Ensimmäistä Saabia hankkimassa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kaitsu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 12:11
Paikkakunta: EST

Ensimmäistä Saabia hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Tulin juuri koeajamasta '89 9000 CD Saabia. Ensimmäistä kertaa Saabin ratissa ja onhan tuo meno ihan toista nykyiseen käyttökadettiin verrattuna. Pari kysymystä kuitenkin paremmin tietäville, eli:

-kone on paljon ajettu ja nakuttaa kuin vanha diesel. Venttiilinnostajista tuo ääni ilmeisesti tulee. Onko Saabin ominaisuus vai kertooko vaikeuksista tulevaisuudessa? Ääntä on ikävä kyllä hieman hankala tässä sen paremmin kuvata, takainen nakutus kuitenkin. Kaasua antaessa sitä ei enää kuule, mutta tyhjäkäynnillä kyllä hyvin.

-kuinka paljon Saabin automaattilaatikko kestää? Autolla on nyt ajettu 400tkm. Ylöspäin tuo vaihtaa tasaisesti, mutta valoihin jarrutellessa nykäisee välillä voimakkaasti. Kertooko tuo ongelmista?

-jos kone hajoaa, niin löytyykö vaihtokoneita miten helposti vai pitääkö suunnata katseet Ruotsiin?

-kuinka paljon mahtaa automaatti viedä satasella?

-joku hyvä syy pysyä sittenkin nykyisessä käyttörimpulassa? ;)

Kaitsu
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Mun mielipide:

Päädytpä sitten minkälaiseen ratkaisuun tahansa, osta TURBOLLINEN auto 8O :wink:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

...ja automaattiloodassa on yleisesti ottaen enemmän huolia kuin käsinhämmennettävässä. 400tkm on jo kunnioitettava luku. Kone saattaa olla siitä huolimatta ihan OK iskussa, mutta muu auto saattaa alkaa jo rapautumaan ympäriltä jos ei ole esim. alustaa yms pidetty huolella. Eli saattaa nousta ylläpitokustannukset korkeiksi.

-Ville
Kaitsu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 12:11
Paikkakunta: EST

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Jep, nykäisy tulee juuri tuossa ykköselle vaihtamisessa. Onko tuo korjaaminen minkälainen operaatio? Auto on tosiaan paljon ajettu ja siksi myös edullinen. Siihen on muutama ruostekorjauskin tehty, mutta tuo on ensimmäinen vastaantullut auto, jossa ne on tehty hyvin, eikä uutta korjattavaa löytynyt. Mitä alustasta kannattaisi erityisesti tarkistaa ja miten?

Jaja.. turbon ottaisin mielelläni, mutta kun menee kaikki rahat noihin [toisenmerkkisiin] harrasteautoihin, niin ei riitä eurot turbon hankkimiseen..

Kaitsu
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Alustassa lahoherkkiä paikkoja on ainakin peräkontin sivukotelot. Samoin takarengaskoteloitten saumakohdat tuppaa reijittymään.

Lisäksi noissa parissa omassa raadossa mätää löytyy ainakin tunkkauspaikkojen kohdilta..alustan puslat kannattanee tarkistaa. Muuta ei nyt äkisti tule mieleen tuolta pohjan puolelta.
Corvette C5
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ainakin yks mätäpaikka lisää on bensantäyttöletkun takana

Lisäksi _jos_ mätänee, niin takaiskarien luota saattaa revetä halki 8O

Pyöränkaaret, varsinkin takaa kannattaa myös katsoa[/img]
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jos se on lähes ilmainen niin ota vain ja jos veto loppuu niin kyllä sorakuopalle aina yksi rovio lisää mahtuu.

Mutta jos hintaa on vähänkin enemmän niin pysyisin kaukana vanhasta automaatista. Tietysti jos on suhteita ja ammattitaitoa niin tuollaisesta taikoo uudenveroisen pikkusummilla.
Kaitsu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 12:11
Paikkakunta: EST

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Jäi tuo tarjolla ollut tonnari sitten ostamatta ja kaikki muutkin tähän mennessä katsotut. Kaikki ovat olleet siinä kunnossa, että paikkaushommiin pitäisi ryhtyä, vaikka kuinka on ruosteettomaksi vakuuteltu, mutta kun harrastewaunuja jo on ennestään, niin olen pikkuhiljaa päätynyt siihen, että laitan käyttöautoon hieman enemmän kiinni ja lähden merta edemmäs kalaan.

Onko jossain olemassa listaa 9000 -mallien muutoksista? CS malli ilmeisesti sai galvanoidut pellit ja ruosteettoman yksilön löytäminen on todennäköisempää? Missä vaiheessa galvanointi tuli CD malliin? Tuliko CS:n mukana muita uudistuksia esim. moottoriin, vai oliko kyseessä lähinnä facelift? Josko joku auton Ruotsista tuonut rohkenisi vaikkapa laittamaan mailia, niin kyselisin muutamaa käytännön seikkaa?

Saabeista en vieläkään tiedä yhtään mitään, mutta camryjä, omegoita, legacyjä ja muita tuli kokeiltua. Tuon ensimmäisen 9000:n kohdalla tuli sitten fiilis, että tämmöinen on saatava ;)
Vastaa Viestiin