"Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Tossa omassa koslassa stage 3 ja dynotettu, niin suurin vääntö 370nm ja 270hv. Vastaa aika samoja tuloksia, kun Maptunin sivuilla stage4:n grafiikka. Eli kyllä 3000rpm pitää kierrättää ennenkuin alkaa tapahtua. Auto on 9-3 -01.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Pitäisin ylävireisyyttä hyvänä asiana. Kertoo ettei mikään ahdista. Turbo tarvitsee virtausta pyöriäkseen ja isompi turbo enempi. Pienempi kone joutuu kiertämään nopeammin. Taas toisinpäin isommalla turbolla voidaan viedä enempi läpi ja saada tehoa mutta sitten hyötysuhde tippuu alempana.

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html

Tuossa vähän faktaa turboista.. Kierroluku ja koneen koko sanelee millä alueella miten mitoitettu turbo toimii. Valikoissa on basic / advanced / experts selitetty eri tasoisesti turbon toiminnasta. Lukee siitä sitten. Eli virittäessä liikutaan ahtimen käyrällä eri paikkaan ja toiminta muuttuu. kuten myös koneen. kaavoja yksinkertaistaen Vääntö x Kierrosluku = Teho.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Poikarukka kirjoitti:Pitäisin ylävireisyyttä hyvänä asiana. Kertoo ettei mikään ahdista. Turbo tarvitsee virtausta pyöriäkseen ja isompi turbo enempi. Pienempi kone joutuu kiertämään nopeammin. Taas toisinpäin isommalla turbolla voidaan viedä enempi läpi ja saada tehoa mutta sitten hyötysuhde tippuu alempana.

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html

Tuossa vähän faktaa turboista.. Kierroluku ja koneen koko sanelee millä alueella miten mitoitettu turbo toimii. Valikoissa on basic / advanced / experts selitetty eri tasoisesti turbon toiminnasta. Lukee siitä sitten. Eli virittäessä liikutaan ahtimen käyrällä eri paikkaan ja toiminta muuttuu. kuten myös koneen. kaavoja yksinkertaistaen Vääntö x Kierrosluku = Teho.
Lyhyesti asia on niin että jos saabin koneesta meinaa tehoo enemmälti ottaa niin sitä on pakko kierrättää. Iso ahdin joka tuottaa ison ilmamäärän ei herää samassa kohtaa kun Gt17 pilleri. Lisäksi se vääntömomentti on pidettävä jossain kurissa kun vaihdelaatikot on melko surkeita näissä poikittaismoottorisissa etuvetosissa.
Jos 2 litrasta alkaa tosissaan kiusaan niin voi varautua siihen että tehoalue on 4500...8500rpm. Borg warnerin sivulla on se oma laskuri millä voi katella miten oma moottori "plottautuu" eri ahtimien kartoille.

Nykytiedolla voidaan turbokoneessa pitää kohtuu kovat puristukset joten se ajettavuus ennenkun ahdin on mukana on huomattavasti parempi kun näissä vanhoissa lussuissa joissa on jotkut 8.x puristukset.

Iso vapari kuuluu menneisyyteen, varmasti mukava harrastaa jne mutta kyllä fakta on se että sille ei uusissa autoissa ole mitään tulevaisuutta.

Saabin vanhoissa valurautapannuissa ongelmana on surkeat ahtimet jorka eivät millään tapaa vastaa 2000 luvun tarpeita. Kuten aiemmin todettua niin saabilla ei ollut varoja kehittää moottoreitaan eteenpäin.
-kaksoisahdin tai edes twin scroll ahdin
-muuttuvat ajoitukset nokkapyöriin
Trionicissa olisi kyllä ollut pohjaa toteuttaa muta tekemättähän se jäi.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Poikarukka kirjoitti:Tässä jenkkien iso vapari.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Apollo_11
Mopo! :)
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Mistähän se tuo dieselien "vääntö" hapatus muuten on oikein peräisin, tietääkö kukaan?

Pari esimerkkiä tuolta 80-luvulta ahtamattomien diesel ja bensakoneiden vääntöluvuista (lähde http://www.autowiki.fi/index.php/Etusivu).

Volkswagen Passat 32B

bensa 1.6 112-127 Nm, 1.6 diesel 100-102 Nm

Mercedes-Benz W124

200 bensa 158-170Nm, 200D 123-126Nm

Peugeot 405

bensa 1.9 (8v) 154-170Nm, 1.9 diesel 118-120Nm


... eli ahtamattomina nuo dieselien väännöt jäävät aivan alakynteen tilavuudeltaan saman kokoisille bensamoottoreille, niin miten se tuo Turbo sitten tekis siihen dieseliin muka enemmän sitä vääntöä kuin bensamoottoriin?? Oisko kellään mitään selitystä tuohon vai onko tuo aivan hapatusta koko uskomus? :roll:
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Syy on varmaan se että corollamies vertaa turbo diesel vs. vapari bensa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Diesel hapatusta on meillä töissä myös.. bensaturbot herää vasta yli 3000rpm.. ja diiselillä ollaan jo ohi siinä vaiheessa.... että tällästä. Yritä siinä nyt selittää että esim. saabin kone herää jo 1800-2000rpm tienoilla ja dieselin "vääntö" on yskähdys erittäin kapealla käyttöalueella, kun taas bensaturbossa vääntöalue on 2, ellei jopa 3 kertaa leveämpi, ja samalla tehot kasvavat kierroksien noustessa :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja aero »

keskikonsoli kirjoitti:Mistähän se tuo dieselien "vääntö" hapatus muuten on oikein peräisin, tietääkö kukaan?
Se tullee alunperin esikammiodieselin nöyrästä (ja sinänsä mukavasta) luonteesta alhaisilla kierroksilla ja on jalostunut siitä eteenpäin turboahtimen yleistyttyä dieseleissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yksi iso ero on ainakin se, että dieselissä on käytännössä jo tyhjäkäynniltä jäännöspainetta sylinterissä työtahdin päätteeksi, bensakoneessa ei. Ne jotka moottoritekniikkaa ja termodynamiikkaa tuntee paremmin voi kertoa enemmän tai korjata.

Mutta siis jälleen kerran ei voi verrata koneita vain huippuväännön numeroarvon perusteella, pitäisi verrata koko vääntö/tehokäyriä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vaihdelaatikkoo... perinteisessä turbo dieselissä vääntö on piikki, mutta pitkät välitykset. Pitkitetään sitä nautintoa kiihtymällä tuskaisesti.

Vanhoissa dieseleissä on ollut julmetun kokoisia vauhtipyöriä mikä varmasti on auttanut tuntemaan auton väännön alusta alkaen.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

aero kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:Mistähän se tuo dieselien "vääntö" hapatus muuten on oikein peräisin, tietääkö kukaan?
Se tullee alunperin esikammiodieselin nöyrästä (ja sinänsä mukavasta) luonteesta alhaisilla kierroksilla ja on jalostunut siitä eteenpäin turboahtimen yleistyttyä dieseleissä.
Bullshi*, tai tuleehan se vapariajoilta mutta siitä että pumppu lisäsi syöttöä kun kone oli sammumassa. Siitä lähti illuusio. :)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Poikarukka kirjoitti:Vaihdelaatikkoo... perinteisessä turbo dieselissä vääntö on piikki, mutta pitkät välitykset. Pitkitetään sitä nautintoa kiihtymällä tuskaisesti.

Vanhoissa dieseleissä on ollut julmetun kokoisia vauhtipyöriä mikä varmasti on auttanut tuntemaan auton väännön alusta alkaen.

Kuva

2.0TDI 170hv/350Nm

VS

Kuva
1.4TSI 170hv/240Nm

Kannattaa verrata väännön pinta-aloja toisiinsa.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja aero »

Tri-Lo kirjoitti:Bullshi*, tai tuleehan se vapariajoilta mutta siitä että pumppu lisäsi syöttöä kun kone oli sammumassa. Siitä lähti illuusio. :)
Ja just siitä tulee mainittu nöyrä ja sinänsä mukava luonne. Ei halua sammua vaan tahtoo puurtaa. Ihan eri asia kuin joku vagin 1.9 pumppari-tdi, joka tarttee 1500rpm kiertoa tai toooooodella varovaisen kytkimennoston, ettei sammu (disclaimer: näitä voi olla muunkinlaisia).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja melberi »

Hieman OT, mutta saattaa hämätä valmistajan lupaamat vääntökäyrät ja erilaiset dynomittaukset verrattuna käytännön tuloksiin tienpäällä. En ole asiantuntija, mutta noiden kuvien alalaidassa lukeva 'steady state' varmaankin tarkoittaa sitä, että on mitattu vääntö pitämällä kierrokset dynon avulla tietyllä lukemalla ja sitten saatu vääntömomentti kun pedaali on pohjassa jonkin aikaa.

Turbokoneessa kestää hetken aikaa ennen kuin ahdot nousevat oikealle tasolle. Kun ollaan keskellä parhaan väännön kierrosaluetta voi viive olla huomaamattoman pieni, mutta alapäässä, jossa vääntö nousee dynokäyrässä jyrkästi viivettä voi olla aika paljonkin. Jos vaikka suurin vääntö saavutetaan käyrällä 2000 rpm lukemalla, niin tienpäällä survomalla kaasun pohjaan 2000 rpm kohdalla ei saadakaan niitä vääntöjä. Kierrokset ehtivät nousta vaikkapa 2500 rpm lukemaan ennenkuin ahdot nousevat. Omat kokemukset ja logitiedostot todistavat em. käyttäytymistä esim. TD04-ahtimella varustetulla 9-5:llä.

Tämä on syytä pitää mielessä aina kun verrataan ahdettua ja vaparia, sillä "täysi rähinä päällä 1900 rpm" saattaa olla ahdetun koneen kohdalla todellisuutta vain dynossa, joka ei kuormita autoa realistisella tavalla.

Toisenlainen ahdetun koneen dynotulos täällä: http://blogs.insideline.com/straightlin ... a-20t.html

Moottorissa pitäisi olla tuoretta turbotekniikkaa, mutta tuloksen mukaan väännöt saadaan vasta 3500 rpm kohdalla! Tulos on ensisilmäyksellä aivan surkea käyttöautoon ja erityisesti verrattuna valmistajan lupaamaan 1800 rpm. Artikkelissa kuitenkin todetaan, että dyno ei kuormita realistisesti autoa. Kuormitus voi olla liian pieni.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

melberi kirjoitti:Hieman OT, mutta saattaa hämätä valmistajan lupaamat vääntökäyrät ja erilaiset dynomittaukset verrattuna käytännön tuloksiin tienpäällä. En ole asiantuntija, mutta noiden kuvien alalaidassa lukeva 'steady state' varmaankin tarkoittaa sitä, että on mitattu vääntö pitämällä kierrokset dynon avulla tietyllä lukemalla ja sitten saatu vääntömomentti kun pedaali on pohjassa jonkin aikaa.
http://www.dreamscience-dynos.co.uk/hom ... ation.html
Vastaa Viestiin