Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

meverkko kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
meverkko kirjoitti:löytyy kaikki kirjaimet
Kaikki mahdolliset kirjaimet, kaikkia ei voi olla.
Ihan varmojahan emme voi olla siitä.... Pitää tosin olla aika eksoottinen nimi.... :D
Omasta kortista puuttuu q, x ja å. Muut löytyy :)

Tänään pitäisi viedä 400 kg painavalla kärryllä autoa joka painaa noin 950 kg. Vetoautolla saa kiskoa 1300 kg. Käsitykseni mukaan laillista, jos vetokuulalle tulee vähintään 50 kiloa (kärryn kytkentämassa on silloin enintään 1300).
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:Ainakin kerran pysäytyksessä Raisiossa LP alkoi soittelemaan tietoja trailerilla olleen auton rekisterinumeron perusteella. Kyydissä oli OG900 turbo, veturina Volvo 240. Taisi olla vielä aikaan ennenkuin BE:tä tarvittiin alle 3500 kg yhdistelmiin joten kyse oli vain vetoauton kapasiteetista, ei kortista. Jotain keskustelua siinä tuli satkun omamassasta joka oli yli trailerin kantavuuden mutta selitykseksi riitti että osia purettu ja tankki tyhjä ym.
Eiköhän tuossa tilanteessa voi vaatia sen punnituksenkin. Ellei partiolla ole vaakaa mukana niin odotellaan paikalle partio, jolla on. Tietty kannattaa olla varma todellisesta tilanteesta, ennenkö alkaa vaatia realismia eikä yritä vain selittää itseään tilanteesta pihalle.
wesku kirjoitti: Nykyäänhän taitaa olla auton omamassassa laskettu kuljettajakin mukaan ja tankki täynnä niin käytännössä omamassa saa ylittää kantavuuden reilustikin.
Omamassa sisältää 75kg kuljettajan, 5kg matkatavaraa, ajokelpoisen auton (öljyt, jäähdytysnesteet yms eli ei kuivapaino) sekä muistaakseni 70-80% täyden polttoainesäiliön.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Hessu kirjoitti:
Tänään pitäisi viedä 400 kg painavalla kärryllä autoa joka painaa noin 950 kg. Vetoautolla saa kiskoa 1300 kg. Käsitykseni mukaan laillista, jos vetokuulalle tulee vähintään 50 kiloa (kärryn kytkentämassa on silloin enintään 1300).
Laillisuus menee rajaa hipoen. Mutta toki kärryä vedettäessä muutenkin pitää huolehtia riittävän suuresta aisapainosta.

Lakitekstissä on annettu myös toleranssi ylikuormalle, ennen kuin se on sakotettavaa:
Finlex 51/1982 kirjoitti:

Maksun peruste

Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaispainon taikka sallitun akseli- tai telipainon ylittävästä painosta siltä osin, kuin ylitys on enemmän kuin 10 prosenttia sallitusta kokonaispainosta taikka enemmän kuin 25 prosenttia sallitusta akseli- tai telipainosta.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No mites jarruton traileri, jossa möllöttää noin 150 - 200kg vene ja traikku, jonka omapaino about 300 kg. Veturina Noppa, jonka otteessa lukee "suurin sallittu peräkärryn paino jarruitta 500 kg."

Traikun suurin sallittu paino 750 kg otteen mukaan.

Saako hinata?

Oman käsityksen mukaan saa, mikäli painot jää alle ton 500 kg. Pitänee puntaroida releet...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

9000 automaatilla kirjoitti:No mites jarruton traileri, jossa möllöttää noin 150 - 200kg vene ja traikku, jonka omapaino about 300 kg. Veturina Noppa, jonka otteessa lukee "suurin sallittu peräkärryn paino jarruitta 500 kg."

Traikun suurin sallittu paino 750 kg otteen mukaan.

Saako hinata?

Oman käsityksen mukaan saa, mikäli painot jää alle ton 500 kg. Pitänee puntaroida releet...
Saa vetää, jos poliisi haluaa kiistää veto-oikeuden, pitää käydä vaa´alla.
Tosin tuskin poliiseja paljon kiinnostaa tuommoiset "pikkukalat" :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Pola »

MacTurbo kirjoitti:
9000 automaatilla kirjoitti:No mites jarruton traileri, jossa möllöttää noin 150 - 200kg vene ja traikku, jonka omapaino about 300 kg. Veturina Noppa, jonka otteessa lukee "suurin sallittu peräkärryn paino jarruitta 500 kg."

Traikun suurin sallittu paino 750 kg otteen mukaan.

Saako hinata?

Oman käsityksen mukaan saa, mikäli painot jää alle ton 500 kg. Pitänee puntaroida releet...
Saa vetää, jos poliisi haluaa kiistää veto-oikeuden, pitää käydä vaa´alla.
Tosin tuskin poliiseja paljon kiinnostaa tuommoiset "pikkukalat" :D
Älä sano. Poliisit-sarjassa laittoivat passatin vaakalapuille kun epäilivät että paksissa on ylikuormaa :D
#3272
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kyllä se on tosi harvinaista, liekö kameralla osuutta asiaan. 1500000km takana, ja kerran on punnittu. Silloinkin kyseessä oli raskas yhdisterlmä (44t).
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
umpio
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 17:23

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja umpio »

Ei hyvää päivää että osataan tästäkin asiasta tehdä semmoinen soppa ettei sitä ymmärrä enää kukaan 8)

Eli rautalankaa tai ratakiskoa, olenko ymmärtänyt oikein:

rekisteriotteista tarkistetaan ajo-oikeus yhdistelmän kuljettamiseen. Siis aina, vain ja ainoastaan. Ja nimenomaan ajo-oikeus. Eli B -kortilla vetoauto + vaunu _paperilla_ max. 3500 kg, kuitenkin niin, että vetoauton massa on suurempi tai yhtä suuri kuin vaunun massa. Riippumatta siitä onko vaunussa lastia vai ei. Niinkö? Mahdollinen ylipaino on sitten asia erikseen. Nyt siis nimenomaan kiinnostaa se, että osaa arvioida kortin riittävyyden. Itselläni riittää kyllä, mutta vaimolla on vain B.

E: tulipa nostettua näköjään vanha ketju ylös, mutta menkööt, hyvä se on välillä näitäkin muistella :P
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Kyllä, olet ymmärtänyt oikein. Ja vielä nimenomaan siten, että vetoauton omamassa on suurempi kuin kärryn kokonaismassa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Lisätään kuitenkin se mahdollisuus, että jos perävaunun kokonaismassa on max. 750kg, saa yhdistelmän kokonaismassa olla maksimissaan 4250kg (vetoauton kokonaismassan ollessa siis max 3500kg).

Edit: Laitetaas tännekin tuo linkki nähtäville, Trafin AKE -sivuilla kun on erittäin selkeästi ilmaistu henkilöautoyhdistelmien korttivaatimukset:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Yksi kiinnostava myytävänä oleva asuntovaunu kokonaismassa 1900 kg ja omamassa hiukan alle 1600 kg. Tonnarin suurin pv-massa jarruin 1800 kg (2.3 manuaali -92). Otteessa ei mainita suurinta yhdistelmän massaa. Yhdistelmä on siis kevyehköllä kuormauksella laillinen ja vaatii BE-kortin.

Mutta miten käytännössä, onko tuollaisen käytännössä noin 1700 kg painoisen vetäminen tuollaisella tonnarilla ok ? Sen verran mitä olen esim autotrailereita vedellyt ei kyllä ole kovin mukavia yhdistelmiä ollut verrattuna esim. pakuihin vetureina. Isoa ja yleensä mitään vaunua en ole tonnarilla vetänyt, kokemusta ainoastaan noin tonnin painoisesta vaunusta joka liikkui kyllä yllättävän liukkaasti OG900 turbolla vetäen.
Vastaa Viestiin