Vakuutusturvapohdintaa...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja SZalama »

Tässä pohdiskelen, että kannattaakohan minun pitää tuota törmäykset kattavaa kaskoa saabilleni?

Onkohan kellään mitään kokemusta, minkä arvoisena vakuutusyhtiöt pitävät tommosta NG900-autoa mahdollisessa korvaustilanteessa. Oma mittarilukema on 220 000km ja vuosimalle se 98.

Eivät suostu mitään arvioita antamaan yhtiöstä kun kyselin :?
Saab 900S 2.3 vm1998
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja tturku »

vuosimalli lienee -97, koska -98 malliset ovat jo og9-3:sia. Nettiautosta saa jonkunsuuntaisen arvion auton arvosta, kun etsit samat mallit ja vertailet hintaa kilometrejä. Käsittääkseni nämä korvaukset arvioidaan suoraan markkinahinnoista aina eli kaverikin katselee nettiautoa ja muita ilmoituksia...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja SZalama »

hmm, käyttöönotto on kylla 1997, mutta konepellintarra ja ohjekirja on 1998 merkinnällä.
Saab 900S 2.3 vm1998
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Onhan satkujakin vielä 98-mallisina.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Täälläkin yksi, M1998.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ysisataset valmistettiin Saab 900 Generation 1 vuosina 1979-1993 ja Saab 900 Generation 2 vuosina 1993-1998.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja tturku »

ok, pakkohan se on uskoa että -98 mallisiakin 900 on olemassa. Itse olin siinä uskossa että kaikki -98 mallit olisi olleet jo 9-3:ia kun se -98 tuli markkinoille. Sinäänsä jännä että niitä on kumpaakin saanut...
Mutta arvo katsotaan markkinoilta noissa korvaustapauksissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saabillahan mallivuosi valmistuslinjalla vaihtuu kesken vuotta, joskus syyspuolella.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minuteman kirjoitti:Saabillahan mallivuosi valmistuslinjalla vaihtuu kesken vuotta, joskus syyspuolella.
Jep ja miksi 900:sta tuli 9-3 siihenkin löytyy helppo vastaus, yksinkertaisesti sen takia kun 9-5 päästettiin markkinoille, niin samalla muutettiin 900:nen 9-3:n.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Vähän mutta jotain osviittaa voi saada omasta tapauksestani kahden vuoden takaa:
hinausauton kyydistä mäkeä alas korjaamon panssariovesta sisään. Takaa meni vaihtoon puskuri, puskurin palkki, oikea takakaari, oikeanpuoleinen takaumpio (ei luukusta). Osille maalaus päälle. Hintaa tuli 2850€. Tuosta saa osittain osviittaa lähinnä siksi, että puskurin palkin uusinta selvisi vasta alkuperäisen korjausarvion jälkeen. Itse ainakin epäilen, että tuo 2850€ olisi vienyt lunastukseen, mutta muutama satanen halvemmalla meni vielä korjattavaksi. Oma kiesi siis NG900 vm. 1996.

Tässä kohtaa voidaan vielä antaa suuri kiitos vetokoukun aikanaan asentaneelle henkilölle, että auto säilyi noinkin ehjänä. :D

Edit:
Lisätään vielä, että tuossa tapauksessahan ei toki omalla vakuutusturvalla ollut merkitystä, vaan meni Hinausautokeskuksen vakuutukseen. Huomioitavaa on myös, että NG900:n hintapyynnitkin ovat kahdessa vuodessa pudonneet... Kovin kummoista mälliä ei enää tarvita, että lunastusarvo tulee vastaan.
Viimeksi muokannut Azanovix, Ma Heinä 25, 2011 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja tturku »

