Ollaanko sitä lopettamassa ? Ainakaan http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ng ... _Stockholm ei mainitse mitään sellaista ?Jukka T kirjoitti:Sama kustannusvaikutushan taisi olla Tukholman tietullikokeilun lopettamisen taustalla, vaikka siellä oltiin liikkeellä kevyemmällä ratkaisulla.
Vihreät taas vauhdissa
Re: Vihreät taas vauhdissa
Re: Vihreät taas vauhdissa
Tuon (ja sakotuksen) puolesta GPS:ään ei ainakaan voi täysin luottaa. Muutamia kavereiden suorituksia olen nähnyt, joissa GPS-logi kertoo kaverin painaneen pahimmillaan yli 200km/h polkupyörällä. Omalle kohdalle osuu parikin GPS-logia, jotka kertovat huippunopeudeksi eteläisellä kolmosmotarilla n. 150km/h, vaikka olen 100% varma, ettei vauhti ole noissa lukemissa käynyt. Tuo 200km/h fillarilla on helppo perustella täysin järjettömäksi, mutta autolla ja moottoripyörällä 150km/h moottoritiellä onkin jo hankala todistaa virheeksi, vaikka sataprosenttisen varmaksi tietää, ettei missään vaiheessa 130km/h ole ylittynyt.wesku kirjoitti:Ja toki melko suuressa osassa onnettomuuksiakin olisi oikeusturvan puolesta hyvä asia että jotain nopeus-ja paikkatietoja olisi tallella ettei asian ratkaisu perustuisi pelkkään tarinointikilpailuun niinkuin nykyään ? Tuossa nyt vain alkua, kyllä niitä hyviä puolia löytyy ehkä paljonkin huonoja enemmän.
Toki, on epätodennäköistä että osuu kohdalle, mutta sopiva virhe sopivaan kohtaan ja oletkin yhtäkkiä syytettynä kuolemantuottamuksesta ylinopeuden perusteella (näin kerrotaan hiljattain käyneen erään raskaan sarjan kuskille digitaalisen ajo"piirturin" toimesta). Sakotuksen puolesta sopiva virhe koska vaan ja automaattinen lisäverolappu lasahtaa - kolme moista vuoteen (mikä tulee aika helpostikin) ja saat lisäverojen lisäksi automaattisen loman ratin takaa, vaikket oikeasti olisi koskaan ylinopeutta ajanutkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vihreät taas vauhdissa
Onhan siinä toki ongelmansa jos syyllisyyttä aletaan todistelemaan. Ehkä GPS-logilla voisi sitten todistaa vääriksi myös sellaisia tyypillisiä "luotettavia silminnäkijöhavaintoja" joilla toisinaan todistetaan esim moottoripyörien tulleen tilanteeseen huomattavalla ylinopeudella. Hiukankin epäselvemmässä kolaritilanteessahan näyttää olevan lähes oletusarvoista että moottoripyöräilijä on syyllinen jos ei syyttömyyttään pysty todistamaan ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Se on varmaan selvää ettei GPS-login perusteella pysty näyttämään toteen mitään riittävällä tarkkuudella hetkellisestä nopeudesta, onhan järjestelmän luonne sellainen. Niinpä noissa logeissakin voi olla hetkellisiä virheitä melkoisesti. Keskimääräisestä nopeudesta kuitenkin saadaan kohtuullisen luotettavaa tietoa. Niinpä luottaisin enemmänkin niinpäin että jos motoristi on tullut vaikka viimeisen viiden minuutin aikana satasen keskinopeutta paikalle niin minkä ihmeen takia juuri silloin kun kolmion takaa tuli autoilija olisikin ollut ainakin sataviisikymppiä ?
Yksi asia mikä koko GPS:ssä lähtökohtaisesti askarruttaa on että sehän on kuitenkin jenkkien käsissä oleva järjestelmä ja tulevaisuudessa voi tapahtua toimivuuden suhteen ihan mitä tahansa. Toki jo nykyään logistiikka on ihan liikaa riippuvainen siitä järjestelmästä, liikenteen ohjaus ja valvonta ei juurikaan mitään lisäriskejä toisi.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Se on varmaan selvää ettei GPS-login perusteella pysty näyttämään toteen mitään riittävällä tarkkuudella hetkellisestä nopeudesta, onhan järjestelmän luonne sellainen. Niinpä noissa logeissakin voi olla hetkellisiä virheitä melkoisesti. Keskimääräisestä nopeudesta kuitenkin saadaan kohtuullisen luotettavaa tietoa. Niinpä luottaisin enemmänkin niinpäin että jos motoristi on tullut vaikka viimeisen viiden minuutin aikana satasen keskinopeutta paikalle niin minkä ihmeen takia juuri silloin kun kolmion takaa tuli autoilija olisikin ollut ainakin sataviisikymppiä ?
Yksi asia mikä koko GPS:ssä lähtökohtaisesti askarruttaa on että sehän on kuitenkin jenkkien käsissä oleva järjestelmä ja tulevaisuudessa voi tapahtua toimivuuden suhteen ihan mitä tahansa. Toki jo nykyään logistiikka on ihan liikaa riippuvainen siitä järjestelmästä, liikenteen ohjaus ja valvonta ei juurikaan mitään lisäriskejä toisi.
Re: Vihreät taas vauhdissa
Toki. Tätä voi pohjustaa jo nyt, kun voi ottaa GPS-loggerin mukaan ihan itse. Voi sitten halutessaan näyttää todisteita ajonopeudesta.wesku kirjoitti:Onhan siinä toki ongelmansa jos syyllisyyttä aletaan todistelemaan. Ehkä GPS-logilla voisi sitten todistaa vääriksi myös sellaisia tyypillisiä "luotettavia silminnäkijöhavaintoja" joilla toisinaan todistetaan esim moottoripyörien tulleen tilanteeseen huomattavalla ylinopeudella.
Siksihän Euroopassa on kehitetty Galileo -järjestelmää. Huhu myös kertoo, että GPS järjestelmänä alkaisi olla elinkaarensa päässä - huhun varaan en välttämättä paljoa laskisi, mutta sen todenperäisyys pitäisi tutkia, jos tällaista järjestelmää ruvettaisiin oikeasti rakentamaan.wesku kirjoitti: Yksi asia mikä koko GPS:ssä lähtökohtaisesti askarruttaa on että sehän on kuitenkin jenkkien käsissä oleva järjestelmä ja tulevaisuudessa voi tapahtua toimivuuden suhteen ihan mitä tahansa. Toki jo nykyään logistiikka on ihan liikaa riippuvainen siitä järjestelmästä, liikenteen ohjaus ja valvonta ei juurikaan mitään lisäriskejä toisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vihreät taas vauhdissa
Kyllä Tukholmassa on tietullit ja Göteborgiin suunnitellaan myös, vastustamisesta huolimatta.Jukka T kirjoitti:Hollannissahan piti siirtyä tänä vuonna GPS-perustaiseen liikenteen verotukseen, mutta kiistanalaisesta hankkeesta luovuttiin helmikuussa. Hollantia osaavat voivat kaivella syitä netistä, mutta yhtenä syynä on mainittu kustannukset eli järjestelmä ei olisi tuottanut edes omia ylläpitokustannuksiaan, perustamiskustannuksista puhumattakaan. Sama kustannusvaikutushan taisi olla Tukholman tietullikokeilun lopettamisen taustalla, vaikka siellä oltiin liikkeellä kevyemmällä ratkaisulla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Vihreät taas vauhdissa
Tukholmassa on tämä Trängselskatt joka on wikissä suomennettu tienkäyttömaksuksi, mutta suoraan suomennettunahan siitä tulee "Tungosvero" ja sitä maksavat ruotsinrekisterissä olevat ajoneuvot Maanantaista-Perjantaihin klo. 06:30-18:29 välisenä aikana, maksut ovat joko 10, 15 tai 20 kruunua eri kellonajoista riippuen.
Maksu peritään kuukausittain ja maksetaan aina (ajokohdasta) kolmannen kuukauden viimeisenä päivänä. Maksumääräys lähetetään auton rekisteröidylle omistajalle toisen kuukauden lopulla joten siihen jää kuukausi aikaa maksaa.
Vapautettu kokonaan maksusta ovat seuraavat ajoneuvot:
•utryckningsfordon--hälytysajoneuvot
•bussar med totalvikt av minst 14 ton--bussit joiden kokonaispaino on vähintään 14tonnia
•diplomatregistrerade fordon--Diplomaattirekisteröidyt ajoneuvot
•motorcyklar och mopeder--moottoripyörät ja mopot
•utlandsregistrerade fordon--ulkomaanrekistereissä olevat ajoneuvot
•militära fordon--armeijan ajoneuvot
Vapautettu maksusta on myös seuraavia polttoaineita käyttävät ajoneuvot, vuoden 2012 kesäkuun 1 päivään asti, mutta tämä koskee vain autoja jotka on rekisteröity ennen 1 tammikuuta 2009.
•biogas--biokaasu
•E85--E85
•etanol--etanooli
•el--sähkö
•gengas--puukaasu (tulee sota-aika mieleen)
•metan--metaani
•metanol--metanooli
•naturgas--luonnonkaasu
•vätgas.--vetykaasu
Tässä tuli hieman faktaa Tukholman tienkäyttömaksusta.
Maksu peritään kuukausittain ja maksetaan aina (ajokohdasta) kolmannen kuukauden viimeisenä päivänä. Maksumääräys lähetetään auton rekisteröidylle omistajalle toisen kuukauden lopulla joten siihen jää kuukausi aikaa maksaa.
Vapautettu kokonaan maksusta ovat seuraavat ajoneuvot:
•utryckningsfordon--hälytysajoneuvot
•bussar med totalvikt av minst 14 ton--bussit joiden kokonaispaino on vähintään 14tonnia
•diplomatregistrerade fordon--Diplomaattirekisteröidyt ajoneuvot
•motorcyklar och mopeder--moottoripyörät ja mopot
•utlandsregistrerade fordon--ulkomaanrekistereissä olevat ajoneuvot
•militära fordon--armeijan ajoneuvot
Vapautettu maksusta on myös seuraavia polttoaineita käyttävät ajoneuvot, vuoden 2012 kesäkuun 1 päivään asti, mutta tämä koskee vain autoja jotka on rekisteröity ennen 1 tammikuuta 2009.
•biogas--biokaasu
•E85--E85
•etanol--etanooli
•el--sähkö
•gengas--puukaasu (tulee sota-aika mieleen)
•metan--metaani
•metanol--metanooli
•naturgas--luonnonkaasu
•vätgas.--vetykaasu
Tässä tuli hieman faktaa Tukholman tienkäyttömaksusta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vihreät taas vauhdissa
Kiitos core2 infosta. Vielä lisäksi se, että uhkaavat 500kr lisämaksulla jos rahat ei ole ajoissa heidän tilillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Vihreät taas vauhdissa
Okei, seison korjattuna.wesku kirjoitti:Ollaanko sitä lopettamassa ? Ainakaan http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ng ... _Stockholm ei mainitse mitään sellaista ?Jukka T kirjoitti:Sama kustannusvaikutushan taisi olla Tukholman tietullikokeilun lopettamisen taustalla, vaikka siellä oltiin liikkeellä kevyemmällä ratkaisulla.
Jossain vain oli juttua, että kun se tuottaa tappiota eikä vähennä ruuhkia, niin joutaisi lopettaa.
96 V4 -75
Re: Vihreät taas vauhdissa
Ovat todellakin todellisuudesta vieraantuneita, ja kyllä ikävä kyllä kiinnostaa, niin perverssi kuin koko ajatus onkin.masamatalapaine kirjoitti:Suomessa tuollainenkin lienee ihan mahdollista. Pitää vaan ihmetellä, miten todellisuudesta vieraantuneita nuo tuollaisten ehdotusten tekijät oikeasti ovat. Eihän Vihreitä toki oikeasti kiinnosta mikään ympäristönsuojelu
Kyseessä on ideologia, jossa tietenkin se ajattelija, ja tottakai oikea intelligentti ja kaikkea muuta kuin se luontoa rasittava suuri ja junttimainen rahvas, kuvittelee tietävänsä sen että mikä on olevinaan luonnolle hyväksi.
Tämä luonnon luoma, ja lopulta luonnon tuhoamaksi tuleva itseään jumalaksi (aijjai niin ateistejahan ne ovat...) kohottava vihreä päättää, että alati hallitsemattomasti muuttuva ympäristö on nyt pysäytettävä vain hänen ja hänen intelligentsijaan kuuluvan lähipiirinsä, siis kaiken muun kuin sen pahasti kuluttavan rahvaan, mieleiseen mielikuvitukselliseen ihannetilaan, jonka vain sairas mieli voi tässä alati muuttuvassa ja ihmisen ihan oikeasti hallitsemattomassa maailmankaikkeudessa kuvitella.
Siinä ideologiassa pääasiassa ennenkaikkea niitä toisia ihmisiä eli tavallisia ihmisiä koskettavat verojen, polttoaine- ja energiaverojen sekä kaikenlainen kulutuksen rankaisu on sen kuvitteellisen "ympäristön tasapainon" kannalta ideologisesti oikein, -viis siitä että vähätuloiset ja pieni- ja keskituloiset yrittävät idealistien kurittaminakin saada ja syödä ihan ympäristöstä piittaamatta sen minkä pahimmillaan elääkseen edes kykenevät.
Ja toiseen vihreään ihmeeseen eli aiheeseen; Edellinen vihreä Oikeuslehmä lanseerasi GPS- valvotun vankeusrangaistuksen.
Nyt virheät lanseeraavat yksityisautoilijoille GPS- valvottua "vapautta"..
Miten se nyt meni..
Re: Vihreät taas vauhdissa
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 2&ext=tltm
No näinhän ne väittää.
No näinhän ne väittää.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
- Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)
Re: Vihreät taas vauhdissa
Pisteet Minutemanille.
Ja lieneekö tuo Sinnemäki vihreiden stereotypia?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anni_Sinnem%C3%A4ki:
"on asunut koko elämänsä Helsingissä."
"asuu kommuunissa Helsingin Punavuoressa yhdessä Greenpeacen ilmastoneuvonantaja Kaisa Kososen ja Demos Helsingin tutkimusjohtaja Aleksi Neuvosen sekä näiden puolisoiden kanssa."
Eli ei liene koskaan käynyt kehä kolmosen 'ulkopuolella'.
Tervetuoa tänne 'maalle' 70+ tuhannen asukkaan 'kylään' huutelemaan että "menkää bussilla" kun niitä julkisia kulkuvälineitä on tasan naapurin kanssa kimpassa käytettävät sandaalit. Ja nämä nykyiset "ympäristöpoliittiset päätökset ja agendat" tuntuvat lähinnä sekoitukselta kieltolakia ja hengittämisen kriminalisointia, mottona "Kaikki on pantava haittaverolle!"
Venäjälle kiitos halvasta polttoaineesta...
Ja lieneekö tuo Sinnemäki vihreiden stereotypia?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anni_Sinnem%C3%A4ki:
"on asunut koko elämänsä Helsingissä."
"asuu kommuunissa Helsingin Punavuoressa yhdessä Greenpeacen ilmastoneuvonantaja Kaisa Kososen ja Demos Helsingin tutkimusjohtaja Aleksi Neuvosen sekä näiden puolisoiden kanssa."
Eli ei liene koskaan käynyt kehä kolmosen 'ulkopuolella'.
Tervetuoa tänne 'maalle' 70+ tuhannen asukkaan 'kylään' huutelemaan että "menkää bussilla" kun niitä julkisia kulkuvälineitä on tasan naapurin kanssa kimpassa käytettävät sandaalit. Ja nämä nykyiset "ympäristöpoliittiset päätökset ja agendat" tuntuvat lähinnä sekoitukselta kieltolakia ja hengittämisen kriminalisointia, mottona "Kaikki on pantava haittaverolle!"
Venäjälle kiitos halvasta polttoaineesta...
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 07:53
Re: Vihreät taas vauhdissa
That mini jammer device may interfere with the aviation system.SS kirjoitti:http://s.dealextreme.com/search/gps+jammer
http://www.jammerfromchina.com/categori ... e_Jammers/
Viimeksi muokannut ShayneThill, To Loka 31, 2013 03:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Vihreät taas vauhdissa
Joka porukan pilaa muutama mätä omena, itse olen aikasen "vihreä" ajatuksiltani, osin myös teoilta ja lapsi kun on niin haluis jotain jäävän sillekin.
Silti sateelliittivalvontaan perustuvan tai muunkaanlaisen paikannuksen saa autooni tai perseeseeni tunkea vain sen jälkeen, kun aika on minusta ajanut ohi.
Tämän asian takana olen valmis taistelemaan yhteiskuntaa vastaan keinoilla millä hyvänsä! Pysyäkseen hallituksessa on kaiketi nuoltava valtapuolueita, ettei ihan syö maata jalkojensa alta.
Foorumia lueskellessa miettii, monellakohan saapistilla jäis kaskon korvaukset saamatta, kun autosta löytyy "musta laatikko"!
Älkää vihatko vihreitä, vihatkaa politiikkaa!
Älkääkä antako valtiolle enempää oikeuksia kansalaista vastaan, niitä on jo tarpeeksi!
MUISTA! Äänestämällä voit vaikuttaa! typerältä....
Silti sateelliittivalvontaan perustuvan tai muunkaanlaisen paikannuksen saa autooni tai perseeseeni tunkea vain sen jälkeen, kun aika on minusta ajanut ohi.
Tämän asian takana olen valmis taistelemaan yhteiskuntaa vastaan keinoilla millä hyvänsä! Pysyäkseen hallituksessa on kaiketi nuoltava valtapuolueita, ettei ihan syö maata jalkojensa alta.
Foorumia lueskellessa miettii, monellakohan saapistilla jäis kaskon korvaukset saamatta, kun autosta löytyy "musta laatikko"!
Älkää vihatko vihreitä, vihatkaa politiikkaa!
Älkääkä antako valtiolle enempää oikeuksia kansalaista vastaan, niitä on jo tarpeeksi!
MUISTA! Äänestämällä voit vaikuttaa! typerältä....
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Vihreät taas vauhdissa
Kaupunkivihreitä pilkkaavat ovat missanneet yhden pointin tässä GPS-valvontakeskustelussa: päällimmäinen syy siihen, miksia autojen sijainti pitäisi paikallistaa ja verot laittaa maksuun sijainnin perusteella on se, että pyritään vähentämään sitä autoilua siellä Helsingissä, ei maaseudulla. Vero olisi maalla pieni ja kaupungeissa, joissa se julkinen liikenne on oikeasti vaihtoehto, veroa pitäisi maksaa niin paljon että alkaa se juna tai bussi tuntua varteenotettavalta vaihtoehdolta.
Meillähän on suomessa sellainen yhdyskuntarakenne ja elämäntapa, että käytännössä melkein kaikki joutuvat silloin tällöin kulkemaan autolla. Koska taksiajelu on meillä törkeän kallista (vrt. esim Saksa tai USA), eikä kunnollisia yhteisautopalveluja ole pystytty järjestämään, tarkoittaa se sitä, että lähes joka kotitaloudessa on oma auto.
Koska meillä auton ostamista ja omistamista verotetaan erittäin rankasti suhteessa auton käyttöön, on käytännössä aina kannattavaa kulkea sillä omalla autolla, kun sellainen kerran pihassa on. Eli siis jopa isossa kaupungissa kuljetaan omalla autolla, vaikka bussilla saattaisi päästä ovelta ovelle. Kolmen hengen perhe kun liikkuu kaupungissa 5 km matkan, maksaa se bussilla helposti 6-7 euroa, tällä rahalla ajaa Saabilla jotain 50 km.
Tähän halutaan nyt muutos. Muutoksen idea olisi, että järjetön ja tuhanteen kertaan parsittu ja paikattu autovero (hankinnan verotus) poistettaisiin, ja vastaavasti autolla ajaminen (kilometrit) muuttuisi kalliimmaksi. Kuulostaa ihan järkevältä, kunnes aletaan miettiä että haja-asutusalueilla asuville tämä ei olekaan niin reilua, koska välimatkat ovat pitkiä. Samoin jos muutos toteutettaisiin polttoaineverotuksella, ammattiliikenne ja nousseiden kuljetushintojen kautta koko suomen kilpailukyky kärsisi. Olemmehan sentään vientivetoinen periferia, jossa matka jo lähimpään satamaan on usein satoja kilometrejä.
Tähän dilemmaan ovat nyt kehittäneet tämän GPS-pohjaisen ratkaisun. Sen perusteella ne, jotka ajavat alueilla, jossa joukkoliikenne olisi ihan järkevä vaihtoehto, laitetaan maksumiehiksi. Taas kerran kuulostaa erittäin järkevältä, jos halutaan vähentään yksityisautoilusta syntyviä päästöjä. Teoriassa.
Siihen se järkevyys sitten melkein loppuukin. Aikaisemmissa viesteissä esitetyt ongelmat tietosuojasta ja kansalaisten vapaudesta isoveljen valvonnalta ovat painavia argumentteja. Sen lisäksi jokaisella on eri määrä eri tasoisia ihan järkeviä perusteita käyttää yksityisautoa myös siellä missä joukkoliikenne olisi vaihtoehto.
Meillähän on suomessa sellainen yhdyskuntarakenne ja elämäntapa, että käytännössä melkein kaikki joutuvat silloin tällöin kulkemaan autolla. Koska taksiajelu on meillä törkeän kallista (vrt. esim Saksa tai USA), eikä kunnollisia yhteisautopalveluja ole pystytty järjestämään, tarkoittaa se sitä, että lähes joka kotitaloudessa on oma auto.
Koska meillä auton ostamista ja omistamista verotetaan erittäin rankasti suhteessa auton käyttöön, on käytännössä aina kannattavaa kulkea sillä omalla autolla, kun sellainen kerran pihassa on. Eli siis jopa isossa kaupungissa kuljetaan omalla autolla, vaikka bussilla saattaisi päästä ovelta ovelle. Kolmen hengen perhe kun liikkuu kaupungissa 5 km matkan, maksaa se bussilla helposti 6-7 euroa, tällä rahalla ajaa Saabilla jotain 50 km.
Tähän halutaan nyt muutos. Muutoksen idea olisi, että järjetön ja tuhanteen kertaan parsittu ja paikattu autovero (hankinnan verotus) poistettaisiin, ja vastaavasti autolla ajaminen (kilometrit) muuttuisi kalliimmaksi. Kuulostaa ihan järkevältä, kunnes aletaan miettiä että haja-asutusalueilla asuville tämä ei olekaan niin reilua, koska välimatkat ovat pitkiä. Samoin jos muutos toteutettaisiin polttoaineverotuksella, ammattiliikenne ja nousseiden kuljetushintojen kautta koko suomen kilpailukyky kärsisi. Olemmehan sentään vientivetoinen periferia, jossa matka jo lähimpään satamaan on usein satoja kilometrejä.
Tähän dilemmaan ovat nyt kehittäneet tämän GPS-pohjaisen ratkaisun. Sen perusteella ne, jotka ajavat alueilla, jossa joukkoliikenne olisi ihan järkevä vaihtoehto, laitetaan maksumiehiksi. Taas kerran kuulostaa erittäin järkevältä, jos halutaan vähentään yksityisautoilusta syntyviä päästöjä. Teoriassa.
Siihen se järkevyys sitten melkein loppuukin. Aikaisemmissa viesteissä esitetyt ongelmat tietosuojasta ja kansalaisten vapaudesta isoveljen valvonnalta ovat painavia argumentteja. Sen lisäksi jokaisella on eri määrä eri tasoisia ihan järkeviä perusteita käyttää yksityisautoa myös siellä missä joukkoliikenne olisi vaihtoehto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vihreät taas vauhdissa
Tuossa kilometri verotuksessa ainakin Keski-Suomen osalta oli aika epäreilusti jaoteltu alueet, suurinosa Keski-Suomen alueesta oli tuota 6.2snt aluetta vaikka todellisuudessa joukkoliikenne toimii ainostaan JKL-seudulla hyvin. Moni ajaa työmatkaa Jyväskylään jostain ympäryskunnasta noin 30-50km suuntaansa, joten heidän osaltaan tuo verotus olisi todella epäreilu..
Se myös ihmetyttää että miksi sen pitää juuri olla GPS-pohjainen ratkaisu. Mielestäni monessa muussa maassa käytettävä ETC on paljon yksinkertaisempi ja halvempi ratkaisu. Pieni boksi jonka voi kytkeä radion tapaan, 12v + maa ja heräte, muuta se ei tarvitse. Tai suoraan tupakansytyttimeen. Kuitenkin, pieni lähetin joka toimii muutaman metrin säteellä, ei pysty seuraamaan. Boksissa joku sirulukija jolla tunnistetaan kuka tai mikä auto.
Pieni tolppa ramppien varteen tai integrointi muuttuvan nopeusrajoituksen tolppaan. Aina kun menee isommalle väylälle niin järjestelmä rekisteröi tienkäytön. Sitten kun ajaa rampista pois niin järjestelmä laskee ajetun matkan.
Melkein reaaliajassa näkisi sitten netistä paljonko on ajettu ja paljonko on tähän asti kertynyt maksua.
Kilometritaksasta en sano mitään mutta mielestäni työmatkalaisille voisi antaa tietyn prosentin kilometrejä alennuksella. Ja ulkomaalaiset rekat ehdottomasti veron piiriin, vähän samaan tyyliin kuin Sveitsissä, pakollinen verotarra/tunnistesiru ulkomaalaisten autojen tuulilasiin.
Se myös ihmetyttää että miksi sen pitää juuri olla GPS-pohjainen ratkaisu. Mielestäni monessa muussa maassa käytettävä ETC on paljon yksinkertaisempi ja halvempi ratkaisu. Pieni boksi jonka voi kytkeä radion tapaan, 12v + maa ja heräte, muuta se ei tarvitse. Tai suoraan tupakansytyttimeen. Kuitenkin, pieni lähetin joka toimii muutaman metrin säteellä, ei pysty seuraamaan. Boksissa joku sirulukija jolla tunnistetaan kuka tai mikä auto.
Pieni tolppa ramppien varteen tai integrointi muuttuvan nopeusrajoituksen tolppaan. Aina kun menee isommalle väylälle niin järjestelmä rekisteröi tienkäytön. Sitten kun ajaa rampista pois niin järjestelmä laskee ajetun matkan.
Melkein reaaliajassa näkisi sitten netistä paljonko on ajettu ja paljonko on tähän asti kertynyt maksua.
Kilometritaksasta en sano mitään mutta mielestäni työmatkalaisille voisi antaa tietyn prosentin kilometrejä alennuksella. Ja ulkomaalaiset rekat ehdottomasti veron piiriin, vähän samaan tyyliin kuin Sveitsissä, pakollinen verotarra/tunnistesiru ulkomaalaisten autojen tuulilasiin.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.