Kerro kohellus. Hyvä minä, miksi aina minä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Vaihdoin kerran porukoitten Jettaan renkaita ja kiristelin pultit "huolellisesti". Kuinka ollakkaan, kiristin hieman liian huolellisesti ja onnistuin vääntämään jengat hajalle takaa jarrurummusta. :lol:
Yllättävän helposti silti ne jengat menivät, en ole vastaavalla voimankäytöllä saanut Saabista ikinä kierteitä hajalle. Mutta ei Jetta olekaan auto. :D
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Perkeleen parkkitalo

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Peruutin parkkihallissa...

Naapuri oli sitten sillä kertaa jättänyt varsin naftisti rakoa ruutujen väliin siinä oikealla puolella ja jouduin peruuttamaan tavallista tarkemmin kieli keskellä suuta jottei takakulma osuisi naapurin pirssiin. Peruuttamiseen ja lähinnä naapurin autoon kovin keskittyneenä unohdin tarkistaa tilanteen ajoissa missä mennään toisella puolella jossa paksu betonipylväs. Liian myöhään. RÄKS!! abbaripuolen peili paskaksi kuten auton ovet leffoissa.

Seuraukset: AVK:lta uus vanha peili, sadan euron kämmi.

:evil:

Ajoin parkkihalliin...

Näitä aikoja pari vuotta sitten, ja ekoja räntäsateita. Olin tulossa duunista himaan. Talon parkkihalliin ajetaan noin puolentoista saabin mittaista jyrkkää ramppia alas, heti mäen taittuessa tasaiseksi on metrin päässä kakella avattava liukuovi. Räntäsade ja kesäkumit. Keliolosuhteet ja renkaat huomioiden laskeuduin ramppiin varovasti ja avasin kaukosäätimellä oven. Mutta jarrut ei sitten pitäneet yhtään ja kiesi alkoi valua hiiiitaasti alas kuin kohti surman suuta ikään, ovi aukeaa tod. hitaasti eikä se ehtinyt avautua kunnolla ja korkkasin keulan heppoisesta alumiiniovesta lävitte. Oven raato ei osannut päättää meneekö ylös vai alas ja jäi jauhamaan mun konepeltiä. Suuremman damagen minimoimiseksi ja vaikka mieli olisi tehnyt, en kuitenkaan viittiny vetää kokonaan ovesta läpi, tai mitä siitä oli jäljellä. Heitin pakin pykälään ja koitin kytkin sauhuten suditella peruuttamalla tuota jyrkkää ramppia ylös mutta se oli ihan jäässä että baaS valui aina yhä uudelleen alas ovenraadon jauhettavaksi. Yrittänyttä ei laiteta ja pääsin muutamien yritysten jälkeen perä edellä vaivoin ylös montusta, saatana.
Rampin lämmitys ei ollut toiminnassa, kuitenkin sattuneesta syystä seuraavana päivänä ramppi oli rutikuiva vastaavassa räntäsateessa. Siinä syy.

Seuraukset: Vekki konepellissä joka edelleenkin muistuttaa tapauksesta sekä isännöitsijän kirjeet laskuineen rikotusta ovesta. Oven hinta asennettuna vaatimattomat 30000mk. Kiitos kuitenkin vakuutusyhtiön joka alkukankeuksien jälkeen oli myöntyväinen oven korvauksien suhteen.

Eikä naureta! :evil:

Edit: kirjoitusvirheitä
Viimeksi muokannut NG900T, Ke Marras 19, 2003 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No. Tästä on pari vuotta aikaa, kun olin setän tallissa (taas), korjaamassa ysiysiäni. Samassa kerrostalossa on paikallinen päiväkoti. Siinä sitten kirosin "ties_kuinka_kauan_kiinni_olleita" reaktiotangon muttereita ja pultteja. "Vähä-äänisesti", eli siis ilman voimasanoja, vaihdoin tankojen puslat ja eikun laittamaan takaisin. Uudet puslat olivat aikasta jäykkiä (jos vrt. vanhoihin) ja siinä sitten alkoi kirosanat lentelemään uudestaan. Homman sain tehtyä :D , tallin ovet auki ja 99 tallista ulos. Siinä vaiheessa huomasin, etttä voimasanani olivat siintäneet myös päiväkodin lasten korviin :( . Olivat olleet kokoajan siinä pihalla leikkimässä ja oli muuten tädeillä vihasta naamaa :evil: meikäläisen "sivistyssana-oppitunnin" jälkeen.

P.S. Voima ei palvo kuvia!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Joskus 14v ajelin pappatunturilla metsässä, sitten tulin ihan saamarin karmeeseen alamäkeen, ykkönen sisään ja vaihteella jarrutellen alas sillä tietystikään jarrut eivät olleet toiminnassa :wink:
Vauhti alkoi kasvaa ja mopossa kierroksia arviolta 18000 ja jostain ihmeestä sain ajatuksen että jos irrotan tulpan hatun niin moottorijarrutus olis tehokkaampi.
Nappasin tulpanhatusta kiinni ja sillon lähti, meinaan mopedi ryteikköön ja multa melkein taju, tuli kaikki jännite näpeille ja kyllä teki gutaa.

No, vauhti kyllä hidastui sinne näreikköön eli teoriassa tuo homma siis toimi :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

Kai tätä on pakko jatkaa :roll:


Tapaus 1) Saab 900i 2d + traileri jolla Saab 900 T8 3d...

No kaikkihan tietää että tossa kohtaa ylittyy saappin perävaunupainot roimasti mutta kun tuo turbo oli hyytynyt ja pakkohan se oli kotio saada... No kuinka ollakkaan autossa oli AriFlow korisarja ja edessä sit ei niin minkäänsaista paikka johon olisi narun saanu ja kun yksin oli autoa hakemassa, päätin kiskaista sen vinssillä vetokoukusta kyytiin, eli suomeksi sanottuna väärin päin... No ei siinä mitään, auto kunnolla liinoilla kiinni ja kotio päin... Pikkuteiltä pääsin Lahden moottoritielle ja semmonen reilu satanen vauhtia ja sit joku ääliö jarrutti edessä ja jouduin painamaan jarrua, minkä seurauksena takapainoisen peräkärryn vetoaisaan aiheuttama noste irroitti vetoauton takarenkaat maasta ja sit olikin kieli keskellä suuta kun mentiin kärryn kanssa pariin otteeseen 360 astetta moottoritiellä... Ihme ja kumma pysyin tiellä ja luistelu toppas about poikittain siihen motarille ja katselin pari rekkaa ja muuta autoa läheni uhkaavasti ja renkaat sauhuten vedätin sivuun, nokka väärään suuntaan tietnekin, mutta ehdin sentään just pois alta... No Saabista vetokoukku, takapuskuri ja valot uusiksi, pohjan oikominen ja vähän maalaustöitä, perävaunu runko vääntyi ja vetokita murtui... No se siitä...
:oops:

Tapaus 2) Huolto töitä traktoriin...

Murphyn lain mukaan lenkkiavain putoaa juuri sinne minne ei pitäisi ja tässä tapauksessa se putosi startin solenoidin nastojen väliin... No ei kait siinä muuten mitään mutku nojasin just laturiin ja koneen pyörähtäessä pikkusormi jäi hihnan väliin on siinä vieläkin kymmenisen vuoden jälkeen jäljet mistä on tikattu ja vähän on kiero, kun kerran irtipoikki meni...
:(

Tapaus 3) Kanto...

Oltiin lapissa, tarkemmin kaverin mökillä ylläksen lähi maastossa ja ajelin uudehkolla moottorikelkalla vauhdin hurmassa kaasu auki ja jäi sitten huomaamatta paksun hangen alla ollut kanto joka tuli sit kokolailla tarkkaan suksien väliin jolloin kone siirtyi penkin alle ja meikäläinen lensi komeassa kaaressa hankeen... Kävi säkä et oli alla pehmeä hanki, ois voinu osuu puihin tai kiveen... No se oli entinen Polaris...
:evil:

No se siitä... :lol:

Kaikkea tässä maailmassa sählätään, kaveri hitsas pakoputkea juuri kun auto oli massattu ja äkkiäkös tuo alustamassa syttyy... No siinä paloi tallikin samalla... Ite törmäsin hirveen viime heinäkuussa, kyllä vanha 900 on maineensa veroinen... Olin töihin menossa ja vain puol tuntii myöhästyin duunista, katto 30cm matalampana ja ilman tuulilasia vaan matka jatkui... Ihme kyl ettei poliisi kieltäny jatkamasta matkaa 8O Kerran tuli kaverin avojeepistä (ilman tuulilasia) konepelti päähän 90Km/h vauhdissa... Aika mahtava kuoppa konepelissä... :twisted:
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Juu se napsahtaa kohdalle kun vähiten odottaa. Sain tuossa joku viikko sitten juuri loputkin hitsautettua helmestäni uusintaleimausta varten ja tyytyväisenä kävin kaupungissa asioilla seuraavaa katsastusta odottaen. Siinä sitten kiireessä peruutin aika vauhdilla tukevaan puuhun, yhteen niistä monista joita siihen kadunvarteen oli viihdykkeeksi istutettu joskus. Hirvee kolina ja paukaus takakontissa olevan täyskuormitetun työkalupakin säestämänä. Ohjaamossa ääneen kiroilua ja manausta ja maalailin jo niitä mielikuvia mitä ylimääräisiä peltitöitä juuri järjestin itselleni. Juuri kun sen piti olla leimakunnossa. Menin katsomaan vaurioita ja ihan kun joku olis nipistänyt unesta hereille, eihän autoon tullut jälkeäkään, nostin vain takapuskurin koristelistan takaisin paikalleen, naurahdin, tokaisin äänekkäästi "onneksi on SAAB" (koska huomasin ohikävelevän jalankulkijan seuraavan sivusilmällä) ja jatkoin matkaa :)

Luca
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ai juku Zetorman, toi trailerijuttu kuulosti aika hurjalta!!

Heh, sitä tarinaa en edes kehtaa kovin monissa piireissä kertoa, miten nuorena kollina piti saada autoon joku hieno lisämittari. Ampeerimittari oli halvin, ja tietysti ohkaisilla johdoilla kiinni. Ei kauaakaan kestänyt kun johdot suli oikosulkuun, hirvee kipinöinti alkoi kojelaudan alahelmassa johon ko. mittarin olin asettanut, raitisilmasuuttimien muoviputket sytty palamaan. Jonkinasteisessa paniikissa repimään kojelaudan alta kaikki palava veks...onneksi koko auto ei käristynyt!! :)

Luca
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ja lisää

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

tää on noin 2v takaa. Olin juuri saanut mun 9-3 aeron ja sillähän ajettiin aina viisari punasella. Himoksella perheen kanssa lähdettiin tutkimaan tunturia ajamalla sinne huipulle. Huipulle vievä tie on aika pitkä ja jäinen joten päätin laittaa voimaa peliin hyvissä ajoin ennen ylämäkee, kun kerran sitä voimaa on. Pyörät suttas ja sutimisen esto vilkkui. Vauhti kerkesi noin sataseen kun huomaan että ylämäen alaosassa on moottorikelkoilla menty niin useasti että siinä on noin 40cm hyppyri. Liinat kiinni, ei mitään apua, lisää kaasu ja kauniisti jouset pohjaan tyylikäs lento ilmojen halki ja mikä onni neljällä pyörällä alas. Ainut joka otti vähän siipeensä oli etu spoikka joka aloitti ensimmäisen korjauskierteensä. Voitte kuvitella millainen selittäminen siitä alkoi viereisellä penkillä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Ja lisää

Viesti Kirjoittaja Hallu »

potkuhousu kirjoitti:tää on noin 2v takaa. Olin juuri saanut mun 9-3 aeron ja sillähän ajettiin aina viisari punasella. Himoksella perheen kanssa lähdettiin tutkimaan tunturia ajamalla sinne huipulle. Huipulle vievä tie on aika pitkä ja jäinen joten päätin laittaa voimaa peliin hyvissä ajoin ennen ylämäkee, kun kerran sitä voimaa on. Pyörät suttas ja sutimisen esto vilkkui. Vauhti kerkesi noin sataseen kun huomaan että ylämäen alaosassa on moottorikelkoilla menty niin useasti että siinä on noin 40cm hyppyri. Liinat kiinni, ei mitään apua, lisää kaasu ja kauniisti jouset pohjaan tyylikäs lento ilmojen halki ja mikä onni neljällä pyörällä alas. Ainut joka otti vähän siipeensä oli etu spoikka joka aloitti ensimmäisen korjauskierteensä. Voitte kuvitella millainen selittäminen siitä alkoi viereisellä penkillä.
Heh, voin joo kuvitella :D , meillä tollassesta sais kuulla ainakin vuoden :wink:
Sulla taitaa jotenkin kulminoitua "mokat" tuohon etu spoikkaan :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Sellanen juttu tuli vielä mileen että kun ~16v mulla oli crossi suzuki RM ja oli tarkoitus viedä se silloiselle muijalle "maaseudulle" (Mäntsälästä Hirvihaaraan 10km) jotta pääsis ajelemaan pitkin maita ja mantuja (<-kumma sana 8O ) niin jaksoin lykkiä sitä n. 3km mutta sitten loppui kunto (nykykunnolla jaksais 30m :D ) ja meinasin että "vatta hel, koneet käyntiin vaan" ja niin teinkin.
Pärrässä vuoti pakoputken ja sylinterin väli pahasti ja ääni oli helvatin kova joten päätin vaimentaa sitä hieman ja kaivoin repusta vanhan putsirätiksi jääneen t-paidan ja kietaisin sen äänenvaimentimeksi, ja vaimensi se ääntä ihan hienosti.

Sitten ei muuta ku hanat kaakkoon ja tietä pitkin kohti silloista "sussua".
Muutaman kilsan ajettuani ohitin pellon josta oli vuokrattu ihmisella palstoja jotta he saivat 1mx1m alueella harrastaa viljelytoimintaa, siitä ohi päristellessä huomasin että "kaupunkilais-maajussit" vilkuttelee mulle ja minä tietty vilkutin takaisin ja lisäsin "usvaa putkeen".
Hetken ajettuani ihmettelin kun alkoi jotenkin sääriä kuumottamaan, vilkaisin alas ja voihan helveta sentään, t-paita oli ilmi liekeissä 8O ja takana mua seuran 5m tulivana joka tietty "hiveli" sääriäni.
Onneksi oli ajosaappaat jalassa ettei musta tullut "elävää soihtua".
Ei muuta ku jarrut lukkoon ja sammutustöihin. Sain pajon sammumaan eikä pyörä kärsinyt sen kummempia vaurioita.

Varmaan ne lanttumaakarit naureskeli että on tossa kanssa tyhmä jätkä, fillari tulessa ja jannu vaan moikkailee ja vääntää lisää hanaa :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

kyllä

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Näin se on nähtävä, sillä se on aina raapimassa jostain kulmasta vaikka kuinka varoo.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No, kerta olen Lapista niin ajattelin pistetään vielä talvisia kohelluksia. Itse olen harrastanut lähes joka talvi (viime lumisesonki meni intissä) moottorikelkkailua. Pari vuotta sitten olin ajelemassa tuttuun tyyliin "mutteribaarinlenkkiä" serkkuni keltanuolella (Ski-doo MXZ600). Vauhti oli taas tuttuun tyyliin kovaa (about 140-150), kelkkan hallinta ammattimaista ja meno letkeän rentoa. Siinä tuli ajettua kaiken maailman patikot kuin mikäkin ammattimies ja pari safariporukkaakin ohi. No, äläppä soua. Siinä sitten alkoi käsistä voima ehtymään, olinhan jo tunnin verran "paukuttanut" Skiitoa siellä "pyykilaudassa". Tuli eteen mahtava täysillä ajettava mutka, hienoine boorineen ja homman kruunasi julmettu heitto, mutkan ainoa ja suurin heitto. Ajaessani mutkaan about 120 nopeulla, hienossa sladissa (siis, niin suuressa sladissa kuin Camoplastin Predator antaa myöten) ja annappa olla ku tela otti pitoa ja kelkka meni täyttä hönkää heiton yli, ei siis sieltä ulkokurvin "maailman_mahtavimmasta_boorista", sladissa. Lopputuloksena tuli hallitsematon (siis onneksi vain kulkusuunnaltaan) ilmalento, suoraan umpihankeen, ja vielä semmoiseen "puurerihankeen". Lumi lensi, vaimensi vauhtia... ... ja ku uskalsin avata silmäni, makaan MxZ:An kuomulla mahallaan ja pidän kiinni kelkan olemattomasta etupuskurista. Nauratti aika ***vetisti, mutta hetken kuluttua itketti, oli meinaan kolmen vartin nostotalkoot ennenkuin sain kelkan takaisin raiteelleen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Armeija-aikana sain kyseenalaisen kunnian ohjastaa spol-nivaa lippupäivän paraatissa. Tarkoitus oli että kaksi nivaa ajaisi prikaatin komentajan T-72:n molemilla takakulmilla. Siinä vaiheessa kun paraati järjestyi Hml:n moottoritien Hki:n puoleiseen päähän aloin haistelemaan mietoa sähkön tuoksua nerokkaan neuvostotuotteen ohjaamossa, mutta en sen kummemmin siitä huolestunut... ihan normaalia nivalle.

Siinä vaiheessa kun koneet käynnistettiin uusiksi ja oli aika liikahtaa tulvi ohjaamoon muutakin pelkkä sähkön haju, alkoi haisemaan palava kuttaperkka ja jalkojakin lämmitti mukavasti. Totta helvetissä olin juuri moottoritien keskikaiteen puolella ja takana möyrysi letka muutama kymmentonnisia vaunuja. Paraati nytkähti liikkeelle ja meikäläinen teki päätöksen olla osallistumatta paraatiin ja nytkäyttää Nivan niin sivuun kuin mahdollista. Ei mennyt riittävästi sivuun mistä seurasikin heti se että perässä tuleva vaunu yritti väistää ja nirhaisi rinnallaan ajavaa vaunua ja Nivan takakulmaa. Ilmeisesti radioyhteys kuitenkin pelasi vaunuissa koska loput osasivat väistää törmäilemättä toisiinsa. Nivassa radio ei toiminut ja toisaalta ei meikäläisellä olisi ollut harmainta hajua siitä miten ikälopulla venttiseiskalla puhutaan vaunujen kanssa :D

Istuinpa sitten keskikaiteelle nivan suojiin tupakalle katselemaan josko savut hälvenisivät vai pitäisikö alkaa etsimään sammutinta nivasta. Togliatilainen kuttaperkka osoittautui hyvin paloturvalliseksi materiaaliksi ja niva ei lemahtanut ilmiliekkeihin. Siinäpä sitten odottelin että liikenteenohjausryhmä saapuisi paikalle ja ottaisi nivan landcruiserin perään hinaukseen ja pääsisin parolaan esittämään meriselvityksen. Hinaus meni muuten mukavasti paitsi että landcruiseria ajanut kaveri päätti tehdä äkkipysäyksen portilla vaihtaakseen kuulumisia ja täräytin sitten vielä landcruiserin perään.

Meriselvitystä ei ihme kyllä kukaan koskaan kysellyt...

-J-
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Muistuipa mieleeni vielä muutama traktoriaiheinen kohellus:

Onnistuin peruuttamaan auran puuhun, mistä seurasi yksi katkennut auran siipi 8O. Ei sinänsä mitenkään erikoinen juttu, paitsi että kyseinen puu oli ainoa puu sadan metrin säteellä.

Kylvökoneenkin onnistuin kerran peruuttamaan niinikään puuhun. Tästä selvittiin pienellä hitsauksella ja lekan käytöllä.

Otin peräkärryn pois traktorin perästä, mutta unohdin hydrauliikkaletkun kiinni. Peräkärry tuli pelkän letkun varassa mukana muutaman metrin. :lol: Letku meni vaihtoon.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Moottorialiupseerina piti armeijassa jatkuvasti kunnostaa komppanian Uazeja. Kerrankin olivat skapparit sahanneet akun loppuun Uakkerista kun se jostain mystisestä (ja hyvin yleisestä) syystä ei ollut käynnistynyt. Säädettiin siinä sitten venttiilit ja tulpat ja kaikki muukin mahdollinen, otettiin Rasin akkuparista 12V käynnistysavuksi ja räjäytettiin öljypohjan tiivisteet ***ttuun. Enpä olisi uskonut moista näkeväni, mutta niin siinä vaan kävi. Oli johdot kytketty väärin päin virranjakajaan. Ja moottori vaihtoon (korjauskehotteeseen merkintä "vika bensapumpussa").

Toisella kertaa, toisesta Uazista kuului kytkimen seudulta outoa pauketta. Vein auton montulle ja löysin kytkimen suojapellistä kuin kiväärillä ulos ammuttuja reikiä. Kaikki koneen ja vaihdelaatikon väliset pinnapultit olivat pudonneet kytkimen sekaan ja vauhtipyörä oli ampunut ne ulos. Yliluutnantti tarvitsi autoa vartin sisään, joten löin pellit kiinni ja varoitin ajamasta rallia.

Paras mahdollinen paikka ko. kaltaisille kohelluksille :)

Eetu Pajala
eetu.pajala@pp.inet.fi
Vastaa Viestiin