Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.

Kitkat vai nastat

Kitkat
32
31%
Nastat
71
69%
 
Ääniä yhteensä: 103

potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tänne saa nyt avautua, itse ajan kitkoilla enkä tarvii nastoja. Ajelen niin etelässä kuin pohjoisessakin. 10 talvee ilman nastoja tosin välissä yksi vuosi nastoilla ja se oli kamalaa. Kamala jurina ja meteli.

Nykyiset kitkat ei kyllä ole mitkään parhaat kun ovat nopeusluokkaa 210, mutta ei ollut muita saatavilla 17" koossa keväällä joten pakko oli ottaa. Renkaina Continental TS790 235/45 17"

EDIT: Huu huu huikea menestys kitkoilla (ääniä yksi) :D
Viimeksi muokannut potkuhousu, Ti Marras 25, 2003 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

eka talvi ( kokeeks ) kitkat ja nastoihin ei ole enää paluuta. Ihmeen hyvin pitää 8O . Ainut miinus tulee hieman huojuvasta ajosta reippaammin päästellessä ( rengas elää ). Renkaat Contin Viking 3, 16" 205/55
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Annoin ääneni nastoille.

Enkä kitkoihin vaiha.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Nasta on ja pysyy :lol:
Tämä siitä syystä ettei kitkarengas yksikertaisesti kestä. En tiedä on kestävyys parantunut vuosien saatossa, mutta ainakin kun viimeksi kitkoilla ajelin niin setti kului puhki kahdessa talvessa.
Täällä etelässä ei kuitenkaan rehellisiä talvirenkaita tarvitse kovin usein, itse kun pääsääntöisesti ajan kehä ykköstä päästä päähän. Mulle siis muut ominaisuudet ei merkkaa mitään, mutta kestävyys pitää olla hyvä.
#1730
500whp.net member
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vigge kirjoitti:Nasta on ja pysyy :lol:
Tämä siitä syystä ettei kitkarengas yksikertaisesti kestä. En tiedä on kestävyys parantunut vuosien saatossa, mutta ainakin kun viimeksi kitkoilla ajelin niin setti kului puhki kahdessa talvessa.
Täällä etelässä ei kuitenkaan rehellisiä talvirenkaita tarvitse kovin usein, itse kun pääsääntöisesti ajan kehä ykköstä päästä päähän. Mulle siis muut ominaisuudet ei merkkaa mitään, mutta kestävyys pitää olla hyvä.
Kestävyyteen vaikuttaa myös se nastarenkaissa positiivisesti että siellä on ne nastat eikä niitä viitsi sudittaa ihan lystikseen.
Kitkoilla tuli poljettua "hieman" reippaammin... :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

93t sport kirjoitti: Kestävyyteen vaikuttaa myös se nastarenkaissa positiivisesti että siellä on ne nastat eikä niitä viitsi sudittaa ihan lystikseen.
Kitkoilla tuli poljettua "hieman" reippaammin... :wink:
Joo, tuntuu oikeen pahalta kun sudittaessa nastat raapii asvalttia
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

prkl! Laittakaa sirkkelinterät alle niin kestää! Kulutustavaraa ne on kaikki tyynni! Jätkät ( steg miehet ) polttaa hymyssäsuin pari sarjaa kalliita 225/40 kesänakkeja puoleen vuoteen höyrynä ilmaan ja vielä vikisevät halvoista talvirenkaista joilla ajelee sentään 2-3 talvea! :wink:

Itse ajattelin pari talvea noilla pärjätä sitten uutta alle. Kokemusteni mukaan muutaman vuoden ikäisen nastarenkaan kumi kovettuu ( varsinkin kovissa pakkasissa ) ja pito heikkenee samantien...siinä ei paljon nämä uudet nastat enää merkkaa mitään vaikka niitä muutama olisikin jäljellä!! Tosin ei vielä ole kovista pakkasista kokemusta näillä nyk. kitkoillakaan.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Kitkat

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

4. talvi kitkoilla ei enää nastoja
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

ekat etelän liukkaat ja lumet kitkoilla takana..en viiden päivän käytön jälkeen aja enää koskaan nastoilla..Ainoa mutta on että automyyjä "kusetti mua" (siis olin liian kiltti) ja varaston loppumiseen vedoten sai työnnettyä huhtikuun lopussa ostettuun autoon mukaan 185/65/15 kitkat.."ne on paremmat, ei vetele" :o ..oikeassa oli juu..kuivalla asfaltilla tuntuu toi kapeus aika selkeästi (juujuujuu tottakai kesäkumi pitää paremmin kuin kitka, mutta tietänette mitä tarkoitan..)
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nastamiehiä minäkin...Kitkoissa todellakin on puolensa, eli ovat hiljaiset ja pitävätkin ihan OK paitsi peilijäällä.

Mutta mutta, yllättävä musta jää tai kostea peilijäätikkö, niin nastoilla on kyllä hymy herkässä katsellessä kitkamiesten liukastelua :wink: Eipä siinä, Etelä-Suomessa ylivoimaisia nasta-kelejä on ehkä päivän pari talvessa, että kyllä se kitka asiansa ajaa aivan varmasti, jos ei nastojen ropinaa jaksa kuunnella :!: Sitäpaitsi satkun laatikko ulvoo nelosella sen verran, että ei siinä nastojen ropinaa paljon huomaa 8O

-Ville
#1572
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kitkoilla risteykseen ajaminen tuntuu aina arpapeliltä. Pysähtyykö vai eikö pysähdy? Nastoilla sentään kuulee joko nastojen rapinan tai ABSin rällätyksen. Nastan rohinasta voi päätellä, että pysähtyykö se auto vai ei.

Kitkoilla kuulee joko rällätyksen tai ei mitään. Aina kylmä hiki ohtassa kun arvailee pysähtyykö auto ja jos pysähtyy niin milloin. Ja jos näkyy loskaa tai peiliä niin kainalot kastuu ja pakarat jännittyy niin, että pitää varata hierojalle 10 x sarjakortti.

Muuten kitkat vie kyllä 100-0. Rauhallisessa matka-ajossa ja kaupungilla hiljaiset kitkat on tooodella mukavat. Jos tiet on talvella sulat ja vähän liikennettä saattaa motarilla tulla kiusaus nostaa nopeutta. Nastoilla kaikenlainen rapina lokareissa nostaa ihon kananlihalle, menikö siinä taas nasta? ääks! ja siinä toinen ja kolmas?! Kitkoilla saa lasettaa surutta kuivalla.

Loppujen lopuksi nopeiden jarrutusten, loskan ja peilijään takia: Nastat!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

viime talven ajoin kitkoilla...oli hyvät!!!
tämä talvi menee kuitenkin nastoilla, koska sattu sellaset tuleen auton mukana, mut ens talveks hommaan kyllä kitkat.
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Kyllä nyt meni nastoille ääni, vaikka hieman olen ehkä jäävi vastaamaan sillä alla on aina ollut nastat, ja näin ollen kitkoista on hyvin vähän kokemusta mitä nyt muutaman kaverin autoa ajellut. Tällä hetkellä on alla Nokian Hakkapeliitta 4:t ja hyviltä vaikuttavat. Kerran jouduin tekemään hätä/lukkojarrutuksen kun vasemmalta kaistalta tuli toinen Saab ihan eteen, ja silloin kyllä olisi kitkat varmasti toimineet paremmin. (kuiva asfaltti) No, onneksi sen tilanteen voi laskea "läheltä piti"-joukkoon. :roll:
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Kaksi talvea on kitkoilla (Nokian Q) mennyt ihan mukavasti. Kunnon talvikeleillä, siis kun on lumiset tiet, en ole nastoja kaivannut. Enkä myöskään sulilla teillä ajettaessa.

Nyt vaan on renkaiden uusiminen edessä, ja valintana on nyt nastat. Yhtenä suurena vaikuttimena on se, ettei vaimo ole oikein halunnut nastattomilla ajaa. Enkä minä ole oikein halunnut antaa ajaa :) Ja kyllä silloin tällöin talvella on semmoisia jääkelejä, jolloin nastoja olisin kaivannut jo edellisinä talvinakin. Puolen tunnin päästä on aika rengasliikkeessä, alle tulee HK4:t, saapas nähdä tuleeko kitkoja ikävä.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

No nastat..

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

En vain kitkoihin luota. Kyllä kaverien autoilla ajanut, joissa on kitkat, mutta eivät ole vakuuttaneet. Tiedä sitten jos niiden ominaisuuksiin tottuisi :roll:

Nastoilla on auton käytös paremmin ennakoitavissa ja liikkeellelähtö on helpompaa.
Ainoa huono puoli nastoissa on melu, jota Saabissa tuntuu riittävän :?

Aikasemmin ajamassani autossa oli Hakkapeliitat, jotka olivat todella hyvät, mutta tuon Saabin mukana tuli jotkut ihan p*askat Daytonat. (tietääks joku jotain niist :?: ) Kehtas viel kauppias väittää hyviks renkaiks.. :evil: Varmaan toimis kitkatkin paremmin...
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin