keskikonsoli kirjoitti:No, on sulla toi nimimerkki osunut aika kohdilleen
,
turbon fantastisuushan on juuri siinä että se tuo ilmaiseksi tehoa, pakokaasu joka joka tapauksessa ohjataan ulos moottorista, pyörittääkin samalla turboahdinta ja koneesta saadaan 50% lisää tehoa ulos, ihan siis ilmaiseksi.
Valitettavasti ilmaista lounasta ei ole. Lämpöenergia on kyllä "ilmaista", mutta pakosarjan päässä oleva turbiini on pakokaasuille suuri virtausvastus. Tämän virtausvastuksen voittaminen vaatii työtä eli tehoa.
Lisäksi kun otetaan huomioon ahdetun ottomoottorin perinteisesti (tilanne on radikaalisti muuttumassa vasta nyt) vaatimat matalampi puristussuhde, myöhäisempi sytytysennakko ja rikkaampi seos nakutuksen ja pakolämpöjen hallinnan vuoksi, niin käytännössä Saabin tapaisella alhaalla heräävällä tehdasturbolla on huomattavasti huonompi hyötysuhde suurilla kuormilla kuin vastaavalla vaparimoottorilla.
Ei se turbo ole mikään termodynamiikan lakien rikkoja siis.
Vasta aivan nykyaikaisimmissa moottoreissa tekniikan kehityttyä (suorasuihkutus, turbotekniikka jne.) alkaa todella turbo lyömään läpi ja tästä syystä muutkin perinteisesti moottoritekniikan kärjessä olevat valmistajat kuten BMW ovat alkaneet sitä laajasti käyttämään.
Se mitä käsittääkseni "poikarukka" ajoi takaa, on se että vastaavantehoinen isompi vaparimoottori on luonteeltaan huomattavasti joustavampi, nopeampi ja mukavampi kuin pieni turbomoottori. Kaasuun vastaaminen on täysin viiveetöntä, vääntö alkaa heti tyhjäkäynniltä eikä mitään piikkejä ole. Kun kyseessä on esim. alumiinilohkoinen V8, ei painokaan ole juuri lainkaan suurempi kuin valurautalohkoisen turboineen välijäähdyttimineen.
Tällöin turbokoneen etu on alhaisemmat suunnittelu- ja valmistuskustannukset sekä pienempi kulutus
osakuormalla.
Kannattaa muistaa että eri moottorien paremmuus riippuu täysin painotuksista (moottorin luonne, kulutus, päästöt, valmistuskustannukset) jne.
Turbo on loistava keksintö ja etenkin diesel on järkevä aina turboahtaa, mutta ei nyt sentään kuvitella että Saab olisi keksinyt jotain mitä vasta nyt muut moottorivalmistajat (saab ei muuten enää edes valmista moottoreita) ovat hoksanneet.
Ei, painotukset on muuttuneet ja toisaalta tekniikka on monella eri osa-alueella kehittynyt niin paljon että turbot alkavat taas olla järkeviä.
Dieselin voittokulku puolestaan on hidastunut lähinnä hiukkas- ja typenoksidipäästövaatimuksien rajun tiukentumisen vuoksi.