uusi saabisti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wenski
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 18:19

uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja wenski »

terve!

uusi käyttäjä ilmoittautuu.ostin ensimmäisen saabini pari viikkoa sitten. kulkine on mallia 9-5 vm2003 2.3t vector sentronic automaatilla.kilometrejä autoon on kertynyt 137tkm. vaihdoin citikan c5:sta saabiin ja täytyy sanoa että kulkupuoli on kuin eri planeetalta.saabin eduksi siis. hieman huonosti alkoi taival saabin kanssa kun auto jätti tielle jo kahden päivän jälkeen ostosta.auto vain sammui kesken ajon eikä enää käynnistynyt. bensapumppu oli tullut tiensä päähän eli suht halvalla selvisin. auton myyjäliike suostui vielä maksamaan laskusta puolet. alkuvaikeuksien jälkeen nyt noin 1000km takana ja ainakin vielä olen ollut hankintaan tyytyväinen.

toivon huolettomia kilometrejä :)
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Sitähän me kaikki toivomme että kilometrit olisi huolettomia :wink:
Pistäs kaunokaisesta kuvia näkyville!
Joku kipotin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onhan huohotinpäivitys tehtynä, ja automaattilaatikon öljyt vaihdettuna(ainakin kertaalleen, mielellään 2krt)? Jos ei ole niin samantien suosittelen, että teet päivityksen ja vaihdat automaatin öljyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2125
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja patse »

Tervetuloa,
http://www.saabvin.com oheisesta linkista näet runko-/VIN-numerolla mitä vuosimallia saabbisi edustaa. Jos ilmoittaa vuosimalliksi 2003 niin kannattaa tarkistaa onko huohotin päivitys tehty, jos vuosimalli sattuu olemaan 2004 niin päivitystä ei tarvita.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
wenski
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 18:19

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja wenski »

kiitos vinkistä. pitääpä tarkistaa tuo huohotinpäivitys. kuitteja kun selailin kävi ilmi että laatikkoon on vaihdettu öljyt viime keväänä ja ohjelmapäivitys tehty. turbo oli niinikään vaihdettu viime keväänä 8O . melko vähillä kilometreillä oli turbo mennyt. no kai se hyvä on että tuskin mulle siitä murhetta vähään aikaan tulee.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

hetken kun foorumia selailet niin et ihmettele turbon vaihtoa enää, niitä on paukkunutu jo 70tkm ja sitäkin ennen.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, hetken kun näitä foorumia luet,niin loppuu huolettomat kilometrit siihen. Kilometrejä tulee toki, mutta huoli valtaa mielen. Vainoharhaiseksi tulee, kun lukee miten paljon hajoavia osia Saabeissa on ja miten ne kaikki hajoaa alle 100 tkm mittarissa.

Eli ei kannata ottaa huolta kaikista täällä puiduista vioista. Täällä vain harvemmin tulee esille konkreettisesti Saabien hyvyys, ja puhe on useammin vioista. Taitaa olla sama juttu kaikkien merkkikerhojen foorumeilla.

Tervetuloa Saab-kansan joukkoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

ei kehtaa floodata joka päivä miten vaivatta ja tyylillä on menty :)
Joku kipotin.
wenski
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 18:19

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja wenski »

näinhän se on että ei täysin huoletonta autoa olekaan.ei ainakaan mulle ole vielä vastaan tullut.eli ihan positiivisella mielellä mennään :).ajettavuus saabissa ainakin tuntuu olevan kohdillaan.
piti tuosta huohotinpäivityksestä kysyä.onko siihen joskus ollut joku korjauskampanja vai onko se ihan omatoimisesti korjattava juttu? mitä huohotinpäivitykseen sisältyy ja mitä se vaikuttaa jos sitä ei ole tehty?
kiitos.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yksinkertaistettuna alkuperäinen huohotinjärjestelmä ei huolehdi kunnolla moottorin sisällä olevien kaasujen pääsystä pois sieltä, jolloin moottoriöljy menettää nopeammin ominaisuutensa. Tästä johtuen esim 20 tkm vaihtovälillä voidaan ajaa pitkään jo öljyillä, jotka eivät voitele kunnolla. Tämän seurauksena taas moottorin osat, esim. laakerit kuluvat käytännössä rikki. Huohottimen huono toiminta voi johtaa myös öljyvuotoihin moottorin tiivisteistä.

Uuteen huohotusjärjestelmään kuuluu muutama letku ja venttiili sekä uusi oil trappi. Vaihtotyö onnistuu osaavalta kaverilta netistä löytyvillä ohjeilla melko helposti. Oil trappi oli mielestäni työläin homma, kun se on vähän hankalassa paikassa. Osilla oli hintaa jotain luokkaa 100-150 euroa, jos en ihan väärin muista.

Muistaakseni meni niin, että Saabin korjaamot oli ohjeistettu tekemään päivitys, jos omistaja on valittanut öljyvuodoista. Mutta tästä ja muutenkin huohotinpäivityksestä läytyy kyllä tältä forumilta lisätietoa kun hakee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu, ja käsittääkseni se alkaa olemaan siinä vaiheessa jo hieman myöhäistä mikäli öljyvuotoja on havaittavissa.. Kenties soitto edelliselle omistajalle, tai esim. merkkiliikkeessä/osaavalla klubilaisella käydä näyttämässä että onko huohotinpäivitys tehty.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja SS »

Osilla oli hintaa jotain luokkaa 100-150 euroa, jos en ihan väärin muista.
Taisi olla jotain 50e luokkaa päivityssetti PCS:llä, riittää jos ei tarvitse ylimääräisiä letkuja vaihdella. Jos öljyn täyttöaukon kaulukseen (se muovitratti jonka päällä täyttökorkki on) tulee sivulta kiinni ohut letku, päivitys on tehty. Suojamuovi ensin pois moottorin päältä niin näkyy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
wenski
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 18:19

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja wenski »

kävin kurkkaamassa suojan alle ja öljykorkin alta lähtee n.15-20mm paksu letku joka haarautuu t-kappaleella kahteen suuntaan. tarkoittaako tuo että päivitys on tehty vai pitäisikö siitä lähteä vielä toinen letku?
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Jos näyttää tältä,niin on päivitetty.
#3929
Saab 9-3 ss -05
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja SS »

kävin kurkkaamassa suojan alle ja öljykorkin alta lähtee n.15-20mm paksu letku joka haarautuu t-kappaleella kahteen suuntaan. tarkoittaako tuo että päivitys on tehty vai pitäisikö siitä lähteä vielä toinen letku?
Jos siitä täyttösuppilon kyljestä sivulle yksikin letku lähtee, niin päivitetty on. Alunperin ainoastaan suppilon pohjaan tulee putki tai letku.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin