Akkujen ylläpitolaturit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tri-Lo kirjoitti:
SS kirjoitti:Kyllä IP-luokitus riittää, mutta kytkentä on se ongelma, CTekiä kun ei saa Defa/Calix-pistokkeella eikä valmiita johtosarjoja saa itse muutella.
Eikä sisätilanpistoketta saa asentaa moottoritilaan, vai?
Miks se tarttis saada välttämättä moottoritilaan?
Kuten nalleolut kirjoitti niin sisälle vaan, tuossa tulee mukana liitin jonka saa liitettyy kiinteästi autoon ja välissä pikaliitin jos tarvii laturia hauenleukoineen muualla.
Ja eihän tuota välttämättä tartte ees saada suoraan akkuun, mopoo oon ladannu yleensä jatkuvas sähkös olevan tupakinsytkäripistokkeen kautta.

Millaist käyttöö porukal on jos yleensäki tuollaista tarvii?
Jossain työautos missä on työkalujen lataust akkusähköl niin ymmärrän, itelläki on webasto mutta en mä silti joka viikko lataile ulkoisella laturilla. Pysyypä ees hiukan kärryil et misä kunnos akku on.

Eikä noi ctekit ihan täydellisii oo, kolmas jo menos(eka ostettu melkein heti ku tuli suomen markkinoil, oikein akkuliikkeest piti hakee). Mutta on niitä käytetty, meil on ukkon kaa ainakin tusinan verran eri akullista laitetta joten noi on ollu melkein jatkuvas käytös. Välil on latailtu ihan tyhjii akkuja, vesisadetta ja kolhujaki ovat kokeneet riittävästi, on välil ollu hauenleuat oikkaris ja vääris navoiski. :oops:
Pienin akku ollu varmaan 7Ah ja traktoreis ainakin 100Ah. Pakkasella noista on jonkin verran latauspiuhat murtunu poikki(netist luettuna) mutta tosiaan samanlaisen hain vaikka kaks ekaa hyytyski.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mitenkä sitten liität mitään siihen sisätilan (HUOM! SISÄTILAN) pistorasiaan, jos se on moottoritilassa, kun moottoritilassa ei saa olla mitään 230V:n verkkojännitejohtoja, jotka eivät ole sinne hyväksyttyjä :!: .
Toisin sanoen, sisätilan pistorasiaa ei saa asentaa moottoritilaan. Vain nimensä mukaisesti auton sisälle.

Aika monet dieselautoilijat ja etenkin polttoainelisälämmittimen käyttäjät yhdistettynä lyhyeen kaupunkiajoon tarvitsevat akun latausta melko tiheään talviaikana. Eipä ole helpompaa kuin laittaa auto "roikan nokkaan" ja käyntiinlähtö on taattu, vaikka webasto/eberi käytännössä lämmityksen hoitaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tetammi kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
SS kirjoitti:Kyllä IP-luokitus riittää, mutta kytkentä on se ongelma, CTekiä kun ei saa Defa/Calix-pistokkeella eikä valmiita johtosarjoja saa itse muutella.
Eikä sisätilanpistoketta saa asentaa moottoritilaan, vai?
Miks se tarttis saada välttämättä moottoritilaan?
Ei, mietin tuossa vain ylläolevaa.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

petrisa kirjoitti: Aika monet dieselautoilijat ja etenkin polttoainelisälämmittimen käyttäjät yhdistettynä lyhyeen kaupunkiajoon tarvitsevat akun latausta melko tiheään talviaikana. Eipä ole helpompaa kuin laittaa auto "roikan nokkaan" ja käyntiinlähtö on taattu, vaikka webasto/eberi käytännössä lämmityksen hoitaa.
Isän XC60:seen asennettiin merkkiliikkeessä laturi ja juuri sinun mainitsemastasi syystä: on todella huoletonta, kun lämmittimen voi käynnistää tarpeen mukaan kaukosäätimellä ja ei tarvitse miettiä sitä, että miten akku kestää toistuvassa lyhyessä kaupunkiajossa tai pohjoisessa mökillä. Auto on tolpassa kokoajan ja voi napsauttaa tarpeen mukaan ensin sisäkatkaisimesta virran tolppaan ja kakella lämmittimen päälle. Asennus on siisti, koska siinä käytettiin lohkolämmittimen asennussarjaa hyväksi.

Kyseessä ei ole varmastikaan halvin asennusvaihtoehto, mutta huoleton ja siisti se kyllä on.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuka hölmö asentaa sisätilan pistorasian konehuoneeseen 8O 8O 8O tulee vanha sanonta tyhmä saa olla mutta ei tykkimies mieleen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

mie laitan tonnariin tuon oman cetekin... sisätilan pistorasiaan haaroitin ip luokitettu jotta saan cetekin ja sisälämppärin saman aikaisesti päälle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja tosu »

Kun Eberit (tai Webastot) alkoivat yleistyä dieselautoissa niin mikä edistysaskel se olikaan kun ei enää ollut riippuvainen sähkötolpista verrattuna vanhanaikaiseen lohko+sisätilalämmitin yhdistelmään. Nyt iloitaan taas kun on niin helppoa kun auto on johdon päässä ja saa huoletta käyttää lämmitintä.... No, onneksi itsellä lämmin talli kotona ja työpaikan pihalla tolppa josta saa tuon bensa-auton moottoreineen vanhanaikaisesti suoraan sähköllä lämpimäksi. Eikä edes kulutus kasva, päinvastoin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Itsellä löytyy molemmista käyttiksistä tuo Defalainen. Dieselissä on tuo Eberi ja satku pyörii pelkkää kaupunkipätkää.

Kai nuo molemmat rehellisyyden nimissä pärjäis ilmankin, mutta nyt ei ainakaan tarvii jännittää virran riittävyyttä kovillakaan pakkasilla.

Satkussa oli yksi talvi laturin herätepiuha poikki. Ilmeisesti mentiin pari kuukautta ilman laturia kunnes sit lämmityskauden jälkeen loppui virta :lol: Sen jälkeen onkin oppinut seurailemaan jännitemittaria keskikonsolissa. Se paljastaa kyllä jos ei lataa kunnolla.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

tosu kirjoitti:Kun Eberit (tai Webastot) alkoivat yleistyä dieselautoissa niin mikä edistysaskel se olikaan kun ei enää ollut riippuvainen sähkötolpista verrattuna vanhanaikaiseen lohko+sisätilalämmitin yhdistelmään. Nyt iloitaan taas kun on niin helppoa kun auto on johdon päässä ja saa huoletta käyttää lämmitintä.... No, onneksi itsellä lämmin talli kotona ja työpaikan pihalla tolppa josta saa tuon bensa-auton moottoreineen vanhanaikaisesti suoraan sähköllä lämpimäksi. Eikä edes kulutus kasva, päinvastoin.
Aivan, mutta lohikäärmeellä on esilämmityksen lisäksi toinenkin funktio:moderneissa nakuissa on se ominaisuus, että vähänkin kovemmalla pakkasella ilman lisälämmitintä ne eivät kykene säilyttämään kabiinia lämpöisenä. Eli kun jäähdytysneste ei ole kuin +20-30 asteista, niin ei sieltä liiemmin hönkää ohjaamoon saakka riitä.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näin asia taitaa olla ktuten Teme100 kertoo. Tosin Saab 9-5:llä ei tuota tarvetta ollut ainakaan viime talvena kuin -38 kohdalla. Saabin kabiini kyllä kesti tuolloinkin lämpöisenä ilman Webastoa, mutta moottorin lämpötilan pitäminen oikealla tasolla vaati pitkän matkan kulkijalla hieman apuja Webastolta. Näin ainakin pukkumusta toimi käytännössä. :D

ps. Minulla on ollut pikkumustassa uudesta alkaen Defan 10A:n kiinteä laturi käytössä, loistopeli.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja tturku »

eikös noissa risto ole se sähköinen lisälämmitin kuitenkin sisäilmalle. Eli nyky dieselit eivät (itsessään lohko) tuota tarpeeksi hukkalämpöä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ilkant
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 03:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja ilkant »

Kiitoksia vinkeistä ja tiedoista. Päädyn hankinnoissani Defaan.
900i -90 #5170
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Akkujen ylläpitolaturit

Viesti Kirjoittaja Ristom »

tturku kirjoitti:eikös noissa risto ole se sähköinen lisälämmitin kuitenkin sisäilmalle. Eli nyky dieselit eivät (itsessään lohko) tuota tarpeeksi hukkalämpöä.
On.
Vastaa Viestiin