"Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Tossa omassa koslassa stage 3 ja dynotettu, niin suurin vääntö 370nm ja 270hv. Vastaa aika samoja tuloksia, kun Maptunin sivuilla stage4:n grafiikka. Eli kyllä 3000rpm pitää kierrättää ennenkuin alkaa tapahtua. Auto on 9-3 -01.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Pitäisin ylävireisyyttä hyvänä asiana. Kertoo ettei mikään ahdista. Turbo tarvitsee virtausta pyöriäkseen ja isompi turbo enempi. Pienempi kone joutuu kiertämään nopeammin. Taas toisinpäin isommalla turbolla voidaan viedä enempi läpi ja saada tehoa mutta sitten hyötysuhde tippuu alempana.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html
Tuossa vähän faktaa turboista.. Kierroluku ja koneen koko sanelee millä alueella miten mitoitettu turbo toimii. Valikoissa on basic / advanced / experts selitetty eri tasoisesti turbon toiminnasta. Lukee siitä sitten. Eli virittäessä liikutaan ahtimen käyrällä eri paikkaan ja toiminta muuttuu. kuten myös koneen. kaavoja yksinkertaistaen Vääntö x Kierrosluku = Teho.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html
Tuossa vähän faktaa turboista.. Kierroluku ja koneen koko sanelee millä alueella miten mitoitettu turbo toimii. Valikoissa on basic / advanced / experts selitetty eri tasoisesti turbon toiminnasta. Lukee siitä sitten. Eli virittäessä liikutaan ahtimen käyrällä eri paikkaan ja toiminta muuttuu. kuten myös koneen. kaavoja yksinkertaistaen Vääntö x Kierrosluku = Teho.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Lyhyesti asia on niin että jos saabin koneesta meinaa tehoo enemmälti ottaa niin sitä on pakko kierrättää. Iso ahdin joka tuottaa ison ilmamäärän ei herää samassa kohtaa kun Gt17 pilleri. Lisäksi se vääntömomentti on pidettävä jossain kurissa kun vaihdelaatikot on melko surkeita näissä poikittaismoottorisissa etuvetosissa.Poikarukka kirjoitti:Pitäisin ylävireisyyttä hyvänä asiana. Kertoo ettei mikään ahdista. Turbo tarvitsee virtausta pyöriäkseen ja isompi turbo enempi. Pienempi kone joutuu kiertämään nopeammin. Taas toisinpäin isommalla turbolla voidaan viedä enempi läpi ja saada tehoa mutta sitten hyötysuhde tippuu alempana.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html
Tuossa vähän faktaa turboista.. Kierroluku ja koneen koko sanelee millä alueella miten mitoitettu turbo toimii. Valikoissa on basic / advanced / experts selitetty eri tasoisesti turbon toiminnasta. Lukee siitä sitten. Eli virittäessä liikutaan ahtimen käyrällä eri paikkaan ja toiminta muuttuu. kuten myös koneen. kaavoja yksinkertaistaen Vääntö x Kierrosluku = Teho.
Jos 2 litrasta alkaa tosissaan kiusaan niin voi varautua siihen että tehoalue on 4500...8500rpm. Borg warnerin sivulla on se oma laskuri millä voi katella miten oma moottori "plottautuu" eri ahtimien kartoille.
Nykytiedolla voidaan turbokoneessa pitää kohtuu kovat puristukset joten se ajettavuus ennenkun ahdin on mukana on huomattavasti parempi kun näissä vanhoissa lussuissa joissa on jotkut 8.x puristukset.
Iso vapari kuuluu menneisyyteen, varmasti mukava harrastaa jne mutta kyllä fakta on se että sille ei uusissa autoissa ole mitään tulevaisuutta.
Saabin vanhoissa valurautapannuissa ongelmana on surkeat ahtimet jorka eivät millään tapaa vastaa 2000 luvun tarpeita. Kuten aiemmin todettua niin saabilla ei ollut varoja kehittää moottoreitaan eteenpäin.
-kaksoisahdin tai edes twin scroll ahdin
-muuttuvat ajoitukset nokkapyöriin
Trionicissa olisi kyllä ollut pohjaa toteuttaa muta tekemättähän se jäi.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Mopo!Poikarukka kirjoitti:Tässä jenkkien iso vapari.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Apollo_11
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Mistähän se tuo dieselien "vääntö" hapatus muuten on oikein peräisin, tietääkö kukaan?
Pari esimerkkiä tuolta 80-luvulta ahtamattomien diesel ja bensakoneiden vääntöluvuista (lähde http://www.autowiki.fi/index.php/Etusivu).
Volkswagen Passat 32B
bensa 1.6 112-127 Nm, 1.6 diesel 100-102 Nm
Mercedes-Benz W124
200 bensa 158-170Nm, 200D 123-126Nm
Peugeot 405
bensa 1.9 (8v) 154-170Nm, 1.9 diesel 118-120Nm
... eli ahtamattomina nuo dieselien väännöt jäävät aivan alakynteen tilavuudeltaan saman kokoisille bensamoottoreille, niin miten se tuo Turbo sitten tekis siihen dieseliin muka enemmän sitä vääntöä kuin bensamoottoriin?? Oisko kellään mitään selitystä tuohon vai onko tuo aivan hapatusta koko uskomus?![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Pari esimerkkiä tuolta 80-luvulta ahtamattomien diesel ja bensakoneiden vääntöluvuista (lähde http://www.autowiki.fi/index.php/Etusivu).
Volkswagen Passat 32B
bensa 1.6 112-127 Nm, 1.6 diesel 100-102 Nm
Mercedes-Benz W124
200 bensa 158-170Nm, 200D 123-126Nm
Peugeot 405
bensa 1.9 (8v) 154-170Nm, 1.9 diesel 118-120Nm
... eli ahtamattomina nuo dieselien väännöt jäävät aivan alakynteen tilavuudeltaan saman kokoisille bensamoottoreille, niin miten se tuo Turbo sitten tekis siihen dieseliin muka enemmän sitä vääntöä kuin bensamoottoriin?? Oisko kellään mitään selitystä tuohon vai onko tuo aivan hapatusta koko uskomus?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Syy on varmaan se että corollamies vertaa turbo diesel vs. vapari bensa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Diesel hapatusta on meillä töissä myös.. bensaturbot herää vasta yli 3000rpm.. ja diiselillä ollaan jo ohi siinä vaiheessa.... että tällästä. Yritä siinä nyt selittää että esim. saabin kone herää jo 1800-2000rpm tienoilla ja dieselin "vääntö" on yskähdys erittäin kapealla käyttöalueella, kun taas bensaturbossa vääntöalue on 2, ellei jopa 3 kertaa leveämpi, ja samalla tehot kasvavat kierroksien noustessa ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Se tullee alunperin esikammiodieselin nöyrästä (ja sinänsä mukavasta) luonteesta alhaisilla kierroksilla ja on jalostunut siitä eteenpäin turboahtimen yleistyttyä dieseleissä.keskikonsoli kirjoitti:Mistähän se tuo dieselien "vääntö" hapatus muuten on oikein peräisin, tietääkö kukaan?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Yksi iso ero on ainakin se, että dieselissä on käytännössä jo tyhjäkäynniltä jäännöspainetta sylinterissä työtahdin päätteeksi, bensakoneessa ei. Ne jotka moottoritekniikkaa ja termodynamiikkaa tuntee paremmin voi kertoa enemmän tai korjata.
Mutta siis jälleen kerran ei voi verrata koneita vain huippuväännön numeroarvon perusteella, pitäisi verrata koko vääntö/tehokäyriä.
Mutta siis jälleen kerran ei voi verrata koneita vain huippuväännön numeroarvon perusteella, pitäisi verrata koko vääntö/tehokäyriä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Vaihdelaatikkoo... perinteisessä turbo dieselissä vääntö on piikki, mutta pitkät välitykset. Pitkitetään sitä nautintoa kiihtymällä tuskaisesti.
Vanhoissa dieseleissä on ollut julmetun kokoisia vauhtipyöriä mikä varmasti on auttanut tuntemaan auton väännön alusta alkaen.
Vanhoissa dieseleissä on ollut julmetun kokoisia vauhtipyöriä mikä varmasti on auttanut tuntemaan auton väännön alusta alkaen.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Bullshi*, tai tuleehan se vapariajoilta mutta siitä että pumppu lisäsi syöttöä kun kone oli sammumassa. Siitä lähti illuusio.aero kirjoitti:Se tullee alunperin esikammiodieselin nöyrästä (ja sinänsä mukavasta) luonteesta alhaisilla kierroksilla ja on jalostunut siitä eteenpäin turboahtimen yleistyttyä dieseleissä.keskikonsoli kirjoitti:Mistähän se tuo dieselien "vääntö" hapatus muuten on oikein peräisin, tietääkö kukaan?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Poikarukka kirjoitti:Vaihdelaatikkoo... perinteisessä turbo dieselissä vääntö on piikki, mutta pitkät välitykset. Pitkitetään sitä nautintoa kiihtymällä tuskaisesti.
Vanhoissa dieseleissä on ollut julmetun kokoisia vauhtipyöriä mikä varmasti on auttanut tuntemaan auton väännön alusta alkaen.
![Kuva](http://www.rri.se/spec/view/png/graph/STR-09111201-kW-Nm-C.png)
2.0TDI 170hv/350Nm
VS
![Kuva](http://www.rri.se/spec/view/png/graph/STR-06041202-kW-Nm-C.png)
1.4TSI 170hv/240Nm
Kannattaa verrata väännön pinta-aloja toisiinsa.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Ja just siitä tulee mainittu nöyrä ja sinänsä mukava luonne. Ei halua sammua vaan tahtoo puurtaa. Ihan eri asia kuin joku vagin 1.9 pumppari-tdi, joka tarttee 1500rpm kiertoa tai toooooodella varovaisen kytkimennoston, ettei sammu (disclaimer: näitä voi olla muunkinlaisia).Tri-Lo kirjoitti:Bullshi*, tai tuleehan se vapariajoilta mutta siitä että pumppu lisäsi syöttöä kun kone oli sammumassa. Siitä lähti illuusio.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Hieman OT, mutta saattaa hämätä valmistajan lupaamat vääntökäyrät ja erilaiset dynomittaukset verrattuna käytännön tuloksiin tienpäällä. En ole asiantuntija, mutta noiden kuvien alalaidassa lukeva 'steady state' varmaankin tarkoittaa sitä, että on mitattu vääntö pitämällä kierrokset dynon avulla tietyllä lukemalla ja sitten saatu vääntömomentti kun pedaali on pohjassa jonkin aikaa.
Turbokoneessa kestää hetken aikaa ennen kuin ahdot nousevat oikealle tasolle. Kun ollaan keskellä parhaan väännön kierrosaluetta voi viive olla huomaamattoman pieni, mutta alapäässä, jossa vääntö nousee dynokäyrässä jyrkästi viivettä voi olla aika paljonkin. Jos vaikka suurin vääntö saavutetaan käyrällä 2000 rpm lukemalla, niin tienpäällä survomalla kaasun pohjaan 2000 rpm kohdalla ei saadakaan niitä vääntöjä. Kierrokset ehtivät nousta vaikkapa 2500 rpm lukemaan ennenkuin ahdot nousevat. Omat kokemukset ja logitiedostot todistavat em. käyttäytymistä esim. TD04-ahtimella varustetulla 9-5:llä.
Tämä on syytä pitää mielessä aina kun verrataan ahdettua ja vaparia, sillä "täysi rähinä päällä 1900 rpm" saattaa olla ahdetun koneen kohdalla todellisuutta vain dynossa, joka ei kuormita autoa realistisella tavalla.
Toisenlainen ahdetun koneen dynotulos täällä: http://blogs.insideline.com/straightlin ... a-20t.html
Moottorissa pitäisi olla tuoretta turbotekniikkaa, mutta tuloksen mukaan väännöt saadaan vasta 3500 rpm kohdalla! Tulos on ensisilmäyksellä aivan surkea käyttöautoon ja erityisesti verrattuna valmistajan lupaamaan 1800 rpm. Artikkelissa kuitenkin todetaan, että dyno ei kuormita realistisesti autoa. Kuormitus voi olla liian pieni.
Turbokoneessa kestää hetken aikaa ennen kuin ahdot nousevat oikealle tasolle. Kun ollaan keskellä parhaan väännön kierrosaluetta voi viive olla huomaamattoman pieni, mutta alapäässä, jossa vääntö nousee dynokäyrässä jyrkästi viivettä voi olla aika paljonkin. Jos vaikka suurin vääntö saavutetaan käyrällä 2000 rpm lukemalla, niin tienpäällä survomalla kaasun pohjaan 2000 rpm kohdalla ei saadakaan niitä vääntöjä. Kierrokset ehtivät nousta vaikkapa 2500 rpm lukemaan ennenkuin ahdot nousevat. Omat kokemukset ja logitiedostot todistavat em. käyttäytymistä esim. TD04-ahtimella varustetulla 9-5:llä.
Tämä on syytä pitää mielessä aina kun verrataan ahdettua ja vaparia, sillä "täysi rähinä päällä 1900 rpm" saattaa olla ahdetun koneen kohdalla todellisuutta vain dynossa, joka ei kuormita autoa realistisella tavalla.
Toisenlainen ahdetun koneen dynotulos täällä: http://blogs.insideline.com/straightlin ... a-20t.html
Moottorissa pitäisi olla tuoretta turbotekniikkaa, mutta tuloksen mukaan väännöt saadaan vasta 3500 rpm kohdalla! Tulos on ensisilmäyksellä aivan surkea käyttöautoon ja erityisesti verrattuna valmistajan lupaamaan 1800 rpm. Artikkelissa kuitenkin todetaan, että dyno ei kuormita realistisesti autoa. Kuormitus voi olla liian pieni.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
http://www.dreamscience-dynos.co.uk/hom ... ation.htmlmelberi kirjoitti:Hieman OT, mutta saattaa hämätä valmistajan lupaamat vääntökäyrät ja erilaiset dynomittaukset verrattuna käytännön tuloksiin tienpäällä. En ole asiantuntija, mutta noiden kuvien alalaidassa lukeva 'steady state' varmaankin tarkoittaa sitä, että on mitattu vääntö pitämällä kierrokset dynon avulla tietyllä lukemalla ja sitten saatu vääntömomentti kun pedaali on pohjassa jonkin aikaa.