merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja stara »

ainakin omassa merkkiputiikissani vallitsee ahneuden politiikka. vaikka asentaja tekee 1 tunnissa esim 3 h ohjeaikaisen homman, niin asiakas ei siitä mitään hyötyä saa. ei edes siinä tapauksessa, että asiakas suunnittelee teettävänsä samalla kertaa 2 hommaa, jotka edellyttävät samoja purkuja osittain , esim jarrulevy, jarrusatula ja pyörän laakeri yms..
siksipä kannattaa tarkkaan harkita missä hommat teettää, koska ne hommat, jotka eivät vaadi merkkiliikkeen "erityisosaamista" saa yleensä teetetyä tarvikeosilla alle puoleen hintaan yleiskorjaamolla.. Esim pakoputken viimeinen pätkä oli minulla saab 9-3 : een saabilla 250 € ja motossa n. 90€, ja varmaan muiden töiden ohessa aikaakin olisi kulunut vain puolet siitä, mitä merkkiliikkeessä. siellä kun minimi tuntuu olevan 1 tunti, oli homma s itten mikä vaan. (tuntiveloitus oli 84 €, yleiskorjaamossa ehkä 60€/h)

Siltä osin kuin ei teetä merkkiliikkeessä pitää mieluusti etukäteen ( tapauskohtaisesti) itse vaivautua hankkimaan osat joko merkkiputiikista tai sitten tarvikeliikkeistä (eli haratsuista kuten bruukaan gamlaan stailiin pamista) :mrgreen:
Törkeää on minusta, jotta merkkiliikkeissä asiakkaalta rokotetaan kaikki ohjeajan mukaan, vaikka erilliset työt edellyttäisivät osittain samoja purkamisiakin ja vaikka asentaja tekee esim 1 tunnissa 3 h ohjeaikaisen homman. Harvassa ammatissa pystyy päivän ansiot kuittaamaan puolen päivän hommilla. Merkkiliikkeiden asiakkaat ovat suurelta osin firmoja, vakuutusyhtiöitä ja useimmat asiakkaat eivät osaa arvostella/ valvoa tilannetta, siitä näköjään seuraa kontrolloimaton ahneuden kasvu. Firmat eivät ilmeisesti siihen puutu , koska siten mm saadaan lisää liikevaihtoa/ katetta, eli tämä tahallinen asiakkkaan rahastus on firmankin etu. ikävä varmaan, kun on tälläisiä pikkumaisia hemmoja jotka 200 % erostakin ( vert 1h/ 3 h) soittavat suutaan :mrgreen:
tuttu kaveri sanoi, jotta pyytää vanhat osat tietyissä tapauksissa aina itselleen, joko mielenkiinnosta tai varmistuakseen, jotta osa todella on vaihdettu.
Viimeksi muokannut stara, Ke Huhti 06, 2011 21:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: merkkiliikkeiden raaka työtuntien hintapolitiikka

Viesti Kirjoittaja SS »

Tähän asti paikallisissa merkkiliikkeissä on laskutettu työhön oikeasti (heidän mukaansa) kulunut aika tuntilaskutuksena (noin 99e/tunti).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: merkkiliikkeiden raaka työtuntien hintapolitiikka

Viesti Kirjoittaja stara »

SS kirjoitti:Tähän asti paikallisissa merkkiliikkeissä on laskutettu työhön oikeasti (heidän mukaansa) kulunut aika tuntilaskutuksena (noin 99e/tunti).
Ehkä käytäntö vaihtelee eri merkkikorjaamoilla, minun kärryni oli hallissa korkeintaan 3,5 h ja laskutus oli 6,5 tuntia, eli aika mahdoton on oikeasti kuluneista tunneista saada 6,5 tuntia kasaan, koska vain 1 hemmo sen kimpussa oli.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja aero »

Meneekös tuollaisessa tapauksessa laskutus ohjeaikojen mukaan myös, jos homma venyykin ohjeaikaa pidemmäksi? Jos, niin firman pitäisi kyetä kertomaan laskun loppusumma jo etukäteen. Jos ei, on kyseessä merkeleellinen minimilaskutussumma, joka pitäisi kyllä sekin kyetä kertomaan etukäteen, mutta jonka myös luulisi pelottavan asiakkaita poispäin.

Kuluttajaneuvojaltahan (vai mikä se nykyinen nimike on) voinee kysellä onko kumpikaan skenaario reilua peliä (ensimmäiseen voisin jossain vaikeassa tapauksessa sortua asiakkaana itsekin, jos loppusumma on jo valmiiksi tiedossa), ainakin jälkimmäinen versio kuulostaa mielessä aika hurjalta, vaikka lompakollaäänestysmahdollisuus sinällään onkin olemassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja mestari »

hinnoittelu perustuu osanvaihdossa siihen että kukaan omistaja ei ole edellisenä iltana irroitellut pultteja valmiiksi ja rasvannut niitä joten se aika mikä menee huonoimmin aukeaviin osiin on otettu vertailupohjaksi. voithan ostaa vain korjaamoaikaa yritykseltä tuntiperustein, vaikka pitäisit puhetta vain sen ajan korjaajan kanssa.
se mikä hyvin rasvattujen pulttien irroituksessa voitetaan, se kassalla hävitään.
ja kukas ne tupakkitauot maksaa? asiakas tietty.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Ikävä kyllä taitaa olla niin, että pultit valmiiksi avannut ja rasvannut hemmo maksaa ja osallistuu samalla lailla putiikin sähläyksen rahoittamiseen kun "ei rasvaava asiakas".
Hinnoittelu kai tuo normihintasysteemi on ainoa toimiva isossa merkkiliikkeessä. Tuntityöhinnoittelulla joudutaan tilanteeseen, jossa toinen maksaa iskariremontista y tuntia ja toinen asikas maksaa y x (kertaa) 4, sen takia että pultit katkes ja kaikki meni päin v.....tua.
Jossain pienemmässä putiikissa jos tekijöiden taito, työmoraali ja luotto on kunnossa niin tuntityölaskutus on ihan ok.

Koska sattuu olemaan jonkinlaiset mahdollisuudet tehdä huollot ja korjaukset pääsääntöisesti itse, niin teen ne itse juuri sen takia, että merkkikorjaamo, ei ole mikään tae siitä että homma on tehty kunnolla.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja SS »

Siis jos tuntityönä on laskutettu 6,5h ja aikaa on käytetty 3,5h; niin ei tuo nyt ihan oikein voi mennä...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse tehdään aina kun voidaan. Tulee varmasti kunnolla valmiiksi, ja jos jotain sössii, niin tietää ainakin mitä on sössinyt. Tuntivelotteisiin autokorjaamoihin en luota pätkääkään.

Vaihdoin itse kotitallissa 9-3:n bensapumpun ilman nosturia ja mutterit ja letkuklemmarit umpiruosteessa, aikaa meni 5h. En ollut aikaisemmin Saabin tankkia irrotellut, joten meni siinä vähän ohjeiden lukemiseen ja opetteluunkin aikaa. Sitten se Propartsin pumppu porsi 5kk myöhemmin, ja auto piti korjauttaa liikkeessä, kun itse olin ulkomailla. Korjaamon ammattilaisilla meni työhön 7h, ja varmasti aukesivat kaikki liitokset helposti, kun esim olin uusinut letkuklemmarit hst-klemmareilla. Ainoa ero, johon vetosivat oli se, että tankki oli täynnä, kun auto tuli korjaamolle. Eli jos edes samassa ajassa olisivat pumpunvaihdon tehneet, niin 2h ilmeisesti yksi mies tyhjenteli tankkia.

No se lasku meni lopulta pumpun myyjän piikkiin, eli pumpun takuuseen. Mutta rahastusta, yhtä kaikki. Ja kuluttajat senkin epäsuorasti hinnoissa maksavat, aivan kuten vakuutuskorvauksetkin menee asiakkaiden pussista.

EDIT: ei ollut merkkihuolto, joka sen bensapumpun vaihtoi. Tosin en usko että näissä asioissa välttämättä on väliä onko merkki- vai mikä huolto.

Kerran tosin mittautin Lipposten huoltamolla jenkistä päästöt. Kahdesta putkesta mitattiin ja lopulta Lipponen sanoi, että maksaa vitosen. Meinas silmät pullahtaa päästä. Seuraavalla kerralla maksoikin sitten kympin... Edelleen halpaa vrt. katsastuskonttorien 20€.
Viimeksi muokannut AZP, Ke Huhti 06, 2011 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Hyvä keskustelunaihe mielestäni. Viimeinen kerta kun käytin autoani merkkikorjaamossa oli lootaöljynvaihto, jonka tekivät 15 minuutissa ja laskuttivat 40 minuutin työn. Onneksi pääsin halvemmilla oppirahoilla.

Onkohan samaa muillakin merkeillä, vai onko tässä yksi syy Saabin "menestykseen", että ei näitä oo varaa pitää jos ei itse huolla/yritä korjata.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja mikaels »

AZP kirjoitti:.... Korjaamon ammattilaisilla meni työhön 7h, ja varmasti aukesivat kaikki liitokset helposti, kun esim olin uusinut letkuklemmarit hst-klemmareilla. Ainoa ero, johon vetosivat oli se, että tankki oli täynnä, kun auto tuli korjaamolle.
Aika härskiä toimintaa! Kai on lupa odottaa, että autokorjaamossa on ammattitaitoiset asentajat ja ammattimaiset työ- ja apuvälineet. Aika sikamainen kusetus. Ei ole voinut mennä 7h. Oiskohan asentaja merkannut ylimääräisiä tunteja, että ei tule ns. odotustunteja firman piikkiin ? Toi selittely, että tankissa oli bensaa, vaan pahentaa tilannetta ja on selvää asiakkaan aliarviointia ja halveksuntaa.

Jos liikkeet veloitta 65 € /h, niin ei kyllä pitäisi olla tarvetta kusettaa tunneilla. Mitähän normi monttöörille muuten maksetaan? Pieni firma /iso firma ?

Ymmärrän kyllä että pyöristetään täyteen tuntiin jos hommaan mennyt esim. 45min tai 70 min ->1,5h, mutta ei helv...ssä että laitetaan 100% ylimääräistä!! Ymmärrän senkin, että työhön kuuluu työpisteen siivoaminen, lomakkeiden täyttö ja ehkä jonkun tietokannan päivitys tms. Siis sellaista mitä auton vieressä seisova kellottaja ei välttämättä näe.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Tuli tuosta ensimmäisestä viestistä mieleen Järvenpääläinen merkkiliike, josta tein saapi-kauppaa. Oli viimeisin öljynvaihtohuolto tuossa tekemättä, mikä eväsi 8v moottoritakuun. Kun huoltoa tinkasin kauppahintaan, oli vastaus:"Se on kuule 500 eur, kun mitään täällä aletaa huoltamaan, eli unohda koko juttu." Jäi kaupat tekemättä :lol: enkä ole autoani siinä puljussa sen koommin huollattanut.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minun viimeinen merkkihuoltokäynti tapahtui jo vuosia sitten, kun hankin ensimmäisen Cabbeni.
Katon pysäytyskohtaa piti säätää, no, ensimmäiseksi ihmettelivät että kenelle se kuuluu... tavan asentajille vai peltikorjaamolle....
Lopulta auto meni peltikorjaamolle missä asentaja ihmetteli autoa 4 tuntia ja totesi että mekanismi on liian kulunut säädettäväksi, ei voi tehdä mitään.
Ja BANG hintalappu 280€.

Silloin päätin että ei enää koskaan.....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja mestari »

aikoinaan mazda 626 dieseleissä piti vaihtaa kansia joka päivä kun ne halkesi 80 luvulla, tehtaan korjaamoaika oli joku 12h ja kaveri alkoi niitä tekeen ja nopeasti oppi ns oikotiet hommaan ja otti pomolta urakan kannenvaihdosta ja teki sen 4 tuntiin ja lähti kotiinsa tai teki pari päivässä.
tämä tapahtui merkkikorjaamossa jossa työskenteli mm yksi siivoja jonka tehtävä oli pitää lattiat kondiksessa ja kerra kahvitunnilla oli nestettä lätäkkö lattialla ja siivoja ajatteli kokeilla tulitikulla mitä se oli.
no palopäällikkö kertoi sen olevan bensaa, onneksi vain lattiaa paloi...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja SS »

Korjaamon ammattilaisilla meni työhön 7h
Merkkiliikkeessä Tampereella meni hommaan muistaakseni 3,5h. Samassa ajassa paikansivat vian askartelivat Motonetin pumpun ämpäriin. 7h ei ole millään voinut mennä, jos ei sitten ole jossain töpeksitty todella pahasti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
sopuli
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2011 10:01
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: merkkiliikkeiden työtuntien ahne hinnoittelupolitiikka

Viesti Kirjoittaja sopuli »

Ostettiin tuo 9-3 autoliikkeestä. Siitähän meni heti bypass- venttiili. Soitin paikalliseen Delta-autoon ja kyselin hintaa osalle+vaihtotyölle, autoliike kun lupasi maksaa korjauksen. Noh, osahan oli ihan edullinen, mutta työ. Työnvastaanoton äijän naama ei edes värähtänyt, kun kertoi vaihtotyön hinnaksi 100€!! Vaikka toiset olisi tuon maksunut, päätin vaihtaa sen itse pihalla, -15 pakkasessa, ihan jo periaatteesta. Menihän tuossa varmaan kokonaista 10minuuttia, kun etsi työkalut jne.
Saab 9-3 2,0t & Saab 9000 2,3t cse
Vastaa Viestiin