Tietoa tai kokemuksia hitsausmuuntajasta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tietoa tai kokemuksia hitsausmuuntajasta?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Terve vaan,

Kaasarisatkun katsastuksen pukatessa päälle vuoden loppuun mennessä, on tullut ajankohtaiseksi pohtia eri vaihtoehtoja peltien korjaamiseen (mm. pohjassa reikä yms. pientä)...Koska tarkoituksena on kuitenkin pitää auto perheessä hamaan tulevaisuuteen, oman hitsivehkeen hommaaminen lienee perusteltavissa 8O
Kysymys kuuluukin, että onko esim. noista Bilteman hitsausmuuntajista mihinkään? Esim 85€:n hintaan irtoisi verkkovirralla futaava 145ampeerin 1-vaihe muuntaja. Tekeekö tuolla mitään? Vai pitääkö olla tehokkaampi esim. pohjalevyä hitsattaessa (160 ampeerin muuntaja olis jotain 100€)? Eli siis suosituksia, kommentteja ja kokemuksia otetaan vastaan kiitollisena. Hirveästi yli 100€:n muuntajaan ei budjetti nyt oikein taipuisi.

-Ville
#1572
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Muuntajalla ohuen levyn hitsaaminen on hyvin hankalaa eli liki mahdotonta. Tulee vaan reikiä, pelti palaa kun puikolla tökkii. Siksi aiemmin läkkärit hitsasivat pellit kaasuvehkeillä.
Pellin hitsaukseen käy MIG ja TIG, nuo uudemmat laitteet, joissa on hienosti säädeltävä virta ja langan syöttö sekä suojakaasun puhallus. Eli homma on paremmin hanskassa, että amatöörikin saa aikaseksi muutakin kuin entistä isompaa reikää.
Lisäksi väitetään, että jos ostat niin osta 3-vaiheinen peli. Niin ostin itsekin kun kertoivat että parranajokoneet ovat 1-vaiheisia - ei hitsivehkeet.
Jos haluat tutkia muuntajan ominaisuuksia, voi ison sellaisen voin lainata/myydä halvalla, kun en tarvitse tasasuuntaajan saatuani.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään tuli poikettua Motonetissä, josko sieltä jotain haluaisi itselleen pukinkonttiin :D Siinä samalla iski silmään suojakaasuton verkkovirralla toimiva MIG-hitsikone. Hinta oli jotain 180€ ja käyttöohjetta läräämällä sillä teoriassa pitäis pystyä hitsaamaan 0,6-2mm ainevahvuuksia, eli ainakin Saappaan peltien hitsaaminen pitäisi onnistua, mutta valtamerilaivojen tekeminen pitänee vielä jättää Iso-Masalle 8O :D Lieneekö tuommoisesta värkistä kenelläkään sanottavaa/kokemuksia?

-Ville
#1572
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vielä vihjettä vanhalta puikonpolttajalta:
Mielenkiintoinen kysymys on, toimivatko nykyiset 1-vaiheiset MIG-koneet tyydyttävästi? Voisi olettaa, että olisivat kehittyneet ja kelpaisivat harrastuskäyttöön. Olisivat halvempia ja helpompia, koska ei tarvita voimavirtapistorasiaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Kyllä voin kokemuksesta sanoa että pysykää kaukana niista valovirta ja suojakaasuttomista mikeistä ette menetä kun HERMONNE.
Täkyä niissä on just sen verran että jaksaa sen langan sulattaa mutta se pelti ei sitten enää sulakkaan.
Meillä olim aikanaan sellainen ydintäytelanka ja valovirta kone ( tarvii muuten silti suoja kaasun jos meinaa saada edes jonkun laista saumaa ) kun tuota autoa alettiin tekemään kaks viikkoa kesti hermot sitten oli pakko lähteä kauppaan ja haettiin wallius 270A voimavirta mikki ei ole toistaiseksi tullut vastaan mitä ei olis voinu hitsata olen ollut todella tyytyväinen.
Sanon vaan että jos aikoo mikin ostaa kannattaa kyllä satsata se maksaa kyllä itsensä takaisin poltettuina tupakoina tai juotuina oluina ja jää ainakin se kiroileninen hommasta pois.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä kyllä, varmasti olisi voimavirralla pelaava mikki poikaa, mutta kun tämänhetkisissä autonkorjausfasiliteeteissani ei ole voimavirtaa tarjolla...Niin, ja tupakkirahat säästyy joka tapauksessa, kun en ole vielä tähän päivään mennessä oppinut kessuttelemaan :D No, pitänee laittaa harkintaan. Kiitoksia kommenteista!

-Ville
#1572
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

ajatus

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Jos noita peltihommia ei nyt niin paljon ole, niin kannattaisiko ne teettää jossain peltikorjaamossa ?

Silloin jos meinaa todella tehdä jotain projekteja enemmänkin, niin kannattaa ostaa kunnon "mikki" esim. vanhempi kemppi ei ole ollenkaan huono jos vähääkään pelaa. JOskus saattaa saada halvalla esim. jostain autoliikkeestä, kun uusivat kalustoa tai lopettavat peltihommat kokonaan....


Joo, kyllä voin sanoa kanssa, että ei noilla muilla vehkeillä tee juuri yhtään mitään. Kyllä se mig tai mag pitää olla.
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Itse ostin ydintäyte langalla toimivan valovirta Mig:in, joka mielestäni on varsin pätevä auton korin hitsauksissa, teho riittää mainiosti. Kone maksoi 170 euroa, joten siihen rahaan ei montaakaan kertaa tarvii käyttää korjaamolla hitsattavana.

Jos siis tarkoituksena ei ole kasata panssarivaunuja ammatikseen, niin uskaltaisin hankkia valovirta-Mig:in :)
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Niin no toiset tykkää äidistä toiset tyttäristä. Mutta itse olen lopettanut leluilla leikkimisen jo vuosia sitten jos tarvitsee tehdä jotain töitä.
Jokainen toki hitsatkoon millä haluaa, mutta vannoutuneiden valovirta mikin käyttäjien kannattaa kyllä joskus kokeilla voimavirta mikkiä, voi vaikka avautua uusi maailma , että voiko tämä olla näin helppoa. 8O :roll:
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Kapaleino kirjoitti:Niin no toiset tykkää äidistä toiset tyttäristä. Mutta itse olen lopettanut leluilla leikkimisen jo vuosia sitten jos tarvitsee tehdä jotain töitä.
Jokainen toki hitsatkoon millä haluaa, mutta vannoutuneiden valovirta mikin käyttäjien kannattaa kyllä joskus kokeilla voimavirta mikkiä, voi vaikka avautua uusi maailma , että voiko tämä olla näin helppoa. 8O :roll:
Tjoo, en nyt tiedä niin siitä vannoutuneisuudesta :roll: Olen kyllä käyttänyt voimavirralla toimivaa laitetta myös, ja onhan se toki aina parempi. Tarkoitin vain että, jos käyttö rajoittuu vain oman pirssin hitsailuun silloin tällöin niin se onnistuu myös valovirtavehkeelläkin :wink:
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

9-5T kirjoitti:
Kapaleino kirjoitti:Niin no toiset tykkää äidistä toiset tyttäristä. Mutta itse olen lopettanut leluilla leikkimisen jo vuosia sitten jos tarvitsee tehdä jotain töitä.
Jokainen toki hitsatkoon millä haluaa, mutta vannoutuneiden valovirta mikin käyttäjien kannattaa kyllä joskus kokeilla voimavirta mikkiä, voi vaikka avautua uusi maailma , että voiko tämä olla näin helppoa. 8O :roll:
Ihme kannanotto, tarkoitatko että kotiin on hankittava vain parhaat vehkeet? Onko täällä joku muka vannoutunut valovirta mikin käyttäjä? Minulla on mikki sitä varten että saan joskus rakennettua jotain pientä, nyt en kyllä muista varmaksi käytinkö sitä edes viime vuonna ollenkaan.
Tosin lelu valikoimaani ei kuulu enään 96:sta.
Jos valovirta mikillä ei onnistu autonpaikkaus onko vika aina sittenkään mikissä.
Sen verran on todettava että jos ryhdytään "töihin" niin totta mooses silloin on pelit ja pensselit huippuluokkaa, mutta jos taas kotona väsäilee silloin tällöin jotain niin hieman kesymmätkin vehkeet piisaa.
Mulla on joku ties mikä mikki mutsin varastossa ja viimeisen 5v aikan olen kerran hitsannut sillä ruohonleikkuria, ja tollasseen se on ihan ok.
Aikoinaan sillä asensin 2 neliöö peltiä toyota carinaan vm. -81 ja hienosti meni.

Toisaalta olen ollut konepajalla hitsarina tekemässä lumilinkoja ja silloin oli vehkeetkin ammatti luokkaa eli ihan toista maata mutta se olikin sitten sitä työtä jossa pitääkin olla viimesen päälle pelit.

Jokaiseen käyttötarkoitukseen on sitä vastaavat työkalut, aina ei kannata ostaa kalleinta ja parasta, toisaalta ihan skeidoilla kamoilla ei sitten tee yhtään mitään.

Jokainen taplaa tyylillään, oikeaa ja väärää ei ole. 8)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nimenomaan "puuhasteluun" sopivaa värkkiä olisin hommaamassa, en tosiaan mitään V. Sorvalin Peltikorjaamo KY:tä ole polkaisemassa käyntiin 8O

Kyllähän se niin on, että vehkeet hommataan aina käyttötarpeen mukaan. Itselläni käyttötarve on vain pitää nykyinen "kalusto" (yksi satku ja yksi tonnari) tien päällä, enkä mitään suurempaa projektia ole suunnittelemassa. Ainahan sitä voi miettiä, että kannattaako hommata hallitunkkia ja akselipukkeja, kun auton saisi paljon paremmin ilmaan hydraulisella nelipiste tolppanosturilla :? Toki, hommathan voisi hoitaa peltikorjaamolla, mutta muutama vuosi sitten Saabismiin sairastuttuani on polte itse tekemiseen aina vain kasvanut (yleensä tosin paljon nopeammin kuin kyvyt on karttunut...). Nyt olisi tarkoitus laajentaa "repertuaari" myös peltihommiin.

Mutta kiitoksia jakamistanne kokemuksista, kyllä nyt alkaa siltä näyttää, että MIGi kauppaan pitää veronpalutuksilla lähteä :D
-Ville
#1572
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Hitsaus kalustossa on valitettavasti samoin kuin monella muulla alalla:
Ammattilainen saa kelvollista huonoillakin vehkeillä, aloittelija tarvitsee onnistuakseen hyvät vehkeet.
Varovasti aloittelet ja totuttelet koneeseen hieman jossain muualla kuin autonalla, niin kyllä se sujuu.
Suosittelen Mig:iä, vaikka ydintäytelangalla.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Rimuli kirjoitti:Hitsaus kalustossa on valitettavasti samoin kuin monella muulla alalla:
Ammattilainen saa kelvollista huonoillakin vehkeillä, aloittelija tarvitsee onnistuakseen hyvät vehkeet.
Varovasti aloittelet ja totuttelet koneeseen hieman jossain muualla kuin autonalla, niin kyllä se sujuu.
Suosittelen Mig:iä, vaikka ydintäytelangalla.
Anteeksi jos viitteeni olivat liian kärkkäitä pahoittelen syvästi ei ollut tarkoitus.
Olen itse vaan joutunut aikanaan tekemään niin paljon noita hommia kaiken laisilla rojuilla, joten ajattelin antaa oman kommenttini asiasta, ettei kaikkien tarvitsisi tehdä samoja virheitä mitä itse olen tehnyt. Sen valovirta mikin ja hermojen menetyksen jälkeen kun ostimme voimavirta koneen niin olisi sen valovirta koneen hinnankin voinut käyttää siihen parempaan koneeseen olis saanut viellä paremman.
Jos aikoo hommata mikin niin kannattaa kyllä tehdä kovasti hinta vertailuita. Luulen että joka kylässä on jotain sellaisia heppuja jotka tekee peltihommat todella sopivasti. Sitten voi kasailla niitä euroja ja ostaa paremman hitsauskoneen jos välttämättä haluaa itse tehdä kaikkein epäkiitollisimmat hommat mitä auton laitosta löytyy. ( HUOM minun oma mielipiteeni ruoste vaurioiden korjaamisesta). ON HELPOMPAA LUODA UUTTA KUN LAPIODA VANHAA. :D
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

lyhyt kokemus, tai pitäisikö sanoa nykyaikaisesti "elämys" täytelankamigistä: langan laatu voi vaikuttaa yllättävän paljon noitumisen määrään. kahden eri valmistajan langoilla voi olla paljon eroa.

toinen pointti on ainevahvuudet - mitä ohuempi aine, sitä paremmin heikkotehoinen suojakaasuton täytelankahitsaus puoltaa paikkaansa. aika rajattuahan halpislelun käyttö on. 0,5...0,8 mm plootujen päittäisestä liittämisestä on hyviä kokemuksia. ei ehkä muuten, mutta hinta-laatu -suhde on omaa luokkaansa.

täytelankamigillä ei välttämättä kannata laatusaumaa yrittääkään. lyhyitä heftejä kierros, sitten teräsharjaus välillä, ja uusi kierros edellisten viereen, harjaus jne. sinkkispray menee kyllä reikiin ja massa täyttää loput. vesitiiviyttä ruostekorjauksissa ei vaadita, 2/3 hitsaus riittää. pelastettavaksi tarkoitetun saabin hitsaamisessa on tärkeämpää, ettei peltiä hitsata toisen päälle. peltien väliin muodostuu kondenssivettä, joka puolestaan takaa ruostumisen jatkumisen. tätä ruostetaskujen syntymistä välttelin kun paikkailin 96 -71 mahdollista mr-vaunua.

mullakin oli kempin täytelankamig lainassa tutulta, joka oli kiroillut kanssa että ei hän osaa sillä hitsata, paska vehje. "taidehitsaajan" taidoilla homma vaati vähän opettelua, mutta toimi lopulta ihan hyvin. langansyötön ym. kanssa ei ollut juuri ongelmia, kun putsasin suuttimen usein ja käytin roiskesprayta suoraan suuttimeen. säätäminen oli muuten helppoa, kun tehovalintoja oli vain kaksi - min / max.


terv. jt


p.s. biltemalla näyttää olevan myös vastaavia laitteita.
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin