uusi saabisti
uusi saabisti
terve!
uusi käyttäjä ilmoittautuu.ostin ensimmäisen saabini pari viikkoa sitten. kulkine on mallia 9-5 vm2003 2.3t vector sentronic automaatilla.kilometrejä autoon on kertynyt 137tkm. vaihdoin citikan c5:sta saabiin ja täytyy sanoa että kulkupuoli on kuin eri planeetalta.saabin eduksi siis. hieman huonosti alkoi taival saabin kanssa kun auto jätti tielle jo kahden päivän jälkeen ostosta.auto vain sammui kesken ajon eikä enää käynnistynyt. bensapumppu oli tullut tiensä päähän eli suht halvalla selvisin. auton myyjäliike suostui vielä maksamaan laskusta puolet. alkuvaikeuksien jälkeen nyt noin 1000km takana ja ainakin vielä olen ollut hankintaan tyytyväinen.
toivon huolettomia kilometrejä
uusi käyttäjä ilmoittautuu.ostin ensimmäisen saabini pari viikkoa sitten. kulkine on mallia 9-5 vm2003 2.3t vector sentronic automaatilla.kilometrejä autoon on kertynyt 137tkm. vaihdoin citikan c5:sta saabiin ja täytyy sanoa että kulkupuoli on kuin eri planeetalta.saabin eduksi siis. hieman huonosti alkoi taival saabin kanssa kun auto jätti tielle jo kahden päivän jälkeen ostosta.auto vain sammui kesken ajon eikä enää käynnistynyt. bensapumppu oli tullut tiensä päähän eli suht halvalla selvisin. auton myyjäliike suostui vielä maksamaan laskusta puolet. alkuvaikeuksien jälkeen nyt noin 1000km takana ja ainakin vielä olen ollut hankintaan tyytyväinen.
toivon huolettomia kilometrejä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: uusi saabisti
Sitähän me kaikki toivomme että kilometrit olisi huolettomia
Pistäs kaunokaisesta kuvia näkyville!
Pistäs kaunokaisesta kuvia näkyville!
Joku kipotin.
Re: uusi saabisti
Onhan huohotinpäivitys tehtynä, ja automaattilaatikon öljyt vaihdettuna(ainakin kertaalleen, mielellään 2krt)? Jos ei ole niin samantien suosittelen, että teet päivityksen ja vaihdat automaatin öljyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: uusi saabisti
Tervetuloa,
http://www.saabvin.com oheisesta linkista näet runko-/VIN-numerolla mitä vuosimallia saabbisi edustaa. Jos ilmoittaa vuosimalliksi 2003 niin kannattaa tarkistaa onko huohotin päivitys tehty, jos vuosimalli sattuu olemaan 2004 niin päivitystä ei tarvita.
http://www.saabvin.com oheisesta linkista näet runko-/VIN-numerolla mitä vuosimallia saabbisi edustaa. Jos ilmoittaa vuosimalliksi 2003 niin kannattaa tarkistaa onko huohotin päivitys tehty, jos vuosimalli sattuu olemaan 2004 niin päivitystä ei tarvita.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: uusi saabisti
kiitos vinkistä. pitääpä tarkistaa tuo huohotinpäivitys. kuitteja kun selailin kävi ilmi että laatikkoon on vaihdettu öljyt viime keväänä ja ohjelmapäivitys tehty. turbo oli niinikään vaihdettu viime keväänä . melko vähillä kilometreillä oli turbo mennyt. no kai se hyvä on että tuskin mulle siitä murhetta vähään aikaan tulee.
Re: uusi saabisti
hetken kun foorumia selailet niin et ihmettele turbon vaihtoa enää, niitä on paukkunutu jo 70tkm ja sitäkin ennen.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: uusi saabisti
Joo, hetken kun näitä foorumia luet,niin loppuu huolettomat kilometrit siihen. Kilometrejä tulee toki, mutta huoli valtaa mielen. Vainoharhaiseksi tulee, kun lukee miten paljon hajoavia osia Saabeissa on ja miten ne kaikki hajoaa alle 100 tkm mittarissa.
Eli ei kannata ottaa huolta kaikista täällä puiduista vioista. Täällä vain harvemmin tulee esille konkreettisesti Saabien hyvyys, ja puhe on useammin vioista. Taitaa olla sama juttu kaikkien merkkikerhojen foorumeilla.
Tervetuloa Saab-kansan joukkoon.
Eli ei kannata ottaa huolta kaikista täällä puiduista vioista. Täällä vain harvemmin tulee esille konkreettisesti Saabien hyvyys, ja puhe on useammin vioista. Taitaa olla sama juttu kaikkien merkkikerhojen foorumeilla.
Tervetuloa Saab-kansan joukkoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: uusi saabisti
näinhän se on että ei täysin huoletonta autoa olekaan.ei ainakaan mulle ole vielä vastaan tullut.eli ihan positiivisella mielellä mennään .ajettavuus saabissa ainakin tuntuu olevan kohdillaan.
piti tuosta huohotinpäivityksestä kysyä.onko siihen joskus ollut joku korjauskampanja vai onko se ihan omatoimisesti korjattava juttu? mitä huohotinpäivitykseen sisältyy ja mitä se vaikuttaa jos sitä ei ole tehty?
kiitos.
piti tuosta huohotinpäivityksestä kysyä.onko siihen joskus ollut joku korjauskampanja vai onko se ihan omatoimisesti korjattava juttu? mitä huohotinpäivitykseen sisältyy ja mitä se vaikuttaa jos sitä ei ole tehty?
kiitos.
Re: uusi saabisti
Yksinkertaistettuna alkuperäinen huohotinjärjestelmä ei huolehdi kunnolla moottorin sisällä olevien kaasujen pääsystä pois sieltä, jolloin moottoriöljy menettää nopeammin ominaisuutensa. Tästä johtuen esim 20 tkm vaihtovälillä voidaan ajaa pitkään jo öljyillä, jotka eivät voitele kunnolla. Tämän seurauksena taas moottorin osat, esim. laakerit kuluvat käytännössä rikki. Huohottimen huono toiminta voi johtaa myös öljyvuotoihin moottorin tiivisteistä.
Uuteen huohotusjärjestelmään kuuluu muutama letku ja venttiili sekä uusi oil trappi. Vaihtotyö onnistuu osaavalta kaverilta netistä löytyvillä ohjeilla melko helposti. Oil trappi oli mielestäni työläin homma, kun se on vähän hankalassa paikassa. Osilla oli hintaa jotain luokkaa 100-150 euroa, jos en ihan väärin muista.
Muistaakseni meni niin, että Saabin korjaamot oli ohjeistettu tekemään päivitys, jos omistaja on valittanut öljyvuodoista. Mutta tästä ja muutenkin huohotinpäivityksestä läytyy kyllä tältä forumilta lisätietoa kun hakee.
Uuteen huohotusjärjestelmään kuuluu muutama letku ja venttiili sekä uusi oil trappi. Vaihtotyö onnistuu osaavalta kaverilta netistä löytyvillä ohjeilla melko helposti. Oil trappi oli mielestäni työläin homma, kun se on vähän hankalassa paikassa. Osilla oli hintaa jotain luokkaa 100-150 euroa, jos en ihan väärin muista.
Muistaakseni meni niin, että Saabin korjaamot oli ohjeistettu tekemään päivitys, jos omistaja on valittanut öljyvuodoista. Mutta tästä ja muutenkin huohotinpäivityksestä läytyy kyllä tältä forumilta lisätietoa kun hakee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: uusi saabisti
Juu, ja käsittääkseni se alkaa olemaan siinä vaiheessa jo hieman myöhäistä mikäli öljyvuotoja on havaittavissa.. Kenties soitto edelliselle omistajalle, tai esim. merkkiliikkeessä/osaavalla klubilaisella käydä näyttämässä että onko huohotinpäivitys tehty.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: uusi saabisti
Taisi olla jotain 50e luokkaa päivityssetti PCS:llä, riittää jos ei tarvitse ylimääräisiä letkuja vaihdella. Jos öljyn täyttöaukon kaulukseen (se muovitratti jonka päällä täyttökorkki on) tulee sivulta kiinni ohut letku, päivitys on tehty. Suojamuovi ensin pois moottorin päältä niin näkyy.Osilla oli hintaa jotain luokkaa 100-150 euroa, jos en ihan väärin muista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: uusi saabisti
kävin kurkkaamassa suojan alle ja öljykorkin alta lähtee n.15-20mm paksu letku joka haarautuu t-kappaleella kahteen suuntaan. tarkoittaako tuo että päivitys on tehty vai pitäisikö siitä lähteä vielä toinen letku?
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: uusi saabisti
Jos siitä täyttösuppilon kyljestä sivulle yksikin letku lähtee, niin päivitetty on. Alunperin ainoastaan suppilon pohjaan tulee putki tai letku.kävin kurkkaamassa suojan alle ja öljykorkin alta lähtee n.15-20mm paksu letku joka haarautuu t-kappaleella kahteen suuntaan. tarkoittaako tuo että päivitys on tehty vai pitäisikö siitä lähteä vielä toinen letku?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2