Akkujen ylläpitolaturit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ilkant
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 03:38
Paikkakunta: Helsinki

Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja ilkant »

Onko teillä kokemusta akkujen ylläpitolatureista autoon asennettuina? Esim Biltemassa on 37-734 ja Motonetissä 45-5516.

Nämä tarjoavat enemmän ominaisuuksia kuin esim. Defan ylläpitolaturissa on. Esimerkiksi näillä voi kotioloissa yrittää herätellä kuollutta akkua. Mutta onko näiden toimintavarmuus autoon asennettuina (moottoritilaan) hyvä? Defan hiukan kalliimpi ylläpitolaturi näyttää kestävältä, mutta siinä ei ole noita lisäominaisuuksia.
900i -90 #5170
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eipä saa asentaa kiinteästi autoon.....

ja kumpikaan noista ei tarjoa samaa ku esim cetek... mainittu muistaa asetuksen esim sähkökatkon jälkeen.. nuo muut joutuu aina asettamaan halutulle alueelle..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja tturku »

suurinpiirtein vastaavan näköisen laturin sai 30 eskolla tarjoustalosta viime syksynä/ talvena.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mulla on BX1, ja siinä pitää mode napista aina valita mopon (6v), auton (12v) tai auton akun talvilataus (12v, lumihiutaleen merkki, ilmeisesti lataa pienemmällä virralla jäisiä akkuja). Melkosta ylläpitoa esim. sähkökatkoksen sattuessa, kuka muistaa käydä nappia painamassa...
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja aero »

Ainakin Bensonilla ja C-tekillä se lumihiutale meinaa hitusen korkeampaa latausjännitettä, tarkoitettu käytettäväksi pakkasella kun akkujen virran vastaanottokyky ei ole parhaimmillaan (tämä btw löytyy ko. laitteen käyttöohjeesta). BX-1 kuulostaa äkkiseltään mallina sekä käytökseltään Bensonilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja SS »

Se on Benton, itselläni samanlainen. Ei tuolla 6V akkuja ladata, vaan pienempiä muutaman Ah:n mopon akkuja, auton akkuja ja lumihiutale talvikäyttöön sekä sekä AGM-akuille. Hiutale-asennossa tosiaan hieman korkeampi latausjännite. Vaatii tosiaan napin painalluksen aina kun kytkee töpselin seinään, CTEK ei vaadi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Defa löytyy, kiinteästi asennettu ja hyvä.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ristom kirjoitti:Defa löytyy, kiinteästi asennettu ja hyvä.
Itsellä odottaa myös hyllyssä asennusta Defan laturi...
Ostopäätöstä helpotti, kun tuon saa helposti asennettua lämmitimen yhteyteen +muiden käyttäjien kokemukset.
Noita latureita taisi olla tarjolla kolmea eri tehoista, jos en ihan väärin muista. :)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eipä cetek laturin kytkemisessä kauheeta vaivaa kans ole... :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä Defa, eikä oo ollu valittamista. Tarvikemyyjän kommenttien mukaan ainaki ainoa, minkä saa asentaa kiinteästi. Enempiä ominaisuuksia ei oo tullu kaipailtua vaan nimenomaan valintaperusteena oli vaivattomuus - töpseli seinään ja lataa... Pakko oli jotain laittaa, ku talvella pätkäajossa tahtoo tuo Eberi vähä tuota akkua koetella ku ei muuta lämmitystä oo eikä tuu...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ctek sisätilaan kiinteästi (puolikiinteä) ja sähköt sisätilanhaaran pistokkeesta. 12V:n latausjohto rintapellistä läpi akun napoihin kiinni. Sulaketta unohtamatta. Saa laittaa. Näin olen antanut itseni ymmärtää ja vahvistuksenkin tähän olen saanut varmasti riittävän sähköpätevyyden omaavilta.

Moottoritilaan Ctek:ä ei saa kiinteästi asentaa, eikä käyttää mitään muita kuin autoon tarkoitettuja 230V:n sähkönsyöttöasennussarjoja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Mjoo, eipä tainnut riittää toi IP-luokitus Ctekissä (tai noissa muissakaan) tonne konetilaan asti.

Bentonista voin sen verran pahaa sanoa, että kannattaa jättää hyllyyn ja ottaa Ctek mieluummin. Noita palautellaan jonkin verran toimimattomuuen takia noita Bentoneita, mutta enpä muista Ctekiä vielä takuuseen vaihtaneeni. Ja siinä Ctekissä tietty tais olla vielä viien vuoden takuuki...

Hyvin toiminut oma Ctekki, jäi tosin vanhemmille kun oli muutama ylimääränen akku kertynyt heille. Tästäpä johtuen tuli omaan käyttöön hommattua sitten Boschin vastaavanlainen älylaturi, saapa nähä onko mistään kotosin :)
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllä IP-luokitus riittää, mutta kytkentä on se ongelma, CTekiä kun ei saa Defa/Calix-pistokkeella eikä valmiita johtosarjoja saa itse muutella.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on juuri noin kuin edellä kerrottiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

SS kirjoitti:Kyllä IP-luokitus riittää, mutta kytkentä on se ongelma, CTekiä kun ei saa Defa/Calix-pistokkeella eikä valmiita johtosarjoja saa itse muutella.
Eikä sisätilanpistoketta saa asentaa moottoritilaan, vai?
Vastaa Viestiin