu vaan pientä kolinaa oikealta takaa, mutta sen syy on jo tiedossa (ylemmän poikittaistuen navan puoleisessa puslassa vähän väljää).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Vaakuntaa juu tulee alkuun "pehmeissä" töyssyissä
Mutta toi kirskunta on eri ääni :> Tosin, eipä sillä jossei se ole mikään rikkimenevä.
Kunhan lähti vain ajatusleikki että mistä lie johtunee...
Ja Vectrassa tarkennuksena, tänään kirskunnan yksilö oli näitä 2000-luvun puolenvälin korimallia vai mitä lie --> http://www.nettiauto.com/opel/vectra/3708036
Tuon korimallinen edustaja.
Mutta toi kirskunta on eri ääni :> Tosin, eipä sillä jossei se ole mikään rikkimenevä.
Kunhan lähti vain ajatusleikki että mistä lie johtunee...
Ja Vectrassa tarkennuksena, tänään kirskunnan yksilö oli näitä 2000-luvun puolenvälin korimallia vai mitä lie --> http://www.nettiauto.com/opel/vectra/3708036
Tuon korimallinen edustaja.
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Joo, tuolla saattaakin olla jotain yhteneväistä Saabin kanssa, visuaalisesti ainakin on. Toi b-kinnerin etupää on aivan erinäköinenkin, näyttää mun silmään jopa prässiplootutukivarsineen vanhemmalta kuin NG900:sen etupää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Olenkin aina miettinyt, että kuuluuko toi narina jalankulkijoille. Kabiiniinhan toi ääni on järkyttävä näillä keleillä.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Äkkiseltään mietittynä tuntuisi aika loogiselta, että kun äänen lähde on auton ulkopuolella, niin se ääni kuuluu myös siellä ulkopuolella. Toki harvemmin on tullut oltua auton ulkopuolella, kun on näillä pakkasilla ajanut töyssyistä...
On myös mahdollista, että muut äänet kuten falskaava pakosarja peittävät noita ääniä.
On myös mahdollista, että muut äänet kuten falskaava pakosarja peittävät noita ääniä.
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Juu tätäpä ihmettelin itekki.. ainaki juuri kun ajoon on lähtenyt (pakkasta 10-25) niin jokainen vähänkään isompi kuoppa tai katukivetys tms, narskuttaa auton etupäätä. Tai joo, ehkä se kuulostaa omaanki korvaan enemmän joltain ankalta ku narinalta Mutta mun mielestä tuo vaakkumis ääni lähtee juurikin jostain kumi vs. rauta osista tms?? Älyttömän ärsyttävä ku kaikki "ylimääräset" äänet herättää heti epäilyksiä
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Jos se Ng 900- tai Og 9-3:n etupään kirskunta on oikein metallista sellaista ja jos kuuluu vieläpä toispuoleisesti niin kannattaa tarkistaa että onko etujousesta ensimmäinen vartti tai puolikierrosta alapäästään irronnut. Jos on, niin jousi ei enää keskity oikein vaan pääsee liikkumaan liikaa sivusuunnassa, joustintuen alalautasen kulhomaista ulkolaitaa vasten ja kirskuu tai kolisee. Jousenpätkä voi löytyä alalautasen päältä, tai jos enää ei, niin jousen päädyn pitäisi ehjänä päätyä ja vastata alalautasesta läpiprässättyyn (melko naurettavaan) stopparilirvakkeeseen.Harrimatias kirjoitti:Vaakuntaa juu tulee alkuun "pehmeissä" töyssyissä
Mutta toi kirskunta on eri ääni :> Tosin, eipä sillä jossei se ole mikään rikkimenevä.
Vaan eipä tuokaan vika mitään dramaattisia seurauksia aiheuta, jollei sellaiseksi lasketa etutolpan irroitusta ja sen kanssa painiskelua.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Juu, se ainakin oman kohdallani havaitun nirskautuksen aiheuttaa juuri ensimmäinen terävämpi töissy kuten hidaste. Itse aina olettanut, että siinä vaan "jäiset" paikat avautuu, kun seuraavassa sitä ei oikein tule.
Se vaakunta onkin sitten hauskempi kun sitä tulee niin usein pitkään huonolla tiellä...
vaak, vaak, vaak... Ja se ei oikein katoakaan edes ajamalla. Eli se on ihan lähes pysyvä ilmiö täällä ainakin mun alustalla
Se vaakunta onkin sitten hauskempi kun sitä tulee niin usein pitkään huonolla tiellä...
vaak, vaak, vaak... Ja se ei oikein katoakaan edes ajamalla. Eli se on ihan lähes pysyvä ilmiö täällä ainakin mun alustalla
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Uusi 9-5:n ei nitise, ei narise eikä napsahtele! Tää on ollut hiljainen koko tämän kulkemani lähes 24000km. Alusta on aivan erilainen kuin 9-3:ssa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabien ja Opelin alustan narskunnan ihmettely
Ooppelit on aina nitissy ja narissu.
Jos ei jostain alustasta niin vähintäänkin ne muoviset kojelaudat talvisin kirskuu jatkuvasti vähänkin epätasasilla teillä. Sille toki voi jotain tehdä, mutta sitä ei aina kesällä muista
Jos ei jostain alustasta niin vähintäänkin ne muoviset kojelaudat talvisin kirskuu jatkuvasti vähänkin epätasasilla teillä. Sille toki voi jotain tehdä, mutta sitä ei aina kesällä muista