Ruosteenpoistosta!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Omat autot on tullu siihen ikään jolloin tarttis kiinnittää huomiota ruostetilanteeseen,
siis lähinnä ruosteenpoisto + massaus.
Mistä tiedän mitä kittejä ja maaleja sopii käyttää. Entäpä hionta märkä/kuiva? Pohjamaaliksi mikä?
Näitä juttuja en ole ennen tehnyt joten selailin tämän foorumin topicceja ja nettiä muutenki ja pää on sekaisin.
Jos saisin neuvontaa alkaen siitä ruosteenpoisotosta, auton kyljessä kukkii, pohjassa ei massaa missä järjestyksessä hyvä tehdä (onko merkitystä?)
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No siis ruosteenpoistoon sopii suorien peltien osalta esim. rälläkkä + lamelli laikka. Hankalampiin paikkoihin esim. porakoneen "perssudiksi" kutsuttu teräsharalangasta valmistettu laikka. Teräsharjakin on aika hyvä väline joihinkin tapauksiin. Ruoste kannattaa poistaa hyvin ja huolella, mikäli epäilyttää ettet saa kaikkea pois, kannattaa ostaa ns. ruosteenesto pohjamaali, esimerkiksi hammerite:n tai muu vastaava, purkissa kyllä lukee. Perus pohjamaaliksi käy hyvin pohjamaaliksi tarkoitettu maali, sekin lukee purkinkyljessä. Ja alustamassaksi tectyl on erittäin hyvä ja kotelonsuoja-aineeksi saman merkin kotelosuoja ainetta. Pohja tulee pestä ennen ruosteenpoistoa, ja erittäin hyvin ruosteenpoiston jälkeen mikäli haluaa tehdä hyvin. Annat kuivaa vuorokauden ja sitten aloitat massauksen. Jos et pese ruosteenpoiston jälkeen, reilun vuoden päästä sama homma.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hammeriteahan ei sitten kannata sotkea lähellekään autopeltejä, edellisen vastaajan kommenteista poiketen.

On kokeiltu pitkään ja hartaasti monessa pelissä ja aina ruostuu uudelleen 6kk-1v sisään.

Myös ruostesuojaus korjattavan pinnan takapuolelta kotelosta on tehty asiallisesti ja kannattaakin aina tehdä ruostekorjauksen jälkeen esim. tectyl ML:llä ja ympäriinsä roiskivalla suuttimella. Pellavaöljyä en enää käytä, kun haisee vieläkin aina autossa, kun syksyllä suihkutettiin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Aidossa Hammeritessa, ja taitaa olla kopioissakin, on kiilto- ja lianhylkimiskomponenttina silikonia. Muut maalit eivät siis tahdo pysyä päällä, alustamassa pohjassa voi hyvällä tuurilla pysyä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Coltti kirjoitti:Hammeriteahan ei sitten kannata sotkea lähellekään autopeltejä, edellisen vastaajan kommenteista poiketen.
Jännä juttu, koska esimerkkinä mainittakoon edellisen autoni takajarrurummut jotka 5 vuotta kesti hyvänä. Koska auto on myyty, niin en voi todistaa kuvalla tätä. Käsittelyn jälkeen jäivät mustaksi, en maalannut päälle mitään.

EDIT: Yleensä pellit saa kyllä hyvin puhtaiksi ja peruspohjamaali riittää, mutta lähinnä alustaan tarkoitin hammerhitea mikä jäi kyllä ensimmäisesti viestistä epäselväksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja aero »

Tästä on ennenkin ollut keskustelua foorumilla, haulla löytyy. Mun kokemukset väittää, että Tikkurilan purkissa myyty Hammerite blokkasi ruostetta mainiolla tasolla, mutta sen kadottua kaupoista (oisko tästä joku kolmisen vuotta?) ei tavara ole enää samalla tasolla toiminut ja nykyisistä puskee ruoste läpi jo samana vuonna - siitä huolimatta, että täällä foorumilla joku Tikkurilan työntekijä kertoi, ettei reseptissä eroa olisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se voi hyvinkin olla mahdollista, että tavara on muuttunut ajansaatossa. Kuten sanoin, silloinkun puuhastelin kyseisen tavaran kanssa, niin varsin hyviä kokemuksia aineesta on. Mutta siitä on tosiaan aikaa se 5-6 vuotta. Tikkurilaa oli se mitä käytin, sen muistan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Löytyy varmaan tuhat eri tapaa ja keinoa, itse suosittelisin ruosteen poisto mahdollisimman pitkälle teräsharjalla, joko ihan tavallinen käsimalli, porakoneseen kiinnitettävä tai rälläkkään tuleva vähän riippuen.

Harjauksen jälkeen poistat loput ruosteesta kemikaalisesti, Annitrol toimii hyvin, saa esim. Motonetistä. Sitruunahappo toimii kuulema myös. Sen jälken pesu ja puhdistus sekä maalaus vedentiivillä pohjamaalilla, eli Epoximaalilla. Tikkurila GPL-S primer on hinnaltaan edullinen ja saa sävytettyä RAL väreissä, tulee 3 l purkissa (tai isompi), Teknos Inerta on vastaava tuote, mutta kalliimpi (eikä saa sävytettyä). Voi ihan pensselillä vetää, tai sitten ohennettuna ruiskulla.

Tuon jälkeen voi pintaan vetää mitä tahansa, eikä tapahdu mitään kummalisuuksia.

Terv. Kenneth
9-5 -00, Aero
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Hyvä! Noilla tiedoilla pääsen alkuun. Läpikäytäviä autoja on 3 kpl joten alustan massaamisella on hyvä aloittaa.
Kävin jo hakemassa tarvikkeita ja rälläkän jätin vielä hyllylle.
Oli suuri kiusaus napata mukaan rälläkkä 24,90Eurolla mutta tekeekö noilla halpakamoilla mitään. Mitäs :saab: istit suosittelee?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja aero »

Kahdenkympin (tjsp) AWD palveli moitteetta 2005-2009. Laitteen virtakatkaisija luovutti lauantaina puoli kolmen tienoossa iltapäivällä, kun pätkin tiiliä grilliä varten. Tilalle tuli B&D, kun ei tuohon aikaan viikosta muita sopivia kauppoja ollut auki kuin K-rauta, mutta ei sekään kallis ollut, eikä ainakaan vielä ole mitään vikaa löytynyt. Toki joku Oikea Ammattilaislaite(tm) olisi varmaan käytännössä ikuinen...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos haluat että peltiä on vielä jäljellä ruosteen poiston jälkeen suosittelen 3M nailonlaikkaa, jonka voi kiinnittää porakoneeseen ja ehdottomasti suojalaseja silmille koska nailonin palaset ei tartu magneetiin. Ruosteen saan kunnolla pois vain hiekkapuhaltamalla tai muilla siihen tarkoitetulla materiaalilla. Puhdistus ja heti tämän jälkeen käsittely hyvällä pohjamaalilla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja ajn »

Laitetaan tuohon suojauspuolelle vielä mieluumin koko naaman peittävä suojus ja hengityssuoja sekä vähintääkin korvatulpat...

Joskus aikoja sitten siivosin ruosteita rälläkän teräsharjalaikalla, ja oli vaan suojalasit sekä hengityssuoja (ja tietysti kuulosuojaimet). Ehtoolla partaa ajaessa philipshave sitte varottamatta päästi semmosen äänen että ei jäänyt tulkinnavaraa mitä kävi... :roll: .
Siellä oli teräverkon ja yhden terän välissä teräsharjan säie, ja tuho oli totaalinen. Tarkemmin tutkiessa naamasta löytyi teräksisiä partakarvoja sitte enemmänkin.
Nailonilaikan ja pörrötukkalaikan :roll: palasia saattaa mennä hengitysilman mukana keuhkoihin, ja ne ei sieltä pois tule ihan helposti...

Tämmöstä kasvosuojaa suosittelen:
http://www.bunkka.fi/tuotteet-s-hk-nume ... 18cb709701
Ei tartte tietysti olla noin kallis eli 3M, on niitä halvempiakin...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu voin kyllä myös suositella kokopeittävää kasvomaskia. Rälläkarva alahuulesta läpi ja pysähtyi alaetuhampaaseen josta pala pois. Milli-pari ylöspäin olisi tie ollut vapaa suoraan nieluun, ja kyllä siinä voimaakin tuntui olevan...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja stara »

minä maalasin tuossa ylätukivarret, sinkkimaali pohjille ja 2 varvia hammeritea päälle. ovatpahan katsarin silmään nätimmät. Hammeritessa on hyvää ainakin nopea kuivuminen ja saa reilusti kalvonpaksuutta nopeasti ( ohjeessa sanotaankin, jotta toinen maalikerros pitää vetää pikaisesti edellisen kuivettua, olikohan alle vuorokauden kuluessa.) Usein tyritään siinäkin, kun ei malteta vetää kahta varvia pintamaalia, 1 kerros läpäisee ja pohjamaalit ovat huokoisia nekin läpäisevät kosteuden.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Ruosteenpoistosta!

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Lamellilaikkoja tuntuu olevan eri hienouksisia mikä raekoko sopii ruosteenpoistoon?
Hommasin lamellilaikkoja joissa mm.merkintä Korn40 ja Korn60. Tuntuu pirun karheilta.
Sopiiko nuo?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Vastaa Viestiin