Jarin kosla ei lämpene...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja axp102 »

9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Veikkaan Volkswagen Passattia (3B/BG).
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

helv hyvä ja hieno idea... ja jutuntekijää vois valaista että taustapeili ei oo pakollinen jos autossa on 2 ulkopuolista peiliä..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Otsikkoon viitaten, kyllähän Jarin kosla lämpenee, tuolla eristämisellä se vaan lämpenee nopeammin.
Luetun ymmärtäminen tuntuu olevan näinä aikoina yliarvostettu ominaisuus.

Tuollaisenaanhan tuo on pirun hyvä idea ja tosiaan taustapeilillä ole muutenkaan mitään virkaa, ovissa on peilit.

Voisi oikeastaan femmaankin viritellä foamia koirakalterin taakse.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja JKen »

Vanhassa 3-ovisessa B-mallin Corsassamme oli spraymaalilla mustaksi maalattua finnfoamia etupenkkien takana. Oli näppärä kiinnittää ylösnostettuun takapenkkiin. Käytin jopa kerran onnistuneesti leimalla sen kanssa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja aero »

Idea ei oo huono lain, mutta ite jättäsin styroxin (jota Jari muistaakseni oli käyttänyt, linkki ei nyt tykkää musta) omaan arvoonsa. Meinaan jos se vähääkään pääsee liikkumaan, kuuluu siitä hermojaraastava vikinä, joka ainakin mulla keittäis hyvin nopeesti yli.

Niin joo, sen verran kannattaa jättää reikää, että ilmanvaihto toimii. Poisto kun on yleensä auton takaosan kautta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vielä parempi idea olisi ollut vaihtaa natsipakastin vaikkapa Saabiin, jossa tarkenee ilman styroksivirityksiä :D

Eski
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eski kirjoitti:Vielä parempi idea olisi ollut vaihtaa natsipakastin vaikkapa Saabiin, jossa tarkenee ilman styroksivirityksiä :D
Ihan samalla tavalla sinunkin femma lämpenisi nopeammin, jos etupenkin taakse asentaisi väliseinän. Siitä ei vaan nyt pääse mihinkään.

Tässähän on vähän sama idea, että jos yksin asuttaisi vaikka 300m2 kämppää, niin tulisiko pidettyä koko mökkiä täydessä lämmössä, vai riittäisikö keittiö, makari ja olkkari? :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Eski kirjoitti:Vielä parempi idea olisi ollut vaihtaa natsipakastin vaikkapa Saabiin, jossa tarkenee ilman styroksivirityksiä :D
Vanha takamoottorinen volkkarin transporter caravelle 1.6L vaparidiesel se vasta pakastin oli. Kunnon talvipakkasilla Rovaniemeltä - Hämeenlinnaan matkalla hyvä kun huurut sai pois ikkunoista ennen Hämeenlinnaa. Olisiko ollut jotakin vikaa ... vai se kuuluisa ominaisuus :lol:

Mutta eipä tuota omaa 9-3:stakaan kovin nopeasti lämpeneväksi voi kehua. Näillä 20 karaatin pakkasilla ottaa tuollaiset lähemmäs 13 km ajoa, ennen kuin moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilan, vaikka lähden pistokkeen nokasta joka ikinen kerta :?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Tobbana kirjoitti:
Eski kirjoitti:Vielä parempi idea olisi ollut vaihtaa natsipakastin vaikkapa Saabiin, jossa tarkenee ilman styroksivirityksiä :D
Ihan samalla tavalla sinunkin femma lämpenisi nopeammin, jos etupenkin taakse asentaisi väliseinän. Siitä ei vaan nyt pääse mihinkään.

Tässähän on vähän sama idea, että jos yksin asuttaisi vaikka 300m2 kämppää, niin tulisiko pidettyä koko mökkiä täydessä lämmössä, vai riittäisikö keittiö, makari ja olkkari? :)

-Sami
Kyllä silti kannattaa lämmittää koko kämppää.

Tai kaikkein parasta mun mielestä olis myydä lukaali pois...

:D
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Tobbana kirjoitti:Otsikkoon viitaten, kyllähän Jarin kosla lämpenee, tuolla eristämisellä se vaan lämpenee nopeammin.
Luetun ymmärtäminen tuntuu olevan näinä aikoina yliarvostettu ominaisuus.
...
Tähän onnettomaan urputtamiseen viitaten, eihän se nyt v**tu lämpenemisen kriteereitä täytä jos kotoa lähtiessä varpaat alkaa sulaa vasta linnatuulessa.

Taitaa "lauseenjatkamistehtävä" olla mahdoton suorittaa nykyään.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja Kaide »

En muuten edes uskalla ajatella millanen pakastin toi mun "Silja-Linen" kokoinen laitos olis ilman webastoa . Nyt ei kyllä ole lämpenemisen kanssa minkäänlaista ropleemaa vaikka sisätilavuutta riittää .
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

axp102 kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Otsikkoon viitaten, kyllähän Jarin kosla lämpenee, tuolla eristämisellä se vaan lämpenee nopeammin.
Luetun ymmärtäminen tuntuu olevan näinä aikoina yliarvostettu ominaisuus.
...
Tähän onnettomaan urputtamiseen viitaten, eihän se nyt v**tu lämpenemisen kriteereitä täytä jos kotoa lähtiessä varpaat alkaa sulaa vasta linnatuulessa.
Ehdottomasti samaa mieltä. Talviautoilu ei näytä olevan itsestäänselvää kaikille merkeille - vieläkään. Asiaan liittyen, satuin ajamaan eräällä Italialaisvalmisteella yhden päivän ja se lähinnä v**utti kun plussan puolelle ei lämpötila noussut autossa ollenkaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, ja itse kehittelisin tätä vielä siten, että vaihtaisin styroksin styrofoamiin, jossa eristävyys on tuplaten noin suurin piirtein.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Jarin kosla ei lämpene...

Viesti Kirjoittaja karg »

aero kirjoitti:Niin joo, sen verran kannattaa jättää reikää, että ilmanvaihto toimii. Poisto kun on yleensä auton takaosan kautta.
Pierut ei toimi läheskään yhtä hyvin jos on liian väljä ja hyvin ilmastoitu tila.
Vastaa Viestiin