B235E moottorin viritys.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Heke
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 01, 2012 18:34

B235E moottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja Heke »

Noniin en tiedä onko tämä oikeassa paikassa nytten valaiskaa jos ei ole.

Mutta itse aiheeseen .

Elikkäs tuli saatua tälläinen b235E moottori , luinkin moottorista ja töistä siitä kyselin alustavasti ainakin sain kuvan että on kestävästä moottorista kyse. Miksi kyseiseen moottorin hommasin koska se sattui olemaan halvin ja osat ovat viellä järki hinnoissa mm verrattuna bemarin s14b23 moottoriin jotka kyllä on paljon tutumpia minulle kuin saabin koneet. Ja toiseksi oma bemarin 6 syl kone painaa 250 kg ja tämän punninneena päästiin 150kg eli saadaan myös paino säästöä.

Eli mistä te olette hommannu osia tälläiseen moottoriin. Mitkä ovat huonoja puolia (tasapaino akselit on tiedossa) vesipumppu? ohjaustehostin? kaikki mahdollinen mikä voi hajota ilman jotain X korjausta. Mitä tartisi tietää kun tuota lähetään rakentamaan . Mitkä nokat , ideota kanteen , stroukkaus saako tälläisen luotettavasti tehtyä mm 2,5l ? moottorin ohjaus tulee pysymään tatechina kuten se nyt on jo . Ja huom kestävyys asiat huomioden moottorista tarkoitus irroittaa n 700hv.

Luultavasti erittäin sekava viesti toivottavasti saatte jotain selvää.
Nc motorsport & Irl motorsport
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: B235E moottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Lähtökohtasesti voit käyttää siitä lohkon, kannen kampuran ja veivit.

Kanteen saa tiukempia nokkia mutta T7 suht lurttanat venajouset saa vaihtaa tukevampiin, valmiina niitä ei saa mistään joten custom osiks menee.
Perusporttailu sinne riittää.

Männät roskiin samantien, tilalle wössneriä, JE tai jostain mittatilaustavaraa.
ARP kansipultit, orkkis-peltinen pahvi toiminee ok.

Kiertokanget,kampura ja muut romut tasapainotukseen ennen kokoomista. H-kanget voi vaihtaa kanssa mutta vakiotkin todistetusti piisaa noille tehoille.

Stroukkaukset kannattaa unohtaa samantien. Jos tilavuutta haluat kasvattaa niin poraa sylinterit 92..93mm ja custom männät.

roippeita voi ostaa vaikka racestuff.se tai maptun.com. Kansihommat kannattaa teettää suomessa jollain ammattilaisella. Koneen hinta tuskin on yhtään halvempi kun rakennetun bemmin koneen... :roll:
Viimeksi muokannut tturku, Ma Tammi 02, 2012 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu säännöissä kielletyt animaatiot...
Heke
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 01, 2012 18:34

Re: B235E moottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja Heke »

JouniCSE kirjoitti: Lähtökohtasesti voit käyttää siitä lohkon, kannen kampuran ja veivit.

Kanteen saa tiukempia nokkia mutta T7 suht lurttanat venajouset saa vaihtaa tukevampiin, valmiina niitä ei saa mistään joten custom osiks menee.
Perusporttailu sinne riittää.

Männät roskiin samantien, tilalle wössneriä, JE tai jostain mittatilaustavaraa.
ARP kansipultit, orkkis-peltinen pahvi toiminee ok.

Kiertokanget,kampura ja muut romut tasapainotukseen ennen kokoomista. H-kanget voi vaihtaa kanssa mutta vakiotkin todistetusti piisaa noille tehoille.

Stroukkaukset kannattaa unohtaa samantien. Jos tilavuutta haluat kasvattaa niin poraa sylinterit 92..93mm ja custom männät.

roippeita voi ostaa vaikka racestuff.se tai maptun.com. Kansihommat kannattaa teettää suomessa jollain ammattilaisella. Koneen hinta tuskin on yhtään halvempi kun rakennetun bemmin koneen... :roll:

Meinaat että kanget kestää vakiona ? . Kansi menee super koneistukseen missä on ollut myös muutkin kannet . Vertailu kuva hintoihin: s14b23 moottoriin ventiilit maksaa 140€/kpl saabiin sai 15€/kpl eli noi M-sarjan moottorin osat ovat tähtitieteelisiä hinnoiltaan . mutta asiaan oletteko laittanu kovia nostajia näihin koneisiin? ajatus hydraali nostimista kauhistuttaa voihan ne tosin olla ihan hyvätkin?


Alustava ajatuksena oli

Je pistonit tulevat jenkeistä mittatilauksena kun on "sopimukset" Vac motorsportin kanssa
carillo/arrowin veivit (mutta jos oikeasti noi veivit vakiona kestää niin sitten vakiot)
Nokat täytyy katsoa koneistajan kanssa + miettiä ahtimen ja pakosarja nokkien mukaan
holsetin hx 52 ahdin
KKD motorsportin tai marteliuksen sarja (nykyinen on marteliukselta)
AMW worksin imusarja (todettu hyväksi omassa koneessa)
ARP niinkuin sanoit Cometicin pahvilla (jos näihin saa)



Onko joku tehny ton porauksen kuinka paljon se kasvattaa ja onko tuolla tilaa porata ? en ole muuta kun kanavia katsellu ja antanu kannen viellä olla . Koska aika ja rahat ei riitä vielä tehdä tätä ens kesän kilpailuihin.

Mitenkös öljyvoitelu puoli? toimiiko se moitteetta vai pitääkö ruveta miettimään kuivasumppu järjestelmää?
Nc motorsport & Irl motorsport
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: B235E moottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Meinaat että kanget kestää vakiona ? . Kansi menee super koneistukseen missä on ollut myös muutkin kannet . Vertailu kuva hintoihin: s14b23 moottoriin ventiilit maksaa 140€/kpl saabiin sai 15€/kpl eli noi M-sarjan moottorin osat ovat tähtitieteelisiä hinnoiltaan . mutta asiaan oletteko laittanu kovia nostajia näihin koneisiin? ajatus hydraali nostimista kauhistuttaa voihan ne tosin olla ihan hyvätkin?


Alustava ajatuksena oli

Je pistonit tulevat jenkeistä mittatilauksena kun on "sopimukset" Vac motorsportin kanssa
carillo/arrowin veivit (mutta jos oikeasti noi veivit vakiona kestää niin sitten vakiot)
Nokat täytyy katsoa koneistajan kanssa + miettiä ahtimen ja pakosarja nokkien mukaan
holsetin hx 52 ahdin
KKD motorsportin tai marteliuksen sarja (nykyinen on marteliukselta)
AMW worksin imusarja (todettu hyväksi omassa koneessa)
ARP niinkuin sanoit Cometicin pahvilla (jos näihin saa)



Onko joku tehny ton porauksen kuinka paljon se kasvattaa ja onko tuolla tilaa porata ? en ole muuta kun kanavia katsellu ja antanu kannen viellä olla . Koska aika ja rahat ei riitä vielä tehdä tätä ens kesän kilpailuihin.

Mitenkös öljyvoitelu puoli? toimiiko se moitteetta vai pitääkö ruveta miettimään kuivasumppu järjestelmää?[/quote]

Cometic pahvia saa ainaki abbot racingin kautta. suoraan cometic:ta kanssa mutta postikulut suomeen ovat vähintäänkin mielenkiintoiset.

Voitelu on vähän niin ja näin. kuivasumppu on tietysti paras, paineita voi koittaa nostaa laittamalla kireempää jousta paineensäätöventtiiliin. 92mm porauksella saa sen reilut 2.4l. Tossa b235 koneessa on ne ohutvartiset venttiilit ja tuplajouset. b2x4 koneissa on 7mm varrella olevat venttiilit ja yksinkertaset jouset, helpompi löytää vaihtoehtoja. Kovia nostajia on käytetty.

http://trolltuner.com/?cat=10

Porsimuksia on aiheuttanut 2. kiertokangen kiinnileipominen ja koneen muuttuminen käkikelloksi. Syynä melko suurella varmuudella voitelun pettäminen. Kampuran kesto voi olla myös ongelma koska saabin kampuassa on vain 4 vastapainoa. Ruotsissa joku on tuon saabin koneen bemariin istuttanut ja oli vissiin kaikenlaisia adpaterilevyjen (kone/laatikko) piirustuksiakin olemassa.
Hx52 kokoluokan hyrrä heräilee siinä 4700..5000 nurkilla, joten pitäs pystyä jenkaamaan sinne 8000 asti.

Tuolta löytyy myös kaikenlaista hyvää infoo.
Heke
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 01, 2012 18:34

Re: B235E moottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja Heke »

JouniCSE kirjoitti:
Cometic pahvia saa ainaki abbot racingin kautta. suoraan cometic:ta kanssa mutta postikulut suomeen ovat vähintäänkin mielenkiintoiset.

Voitelu on vähän niin ja näin. kuivasumppu on tietysti paras, paineita voi koittaa nostaa laittamalla kireempää jousta paineensäätöventtiiliin. 92mm porauksella saa sen reilut 2.4l. Tossa b235 koneessa on ne ohutvartiset venttiilit ja tuplajouset. b2x4 koneissa on 7mm varrella olevat venttiilit ja yksinkertaset jouset, helpompi löytää vaihtoehtoja. Kovia nostajia on käytetty.

http://trolltuner.com/?cat=10

Porsimuksia on aiheuttanut 2. kiertokangen kiinnileipominen ja koneen muuttuminen käkikelloksi. Syynä melko suurella varmuudella voitelun pettäminen. Kampuran kesto voi olla myös ongelma koska saabin kampuassa on vain 4 vastapainoa. Ruotsissa joku on tuon saabin koneen bemariin istuttanut ja oli vissiin kaikenlaisia adpaterilevyjen (kone/laatikko) piirustuksiakin olemassa.
Hx52 kokoluokan hyrrä heräilee siinä 4700..5000 nurkilla, joten pitäs pystyä jenkaamaan sinne 8000 asti.

Tuolta löytyy myös kaikenlaista hyvää infoo.

Aika myöhään annetaan holsetin heräämistä . meinattiin että saataisiin 4000rpm aikaan jo heräämään . Eli samanlaista ongelmaa tulee myös täsä moottorissa öljynvoitelun kanssa . . toi kampura homma on vähän paha jos se tuottaa ongelmaa täytyy verrata sitä noihin bemarin valmisteisiin koska niissä ei ole ollut ongelmaa kampuran kanssa ja tosin ei kyllä voitelun kanssakaan . Minkä auton kovat nostajat on ollu kyseessä :?:
Nc motorsport & Irl motorsport
Vastaa Viestiin