Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

ng900aero kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
Tässä hyvä esimerkki siitä, miten hienosti autoa ohjataan kun se lähtee luisuun http://www.youtube.com/watch?v=Jqs4kDZ1bmo
Minkähän vuoksi tuo kaveri painoi kytkimen pohjaan ja alkoi huutamaan jotain kummallista, ei koettanutkaan oikaista heittoa kaasulla ja vastaohjauksella?
Enpä sitten tiedä onko silmissäni vikaa, mutta itse ainakin jos käännyn oikealle, niin käännän myös ohjauspyörää oikealle. Kaverihan koittaa vastaohjata minkä kerkeää, mutta kuten näkyy, siitä ei ole minkäänlaista apua.
Tilanne on myöskin sen verran nopea, että jos olisit kuskin paikalla, et varmasti hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä ehtisi tehdä siitä, millä selviät tilanteesta.

Ja tämän lisäksi, tossa kuljettaja on täysillä mukana ajotilanteessa, meistä harva kuitenkaan maantiellä ajaa samanlaisessa "alertissa" kuin radalla.

Noh turha kai tästä on vääntää, muistelen, että jo vuonna 2003 tai 2004 väännettiin foorumilla samasta asiasta.
En mä voi muuta kuin suositella liukkaan kelin harjoittelua, mieluiten jossain järven jäällä jossa on tilaa vetää ihan överiksi. Siellä viimeistään huomaat, ettei kovassa vauhdissa lähtevää peräluisua oikaista millään, ei vaikka miten olisit varautunut tilanteeseen.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eihän sitä koskaan tiedä milloin vesiliirtoon auto lähtee mutta ko. pätkä on vähän eri asia kuin jossain motarilla ajaessa tai maantiellä. Kaverilla löytyy auton lapasesta lähtiessä varmasti noin 150km/h vauhtia (itse arvion että kaverilla oli 4 silmässä ko. kohdassa) ja ensinnäkin nostaa kaasun juuri mutkaan tultaessa ennen liirtoon lähtöä. Kyllä tuossa tilanteessa saa aika fakiiri olla jos saa tilanteen korjattua. Perän irtoamiseen vaikuttaa myös tosi paljon auton alusta joka voi/ luultavimmin on ko. videon autossa todella jäykkä.

Se että autosta lähtee perä irti ja kunnon sivuliirtoon moottoritiellä suoraan ajettaessa on aika epätodennäköistä IMO. Itse olen päjännyt hyvin myös kohtuu loppuunkuluneilla leveillä (225) renkailla kolkissa vesikelissä moottoritienopeuksilla. Myös isompiin lätäköihin ajaessa jolloin auto hetkellisesti vesiliirrossa. Yllättävän hyvin ovat syrjäyttäneet vettä vaikka urasyvyys onkin ollut todella vähissä, alle 2 mm.
Kerran on lähtenyt ihan yllättäen rampissa perä irti kunnolla kostealla asfaltilla mutta tällöinkään ei ollut kyse vesiliirrosta. Jos rengastuksena on erimerkkiset/malliset renkaat etu ja taka-akseleilla, suosittelen huonompipitoisten asennusta eteen mutta jos puhutaan samoista renkaista joka nurkassa missä urasyvyydessä on eroa, voi mielestäni ihan hyvin laittaa isommalla urasyvyydellä olevat renkaat eteen, jos urasyyvydessä ei kovin suurta eroa ole.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Komppaan niitä jotka suosittelivat kahden uuden renkaan ostamista ja niiden asentamista taakse. Itse pidän lähes joka tilanteessa puskevaa autoa turvallisimpana mahdollisena nimenomaan sen takia että A) sillä ei tule ajettua yhtä lähellä pidon rajaa ja B) jos pito loppuu puuta kohti mennään moottori, ei ovi edellä. Nykyään tuntuu olevan muodissa nimenomaan yliohjaava käytös, jos sitä ei autoon saada takavedolla niin sitten siihen pyritään nelivedon keinoin (Audi)...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rommitommi kirjoitti:Uskallan väittää, ettet kunnon takaluisua ole kokenut, jos väität pystyväsi ohjaamaan autoa, josta lähtee perä irti vesiliirron seurauksena. Auto lähtee täysin käsistä, ja niillä sun ohjaustaidoilla ei siinä vaiheessa ole mitään painoarvoa.
Sinähän sälli olet kun noin julkeasti uskallat väitää :wink: Mutta todentotta, en ole ollut 150kmh vaudissa sivuluistossa en vesiliirrossa enkä myöskään jäällä. Mutta on kokemuksia jos vaikka minkälaisesta luistosta.

Eipä niillä ohjaustaidoilla olekkaan mitään merkitystä, jos ei ole ohjauspitoa.
tturku kirjoitti:ko. pätkä on vähän eri asia kuin jossain motarilla ajaessa tai maantiellä. Kaverilla löytyy auton lapasesta lähtiessä varmasti noin 150km/h vauhtia (itse arvion että kaverilla oli 4 silmässä ko. kohdassa) ja ensinnäkin nostaa kaasun juuri mutkaan tultaessa ennen liirtoon lähtöä.
Näin juuri. 150kmh on varmasti hyvä arvio videon perusteella, ja kyseessä on vähän erilainen tilanne radalla ajettaessa kuin maantiellä. Vaikka kyllä kyse on sivuluistosta.
Rattivaihde kirjoitti:A) sillä ei tule ajettua yhtä lähellä pidon rajaa ja B) jos pito loppuu puuta kohti mennään moottori, ei ovi edellä.
Tule ajettua lähellä pidon rajaa - sanoisin, että sivuluiston pidonraja on helpompi tunnistaa kuin puskemisen. Tottahan tuo kolari keula edellä vs. kylki edellä.

Mutta sanoinkin että sivuluisto on helpompi korjata kuin puskeminen, ja näin siis omasta mielestä. Koska puskeminen lopetetaan käsijarrulla ja sitten oikaistaan sivuluisto, jos tarpeellista - toimii. Ja viimeksi mm. testattu clubin jääratapäivillä.

Edit: Niin oletuksena että käsijarru ottaa takapyöriin.. :mrgreen: Mutta en kehoita tai neuvo ketään tekemään noin, mutta näillä neuvoilla pärjännyt tähän asti. Jopa autokoulussa liukkaankelinradalla aikoinaan opettajani kertoi ja näytti tuon...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Pakari kirjoitti:Mutta sanoinkin että sivuluisto on helpompi korjata kuin puskeminen, ja näin siis omasta mielestä. Koska puskeminen lopetetaan käsijarrulla ja sitten oikaistaan sivuluisto, jos tarpeellista - toimii. Ja viimeksi mm. testattu clubin jääratapäivillä.
Puskeminen loppuu kun vauhti laskee, ei siihen tarvita mitään ohjausliikkeitä. Siinä mielessä se on paljon helpompi kuin sivuluisu.

Jos ero renkaissa on pieni, voi laittaa etuvetoisessa paremmat eteen koska kuluvat nopeammin. Muuten aina paremmat taakse.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti:No.. parempi takapää liirrossa kuin etupää liirrossa puskien kaiteeseen/ojaan tmv. Sivuluisto on aina helpompi saada hallintaan kuin puskeminen.

Aina? Ja kenenkä mielestä?

Näissä yleisissä suosituksissa kun ei voida tukeutua siihen että jonkun yksittäisen rattimiehen mielestä näin on, vaan nimenomaan siihen mikä nyt on keskimääräisen autoilijan ajotaito ja reaktionopeus. Ja sehän ei ihan loistoluokkaa liene.

Siksi on parempi suositella sellaista rengastusta jolla vasta-alkajankin on helpompi palauttaa haluttu ajolinja siitä livettyä, eli ihan kytkin pohjaan ja ratti oikaisemalla, ja juuri siksi Liikenneturvat sun muut instanssit näin tekevät.

Toinen juttu on se että jos törmäystä ei enää voida välttää, on parempi tehdä se törmäys auton ollessa sellaisessa asennossa jossa kokoonpainumisvyöhykkeet ovat parhaimmillaan eli koko keulan mittaiset, vs. verraten ohut ja heikko kylki jossa tapauksessa matkustajiin kohdistuvat kiihtyvyysvoimat ovat pahimmillaan.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Pakari kirjoitti:No.. parempi takapää liirrossa kuin etupää liirrossa puskien kaiteeseen/ojaan tmv. Sivuluisto on aina helpompi saada hallintaan kuin puskeminen.

Sitäpaitsi, jos etupäässä ei ole pitoa millä autoa ohjataan? Itse en koskaan laita parempia renkaita taakse, vaan paremmat menevät aina eteen juurikin siitä syystä että ohjattavuus säilyy. Näinollen ei joudu myöskään "kahden renkaan loukkuun" ostaa sitten aina 2 rengasta... kun vaihtelee renkaita sitämukaa että edellisenä kesänä edessä olleet taakse ja päinvastoin.
Vahvasti eri mieltä sun kanssa!!

Takapään liirto, eli auton holtiton heitteleminen on yksi suurimipia tappajia liikenteessä talvella! Se että auto puskee ei tee siitä autosta kuitenkaan holtitonta ja kaasupolkimen nostolla tai kytkimen painamisella ohjaus/pito taas löytyy ja auto on taas ihan hallittavissa.
Mutta, jos auto lähtee peräpäästä heittelehtimään niin normaalilla ohjausvälityksellä ei edes Tommi Mäkinen tai Juha Kankkunen pysty sitä autoa enään hallitsemaan, johtuen juuri siitä ettei ohjausvaihteen nopeus riitä oikeanlaisiin korjausliikkeisiin auton hallinassa pitämiseksi esim. maantienopeuksissa!

Tuohon rengas-asiaan en ota kantaa!
Viimeksi muokannut keskikonsoli, Ti Huhti 03, 2012 20:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Samaa mieltä keskikonsolin kanssa. Aina olen puskemisen saanut loppumaan, mutta perän heittelehtiminen vei auton perse edellä penkkaan. Onneksi ei ollut vastaantulijoita tuolloin, tai en todennäköisesti tänne kirjoittelisi. Auto ei ollut Saab, mutta etuvetoinen kuitenkin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ette kait ihan tosissanne väitä että aliohjaava auto olisi turvallisempi kuin neutraalisti käyttäytyvä/lievästi yliohjaava? Kyllä nuo puskutilanteet on niitä joissa useimmiten joutuuu olemaan matkustajana, etenkin jos ja kun Saabin käsijarru on jäässä ja sattuu olemaan nopeutta riittävästi :)
Sivuluisussa pystyy sentään useimmiten korjaamaan tekemänsä ajovirheen, eikä tarvitse vain tyytyä odottelemaan että koskakohan Saba suostuisi muuttamaan etenemissuuntaansa toivotunlaiseksi, kuten puskutilanteessa :)

Ihan jo pelkästään etenemiskyvyn ja jarrutusmatkan takia itse laitan aina paremmat renkaat eteen, ja bonuksena tulee parempi auton hallittavuus. Mutta makuja ja ajotottumuksia on monenlaisia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

ng900aero kirjoitti: Ihan jo pelkästään etenemiskyvyn ja jarrutusmatkan takia itse laitan aina paremmat renkaat eteen, ja bonuksena tulee parempi auton hallittavuus. Mutta makuja ja ajotottumuksia on monenlaisia.
Niin, tuossa tulikin vielä nuo perusteet paremmille renkaille eteen jotka jäivät mainitsematta. Etenemiskyky ja jarrutusmatka ovat tärkeimmät perusteet laittaa paremmat renkaat eteen.
keskikonsoli kirjoitti:Takapään liirto, eli auton holtiton heitteleminen on yksi suurimipia tappajia liikenteessä talvella!
Sivuluisto ja heitteleminen on jo 2 eri asiaa. Autoa voi viedä sivuluistossa hallitusti ja hallinnassa. Heitteleminen ei ole enää hallintaa millään tasolla, tai jos sivuluiston kulma pääsee niin suureksi että hallinta menetetään kuten esimerkiksi videossa joka on ollut esillä aiemmin.
minuteman kirjoitti:Aina? Ja kenenkä mielestä?
Minun mielestä, koska minä sen sanoin.
minuteman kirjoitti:Siksi on parempi suositella sellaista rengastusta jolla vasta-alkajankin on helpompi palauttaa haluttu ajolinja siitä livettyä, eli ihan kytkin pohjaan ja ratti oikaisemalla, ja juuri siksi Liikenneturvat sun muut instanssit näin tekevät.
Totta. Mutta se, jos liikenneturva tai muu instanssi suosittelee em. syistä jotakin ei se tarkoita että se olisi absoluuttisesti oikein. Parempiakin vaihtoehtoja on. Eipä pahemmin ralli- tai drift kuljettajat paina kytkintä pohjaan ja kaasua ylös kun auto lähtee sivuluistoon :wink:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^ ja ^^

Te ootte molemmat niiiiiiiiiin väärässä ettei sitä pysty edes kirjallisesti ilmaisemaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Kansa päättäköön kumpi kanta on oikea: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=28&t=122763 :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kyllä toi luiston oikaiseminen voi onnistua ratapäivillä, mutta onnistuuko muun liikenteen seassa onkin toinen juttu. Satanen vauhtia oikealle kääntyvä kaarre jne. perä irti, muuta liikennettä tulee vastaan ja te vaan driftaatte vai... On teillä ajajanlahjat, kateeksi käy :D :D
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti:jos liikenneturva tai muu instanssi suosittelee em. syistä jotakin ei se tarkoita että se olisi absoluuttisesti oikein.
Kyllä se lähtökohtaisesti on oikein kun kyseessä on yleinen liikenne ja tavalliset autoilijat ja asiaa on suositeltu yleiseen liikenteeseen ja tavallisille autoilijoille.
Pakari kirjoitti:Parempiakin vaihtoehtoja on. Eipä pahemmin ralli- tai drift kuljettajat paina kytkintä pohjaan ja kaasua ylös kun auto lähtee sivuluistoon :wink:
Missä on suositeltu kytkintä pohjaan ja kaasua ylös "ralli- tai drift kuljettajille" tai edes sivuluistoon yleensä?

Yleinen liikenne ei ole ralli- tai drift- suoritusten paikka eikä voida olettaa että kaikilla näitä taitoja olisi, ja siksi suositukset tehdään sen kokemattomimman sekä keskiverron ajajan kykyjen mukaiseksi. Se on täysin eri asia mitä joku itseään rattimiehenä pitävä asiasta ajattelee.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Renkaiden uusiminen kun eturenkaat huomattavasti kuluneemmat

Viesti Kirjoittaja aero »

Nykyään onneksi yhä useamman luiston korjaa ESP, ettei tarvi luottaa siihen että se kyljittäin etenevä vastaantulija on Rattimies(tm). Oikeasti taitava kuljettaja kuitenkin tuntee sitä pidon rajaa sen verran, ettei yleisessä liikenteessä satasen vauhdeissa luista autosta kumpikaan pää. Leikkiminen sitten erikseen ja siellä jääradallakin se peräluisto on reippaasti puskemista hauskempaa.
ng900aero kirjoitti:etenkin jos ja kun Saabin käsijarru on jäässä ja sattuu olemaan nopeutta riittävästi :)
Kokeile joskus ajaa ehjällä autolla. Hallintalaitteet on pirusti kivempia, kun ne toimii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin