Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Tonnaria ei viittis pitää ahtaalla pihalla ulkona ja ajomatkat on alle 15 km suuntaansa, siispä joku kokonaisedullinen kottero pitäisi hankkia. Vaatimuksena mielellään kolmiovinen vähän kuluttava, nopeasti lämpiävä ja vakuutus- sekä käyttömaksuiltaan edullinen pikkuauto. Myös ostohinta olisi max tonni. Hyviä vinkkejä kuunnellaan ennakkoluulottomasti.
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Aikanaan kun omistin Suzuki Alton vuosimallia 88, niin oli varsin edullinen - moottoritilavuus 0,8l ja paino abauttia 600kg, joten nykysellä verotuskäytännöllä ei varmaan pahat maksut, vakuutukset ei ainakaan aikaan olleet kovat. Lämpöähän tuollanen kippo ei hirveesti tuota, mutta ei toisaalta polttoainettakaan kuluta, ja jos matkat on lyhytä niin parempi vaan peltien kannalta että pysyy talvella umpijäässä. En muista tosin, lähtikö käyntiin, varmaan muistaisin jos ois ollut suuria ongelmia. Kaupungissa oli jopa mukava vrt. kivat välitykset ja mahtuu mihin vaan, mutta vaikka motarilla saakin ajaa, toisin kun mopoautolla, ei matka-ajo juuri hymyilyttänyt. Huippuja rullasi tuollaiset 120km/h. Kaverilla oli vähän aikaa tuollainen Japanin versio, en tiedä millä oli Suomeen joutunut, ja tuo vasta kinneri olikin - muuta eroa ei ollut, mutta moottoritilavuus oli 0,5l. Ei mikään raketti.
Tonnilla näköjään saa alta 100tkm ajettuja 2000-luvun malleja, huomattavasti edullisempi siis kun mopoauto.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tonnilla näköjään saa alta 100tkm ajettuja 2000-luvun malleja, huomattavasti edullisempi siis kun mopoauto.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
About parin viikon kokemuksella voin suositella Fiat Puntoa. Itse Bemari perheen kasvattina olen halveksinut kyseistä merkkiä melko avoimesti (nuorempana, nyt osaan olla jo hiljaa
). Kanssa Saabistin kehujen perusteella erehdyin kerran koeajamaan ja nythän toi on pihassa.
Yllättävän hyvä ajella tässä nurkissa, menee tosi vähällä ja lämpiää jotenkin siedettäväksi. Vakuutukset tuskin maksaa maltaita, en edes kysynyt. Osat halpoja ja tekniikka suht yksinkertaista mikäli yhtään pysyy kalut kädessä.Tai ei varmaan edes kauhean tyyristä, jos jossain kyläsepällä korjauttaa.
Vikapaikkoja löytää netin eri foorumeilta, keskustelujen taso aika vaihtelevaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, missä hinta- ja koko- sekä laatuluokassa on kauppoja tekemässä.
Uskallatko käydä koittamassa?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Yllättävän hyvä ajella tässä nurkissa, menee tosi vähällä ja lämpiää jotenkin siedettäväksi. Vakuutukset tuskin maksaa maltaita, en edes kysynyt. Osat halpoja ja tekniikka suht yksinkertaista mikäli yhtään pysyy kalut kädessä.Tai ei varmaan edes kauhean tyyristä, jos jossain kyläsepällä korjauttaa.
Vikapaikkoja löytää netin eri foorumeilta, keskustelujen taso aika vaihtelevaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, missä hinta- ja koko- sekä laatuluokassa on kauppoja tekemässä.
Uskallatko käydä koittamassa?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Itse asiassa näyttää ainakin Tapiolassa olevan pelkän liikennevakuutuksen perushinta tuolle -00 1.2 8v Puntolle n. 50€/vuosi enemmän mitä rouvan -01 9-3:lle, hivenen yllätti9000 automaatilla kirjoitti: Vakuutukset tuskin maksaa maltaita, en edes kysynyt.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Niinpä. Jokunen vuosi sitten tuli kurvailtua firman Puntolla pitkiäkin pätkiä. Yllätti silloin positiivisesti ajollaan, joten merkin ja mallin suhteen valinta oli suht.helppo kun itselläkin oli pikkukinnerin hankinta ajankohtainen viime syksynä. Ei nimittäin ole meikän työmatkakilometereillä diisselissä enään järkeä verrattuna n. 6l/100km bensaa vievään pikkuautoon. Puntolla on omassa ajossa kulutukset vaihdelleet 5,5...6,5l/100km. Vuodesta 2000--> käy Puntoihin 95E10:kin, jolla ainakin itse olen kurvaillut n. 7000km ilman ongelmia. Toki kun auton massa on jotain 900kg ja akseliväli lyhyehkö, niin on luonnollisesti paljon rauhattomampi ajettava lumi/loskapöperössä kuin joku liki pari tonnia painava saabinrähjä9000 automaatilla kirjoitti: Uskallatko käydä koittamassa?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Osathan noihin on puoli-ilmasia, esim. jakopään sarja 29€ (merkkiliikkeessäkin remmin + pumpun vaihto jotain 250€ osineen), vetari n. 40€, syttymoduulit 29€/kpl (noita on 2kpl) jne. Vakiorenkaina karut 155/70 R13 läskit, jotka ei maksa mitään jne.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Nissan Cherry saattais lämmetä nopeasti. Tonnaria pienempi, kuljetuskapasiteettia kuitenkin ihan kivasti.
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
N13 Sunny lämpiää pirun nopeasti, ainakin 1.6 12v-koneella. Ja on muutenkin melko pomminvarmaa tekniikkaa. Isällä on tuollainen ollut käyttiksenä yli 10v, ja tuona aikana tehdyt rempat ovat laturin hiilien vaihto, syylärin vaihto ja bensatankin vaihto. Tietysti japseille tyypillistä rapeutta noissa esiintyy tietyissä paikoissa.liteFun kirjoitti:Nissan Cherry saattais lämmetä nopeasti. Tonnaria pienempi, kuljetuskapasiteettia kuitenkin ihan kivasti.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Subary Justy, jos sattuu vielä löytymään. 4 vetoinen niin pääsee talvella liikkelle ja on pieni. Eikä kulutuskaan ole paha 1.2l koneella.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Vaatimuksena mielellään kolmiovinen
Noh, kaksiovinen.
vähän kuluttava,
Riippuu vähän mihin vertaa.
nopeasti lämpiävä
Kyllä
ja vakuutus- sekä käyttömaksuiltaan edullinen pikkuauto.
Kyllä.
Myös ostohinta olisi max tonni.
Vielä toistaiseksi löytyy tuohon hintaan.
Hyviä vinkkejä kuunnellaan ennakkoluulottomasti.
Saab 96.![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Noh, kaksiovinen.
vähän kuluttava,
Riippuu vähän mihin vertaa.
nopeasti lämpiävä
Kyllä
ja vakuutus- sekä käyttömaksuiltaan edullinen pikkuauto.
Kyllä.
Myös ostohinta olisi max tonni.
Vielä toistaiseksi löytyy tuohon hintaan.
Hyviä vinkkejä kuunnellaan ennakkoluulottomasti.
Saab 96.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
Kuuppa olis yksi vaihtoehto, mutta mielellään koiralle saisi olla oma ovi. Lisätään vielä topikin reunaehtoihin vähäruosteisuus, kaikkea muuta voi ehkä ropatakakin, mutta hitsaaminen on syvältä ja poikittain.
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
B11 Sunny (wagon) lämpeni myös nopeasti, tästä omakohtaisia kokemuksia.t.t.j kirjoitti:N13 Sunny lämpiää pirun nopeasti, ainakin 1.6 12v-koneella. Ja on muutenkin melko pomminvarmaa tekniikkaa. Isällä on tuollainen ollut käyttiksenä yli 10v, ja tuona aikana tehdyt rempat ovat laturin hiilien vaihto, syylärin vaihto ja bensatankin vaihto. Tietysti japseille tyypillistä rapeutta noissa esiintyy tietyissä paikoissa.liteFun kirjoitti:Nissan Cherry saattais lämmetä nopeasti. Tonnaria pienempi, kuljetuskapasiteettia kuitenkin ihan kivasti.
(N10 Cherry joka mulla on ollu, ei lämmenny niin nopeasti. Eli meinasin tolla ylemmällä kommentilla N12 Cherryä.)
Re: Mikä mopoauton korvikkeeksi?
V.J.S kirjoitti:Itse asiassa näyttää ainakin Tapiolassa olevan pelkän liikennevakuutuksen perushinta tuolle -00 1.2 8v Puntolle n. 50€/vuosi enemmän mitä rouvan -01 9-3:lle, hivenen yllätti9000 automaatilla kirjoitti: Vakuutukset tuskin maksaa maltaita, en edes kysynyt.Pitänee varmaan kysellä tarjous muistakin yhtiöistä, ei oikein mene itsellä jakeluun tuo Hiivatin vakuutuksen hinta.
Kasko ja liikenneVakuutuksen hintaan vaikuttaa muutama seikka.
Auton ikä
Tehot
Hinta
Varusteet (turva)
Mutts eniten vaikuttaa se, että miten paljon kyseistä automallia on jouduttu korvaamaan. Esim juurikin puntoja on ajettu lunnaiksi aika paljon johtuen siitä että on vanhan kansan menopelinä ja nuorison ensiautona suosittu ja sitä kautta kuljettajat yleensä ruttaavat ja kolhivat autojaan. Tämä taas nostaa ajoneuvon riskiprosenttia ja siten vakuutusten hintaan. Samaan kategoriaan menee sierrat ja bemarit. Yksi on myös 80- luvun lopun ja ysärin alun Mazda626 ...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com