core2 kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Saabillahan mallivuosi valmistuslinjalla vaihtuu kesken vuotta, joskus syyspuolella.
Jep ja miksi 900:sta tuli 9-3 siihenkin löytyy helppo vastaus, yksinkertaisesti sen takia kun 9-5 päästettiin markkinoille, niin samalla muutettiin 900:nen 9-3:n.
Jep, onko 9-3:sta kuitenkin saanut -98 vuosimallina sekä -99 vuosimallina /onko jotain eroja? Sen tiesin kyllä että saab lanseeraa aina jossain vaiheessa syksyllä aina seuraavan vuoden mallit. Onko siis kaikki 9-3:t olleet ns. -99 vuosimallia?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja core2 »

tturku kirjoitti: Jep, onko 9-3:sta kuitenkin saanut -98 vuosimallina sekä -99 vuosimallina /onko jotain eroja? Sen tiesin kyllä että saab lanseeraa aina jossain vaiheessa syksyllä aina seuraavan vuoden mallit. Onko siis kaikki 9-3:t olleet ns. -99 vuosimallia?
1998 loppuvuodesta myytiin 900:ta ja 9-3 rinnakkain lyhyen ajan, ja ne autoliikkeet joilla 900:sia vielä oli sai hyvitystä saabilta ja nämä myytiin alemmalla hinnalla. Useimmat saabin jälleenmyyjät tilasivat siihenaikaan kokovuoden myyntiautot jo vuoden alussa.
Joten vuonna 1999 saattoi löytyä jokunen 900, mutta jos asiakas halusi ostaa sellaisen niin hän sai 9-3 merkit, mutta ei muita uudistuksia jotka löytyivät 9-3:sesta, ehkä joku sai siihen talvirenkaat mukaan jos osti auton kesällä.

Kysymykseesi onko 9-3:sta kuitenkin saanut -98 vuosimallina sekä -99 vuosimallina vastaisin ei koska ne jotka myytiin -98 lopulla olivat jo -99 mallia. Joku tietysti voi tehdä eri tulkkauksen kuin saabin jengi teki.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mielenkiintoista. Tämä auto oli aikaisemmin myynnissä "häkki"autoliikkeessä täällä espoossa 9-3:na:
http://www.nettiauto.com/saab/900/4123942
Vieläkin kuvassa auton mallimerkintä on 9-3 peräluukussa, mitäköhän rekisteriotteessa lukee?
Pistin silloin viestiä että auto on 900 ja vastauksena sain kettuilua myyjältä. Onko siis mahdollista että kyseinen auto on rekisteröity aikanaan myös 9-3:na, vaikka todellisuudessa auto on 900... Luulisi että 900 ei ole saanut 9-3 mallimerkinnöillä tehtaalta kun autoissa on isot erot mm. turvallisuudessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Helmi, jossa edes katon sähkömekanismi ei toimi. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vakuutusturvapohdintaa...

Viesti Kirjoittaja core2 »

tturku kirjoitti:Mielenkiintoista. Tämä auto oli aikaisemmin myynnissä "häkki"autoliikkeessä täällä espoossa 9-3:na:
http://www.nettiauto.com/saab/900/4123942
Vieläkin kuvassa auton mallimerkintä on 9-3 peräluukussa, mitäköhän rekisteriotteessa lukee?
Pistin silloin viestiä että auto on 900 ja vastauksena sain kettuilua myyjältä. Onko siis mahdollista että kyseinen auto on rekisteröity aikanaan myös 9-3:na, vaikka todellisuudessa auto on 900... Luulisi että 900 ei ole saanut 9-3 mallimerkinnöillä tehtaalta kun autoissa on isot erot mm. turvallisuudessa.
Tehtaalta se ei ole lähtenyt ysikolmosena, mutta kuten kerroin sai jälleenmyyjät luvan liimata 9-3 merkit ( jos asiakas näin halusi) ja myydä auton alennuksella vielä 1999 alussakin, mutta asiakas ei saanut mukaan muita uudistuksia joita oli noin 1200 kaikenkaikkiaan.
Siis auto on ja pysyy ysisatasena.

Ps. Huomioi, että auton omistajatkin usein velaavat merkkien kanssa ja vaihtelevat niitä. Pystytkö jostain autorekisteristä? katsomaan mitä papereissa seisoo?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin