Aluvanteen puhdistus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja vfr »

Milläs jengi putsaa aluvanteet.Omat talvivanteet on kellertävän mustat ja nyt oon kokeillut niihin sitruunahappoa,kaiken näkösiä vanteen putsausaineita,liuotinpesuaineita,ynm.Oon saanut niistä suurimman osan paskasta pois mut kaikkein tiukin on ja pysyy kiinni. :evil:
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja eljass »

Kaikista vaikeimmat liat (mm. piki) lähtee tinnerillä helposti. Tulee toki varoa, ettei ala maali kuplimaan :) Aluksi olen itse pessyt ihan kunnon liuottimella, jolla lähtee suurin lika pois. Liuottimissakin lienee eroja, mutta meikäläisen kurat on ainakin ihan Motonetin perustavaroilla lähteneet irti.

Millä muuten vanhat liimat, joita on uudessa tasapainotuksessa jäänyt, lähtee parhaiten pois? Näihin ei oikein tinneritkään tehoa, tuppaa maali lähtemään ympäriltä ennen itse liimaa... Lämmittämällä ja raaputtamalla lähtee, mutta hermo menee. Onko jollakulla jotain näppärää konstia tähän?
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Vannepesuaineella joka sisältää oksaalihappoa. Vaikea lika vaatii harjaamista, mutta puhtaaksi lähtee, kun jaksaa vaan tarpeeksi työstää.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Poy »

Painepesurin tarvikkeiden mukana tuli alu-cleaneria. Sitä laittanut ämpärissä olevaan veteen ja sienellä pyyhkinyt. Lähtee aika helposti lika pois.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joku on joskus saanut pinttyneet muoviset pölykapselit uudenveroisiksi Kodin putkimiestä käyttämällä. Sellaista viemärin avausainettahan se on. Ei ole omia kokemuksia muusta kuin juurikin varsinaisesta tarkoituksesta ko. aineelle. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja vfr »

Huomenna apteekkiin ostamaan oksaalihappoa ja liuottelemaan taas vanteita.
Ja eikun lisää vinkkejä tulemaan varmuuden vuoksi.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja JKen »

Bilteman venekliinerillä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Hommasin vuos sitten uudet alut ja vahasin ne autovahalla. Pesen alut samalla autoshamppoolla millä autonki pesen. Lika lähtee tod hyvin ilman liuottimia.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Saabisti -77 kirjoitti:Hommasin vuos sitten uudet alut ja vahasin ne autovahalla. Pesen alut samalla autoshamppoolla millä autonki pesen. Lika lähtee tod hyvin ilman liuottimia.
Itse käytän Vanne pesu ainetta jos sillä ei lähde niin ruiskin toisen kierroksen ja annan olla hetken jonkajälkeen autoshamppoolla(samalla kuin auton) niin vanette, näin olen saanut puhtaat ja saanut muutamat kipeät nivelet...

Kuva
Ennen pesua, jarrupölyä, likaa, nokea ja muuta paskaa Vanne ainettaa päälle 4 min odotus ja painepesurilla

Kuva
Lopputulos.

Tuoltako peset sisäkehälle päin ja nappaat sormea ulos niin joku nivel nappaa kiinni tonne koloon.. voin kertoa ettei ole kivaa joten kannattaa varoa.
Viimeksi muokannut Rene-Rane, Ti Huhti 19, 2011 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

vfr kirjoitti:Huomenna apteekkiin ostamaan oksaalihappoa ja liuottelemaan taas vanteita.
Ja eikun lisää vinkkejä tulemaan varmuuden vuoksi.
Saahan sitä muualtakin kuin apteekista, esim. puolukoissa ja raparperissa on runsaasti oksaalihappoa. :D
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Näin on. Meillä vaan emäntä saattais pistää hanttiin, jos repisin pihasta raparperit ja alkaisin hinkkaamaan niillä vanteita. Vannepesuaineissa pitoisuudet on melko vähäiset. Apteekkitavara on varmaan tiukempaa. Ahtaat ja hankalat paikat on tullut tuon lisäksi putsattua Autoglymin intense tar removerilla hammasharjan kanssa. Naurettavaa nysväämistä, tiedän :)
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Moro,

Olen menneisyydessä käyttänyt vanteiden puhdistukseen Sonaxin Extreme Rim Cleaneria. En tiedä mitä myrkkyä siinä on, mutta vanteisiin ruiskutettu puhdistusaine muuttui tumman punertavaksi reagoituaan muun muassa jarrupölyn kanssa (myös pinttyneen). Aineella lähti kaikki "p...ka" viimeistään parilla käsittelyllä. Suomesta en ole onnistunut tätä ainetta löytämään tai sitten vain se ei ole osunut kohdalle. Kannattaa kokeilla, jos purkin saa jostakin käsiinsä.

Ohessa youtubesta löytynyt pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=2Rn8tekediI

Terkuin Petri

Edit: aah, noniin, Motonetistahan sitä löytyy. Hitto, miten en aiemmin huomannut :oops:
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ZeiPii kirjoitti:Moro,

Olen menneisyydessä käyttänyt vanteiden puhdistukseen Sonaxin Extreme Rim Cleaneria. En tiedä mitä myrkkyä siinä on, mutta vanteisiin ruiskutettu puhdistusaine muuttui tumman punertavaksi reagoituaan muun muassa jarrupölyn kanssa (myös pinttyneen). Aineella lähti kaikki "p...ka" viimeistään parilla käsittelyllä. Suomesta en ole onnistunut tätä ainetta löytämään tai sitten vain se ei ole osunut kohdalle. Kannattaa kokeilla, jos purkin saa jostakin käsiinsä.
Samat kokemukset ko. mömmön osalt. Hyvin irroitti pinttynen jarrupölyn.
# 419 Vesa Pohjalainen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ZeiPii kirjoitti:En tiedä mitä myrkkyä siinä on, mutta vanteisiin ruiskutettu puhdistusaine muuttui tumman punertavaksi reagoituaan muun muassa jarrupölyn kanssa
Melko todennäköisesti vaikuttavana aineena on suolahappo. Noiden ohjeita kannattaa todellakin noudattaa eikä kannata mennä pidentämään vaikutusaikoja tehokkaamman tuloksen toivossa, ja huolellinen huuhtelu sekä mieluiten neutraloiva saippuapesu päällepäätteeksi on suotavaa.

Bilteman vannecleaneria olen kuullut kehuttavan, siinä vaikuttavana aineena taisi olla oksaalihappo ja hinta/laatu- suhde kohdillaan.

Myös veneilypuolelta voi löytää varsin tujuja aineita vaikeisiin likoihin, mutta venetarvikkeissa on useimmiten hinnassa roisisti "sisävesilisää" tai jotakin, vaikka vaikuttavat aineet ovat melkolailla samoja kuin autokemikaaleissakin.
Kobe85
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 19, 2009 17:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aluvanteen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Kobe85 »

Itse pesin kromiset aluvanteet tällä. http://www.cederroth.fi/fi/Tuotemerkit/ ... Pata-Pata/ Eikä naarmuttanu vannetta ja pinttyny jarrupöly lähti melko pienellä vaivalla.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Vastaa Viestiin