oli muuten toinen SAABini.
Olimme perheen kanssa matkalla jossakin kuopion suunnilla, joten päätimme mennä puijolle, ja näin tehtiinkin.
Siinä puijon jyrkässä ylämäessä SAAB teki ihme jutun, yhtäkkiä veto pois
kierrokset about 4000, ja vaihde kakkosella AUTO LÄHTI MENEMÄÄN TAKAPERIN..?? ajattelin että mitä nyt..?
Kytkin pohjaan ja käsijarru päälle, no kokeillaan uudestaan, ykkönen silmään kytkin ylös, hieman lisää kierroksia, käsijarru pois päältä.
Mitä mitä auto vaan jatkaa takaperin menoaan, nyt menee yli ymmärryksen..?
No aikani siinä tutkiskelin moottoria ja totesin että välitys voimansiirtoon on poikki..
En tiedä mistä moinen ajatus juolahti päähäni mutta avasin moottorin etupäässä olevan kannen, kannen alta löytyi akselin pätkä josta välittyy ketjun välityksellä voima vaihdelaatikkoon.
Akselit yhdistävä HOLKKI oli liukunut pois paikaltaan, no holkki takaisin paikalleen ja lukkorengas myös, kansi kiinni.
Ja nyt päästiin jo mäen päälle, ja hiukan myöhemmin huoltoaseman kautta ( 1L vaihteistoöljyä ) kotimatkalle, että tällainen reissu...
