Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

V.J.S kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti:Kävin juuri varta vasten testaamassa oman 304000km ajetun tonnarin kylmäkäynnistyvyyden. Seisonut n.15 tuntia -30 asteen pakkasessa ja lähtihän se pirulainen käymään noin 10 sekunnin starttauksen jälkeen 8) On se vaan talviauto :D
Höpöhöpö, talviautoa nähnykkään tommonen sahuuttava fiiaatti. Mamman saappi seissy viikon (edellisviikon perjantaista itse asiassa, eli puoltoista viikkoa), jonka jälkeen eilen ajettu 2km siirtymä edes takas puolentoistatunnin stopilla kohteessa. Öljyinä 10W-40 Maxlifet, ei minkäänlaisia lämmittimiä moottorilla ja akkuna Volvosta puolitehoisena eläkkeelle siirretty joku italialainen 70Ah ties kuinka wanha patteri:

Tänään aamulla -24:
http://www.youtube.com/watch?v=rjghxu5Pu6M
Kai se nyt lähtee tuollaisessa pikkupakkasessa vaikka kiljukin käymään :lol: :lol:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja cab95 »

mestari kirjoitti:Akunhan voi käyttää ohi ajaessa kuormitusmittauksessa autosähköliikkeessä tai ostaa esim ,mikrokulmasta porvoosta taikka jyväskylästä taloustalosta muutamalla kympillä akun kuormitusmittarin, samanlainen kuin autokorjaamoissa nähty kädessäpidettävä.
itse testasin sen kuormittamalla erilaisia akkuja akkusähköliikkeessä ja vertailu koneena oli liikkeen oma hiilipakalla oleva iso sun mittari.
skaala oli sen verran laaja mutta vertailu osoitti että olen samoilla skaaloilla eli luotettavuus huonon akun raakkaamiseksi on hyvä.
Mä taasen erimieltä tuollaisen testerin luotettavuudesta,kun viime talvena femman orkkis akku ei kestäny edes 20min eeberin käyttöä(sit kuulu naps naps startti yritykses)testeri kuitenkin täyteen ladatusta akusta ei ongelmia löytäny(eli mites se testeri matkii kylmänä tehon romahtamista).No uudel akul sai puol tuntia eeberöidä ja käyntiin iloisesti.Ja autolla aina eeberi käytön jälkeen ajellaan se 6tuntia/tyhmäkäyntiä.Toki c-tekki vapaapäivinä syöttelee virtasta
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

Pidin tänään päivällä vilttiä konepellin päällä ja auto oli katoksessa... Kun menin töiden jälkeen käynnistelemään, niin lämpötilamittari valehteli että se masiina ei olis vielä edes jäähtynyt. Liikahti sentään kaks milliä ainakin se viisari. :wink:
9-3 TiD AT SportCombi -07
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

V.J.S kirjoitti:Tänään aamulla -24:
http://www.youtube.com/watch?v=rjghxu5Pu6M
Omassa tontussa vielä tuohon lisäominaisuus, keskuslukitus pomppii samalla kun starttaa! :D

lvis kirjoitti:Tai muuta hyvää (toimivaa) ideaa?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-2601
Saabiton saabisti
#1470
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Noin hyvää ja toimivaa ideaa olen näihin päiviin asti tarvinnut vain kahdessa ferguson traktorissani :lol: Ja tuotakaan tuotetta en suosittele, etenkin kun niitä löytyy paljon parempiakin siihen tarkoitukseen :wink:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

vuorpe kirjoitti:
lvis kirjoitti:Tai muuta hyvää (toimivaa) ideaa?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-2601
Mihinkäs rööriin tuota tuutataan?

E: Niin tosiaan, paikallisessa autohuollossa eivät viitsisi alkaa laittamaan muun mallista lisälämmitintä kuin juurikin sen öljypohjaan tulevan, joka paikallisen varaosaliikkeen tietokannan mukaan on ainoa tähän autoon sopiva... Jos laittaisivatkin jonkun muun mallisen, niin takuuasiat jäisivät lämmitinvalmistajan sijaan autohuollon kontolle (tai mulle) siinä tapauksessa että jotain särkyy tai homma ei muuten vaan toimi.
Viimeksi muokannut lvis, Ke Helmi 16, 2011 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 TiD AT SportCombi -07
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ella »

Pari päivää sitten tuli testattua -27 asteen kylmäkäynnistystä 9-5:lla, kun Class Ohlsonin ajastinkello oli päättäny ettei Saab tarvitse lämmitystä :x 3-4 sekunttia starttausta ja käyntiin ekalla.
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

ella kirjoitti:Pari päivää sitten tuli testattua -27 asteen kylmäkäynnistystä 9-5:lla, kun Class Ohlsonin ajastinkello oli päättäny ettei Saab tarvitse lämmitystä :x 3-4 sekunttia starttausta ja käyntiin ekalla.
Tämän ketjun kylmäkäynnistyskommentteja lukiessa on vähän tullut sellanen kutina, että mun on ihan turha pelätä ettei tuo lähtis käymään jonain aamuna :D

Mulla meni viime talvena ainakin kolme ajastinkelloa hajalle. Hommasin sitten vähän kalliimman, semmoisen punavalkoisen, missä on oikein viisarit ja kaikki. Merkkiä en muista, mutta hyvin on toiminut. Ajattelin vain ilmoittaa.
9-3 TiD AT SportCombi -07
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kyllä minusta käynnistymättömyyden pelko lämmittämättä on ihan aiheellinen kun lämpömittari alkaa hipoa -30 lukemaa. Omakohtaista kokemusta on tuossa ennen joulua kun eberi oli mykkänä ja mittari näytti -29, ei lähteny käyntiin. Pyöritti kyllä eli akussa oli hönkyä mutta ei lähteny käyntiin ei. Olepa pioneeri ja asennuta tuollainen letkulämmitin ja kerro kokemuksista. Itsellä ollu ajatus eberin backupiksi sellainen mutta toistaiseksi ajatuksen asteella vielä. Noita saa paljon tehokkaampiakin kuin tuo Calixin tarjoama 400W.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

jmaatta kirjoitti:Olepa pioneeri ja asennuta tuollainen letkulämmitin ja kerro kokemuksista.
En kyllä uskalla. Ja luulen kyllä, että öljypohjaan laitettavakin versio lämmittää riittävästi, jos kerran sisätilalämmittimellä lohkon lämmittäminenkin auttaa asiaa :D

Harkitsin kyllä jo vakavasti viestittelyä Tallinnan pojille, josko päräyttäisinkin auton sinne Webaston asennusta varten. Tuli nimittäin tienattua viime kerralla yli 200 euron ostoksilla laivasta yksi ilmainen Tallinnan risteily Eckeröllä, eikä se autopaikka maksa kun pari kymppiä per suunta. Haen sitten samalla kertaa olutta ja lonkeroa vaikkapa sillä 600 eurolla, mikä menisi muuten paikalliseen Webasto-kioskiin.
9-3 TiD AT SportCombi -07
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Azanovix kirjoitti:Totuuden hetki lähestyy. Miten on tuplaysi pärjännyt kahdeksan tuntia arktisen ilmaston armoilla. Saas nähdä haetaanko koulusta sisältä piiiiiiiiiitkääää jatkoroikkaa. :lol:
Hyvinhän se hörähti käyntiin. Vähän ryyppyä päälle ja avaimesta vääntäen, ja johan läks. Joku ystävällinen sielu oli jättänyt tuulilasiin lapun, notta joku toinen oli käynyt peruuttamassa takapuskuriin ja laittanut vielä rekisterinumeron mukaan. Oli kuulemma tyttö lähtenyt vähän huuruisilla laseilla (ilmeisesti auton laseilla) peruuttamaan ja töötännyt suoraan pahki. Luonnollisesti myös poistunut saman tien paikalta. Täytynee huomenna selvittää auton haltija ja ottaa puhelu sinne suuntaan. :twisted:
Mitään selkeää ulkoista vauriota ei näy, mutta voihan sitä Honda-kuskia vähän muuten vain jututtaa...
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

Sabanisti kirjoitti:Punnaa tuommosen paikalleen http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autol ... ammittimet
Loppu toistaiseksi...
Loppu toistaiseksi...
Loppu toistaiseksi...

:D
9-3 TiD AT SportCombi -07
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kyllähän se lähtee, mutta meillä ainakin säälitään sen verran autoa että tällä viikolla vien rouvan aamulla junalle ja haen illalla ettei tarvitse aseman parkkipaikalta, missä ei tietenkään ole lohkolämmitysmahdollisuutta, laittaa käymään. Tuleehan siinä ylimääräistä ajoa 100km viikkoon mutta mukavampi näin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

On se muutamana aamuna lähtenyt lämmittämättä käyntiin. Tolpan ajastinkello ei oikein pysy ajassa näillä pakkasilla ja RTK:ta ei taida homma kiinnostaa...

EDU tais ilmoittaa alimmaksi jännitteeksi 8,7V mutta starttasi kuitenkin. Käynnistymisen jälkeen ylin jännite oli 15,1V josta laskee aika pian jonnekin 14,5V paikkeille ja sieltä vielä puolisen volttia alaspäin kun lämpenee paikat.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin