Saab vs. muut automerkit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:
aero kirjoitti:voi toki olla että mulla on kropan suhteen tuuri (olen n.180cm tappi).
Siitä se taitaa olla kiinni, 180 senttisellä on varmaankin eniten autovaihtoehtoja kuskin paikan puolesta (riittävän pitkä mutta riittävän lyhyt), sen sijaan yli 190 senttisellä ongelmia tulee todella monessa autossa, varsinkin jos sattuu olemaan pitkäjalkainen kuten allekirjoittanut...
Tämä tilavuuskin on makuasia. Itse olen 176 ja istun kolkissa aina penkki taaimmassa asennossa. Kun on takapenkki kaadettu ja kuskin penkin pitää olla pari pykälää edempänä, koen paikan ahtaaksi. Jos olisin jaloiltani muutaman sentin pidempi, pitäisin OG9-3:sta todella ahtaana autona.

Silti moni 190 cm pitkä sanoo että siinä on sopivat tilat itselleen. Samoin itseäni pidemmät kaverit siirtävät mun autoa ajaessaan yleensä penkkiä eteenpäin. Eli yllättävän makuasia tämä tilavuuskin on.

Aikaisemmin mulla oli Mazda MX-5, joka on aika japanilaisille mitoitettu auto. Siihenkin mahduin yhtä mukavasti kuin Saabiin, penkki taimmassa asennossa. Itseäni pidemmät kaverit kun sitä ajoivat, sanoivat että ihan kiva peli, mutta häiritsee kun on ahdas ja tulilasikin on niin matala, että katto alhaalla ajettaessa pitäisi olla ajolasit päässä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti: Tämä tilavuuskin on makuasia. Itse olen 176 ja istun kolkissa aina penkki taaimmassa asennossa. Kun on takapenkki kaadettu ja kuskin penkin pitää olla pari pykälää edempänä, koen paikan ahtaaksi. Jos olisin jaloiltani muutaman sentin pidempi, pitäisin OG9-3:sta todella ahtaana autona.
Se on totta että OG9-3 ei ole kovin hyvä edustaja Saabille tilavuuspuolella, juuri eilen itse aloitin tästä aiheesta ketjun tuonne mallikohtaiselle foorumille :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itselläni on pituutta huimat 181cm ja silti on og9-3:ssa penkki suht edessä. Japanilaisvalmisteessani taasen noin puolivälissä. Päätilaa tosin ei kovin paljoa ole, vaikka penkki onkin matalimmassa asennossaan.
Mutta mitä itse aiheeseen tulee niin tärkeimpiä kriteereitä autoa valittaessa on ainutlaatuisuus, luotettavuus ja tehokkuus. Ahdettu moottori on mukava lisä, sillä vapari ei tule kysymykseenkään paria poikkeusta lukuunottamatta. Tähän mennessä on siis rajattu pois suhteellisen monta merkkiä ja mallia.
Seuraavan käyttöauton valinta tosin saattoi helpottua, kun erehdyin katsomaan naapurimaan hintatasoa. Saab 9-5 Aero 02-05 väliltä ei enää kovin paljoa tuolla maksa. Toisena vaihtoehtona oli pitkään ollut BMW E39 530. Toki olisi myös ollut kiva hommata jokin nelikko ympärivuotiseen ajoon, mutta vaihtoehdot vain loppuivat kesken. Mutta Saab on omalle kohdalle kuitenkin "tuttu ja turvallinen" valinta.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Vihreä mittarivalaistus löytyy sota sekä siviilipuolen lentokoneista, joten se asia on käsitelty. Punaiset taas eräillä kaduilla...

Penkit ovat aina olleet ruotsalaisissa eri planeetalta muihin vakio autoihin verrattuna. Itse 178cm ja Saabien ohjaamot aina olleet sopivia. Kaverilla ng 9-3 vector pituutta 195cm ja on pahoillaan, kun ei saa uutta Saabia työsuhde autoksi...

Ja sen penkinhän voi säätää oikein tai sitten väärin. Ralli ja ratakuskit tietävät oikean säätö tavan eli penkki niin kauas, että oikealla jalalla pystyy painamaan kytkimen pohjaan. Ratti siten, että kädet suorana ranteet ratin yläkehällä. Kannatta kokeilla koska nyky nuorilla ajoasento aivan päin....
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja core2 »

Huuska kirjoitti: Ralli ja ratakuskit tietävät oikean säätö tavan eli penkki niin kauas, että oikealla jalalla pystyy painamaan kytkimen pohjaan. Ratti siten, että kädet suorana ranteet ratin yläkehällä. Kannatta kokeilla koska nyky nuorilla ajoasento aivan päin....
Näinhän se on jos on kädet koukussa ja kyynärpäät polvissa niin millä helvetillä kerkiää rattaamaan jos ja kun lähtee luisuun.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja SS »

Jees, mulla pituutta noin 185 ja tuossa profiilin Saabissa saa ainakin ihan hyvän ajoasennon. Penkki on aika takana ja jossain vanhemmissa japanilaisissa on pitänyt penkin olla täysin taka-asennossa eikä riitäkään. Pidemmällä matkalla saattaa penkin etureuna hieman painaa reittä, joten istuinosa saisi olla hieman pidempi tai reunaa laskettavissa, mutta tämän huomaa vasta kun istuu autossa yhtä soittoa yli 300km...

No, ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja tottumuksia ajoasennon suhteen. Mulle tuo Saabin penkki ja sen tarjoama asento on ainakin parempi kuin edellisen VAG-konsernin kulkineen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Huuska »

No hyvinhän nuo montessa näkyivät kerkiävän em. tyylillä :)
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja mike »

Töissä kun on noita VAG kulkineita niin minusta 4 teknistä keskeytystä 115 tkm:n matkalle on aika paljon uudelle 2.0 tdi Transportterille. Toinen yksilö on selvinnyt kahdella keskeytyksellä 95 tkm. Joten ihan pelkästään huonosta yksilöstäkään ei taida olla kyse.

Ei vanhaan 2.5 litran koneeseen tarvinnut koneremontteja tehä vielä 350 tkm:n kohdalla, mutta noihin uusiin näköjään pitää tehä jo 60 tkm:n nurkilla.

Jostain syystä kansa mieltää kuitenkin kansanauton laadukkaaksi peliksi, mutta omat kokemukset eivät kyllä viimeaikoina ole oikein tuota mielikuvaa vahvistaneet.

Omilla saabeilla piti ajella karvan alle 400 tkm ennen kuin se yksi ja toistaiseksi ainoa tielle jääminen tapahtui. Tämäkin tietoisen riskin ottaneena kannen tiiviste vuotaen pitemmälle reissulle lähteneenä.

Yhtä kaikki, Saab tarjoaa minusta erittäin hyvän vastineen rahoille - ainakin kun näin käytettynä ostelee.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Itse pidän selkeistä asioista, musiikista mistä saa selvää, ruoasta mikä maistuu raakaaineilta, kotimaisesta vaimosta, huonekaluista jotka on tehty puusta, Saabista mikä tuntuu autolta. Perheessä kuusi autoa, jostain syystä kaikki tällä hetkellä Saabeja. Joskus on ollut joku muun merkkinen auto vaikka ei koskaan idästä tuotua. On jouduttu ajamaan paljon muun merkkisiä autoja onneksi lääkkeeksi on aina auttanut Saab. Saabeihin on usein palattu mutta muun merkkisiin ei.

Tuntuu olevan mahdottomuus saada aikaseksi muun merkkistä autoa jossa olisi niin hyvää kuljettajan penkkiä.

Moni uudemman muun auton omistaja on kehunut Saabin antamaa matkustusmukavuutta.

Toisen merkkisiin autoihin ei vaan syty kiinostusta pitää huolta samalla tavalla.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Sebardi kirjoitti:
Tuntuu olevan mahdottomuus saada aikaseksi muun merkkistä autoa jossa olisi niin hyvää kuljettajan penkkiä.
Mielestäni näin olikin vanhemmissa Saabeissa, mutta ainakin toi mun 08 Vectorin penkki on aivan syvältä. Vasemmalle jalalle ei ole mitään tukea, varsinkaan kun oven kyynärnojakin on kaukana jalan tukemista silmälläpitäen, eikä reisitukikaan ole vielä edes istuttu linttaan. Ikävä tulee vanhan E39 Bemarin sporttipenkkejä, jotka olivat vielä 200000 kilsankin jälkeen toppauksiltaan uutta vastaavat ja oli ilo istua kuten vanhempien Saabien jakkaroilla.

Tietysti on erikokoisia istujia, joillekin sopii, mutta mulle ei.
Ville K
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

On siinä bemarissakin mukava istua, vaikka sisäänpääseminen vaatii notkeutta, leluksi varmaan kelpaisi, käyttöautoksi en huolisi. (vetää väärästä päästä autoa). Lainasin kerran toyotan, vaimo kielsi minua koskaan enään ajamaan kyseistä merkkiä. (Ei ollut ikinä kuullut niin monta kirosanaa penkistä, matka oli 50 km.)
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja AZP »

On se oman takamuksen herkkyydestäkin kiinni. Itse olen ajellut kaikenlaisilla autoilla kaikenlaisia matkoja, enkä oo koskaan joutunu jakkaraa kiroamaan. Ääriesimerkkeinä jakkaramukavuudesta aikanaan käyttöautona ollut '73 Kupla, jolla ajoin opiskeluaikana viikottain väliä Tku-Hki ja toisena ääripäänä käyttöautona oli '89 Cadillac nahkasoffapenkeillä, tällä pelillä tuli 20 tkm ajettua 9kk aikana. Ja sitten on siitä väliltä sellasia ihan tavallisiakin autoja, joissa on ihan ihmiselle tehdyt penkit.

Mutta mä saatan olla vaan liian sopeutuvainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

tuskin selän kipeytymiset ovat takamuksesta kiinni, moni noista idäntuonneista tehdään puristevaahdosta mikä ei hengitä lainkaan.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Vastaa Viestiin