"Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
"Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Mullistavaa, rivi4 bensaturbot ovatkin ihan ok moottoreita
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... .html?SC=1
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... .html?SC=1
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Ja tämän keksimiseen meni muilta automerkeiltä: n. 30 Vuotta
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
"BMW uskoo nyt myös vahvasti nelisylinterisiin ahdettuihin moottoreihin. "
Oliko se uutinen joku aika sitten, että Saab alkaa käyttää BMW:n koneita, vai että BMW alkaa käyttää Saabin koneita?
Voi olla monelle puritaanibemarimiehelle järkytys, jos autoon ei saakaan tulevaisuudessa tasaisesti hurisevaa ahtamatonta bensakutosta. Vähän sama kuin Saabiin ei saisi Turboa.
Oliko se uutinen joku aika sitten, että Saab alkaa käyttää BMW:n koneita, vai että BMW alkaa käyttää Saabin koneita?
Voi olla monelle puritaanibemarimiehelle järkytys, jos autoon ei saakaan tulevaisuudessa tasaisesti hurisevaa ahtamatonta bensakutosta. Vähän sama kuin Saabiin ei saisi Turboa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Öö, isot? Mistä lähtien parilitrainen moottori on iso? No ei siinä, oikeeseen suuntaan mennään.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Siitä lähtien, kun 1.3 Corollaan tottunut toimittaja päästetään kirjoittamaan autouutista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Tossa oli jonkin aikaa monilla tavan tallaajilla sellainen käsitys että diisselillä pääsee paremmin, koska perhekinnerimallistoissa on huipulla aina 2.0 turbo diesel ja verrokkina aina se nuhainen bensakoneinen 1.6-litrainen vaparimalli. Lyödään siihen 1.6-litraseen myös turbo kylkeen, niin ero tasoittuu kummasti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Isoilla markkinoilla polttoaineen hinnat alkaneet nousta ja ympäristö vaatee tullut eteen. Suomalainen miettii miten saa ns. "eniten paukkuja rahalla". Ennen oli vain kasvattaa koneen kokoa sen enempää miettimättä kulutusta kun kulutus pieni osa kulurakennetta. Polttoaine ja autot halpoja.
Jutussa tarkoitettu isompia turboja kuin nämä downshifting 1.2-1.6l koneet. Miksi virittää 2-litrainen tappiin, kun puolet halvemmalla tekee vapaan 3-litraisen? Halpa hankkia, toiminta varma ja kestävä, vähän osia jne, isovääntö koko kierros alueella tasaisesti (=pehmeä ei revi boostin noustessa) .. Edut kuitenkin aika pieniä turbo koneessa, jos verrataan vain koneen käytöstä. Iso kuutos tai kasi kone vie sata nolla parilitraista turbo. Saabin turbot on mennyt omalaatuisuuden piikkiin. Ei ne nyt edes järisyttävän taloudellisia ole olleet. muut ei ajattele kuin suomessa, mut nyt alkanut suuntaa kääntyä. Nyt 150-250 heppaisiakin kannattaa optimoida, eikä vain tehon tarpeen mukaan kasvattaa koneen kokoa. ennen ei ole ollut väliä. Iso tehoisessa autossa kulutus on ollut aika merkityksetöntä ennen. Nyt kilpailu on myös kulutuksessa ja myynti voi olla kiinni verotuksesta jne..
Jutussa tarkoitettu isompia turboja kuin nämä downshifting 1.2-1.6l koneet. Miksi virittää 2-litrainen tappiin, kun puolet halvemmalla tekee vapaan 3-litraisen? Halpa hankkia, toiminta varma ja kestävä, vähän osia jne, isovääntö koko kierros alueella tasaisesti (=pehmeä ei revi boostin noustessa) .. Edut kuitenkin aika pieniä turbo koneessa, jos verrataan vain koneen käytöstä. Iso kuutos tai kasi kone vie sata nolla parilitraista turbo. Saabin turbot on mennyt omalaatuisuuden piikkiin. Ei ne nyt edes järisyttävän taloudellisia ole olleet. muut ei ajattele kuin suomessa, mut nyt alkanut suuntaa kääntyä. Nyt 150-250 heppaisiakin kannattaa optimoida, eikä vain tehon tarpeen mukaan kasvattaa koneen kokoa. ennen ei ole ollut väliä. Iso tehoisessa autossa kulutus on ollut aika merkityksetöntä ennen. Nyt kilpailu on myös kulutuksessa ja myynti voi olla kiinni verotuksesta jne..
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 09:26
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Kyllähän toi saabin nykyinenkin kone 2.0t BP hirssipäivitettynä antaa
260 heppaa ja 400 N väännön.
Mitenkähän noi tehot bioetanolikäytössä muuttuvat ?
Polttoaineen kulutus ei juurikaan ainakaan minun tapauksessa muuttunut ilmoitetusta.
260 heppaa ja 400 N väännön.
Mitenkähän noi tehot bioetanolikäytössä muuttuvat ?
Polttoaineen kulutus ei juurikaan ainakaan minun tapauksessa muuttunut ilmoitetusta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
ei mainintaakaan saabista,mitä vittua...
Joku kipotin.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Saabilta ei ole tullut uutta rivi4-bensaturboa sitten vuoden '78, se ei siis ole uutinen... :)moilanen88 kirjoitti:ei mainintaakaan saabista,mitä vittua...
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Mitä vuosikymmentä elät ? Nykyään on aivan siistikäytöksisiä +(+)200 hevosvoimaisia ilman merkittävää turboviivettä tai "potkaisua". On toki totta, että kun mennään alta 1800-2000rpm niin iso mylly vääntää siellä iloisesti, mutta kuka nyt niin alhaalla edes käytännön ajossa ajaa.. en itse juuri koskaan.Poikarukka kirjoitti:Edut kuitenkin aika pieniä turbo koneessa, jos verrataan vain koneen käytöstä. Iso kuutos tai kasi kone vie sata nolla parilitraista turbo. Saabin turbot on mennyt omalaatuisuuden piikkiin..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Kerroinkin tilaanteesta aiemmin miksi ei ole kannattanut optimoida turbolla. Tätähän jutussa juuri kerrottiin että "normaali" kokoiset koneet alkaneet tehostumaan. Mutta kyllä rakenteensa takia iso vapari on pehmeä koko alueella. Nykyaikaiset tuplaturbot yms TSI:t on viiveettömiä ja teho tulee tasaisesti, mutta kun saman saa isolla vaparilla varmaan puolet halvemmalla ja toiminta varmasti. Silloin kun ei tarvi kulutusta miettiä. Pienet kuormitukset osiin, vähemmän osia. Toki vielä parempi on iso kone turbolla. Eihän se ole joko tai, mutta kun ne alkaa olla sitten jo superautoja...
BTW: kyllä se '04 aero aikamoisella viiveellä potkut otti... Mutta oliko se huono asia. toisaalta vaparissa on kokoajan se "potku" päällä. Ja tottakai sitä ajaa alueella jolla kone toimii parhaiten. vaparia ei tarvi samallalailla hakea tai pitää ahdoissa. Erilaisia autoja on eri asioita hakeville.
BTW: kyllä se '04 aero aikamoisella viiveellä potkut otti... Mutta oliko se huono asia. toisaalta vaparissa on kokoajan se "potku" päällä. Ja tottakai sitä ajaa alueella jolla kone toimii parhaiten. vaparia ei tarvi samallalailla hakea tai pitää ahdoissa. Erilaisia autoja on eri asioita hakeville.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Poikarukka kirjoitti: Edut kuitenkin aika pieniä turbo koneessa, jos verrataan vain koneen käytöstä.
Siis jos turbo tuo koneeseen 50% lisää tehoa niin sinusta sen etu on kuitenkin pieni????
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Ei kun BMW alkaa käyttämään Saabilta kaikkia muita paitsi koneita ?AZP kirjoitti:Oliko se uutinen joku aika sitten, että Saab alkaa käyttää BMW:n koneita, vai että BMW alkaa käyttää Saabin koneita?
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Ei se turbo mitään tuo ilmaiseksi. En minä yritä kieltää miten turbo toimii vaan verrata vapariin kulurakennetta ja toimivuutta. Aina jos koneeseen tungetaan turbo se paranee tehoiltaan ja väännöltään, mutta jos kone ei ole sama vaan teho haetaan tilavuudella. Kyllä se saman tehoinen kasi kuitenkin käyttö kelpoisempi luonteeltaan on kuin tappiin viritetty pikkukone. Nyt ei otetaan kulutusta sitten huomioon. tämä on aika tulenarka provo aihe. Varsinkin SAAB foorumilla, joka on hyvin turbo myönteinen. Toinen mistä saa väännöt aikaan on diesel vs. bensa ikuisuus inttäminen.
Jos annetaan ylipainetta turbolla, niin sama ilmamäärä saadaan nostamalla koneen tilavuutta. Yleensä tällöin tulee myös sylintereitä lisää. Kuormitus per pytty pysyy "vakiona". Turbo toimii tietyllä alueella, tietyllä hyötysuhteella ja vaatii aina osia lisää koneeseen. Vapari toimii tasaisemmin. Toki sen kasinkin saa ahdettua...
Jos annetaan ylipainetta turbolla, niin sama ilmamäärä saadaan nostamalla koneen tilavuutta. Yleensä tällöin tulee myös sylintereitä lisää. Kuormitus per pytty pysyy "vakiona". Turbo toimii tietyllä alueella, tietyllä hyötysuhteella ja vaatii aina osia lisää koneeseen. Vapari toimii tasaisemmin. Toki sen kasinkin saa ahdettua...