No tuo nyt ei yllätä ketään,eihän sinne ole osunu yhtään saabin konetta mistä olis vaihtovälil milliäkään öljyä kulunu9-5T kirjoitti:Saab kokemusta vasta 2,5milj km mutta aina on lähtenyt käymään ilman esilämmitystä ja lohkolämmittimiä yms. 230V systeemeitä en edes hyväksy autoon. Tuplahehkuja yms. leikkimistä ei tarvita kun pitää autot kunnossa. Missään ei ole kyllä yli 0,5milj. km mittarissa vielä, yli 260000km vähiten ajetussakin. Sellaista autoa jota ei ole uutana ostanut ei kannata haukkua sillä historia vaikuttaa.
Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
-32 ja vääränmerkkinen käynnistyi vielä aika hyvin (nyt piti startata 3-4s. ajan), tonnari taasen lähti melkein käyntiin täydellä akulla, mutta ei sittenkään
Taitaa tavallisen talvilaatuisen dieselöljyn pakkasenkesto päättyä aika lailla näihin pakkaslukemiin?
Edit: näemmä ainakin Ogelin ja Hakkilan Nesteillä myydään arktista dieseliä, täytyypä käydä tankkaamassa jommassa kummassa paikassa.
Taitaa tavallisen talvilaatuisen dieselöljyn pakkasenkesto päättyä aika lailla näihin pakkaslukemiin?
Edit: näemmä ainakin Ogelin ja Hakkilan Nesteillä myydään arktista dieseliä, täytyypä käydä tankkaamassa jommassa kummassa paikassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Puolisen tuntia ehti tonnari olemaan johdon päässä kun tolpan ajastin ei taaskaan ollut toiminut. Ärsyttävää. Vaan lähtihän se ekalla vaikka jännite laskikin melko alas:
Käynnistymisen jälkeen oli latausjännite suht reilu:
Laatikko ei tykännyt antaa pakkia ennenkuin oli jokusen minuutin lämmennyt...
Käynnistymisen jälkeen oli latausjännite suht reilu:
Laatikko ei tykännyt antaa pakkia ennenkuin oli jokusen minuutin lämmennyt...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Täällä sama, pitää kyllä lämmittää tovi, että automaatti suostuu vaihtaa vaihteen ilman järisyttävää tärinää. Pahempi on se, kun ensin peruuttaa ruudusta pois ja siitä pakilta runttaa D:lle. Pari kertaa jopa sammunut näiden pakkasten aikana. Liekö öljyt vanhat
vaiko ihan ominaista näillä pakkasilla. En kyllä muista edellisiltä talvilta vastaavaa ongelmaa.
vaiko ihan ominaista näillä pakkasilla. En kyllä muista edellisiltä talvilta vastaavaa ongelmaa.
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Sen verran on minunkin kehuttava että samanlaisessa -32 pakkaslukemassa käynnistyi 900i 2.1 vanhus vuodelta -92 vielä vaivattomasti ilman lohkolämmitintä. Itseasiassa lähes säikähdin kun muutaman puristustahdin jälkeen auto käynnistyi, ja korva keskittyi kuuntelemaan riittämättömän voitelun aiheuttamia epäterveitä ääniä. Vielä tällä kertaa niitä ei ainakaan sisälle asti kuulunut, vai lieneekö venyneen jakoketjun ajoittainen rallatus peittänyt ne alleen.ng900aero kirjoitti:-32 ja vääränmerkkinen käynnistyi vielä aika hyvin (nyt piti startata 3-4s. ajan), tonnari taasen lähti melkein käyntiin täydellä akulla, mutta ei sittenkään
Tulkoon tässä yhteydessä mainittua että Teboilin öljyillä nokka-akselin/ venttiilinpaininkuppien aiheuttamat äänetkin hävisi lähes kokonaan, eli säätömekanismi on ainakin suurimmaksi osaksi puhdistunut ja alkanut toimimaan. Suunnitelmissa oli kesän tullen jakoketjun vaihdon yhteydessä puhdistaa myös painimetkin, mutta tällä hetkellän en ole ihan varma sen työn tarpeellisuudesta.
-No, olisihan tuossa pari muutakin autoa ollut testattavissa käyntiinlähtöominaisuuksiltaan, mutta olkoon. Levätköön rauhassa..toistaiseksi.
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Sen verran on minunkin kehuttava että samanlaisessa -32 pakkaslukemassa käynnistyi 900i 2.1 vanhus vuodelta -92 vielä vaivattomasti ilman lohkolämmitintä. Itseasiassa lähes säikähdin kun muutaman puristustahdin jälkeen auto käynnistyi, ja korva keskittyi kuuntelemaan riittämättömän voitelun aiheuttamia epäterveitä ääniä. Vielä tällä kertaa niitä ei ainakaan sisälle asti kuulunut, vai lieneekö venyneen jakoketjun ajoittainen rallatus peittänyt ne alleen.ng900aero kirjoitti:-32 ja vääränmerkkinen käynnistyi vielä aika hyvin (nyt piti startata 3-4s. ajan), tonnari taasen lähti melkein käyntiin täydellä akulla, mutta ei sittenkään
Tulkoon tässä yhteydessä mainittua että Teboilin öljyillä nokka-akselin/ venttiilinpaininkuppien aiheuttamat äänetkin hävisi lähes kokonaan, eli säätömekanismi on ainakin suurimmaksi osaksi puhdistunut ja alkanut toimimaan. Suunnitelmissa oli kesän tullen jakoketjun vaihdon yhteydessä puhdistaa myös painimetkin, mutta tällä hetkellän en ole ihan varma sen työn tarpeellisuudesta.
-No, olisihan tuossa pari muutakin autoa ollut testattavissa käyntiinlähtöominaisuuksiltaan, mutta olkoon. Levätköön rauhassa..toistaiseksi.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Yöllä kävi lämpötila melkein -30 asteessa, ja sen huomasi kun puolitoista tuntia sitten (-22 astetta) käynnistin 9-3:n (ei lohkolämmitintä). Vouu-vou-vouvroooom kuului konehuoneesta... suht laiskasti pyöritti. Kuskin ovi ei meinannut mennä kiinni, vaan ensimmäiset pari kilometriä ajettiin ovi siinä tuulihaka-asennossa (siis ei kokonaan kiinni muttei auki) ennen kuin suostui sulkeutumaan. Tämä kuuluisa narina alustasta myöskin kuului ensimmäistä kertaa tuon omistamisen aikana.
Nyt äsken (-20) yritin käynnistää 900:sta (lohkolämmitin on mutta joutui luovuttamaan eilen tolppapaikan Lepo Vectralle) ja pyöritti muttei lähtenyt käyntiin, mikä on ihan ymmärrettävää kun ryyppy ei toimi kunnolla ja kaasarissa on muutakin epäkuntoisuutta (toivottavasti saadaan koko auto ensi viikolla korjaajalle).
Nyt äsken (-20) yritin käynnistää 900:sta (lohkolämmitin on mutta joutui luovuttamaan eilen tolppapaikan Lepo Vectralle) ja pyöritti muttei lähtenyt käyntiin, mikä on ihan ymmärrettävää kun ryyppy ei toimi kunnolla ja kaasarissa on muutakin epäkuntoisuutta (toivottavasti saadaan koko auto ensi viikolla korjaajalle).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Oikeankokoinen akku tekee ihmeitä: vanha 55 Ah, 450 CCA. Uusi 74 Ah, 680 CCA.
Edellinen omistaja oli ostanut autoon viime syksynä kyllä uuden akun, mutta selkeästi alamittaisen.
Dieseli pyöri aamulla -22 asteessa ihan toiseen malliin. Tulisi nyt pakkasta, että pääsisi kokeilemaan rajoja.
Edellinen omistaja oli ostanut autoon viime syksynä kyllä uuden akun, mutta selkeästi alamittaisen.
Dieseli pyöri aamulla -22 asteessa ihan toiseen malliin. Tulisi nyt pakkasta, että pääsisi kokeilemaan rajoja.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
No nyt alkaa olemaan jo melko kylmä...Tänäkin aamuna -30 asteen pakkasessa laakista käymään.
Eikä ollut piuhan päässä, kun ei ole edes lohkolämmitintä.
Eikä tule...kyllä jämpti on niin.
-36 astetta ja laakista käyntiin.
Saas nähdä kuinka paljon pitää olla pakkasta että ei lähde käymään...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
No, Saabille sopii odottaa vaikka kymmenen astetta kylmempiä lämpötiloja. Voi mennä t-paita päällä käynnistämään, kun hetken kuluttua tarkenee silläkin autossa. Noilla italialaisillahan pakkasen puolelle mentäessä ongelmat alkaa. Näin Essolla puhutaan.eerikson kirjoitti:Sen verran on minunkin kehuttava että samanlaisessa -32 pakkaslukemassa käynnistyi 900i 2.1 vanhus vuodelta -92 vielä vaivattomasti ilman lohkolämmitintä.ng900aero kirjoitti:-32 ja vääränmerkkinen käynnistyi vielä aika hyvin (nyt piti startata 3-4s. ajan), tonnari taasen lähti melkein käyntiin täydellä akulla, mutta ei sittenkään
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Mistäs maasta ne Saabin nykydieselit tulivatkaan?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Eipä lähtenyt 900 -17 asteessakaan, tällä kertaa olisi muutoin käynnistynyt mutta akusta loppui virta kesken... pitää mennä laittamaan akku lataukseen kunhan saa jatkojohdon.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Meilläkin -37 tänä aamuna. Lähti ihan kun nollakelillä konsanaan, kun edellisenä iltana ajeltiin moottori kuumaksi ja yöksi pari vilttiä nokalle.9000CD23T kirjoitti: Saas nähdä kuinka paljon pitää olla pakkasta että ei lähde käymään...?
Täytyypäs piruuttaan kokeilla jossain kohtaa käynnistellä ihan oikeasti kylmää konetta ilman mitään vilttiviritelmiä. Lupailivat tosin jo vähän pakkasten heltiävänkin, onneksi...
9-3 TiD AT SportCombi -07
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
Ja alkujaan Fiatin? Näinhän se taisi mennä... Onko näillä Saabin dieseleillä sitten 100% samanlaisuus vastaavan Fiatin dieselin kanssa, vai onko niitä kehitelty omaan suuntaan näitä Saab/Opel-dieseleitä?9-5T kirjoitti:Saksasta GM:n tehtaalta.Svc kirjoitti:Mistäs maasta ne Saabin nykydieselit tulivatkaan?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?
mawerick nimimerkil kauhean tutunnäköisiä kuvia... hih
miul taitaa jäädä johonkin 6voltin luokkaan tuo ku lävähtää käyntiin ja 14,1 ollu hetken lataus sen jälkeen...
miul taitaa jäädä johonkin 6voltin luokkaan tuo ku lävähtää käyntiin ja 14,1 ollu hetken lataus sen jälkeen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659