Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:No nyt en tiedä taas Ruotsin lainsäädännöstä, mutta lehtijutussa sanotaan nimen omaan: "Om Saab går i konkurs står Riksgälden som ägare till Saab Automobile Parts" ("Jos Saab menee konkurssiin, tulee Saab Automobile Partsin omistajaksi Riksgälden").

Jos tämä nyt ei kuitenkaan meinaa, että Riksgälden olisi oikeasti firman omistaja, pitäisi omistajan olla emoyhtiön konkurssipesä. Emon mennessä konkurssiin ei vanhoille omistajille jää mitään oikeuksia emon tytäryhtiöihin. Emon pesän omistavat sen velkojat, ja pesän tarkoituksena on realisoida kaikki omaisuus mahdollisiman hyvään hintaan/mahdollisimman pienin tappioin, jolloin firma tulisi joko myyntiin tai lakkautettavaksi mahdollisimman pienin kuluin.

Voitolliselle firmalle voi löytyä ostaja, mutta yrityskaupoissa merkitystä ei ole sillä, paljonko voittoa on tehty viime vuosina, vaan paljonko sitä voidaan tehdä tulevina vuosina. Ja jos autonvalmistus loppuu, on tiedossa, että toiminnalle sellaisenaan ei ole pysyvää jatkoa. Harva lähtee ostamaan tällaista firmaa, mutta oikealla hinnalla ostaja voi löytyä.
Okey yks pikkujuttu Saab parts on sisaryhtiö Saabswedenille. Ja näinollen ei mitenkään velvoitettu olemaan mikään buffertti Saabswedish yhtiölle jonka konkurssista puhutaan, vaan jos konkurssi joka tulee olemaan se fakta koskien saabia Trollissa, niin se ei vaikuta eikä heilauta saab partsia mitenkään, koska jos näin tapahtuu se siirretään riksgäldenin holhoukseen, Huom omistaja on silti se aiempi omistaja ja se ei ole Saab swedish automobile.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aivan, (mahdollinen tuleva) konkurssi koskee tässä vaiheessa Swedish Automobile NV:n ("Swan", hollantilainen pörssiyhtiö) tytäryhtiötä Saab Automobile AB:tä. Saab Parts on Swanin toinen tytäryhtiö. Ymmärtääkseni EIB:n lainat ja varmaankin suurin osa muutakin rahoitusta, joka on Saab Automobile AB:lle hankittu, on hankittu Swanin kautta. Kyse on siitä, että jos Swanin merkittävin tytäryhtiö Saab Automobile AB menee konkurssiin, onko Swanilla mitään edellytyksiä pysyä pystyssä? Lisäksi uskoisin että Swanille myönnetyn jättirahoituksen ehtona on, että Saab Automobile AB pysyy pystyssä, eli tyttären konkurssi johtaisi välittömästi Swanin lainojen eräännyttämiseen ja sitä kautta konkurssiin.

Dagens Industrin tietojen mukaan Riksgälden on taannut EIB:n lainat, jolloin niiden erääntyessä EIB saa Riksgäldeniltä rahansa (jos sillä on, mutta eiköhän veronmaksajat hoida). Ja tämän jälkeen Riksgälden astuu EIB:n tilalle Swanin konkurssipesän velkojaksi, saaden DI:n mukaan haltuunsa Swanin tytäryhtiön Saab Parts AB:n. Täyttä omistajuutta siitä ei tule, koska jos Parts myydään, ja siitä saadaan rahaa enemmän kuin mitä Riksgälden on takauksistaan maksanut, menee ylijäävä osa Swanin konkurssipesän muille velkojille. Vastaavasti DI:n saamien tietojen mukaan jos Riksgälden päättää pitää Saab Partsin itsellään, kestää arvion mukaan 7-8 vuotta tahkoa varaosilla sen verran tulosta, että Riksgälden saa takauksesta maksamansa rahan takaisin.

Eli siis on totta, että Saab Automobile AB:n mahdollisella konkurssilla ei ole suoraa vaikutusta Saab Partsiin. Mutta oletus on aika vahva, että Swan ei pysy pystyssä montaa päivää Saab Automobile AB:n konkurssin jälkeen, ja tällöin Partsin emoyhtiö on konkurssissa. Tällä on jo konkreettisempia vaikutuksia Saab Partsiin, vaikkei se päivittäiseen toimintaan vaikutakaan. Swanin konkurssipesän ja Riksgäldenin tavoitteena on siinä tilanteessa saada Partsista mahdollisimman paljon rahaa irti menetyksiensä kattamiseen. Se onnistuu joko myymällä varaosia voitolla tulevina vuosina tai myymällä firma pois. Tässä kohtaa onni on, että firma tekee (vielä tässä vaiheessa) voittoa, koska jos se olisi tappiollinen, Riksgälden todnäk lakkauttaisi sen saman tien ja varaosien saaminen tyssäisi sitten siihen. Oma asiansa on, pysytyiskö Saab Parts tekemään 7-8 vuotta nykyisenkaltaista voittoa, kun sen edustaman merkin autokannan hupeneminen kiihtyisi entisestään autonvalmistuksen loputtua.

Tätä Partsin omistajuusongelmaa ei kuitenkaan synny, jos Swan jollain ihme konstilla pysyy pystyssä Saab Automobile AB:n mentyä konkurssiin. Eli maksaa miljardilainansa sopimusten mukaan myymällä Spykereitä ja Saabin varaosia. Tai vastaavasti kaikki tämä spekulointi on turhaa, jos ne Kiinalaiset tulee oikeasti ja pelastaa kSaab Automobile AB:n konkurssilta, ja me voidaan kaikki ajaa Saabeilla maailman tappiin saakka.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hyvin kirjoitettu "AZP" lisään vain yhden pienen jutun, tämä konkurssi homma parts'in kohdalla on monimutkaisempi kuin se tuntuu näin pikaisella silmäyksellä.

Parts'illa on nimittäin muidenkin automerkkien pohjoiseuroopan markkinoiden osien levitys hallussaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti: Parts'illa on nimittäin muidenkin automerkkien pohjoiseuroopan markkinoiden osien levitys hallussaan.
Tätä vähän mietinkin, että jos on muutakin toimintaa kuin kuolevan automerkin varaosien jakelua, niin siinä voi olla kelpo bisnes. Eli ostaja ja toiminnan jatkaja voi löytyä helpommin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AZP kirjoitti:
Vastaavasti DI:n saamien tietojen mukaan jos Riksgälden päättää pitää Saab Partsin itsellään, kestää arvion mukaan 7-8 vuotta tahkoa varaosilla sen verran tulosta, että Riksgälden saa takauksesta maksamansa rahan takaisin.
Olisi mielenkiintoista nähdä nämä arviot ja luvut, joilla johtopäätökseen on päästy. Sillä nyt on unohdettu yksi tärkeä tekijä Partsin osalta: jos Automobile menee konkurssiin, niin samalla Partsin asiakkaista, eli merkkihuolloista katoaa valtaosa seuraavan 1-2 vuoden kuluessa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että volyymi tulee laskemaan huomattavasti. Samalla se tarkoittaa sitä, että osien hinnoittelua pitää muuttaa jos halutaan, että niitä ostetaan edelleen Partsilta. Sillä nykyään merkkihuollossa perusosista(eli niistä joilla tulos tehdään) voidaan laskuttaa helposti 100% enemmän mitä ei-virallisissa merkkihuolloissa ja silti kukaan ei kapinoi hintoja. Mutta kun monimerkkiketju hankkii osiaan, ei se osta Partsilta mitään, jos se saa saman/samankaltaisen osan toisaalta edullisemmin. Tämä taas johtaa hintakilpailuun ja jotta Parts voisi kyetä taistelemaan markkinaosuudestaan, pitää sen laskea katettaan. Se taas johtaa heikompaan tuottoon.

Toinen kompastuskivi on se, että kun tuotanto lakkaa, niin samalla Parts menettää todella tärkeän kilpailuedun komponettihankinnassa. Tilattavien osien määrä saattaa pudota alle 5%:iin nykyisestä volyymista ja se näkyy suoraan tilattavien komponttien hinnassa. Lisäksi sarjojen pieneneminen johtaa siihen, että niitä tuotetaan harvemmin, joka taas johtaa välivarastojen kasvuun ja varastoon sidotun pääoman kasvuun. Uhkakuva on myös se, että osa alihankkijoista ei välttämättä suostu tuottamaan aiempaa pienempää erää ja luopuu sopimuksista/ ei enää halua neuvotella jatkosta. Tämän jälkeen Partsin pitää löytää ja neuvotella vaihtoehtoinen hankintakanava.

Kuten jo aiemmin mainitsin, kiinalaisten käydessä Roverin konkurssipesällä ostoksilla, jättivät he hankkimatta Partsia vastaavan varaosa- ja jälkimarkkinointiosaston. Se antaa hieman kuvaa siitä, mitä uhkakuvia toimintansa lopettaneen automerkin toimintoihin voi kohdistua.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kävin tässä kysymässä Femmaan valonvalvontarelettä paikallisilta marmoritiskeiltä. Toisen mukaan ei löydy edes Ruotsista ja toinen ei pääse koko Ruotsiin. No, onneksi sain sen releen muita kanavia pitkin. Vaan olikos nyt niin, että joillakin merkkiliikkeillä ei ole kuranttia näkyvyyttä varaosien saatavuudesta Ruotsissa?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja jlu »

Itse sain 9-5:n etumaisen xenon-kulma-anturin suoraan hyllystä pari viikkoa sitten.
9-5 2,0t Wagon -05
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja stara »

No panic, on ne kuubassakin pärjänneet "ihan hyvin ". täältäkin kun valuutta vähenee, niin joudetaan hyvin viilailemaan vanhoja.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jees, Kuubassahan on vanhojen jenkkiautojen romuttaminen laitonta, vaan ne joutuu kunnostamaan niitä kai vankilan uhalla. Suomessa vois kyllä tätä soveltaa Saabiin, ainakin uudessakaupungissa valmistettuihin :)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja blair »

Vein juuri femman kolarikorjaukseen, kertoivat ettei peltejä saa ja kylkilistojakin ollut tilauksessa kuukausia.

Mahtavaa. Sain sijaisautoksia Mazdan. H*"#tin mahtavaa.

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kannattaisi varmaan kysellä vakuutusyhtiöltä mahdollisuutta kasata vaikka purku-/tarvikeosilla se femma.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja blair »

okei, enpä tiennyt sellaisesta mahdollisuudesta. Odotan viellä tuomioita kolarikorjaajalta, että tarvitaanko osia.

Kuskin ja takamatkustajan ovessa lontti/pitkä naarmu. Minusta näytti siltä, ettei ovia tarvitse uusia, mutta katsotaan.

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja stara »

IF kaskossa on saab- etu, eli alkuperäisosilla ja merkkiliikkeessä. jos pitää alentua muihin, niin hyvitystä kehiin ja paljon :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos vakuutusyhtiö ei kykene korjaamaan lupauksista huolimatta autoa uusilla alkuperäisosilla, niin kai ne sitten joutuu lunastamaan sen auton ja ostamaan tilalle uuden Saabin :D

Ai niin, ei niitäkään ole saanut yli puoleen vuoteen :cry:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja pjv »

AZP kirjoitti:Ai niin, ei niitäkään ole saanut yli puoleen vuoteen :cry:
Saahan niitä sentään tälläkin hetkellä, jos ei värin tai varustelun kanssa ole niin tarkkaa. Taitaa joitakin kymmeniä olla Suomessakin varastossa?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Vastaa Viestiin