Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2955
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vilho123 kirjoitti:Molemmat koettu ja muistan kun tarkkailin vielä eroavuuksia Opelin ja Saabin välillä kun ollaan jauhettu niin kovasti siitä, että Saab on Opel yhtä paskaa kun GM. En huomannut itse kummempia eroja. Muovi kuin muovi, eipä se hääviä kuvaa anna oli Opel saati Saab.
Vilho123, mistähän sitä hääviä muovia löytyy. Minusta kaikki muovi on muovia. Harvemmasta autosta löytyy muovitonta kojelautaa tai sisustusmallia.

Minusta on hieman mautonta jatkuvasti käyttää noita "viha- tai torjuntapuheita" GM:stä. GM on kuitenkin yksi maailman vanhimmista ja edelleen eniten autoja valmistavista autojen tuottajista. Se, että joku ei tykkää sen tuotteista, on ihan eri juttu kuin jonkun auton sisustan laatu. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

ristos kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti:Molemmat koettu ja muistan kun tarkkailin vielä eroavuuksia Opelin ja Saabin välillä kun ollaan jauhettu niin kovasti siitä, että Saab on Opel yhtä paskaa kun GM. En huomannut itse kummempia eroja. Muovi kuin muovi, eipä se hääviä kuvaa anna oli Opel saati Saab.
Vilho123, mistähän sitä hääviä muovia löytyy. Minusta kaikki muovi on muovia. Harvemmasta autosta löytyy muovitonta kojelautaa tai sisustusmallia.

Minusta on hieman mautonta jatkuvasti käyttää noita "viha- tai torjuntapuheita" GM:stä. GM on kuitenkin yksi maailman vanhimmista ja edelleen eniten autoja valmistavista autojen tuottajista. Se, että joku ei tykkää sen tuotteista, on ihan eri juttu kuin jonkun auton sisustan laatu. :wink:
Muovista on moneen. Tämä GM sattui olemaan lopettamassa koko Saabia ja yleensäkin lypsi koko firman osaamiset aikoinaan vuosien varrella tehden siitä harmaata massaa kuten tiedetään. Itselle tulossa ensimmäinen GM-alainen Saab ja hieman varauksella olen. Toivotaan ettei tarvitse pettyä.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2955
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vilho123 kirjoitti:Muovista on moneen. Tämä GM sattui olemaan lopettamassa koko Saabia ja yleensäkin lypsi koko firman osaamiset aikoinaan vuosien varrella tehden siitä harmaata massaa kuten tiedetään. Itselle tulossa ensimmäinen GM-alainen Saab ja hieman varauksella olen. Toivotaan ettei tarvitse pettyä.
Toivotaan niin, että et pety uuteen Saab-autoosi.

Tämä topic kai kertoi saabistin kokemuksista Opel Insignialla ajamisesta. Minäkin olen ajellut hyvin monenlaisilla Opeleilla vuosikymmenien kuluessa. Aloitin ajoni ukkini -65 Opel Kadetilla ja taksissa jo -65 ajoin ekakertaa Opel Käpitania, oli muuten tosi upea auto. Kyllä Opel on ollut laatumerkki automerkkien seassa.
Tämä Insignia on valittu Vuoden autoksi esimerkkinä. Insignia lienee yhtenä osana nyky-Opelien laadun paranemisessa.

Ei se tee GM:stä mielestäni pahista jos se on epäonnistunut Saabin kanssa. Mitenkähän Saabin olisi silloin -90 luvulla käynyt jos GM ei ostanut osakekantaa? Oli kai ne tarjolla muillekin, eivät ostaneet. Vastauksia ei minulla ole näihin kysymyksiin, lieneekö niillä nyt väliäkään.

Arvostan Viggeniä suuresti, kun hän on ryhtynyt kokeneena Saabistina kokeilemaan myös muita vaihtoehtoja sieltä Anan tarjonnasta, vai onko arveluni väärä? Antoisia koeajotuokioita.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja viggen »

GM saa kiitoksen kuitenkin kun osti Saabin aikoinaan, muuten olis tuotanto loppunut siihen. -90 luvun alussa ollut lama olisi lopettanut Saabin tuotannon ilman GM varoja.

Insignia rullaa tiellä joka päivä mittarissa tällähetkellä lähes 1100km, tämän viikon jälkeen teen pienen yhteenvedon kokemuksesta. Plussat ja miinukset.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mielestäni, foorumijuttujen, ja kokemusten perusteella voidaan kyllä sanoa että NG9-3:sen tyyppiviat ovat GM:n/konserniosienkäytön syytä. Bumerangit,kääntölaakerit jne... GM on minulle henkilökohtaisesti aina paha, samoin opel tekniikkarosvona. Moni essonbaari-ihminen puhuu sitä että saabissa on opelin osia, mutta jos asiaa tarkastellaan tarkemmin moni osa on saabia jotka on lainattu opeliin. Esim. B207 moottori ja trionic8. Paljon insigniassa kehuttu ratti saa haukkuja NG9-5 siitä että se on opelin. Mutta tästäkin on juttua kuulunut että se olisi alunperin NG9-5:seen tarkoitettu mutta lanseerattiin ensin insigniassa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos kuulutaan samaan konserniin niin tottakai samoja osia ja tekniikan löytyy autoista.
Siinä on ne omat hyvät ja huonot puolet, mutta kustannus syyt vaikuttaa eniten.
Insignian rattia ei voi moittia, aivan mukiin menevä ja ohjaus tuntuu hyvältä. Työmatkallani on neljä eri tietyön pätkää joten joudun heiluttaa vaihdekeppiä melkein yhtenään 1-6 ylös ja sitten alaspäin, eli ei tule manuaali laatikkoa minun autoon jos ei joku ihmeen pakko.
Toinen asia mikä pännii on sivupeilit, tuntuvat aika onnettomalta Saabin peilien jäljeltä.
No, vielä paripäivää niin pääsee takaisin Aeron rattiin :D
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pakari kirjoitti:Moni essonbaari-ihminen puhuu sitä että saabissa on opelin osia, mutta jos asiaa tarkastellaan tarkemmin moni osa on saabia jotka on lainattu opeliin. Esim. B207 moottori ja trionic8.
En ole Essonbaarin miehiä, mutta eikös B207 ole pohjimmiltaan ecotec-moottori, jonka turbottamisessa on ollut Saabilaisia mukana, mutta perusmoottori on käytännnössä täysin Opelia (tai jotain muuta geneeristä GM-massaa)?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AZP kirjoitti: En ole Essonbaarin miehiä, mutta eikös B207 ole pohjimmiltaan ecotec-moottori, jonka turbottamisessa on ollut Saabilaisia mukana, mutta perusmoottori on käytännnössä täysin Opelia (tai jotain muuta geneeristä GM-massaa)?
On, ja Opeleissa moottori tunnetaan nimellä Ecotec LK9.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pohjana GM 2,2 litrainen lohko(On väärin sanoa sitä opeliksi). Muu on "ruotsinrautaa" Saabin käsialaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Andy12
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 00:02

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja Andy12 »

Viggenin loppuraporttia odotellessa! :)
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kirjoitin yhteenvedon ja lähetin sen, mutta tää systeemi heitti ulos joten se hävisi tuuleen. yritetään joskus uudelleen :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vaikka foorumi wirallisten tahojen mukaan toimii "ihan hyvin", suosittelen ottamaan copy-pasten ennen "lähetä" nappulan klikkausta jos on vähänkin pidempi sepustus tullut kirjoiteltua...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tulevan viikon käyttökokemus Opel Insignia-11

Viesti Kirjoittaja viggen »

Sepustelin vähän. Insignia farkulla kertyi 1882km mittariin. Niin ne plussat ja miinukset.
Plussaa: Auto on tilava sekä matkustajille , että matkatavaroille. Matkat taittuu aika mukavasti tienpäällä. Ajoominaisuudet on mielestäni hyvät, vaikka tienpäällyste ei olisikaan parhaanmasta päästä ja mutkaisilla osuuksilla sopivan nopea ohjaus hoitaa tehtävänsä. Penkit on ok. Yllätys oli vähäinen polttoaineen kulutus näin kookkaalle ja painavalle autolle, 5-6 litran välilla satasta kohden vaikka auto oli ns. reippaassa ajossa niin kaupungissa kuin vaihtelevassa tieajossa. Kuutosvaihde on todellinen säästövaihde moottoritiellä. Auton paino vaikuttanee siihen, että voi ajaa reilusti vaikka tiellä on enemmänkin vettä (uudet renkaat). Auton massa ja hiljaisuus tienpäällä tekee sen, että ei tunne todellista nopeutta, onneksi varustettu hyvällä digi nopeusnäytöllä. Ajoin usein huomaamatta 20-30km korkeampaa nopeutta, mitä itse ajattelin. Tällainen voi olla miinustakin, voi tulla kalliiksi jos ei seuraa nopeusmittaria.
Miinukset: Sivupeilit joista näkyvyys on heikko kaistoja vaihtaessa nopeassa liikenteessä, joutuu tekemään turhaan ylimääräistä työtä että näkee kunnolla. Mittaristo epäselvä, lukuunottamatta digi nopeusmittaria. Koelauta peilaa vähän tuulilasiin aurinkoisella ilmalla. Sisääntulo ilmaa pitäisi pystyä säätämään enemmän ylöspäin. Pahin on huono näkyvyys A-tolpan ja korkean vyötärön (matalat sivulasit) takia etuviistoon ja sivuille. Manuaali vaihteisella kankea liikkeelle lähtö.
Yhteenvetona voisi kuitenkin sanoa, että auto on toiminut hyvin ja täyttää tehtävänsä . Voisin ajatella ostaa tällaisen hyvällä varustuspaketilla ja ehdottomasti automaatti vaihteistolla ja tietenkin ¨oikeean ¨ hintaan. Vaihteisto valinta on tietenkin kiinni ajotarpeista, jos on paljon tienpäällä ajoa silloin kävis manuaalikin, mutta jos on enemmän ruuhkaliikenteessä sompailua on automaatti yliveto. ( Vi Bilägare lehden mukaan Insigniaan tulee 2012 malliin ns. vähäpäästöinen stopp/startti tekniikalla oleva diesel 160hk päästöt manuaalivaihteisissa 115g sedan ja 119g farkku.)
Toivotaan, Saab saa samanlaisia motoreita tai parempia ja tuotantoa pystytään jatkamaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin