Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja et »

Heh. Tonnarin volttimittari aiheuttaa kylmänväristyksiä jos todella uskoo siihen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

juhokare kirjoitti: Onko näillä Saabin dieseleillä sitten 100% samanlaisuus vastaavan Fiatin dieselin kanssa, vai onko niitä kehitelty omaan suuntaan näitä Saab/Opel-dieseleitä?
Korkeintaan vesipumpun kehitystyön suhteen, en nimittäin voi millään käsittää kuinka esim. Alfan 1.9JTDm:ssä, (joka on hyvin sama moottori kuin Saabissa) käytetty vesipumppu voisi millään tavalla leikata kiinni ja aiheuttaa jakohihnan katkeamisen. Vesipumpun joko täytyy olla jokin Saabin oman kehitystyön tulos, tai sitten Saab/GM on "parannellut" moottoria jotenkin muuten "ihan itse ja isolla rahalla" :D


(OT:ta edelleen, mutta kuinka noi Saabin dieseleiden hihnarikot on osattu selittää just vesipumpun kiinnileikkamisella, onko totalschadenin jälkeen jokaisessa tapauksesa ollut purkuvaiheessa huomattavissa vesipumppu joka on joko leikannut kiinni, tai sitten pyörinyt huonosti? Entä jos jumittunut hihna olisikin aiheuttanut vesipumpun akselille valtavan väännön juuri ennen hihnan katkeamista, eikä se tämän johdosta olekaan enää pyörinyt kunnolla?
Jotenkin vaan kuulostaa ihan huuhaalta jokin vesipumpun kiinnileikkaus, silloinhan pitäisi nesteiden olla karannut ajat sitten, ja karmeeta kolinaa olisi pitänyt kuulua pumpun hammashihnapyörän luota sen osuessa koteloon, jne?
Noniin :oops: ).
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 18, 2011 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

toinen tonttu seissy viikon tuolla pakkasessa. Ei nyt ihan -27 C näillä lakeuksilla, mutta noi yöpakkaset ollu -20 C kuitenkin.

Ei ollu mahdollisuutta lämmittää, joten kylmänä käyntiin.
Vöy vöy vruum sanoi. Ei mitään ongelmia startissa. Ja miksi olisikaan, eikös autot ihan normaalisti toimi muutenkin näillä keleillä.

Akku ihan tavallinen ja pari vuotta vanha.

Vai että vielä Fiiatti :(
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

teesalama kirjoitti:
Vai että vielä Fiiatti :(
Jos meinaat dieseleitä, niin ihan toimivia lienevät olleet.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

en viitannut dieseleihin,. Yritin viitata ketjun alkupäässä viitattuun Fiiatti-viittaukseen. Tipo4-projekti...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5672
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja tturku »

edelliset fiiat viittaukset kaiketi koskevat saabin nykyisiä diesel koneita, jotka tulevat fiuden tehtaiden suunnasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Täällä iloisessa Etelä-Karjalassa jouduttu nasauttamaan tonnaria tulille parina aamuna, tosin "vaan" -28 pakkasesta ilma lämmityksiä. Hyvinhän tuo on lähtenyt, no problemos.
Harrimatias kirjoitti:Täällä sama, pitää kyllä lämmittää tovi, että automaatti suostuu vaihtaa vaihteen ilman järisyttävää tärinää. Pahempi on se, kun ensin peruuttaa ruudusta pois ja siitä pakilta runttaa D:lle. Pari kertaa jopa sammunut näiden pakkasten aikana. Liekö öljyt vanhat
vaiko ihan ominaista näillä pakkasilla. En kyllä muista edellisiltä talvilta vastaavaa ongelmaa.
Itse ainakin teen siten, että annan käydä hetken tyhjäkäyntiä. Sit hitaasti eka pakki päälle, hetki siinä paikallaan ja sit N. Tämän jälkeen vielä läpi D + kaikki 3-1 vaihteet. En tiä auttaako mitään, mutta eipä tuo ole täristänyt/oireillut muutenkaan. Ja tietty ekat kilometrit raaaauuuuhaaalllisesti antaen laatikolle miettimisaikaa.. 8) :lol:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Laitoin diesel 9-3:n(2.2) 30-asteen pakkasessa ilman eberiä, kun kiire muka oli. Lähti välittömästi käyntiin, mutta alussa ääni oli karmiva.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

saba2,1 kirjoitti:Täällä iloisessa Etelä-Karjalassa jouduttu nasauttamaan tonnaria tulille parina aamuna, tosin "vaan" -28 pakkasesta ilma lämmityksiä. Hyvinhän tuo on lähtenyt, no problemos.
Harrimatias kirjoitti:Täällä sama, pitää kyllä lämmittää tovi, että automaatti suostuu vaihtaa vaihteen ilman järisyttävää tärinää. Pahempi on se, kun ensin peruuttaa ruudusta pois ja siitä pakilta runttaa D:lle. Pari kertaa jopa sammunut näiden pakkasten aikana. Liekö öljyt vanhat
vaiko ihan ominaista näillä pakkasilla. En kyllä muista edellisiltä talvilta vastaavaa ongelmaa.
Itse ainakin teen siten, että annan käydä hetken tyhjäkäyntiä. Sit hitaasti eka pakki päälle, hetki siinä paikallaan ja sit N. Tämän jälkeen vielä läpi D + kaikki 3-1 vaihteet. En tiä auttaako mitään, mutta eipä tuo ole täristänyt/oireillut muutenkaan. Ja tietty ekat kilometrit raaaauuuuhaaalllisesti antaen laatikolle miettimisaikaa.. 8) :lol:
Kyllä mäkin sen, että ennen peruutusta ruudusta pois, käytän pari kertaa siitä P:ltä N:lle jollain hyppään pakin ohi. Sitten pakkia päälle. Annan olla 5sek että vaihde on varmasti sisällä. Peruutan pois, pysäytän ja N:lle. Hetki siinä ja sitten D:lle ja taas 5sek. paikallaan kun oikein tunteet miten se hakee sen. Taitanee hetki kestää että laatikossa öljyt kiertää ja lämpenevät?
Saab 900 2.0t Cab -97
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Fred Scuttle kirjoitti:Laitoin diesel 9-3:n(2.2) 30-asteen pakkasessa ilman eberiä, kun kiire muka oli. Lähti välittömästi käyntiin, mutta alussa ääni oli karmiva.
Joo karmeeta kalkatusta ja kolinaa noi dieselit pitää jos ja kun ilman esilämmitystä käynnistelee, mutta onkohan sillä niin merkitystä? Pahasta äänestä huolimatta ei taida kuitenkaan aiheuttaa mitään vaurioita jos vaan öljy on tarpeeksi notkeaa eli voitelu pelaa kylmänäkin? Alle puolen minuutin alkaa kuitenkin käymään jo suunnilleen normiäänellä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Harrimatias kirjoitti:...Taitanee hetki kestää että laatikossa öljyt kiertää ja lämpenevät?
joo. Kaiholla (no en todellakaan!) muistelen aikaa manuaali satkulla 30 pakkasilla. Alkuun oli kyllä aika jäykkää kamaa laatikossa siinäkin. Mut kai tossa tärkeintä ettei nyt polje kierroksia tappiin, kuten ei tietty manuaalillakaan kylmänä.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

900c lähti -26c näyttävästi tulille ja kävi täysin normaalisti ilman ylimääräsiä ääniä :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

ng900aero kirjoitti:
Fred Scuttle kirjoitti:Laitoin diesel 9-3:n(2.2) 30-asteen pakkasessa ilman eberiä, kun kiire muka oli. Lähti välittömästi käyntiin, mutta alussa ääni oli karmiva.
Joo karmeeta kalkatusta ja kolinaa noi dieselit pitää jos ja kun ilman esilämmitystä käynnistelee, mutta onkohan sillä niin merkitystä? Pahasta äänestä huolimatta ei taida kuitenkaan aiheuttaa mitään vaurioita jos vaan öljy on tarpeeksi notkeaa eli voitelu pelaa kylmänäkin? Alle puolen minuutin alkaa kuitenkin käymään jo suunnilleen normiäänellä.
Eipä ole. :)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei vielä sellaista pakkasta ollu - 34 tonnaris menee vaihteet siististi päälle ja ihan ok käyttäytyy muutenkin. siis automaatti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

juu, nätisti menee kyl vaihteet, mutta aikaa sille pitää antaa. Millasen tontun oot hommannu? Paljo ajettu?
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin