Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Indikaatioita ja indikaatioita juu... Mutta jos ollaan tekevinään testiä niin silloin pitäisi edes vakioida testiolosuhteet ja antaa jokaiselle testattavalle kapineelle tasavertainen rasite, joka sekin olisi helposti ollut tehtävissä. Renkaiden sijoituksen autossa, ja tien kallistuskulman vaikutusta ei voida sulkea pois jolloin ei voida julistaa testitulosta päteväksi, se siinä mättää.
Yhtä hyvin voisi testata oikean ja vasemman käden hanskojen kestävyyksiä..
Yhtä hyvin voisi testata oikean ja vasemman käden hanskojen kestävyyksiä..
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
No eihän tämä mikään TM:n "rengas testi" olekaan, paremminkin käyttökokemuksia. Ketään varmaan kiinnosta itse alkaa tekemään mitä tarkempia testejä. Selkeä ero noissa seoksissa on oltava kun noin reilu ero renkaan kulumisessa on ollut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Viikko takaperin Rengas-Onlinesta toimitettiin Hakkapeliitta 7:aa suomalaisena.
Tosin ostoslistalla on vielä 2 sarjaa kumeja, mutta kuulemma talvirenkaiden sesonki ei ole vielä alkanut (myynti alkaa lokakuussa), joten haluttua kokoa nokialaisesta ei ole ollenkaan myynnissä..
Kiistaton fakta on edellä esitetty, suomalaisten teiden suunniteltu sivuttaiskallistus on 3 prosenttia ja se tarkoittaa sitä, että etuvetoisessa autossa oikea eturengas kuluu aina eniten. Renkaan elinkaaren aikana pitäisi näkyä ainakin millin ero loppupäässä.
Tosin ostoslistalla on vielä 2 sarjaa kumeja, mutta kuulemma talvirenkaiden sesonki ei ole vielä alkanut (myynti alkaa lokakuussa), joten haluttua kokoa nokialaisesta ei ole ollenkaan myynnissä..
Kiistaton fakta on edellä esitetty, suomalaisten teiden suunniteltu sivuttaiskallistus on 3 prosenttia ja se tarkoittaa sitä, että etuvetoisessa autossa oikea eturengas kuluu aina eniten. Renkaan elinkaaren aikana pitäisi näkyä ainakin millin ero loppupäässä.
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Hih. Rengas lähti Nokialta, ensin tehtaalta varastoon, sitten varastolta satamaan, uiskenteli laivalla Saksaan, joutui Saksassa varastoon, pääsi seuraavana päivänä pahasta ja palasi rekalla satamaan, uiskenteli takaisin Suomeen, tuli kuriirin pakettiautossa takaisin Nokialle...Ristom kirjoitti:Viikko takaperin Rengas-Onlinesta toimitettiin Hakkapeliitta 7:aa suomalaisena.
Hinnasta suli reissulla 100eur/rengas (verrattuna lähimmän Vianorin hintaan, jonka omistaa Nokian Renkaat, joka käyttää samaista varastoa, jolla on paska palvelu, joka ottaa vielä kiskurihinnan asennuksesta)
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Niin ja ensin kävi DHL ja toi 2 kpl. Kolmen päivän päästä kävi taas DHL ja toi toiset 2 kpl.
Kun ne rahtaamalla näin halpenee, niin olisi kannattanut kiertää pari kertaa planeetta ennen kuin palauttavat halvenneita renkaitaan Nokialle.
Kun ne rahtaamalla näin halpenee, niin olisi kannattanut kiertää pari kertaa planeetta ennen kuin palauttavat halvenneita renkaitaan Nokialle.
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Nastarenkaissa nastat asettuvat yleensä reiän toiseen reunaan, pyörimissuunnan vaihtuessa nastat irtoavat herkemmin, nastattomissakin lamelli kuluu toisesta reunastaan enemmän (ero siis lamellin etu- ja takareunojen välillä). Pyörimissuunnan vaihtuminen vaikuttaa ainakin hetkellisesti renkaan pitkittäispitoon, kunnes kuluminen "korjaantuu" pyörimissuuntaa vastaavaksi. Saattaapa kulumistakin nopeuttaa.Renkaissa joissa ei ole määrättyä pyörimissuuntaa eli suunnattua kulutuspintaa, ei ole myöskään yhtään syytä miksi pyörimissuunta pitäisi säilyttää samana. Rengas ei runkorakenteeltaan "totu" eikä muokkaudu mitenkään pyörimissuunnan mukaan, jos se niin tekisi, tarkoittaisi se jo renkaan rakenteiden irtoamista toisistaan.
Noista venäläisten nopeammasta kulumisesta auton toisella puolen voi kyllä tehdä jotain johtopäätöksiä, etenkin jos samalla reitillä samalla autolla ei muilla rengasseteillä moista ilmene. Enpä itsekään koskaan ole havainnut eroa oikean- ja vasemmanpuoleisten kumien välllä. Eturenkaat kyllä kuluvat takapäätä nopeammin.
Valmistusmaan vaikutuksesta ei kuitenkaan voi tuolle perusteella tehdä johtopäätöksiä, voihan esimerkiksi renkaan kumiseoksessa olla tapahtunut muutos jossain vaiheessa, rengasmallihan muutuu monta kertaa elinkaarensa aikana vaika näyttäisi päällepäin samalta. Huonolla tuurilla kumeissa voi olla eri sukupolven kumia. Tai sitten toiset on vaan seisseet varastossa toisia kauemmin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Kyllä se oikea etupyörä vaan kuluu nopeammin. Vaimon sport sedanissa edessä oli n.5mm pintaa keväällä, nyt vasemmassa 3,5mm ja oikeassa 2,5mm, kulmat kunnossa. Ja kyseessä samaan sarjaan kuuluva rengaspari, continentalit, en tiedä onko tehty venäjällä vai missä.
Pääsi melkein ylläyyämään oikean renkaan kunto, kun harvemmin ko autolla itse kuljen ja jos ajan niin olen tietysti katsonut vasenta pyörää, kun tiedossa on ollut että jossain vaiheessa pitää uusia.
Uudet tulossa camskillilta, kohta kaksi viikkoa mennyt eikä ole näkynyt, viimeksi kyllä tuli nopeasti. Mahtaakohan tulla ennen talvea...
Pääsi melkein ylläyyämään oikean renkaan kunto, kun harvemmin ko autolla itse kuljen ja jos ajan niin olen tietysti katsonut vasenta pyörää, kun tiedossa on ollut että jossain vaiheessa pitää uusia.
Uudet tulossa camskillilta, kohta kaksi viikkoa mennyt eikä ole näkynyt, viimeksi kyllä tuli nopeasti. Mahtaakohan tulla ennen talvea...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Eikös jossain aikoinaan saatu tutkimusessa selville en muista milloin, mutta siitä on jo aikaa, että tämä teiden pieni kaltevuus ojaan päin vaikuttaisi enemmän oikeanpuolen renkaiden kulumiseen?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
No juuri siitähän tässä saman ketjun samalla sivulla on ihmiset keskustelleet ja näin todenneet omakohtaisin kokemuksinkin.core2 kirjoitti:Eikös jossain aikoinaan saatu tutkimusessa selville en muista milloin, mutta siitä on jo aikaa, että tämä teiden pieni kaltevuus ojaan päin vaikuttaisi enemmän oikeanpuolen renkaiden kulumiseen?
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Meillä ainakin on useampi rengassarja kulunut oikealta enemmän. Tämän takia pyöritän renkaita 10tkm välein ristiin. Toki tämä ei ole mikään laboratoriokoe.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Ja tuossa on todennäköisin syy tähän tapaukseen, venakot on valmistettu vko.47-08 ja suomalaiset vko.35-09.Valmistusmaan vaikutuksesta ei kuitenkaan voi tuolle perusteella tehdä johtopäätöksiä, voihan esimerkiksi renkaan kumiseoksessa olla tapahtunut muutos jossain vaiheessa, rengasmallihan muutuu monta kertaa elinkaarensa aikana vaika näyttäisi päällepäin samalta. Huonolla tuurilla kumeissa voi olla eri sukupolven kumia. Tai sitten toiset on vaan seisseet varastossa toisia kauemmin.
Onko kyse sitten laadunvaihtelusta vai tuotekehityksen seurausta, sitä tuskin viitsin selvittää.
Tärkein oppi tästä mielestäni on se, että kun renkaat hankkii niin tutkii sen "pienelläkin painetun" siitä kyljestä.
En kyllä silloin uskonut että niissä olisi tuollainen ero, vastedes varmistan että vähintäänkin samalla akselilla on samanlaiset, ja samanikäiset renkaat.
Ja vielä siitä tien kaltevuudesta, ilman luotettavaa tutkimustulosta en kyllä usko että sillä on kovin suurta merkitystä. Varsinkin jos autolla liikutaan laajemmin erilaisia teitä eikä vain jotain tiettyä reittiä jossa voi olla useitakin vaikuttavia tekijöitä.
Tuo kallistus on kuitenkin hyvin pieni, ja lisäksi kaarteissa koko tie kallistaa samaan suuntaan, eli vasemmalle kaarrettaessa kulma kääntyy toisinpäin.
Pienillä teillä kallistukset ovatkin sitten jo miten sattuu.
Myöskin kallistuksen vaikutus painopisteeseen lienee häviävän pieni, jo se että hyvin usein autossa on pelkkä kuljettaja, riittää kompensoimaan sen.
Tietenkin oikea etupyörä on hieman kovemmalla, mutta vain hieman.
Lisäksi auton pitäminen suunnassaan pienellä ohjauspyörän painamisella vaikuttaa myös vasempaan etupyörään, ei takapyöriin.
Myöskin yleiset suositukset kehottavat vaihtamaan pyöriä akseleiden välillä siten, että pyörimissuunta ei muutu.
Ja kuten jäsen SS jo mainitsi niin talvirenkaiden kohdalla pyörimissuunnan vaihtaminen ei ole viisasta.
Yleensäkin renkaissa on nykyään hyvin yleisesti merkitty pyörimissuunta ja joissain, lähinnä kalliimmissa nopeaan ajoon tarkoitetuissa, myös se kummalle puolen autoa ne tulee laittaa. Näitä tuskin huvikseen renkaan kylkeen präntätään.
Se että näihin saisi kunnollista tutkimustulosta, vaatii todellakin sen että se suoritetaan riittävän laajasti ammattilaisten toimesta, siten että kaikki muuttuvat tekijät huomioidaan ja toistojen määrä on riittävä. Tähän tarvittava raha, henkilökunta, ja aika vaatii ihan toisenlaiset resurssit kuin mihin kukaan yksittäinen, tavallinen ihminen kykenee.
Niin kauan kuin kunnollisia tutkimustuloksia ei ole, on pärjättävä yleisten suositusten ja omien kokemusten kautta. Ja erot ovat yleensä noissa kokemuksissa, joten mielestäni paras tapa on toimia niin kuin itse parhaaksi kokee, tietenkään liikenneturvallisuutta unohtamatta, itsehän ne renkaat yleensä on myös maksanut.
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Valmistukseen vaadittavat laitteet, tekniikat ja materiaalit voi viedä mihinkä maahan tahansa. Se miksi Venäjällä valmistettu Nokian-rengas on halvempi kuin kotimainen lienee siinä, että työntekijäkustannus on halvempi siellä kuin täällä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
niin ja radiossa sanoi joku rengasmies että sama se on minkä maalaiset renkaat on kun tunnetuja merkkejä tehdään ympäri maailmaa!
Ja kuulemma Venäjällä on nykyään uudemmat renkaan valmistuskoneet kuin Suomessa!
Ja kuulemma Venäjällä on nykyään uudemmat renkaan valmistuskoneet kuin Suomessa!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8094
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Halvimmat Nokian talvirenkaat venäläisiä!
Itse ajelen Indonesiassa valmistetuilla Nokian NRe kesägummeilla, lienen siis pahimmanlaatuinen isänmaanpetturi
Ja ovat muuten järkyttävää kuraa Achillekseen tottuneena
Ja ovat muuten järkyttävää kuraa Achillekseen tottuneena
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84