Tuulilasinpyyhkimet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ekat paskat boschit on sitten tullu ostettua. Uudemman mallin muoviset ei käy og900:n lasiin. Ne muovisilla kannatinkappaleilla (siis ne kaarevat osat, jotka nojaa sulkaan) on vaikka mitä vaivoja. Ensimmäinen ongelma oli kun sulka ei taivu kaarelle tarpeeksi, jotta se pyyhkisi ääriasennoissa sivuilla. Vanhoilla perinteisen näköisillä ongelma oli paljon paljon pienempi. Sitten tuli toinen ongelma. Ne muoviosien päät on herkät jäätymään umpeen. Sulka ei saa liikevaraa rungossa, kun molemmat päät jäätyy jumiin. Vanhan mallisissa sulka on puristettu vain toissesta päästä kiinni, eikä tommosta jumittumista ole aiemmin tullut vastaan. Jää oli muovisten päätykappaleiden sisällä, joten jään poisto vaatii sulan purkamisen. :( Nyt kun sulka jäätyy molemmista päistään runkoon kiinni, se ei taivu lasin kaarevuuden mukaan pyyhkäisyn aikana, vaan jättää joko päistä tai keskeltä pyyhkimättä. Lasinpesuneste ei jaksa edes sulattaa sulkaa.

Johtopäätös: Seuraavat sulat ovat perinteisesti valmistetut metallirunkoiset. Boschia olen suosinut, mutta jos Boschilta ei löydy metallirunkoisia sulkia enää, niin pakko on vaihtaa merkkiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

..

Viesti Kirjoittaja Saha »

Vähän asian vierestä: mitä ne uudet sulat on mitä oon ainakin Octaviassa nähnyt. Siis niissä ei ole muuta kuin se silikoni-osa taimikälie, eli sellaset ihan lötköt 8O

Joku viisaampi jos tietää onko ne nyt sitten kätevät tai mitä eroa niillä on noihin tavallisiin niin kertokoot jotta ei ihmetys jatku :D
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Re: ..

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Saha kirjoitti:Vähän asian vierestä: mitä ne uudet sulat on mitä oon ainakin Octaviassa nähnyt. Siis niissä ei ole muuta kuin se silikoni-osa taimikälie, eli sellaset ihan lötköt 8O

Joku viisaampi jos tietää onko ne nyt sitten kätevät tai mitä eroa niillä on noihin tavallisiin niin kertokoot jotta ei ihmetys jatku :D
Taitaa olla useampikin autonvalmistaja siirtymässä näihin "läpyköihin". Muistan nähneeni myös joissain uusissa MB-merkkisissä myös niitä.

SSAero
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

sulkia hattuun?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Aika pahasti näkyy menevän mieltymykset ristiin ja 99- ja OG900-malleihin olen laittanut Championit(, Bosch ja SWF sekä Würth on kokeiltu). Tonnikalassa on vanhat Boschit jotka menevät nyt vaihtoon, 95/96-rintamalla kaikki luetellut merkit käyvät kun painetta lasiin riittää ja lasi on sopivan kokoinen, ei ainakaan liian iso. Kaarevissa laseissa Champion on ollut joustavin, ei jätä nokkaa irti lasista eikä sitten kuskin näkökenttää likaiseksi. Yksi ääni Championeille siis.

teevee P:n Vee
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voishan tota Champpionia kokeilla seuraavaksi. Tänään ne bossilaiset toimi ihan ok, kunhan vaan alkujäykkyys hävisi... 5ekaa kilsaa juuri siinä kuskin näkökentässä oli läiskä, joka ei pyyhkiytynyt. ÄRH! :x
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

näistä nyt tiedä mikä on paras ( kaikki samaa kakkaa ), mutta ainakin omassa championin spoilerisulka ( muistaakseni 53cm ) alkoi naksamaan pilariin kovemmassa vauhdissa. Loppui kun repi spoilerin mäkeen! :twisted:
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Tietääkö kukaan mitä sulkia ne pitkällä takuulla olleet olivat joita joskus moottorilehdessä mainostettiin?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Löysin vielä boschin Twin paketin sulkia, toivottavasti nuo ei häviä markkinoilta. Heti pyyhkii paremmin, kun käytetään perinteistä tekniikka. Se muoviversio on huono.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Nyt voi kertoa jotain kokemuksia... kyllästyin Boschin rupusulkiin, jotka alkavat kk jälkeen olemaan p...kana. No, marketeista/varaosaliikkeista ei syksyllä löytynyt kuin Boschia niin heräteostoksena ostin AD-sulat...halvalla. Parilla ekalla käyttökerralla vinkui oikein urakalla, ei muuta erikoista.
AD:t Ovat olleet käytössä syksystä lähtien ja päihittävät ainakin Boschit ihan mennen tullen. Kukahan nuo AD:t tekee...?
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Pakko mainita oma ostokseni, josta Teemun kanssa potkiaisissa keskustelimme.
Kyllästyin Bosch:in halpoihin (ei Twinit vaan jotkut onnettomat, halvemmat joiden nivelissä ei ollut kumisuojia) jäätymiseen talvella ja investoin rohkeasti Valeon rungottomiin pyyhkijöihin...kait niissä joku metallisoiro sisällä menee, mutta tuota perinteistä metallista häkkyrää ei ole. Motonetissä maksoivat ~15€ kpl :oops: , mutta oli se tatti otsassa niin suuri, että jotain piti tehdä.
Ihan normaalit 40cm pitkät sulat ja perinteisellä koukkukiinnityksellä, paketissa luki WV poloa ja jotain rapeita ranskalaisia.
Ihan hyvät pyyhkijät ovat, mutta OG-satkun tuulilasihan on tunnetusti pyyhkijänsulalle paha työmaa ja nämä Valeot jättävät pienen "pizza-suikaleen" pyyhkimättä apukuskin puolelta alakulmasta, sillä ilman metallisankaa mikään ei paina sulan päätä lasia vasten. Näkyvyyttä tämä ei haittaa. Jäätymisongelma se on näissäkin, kun sulan yläpintaan kerääntyy jäätä, se jämähtää hieman, mutta helppo lätkiä lasia vasten. (aamulla sataa reilusti lunta ja sisätilanlämppärin sulattaessa lumikerrosta kerääntyy pyyhkijän päälle jääsohjoa...eli jos jaksaisi illalla nostaa sulat pystyyn ei ongelmaa olisi :roll: )

Mutta luulenpa, että vastaisuudessa hankin nuo Boschin Twinit. Näillä Valeoilla toki hinnan takia on pakko mennä pitkään, mutta mikään syöpälääkkeen veroinen keksintö nämä eivät satkussa ole :?
Viimeksi muokannut Muksu, Su Huhti 03, 2005 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Valeon sulkiin luotan. Toisessa Saabissa on Boschit, mutta jäätyvät nivelistään herkästi. Aseöljy on muuten mainio apukeino tähänkin pulmaan. :)
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Kokeilkaapa Bilteman kalliimpia sulkia. Olivat erittäin positiivinen yllätys.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tuli ostettua Motonetista Valeon XTRM -sulka eli ilman metallihimmeliä oleva kumilärpäke. On tullut mallistoon 53 cm malli, joka käy ainakin tonnariin tuohon koukkupäiseen pyyhkijänvarteen. Oli kohtuullisen hintava läpyskä ja ostin kokeeksi vain yhden. Katsotaan miten toimii näin talvella.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4959
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

tevisu kirjoitti:Tuli ostettua Motonetista Valeon XTRM -sulka eli ilman metallihimmeliä oleva kumilärpäke. On tullut mallistoon 53 cm malli, joka käy ainakin tonnariin tuohon koukkupäiseen pyyhkijänvarteen. Oli kohtuullisen hintava läpyskä ja ostin kokeeksi vain yhden. Katsotaan miten toimii näin talvella.
Isälläni on 9-5:ssa toista vuotta käytössä tuollaiset Valeon sulat ja hyvin toimii mielestäni talvellakin....

Itse käytän tonnarissa Bosch sulkia... :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

tevisu kirjoitti:Tuli ostettua Motonetista Valeon XTRM -sulka eli ilman metallihimmeliä oleva kumilärpäke. On tullut mallistoon 53 cm malli, joka käy ainakin tonnariin tuohon koukkupäiseen pyyhkijänvarteen. Oli kohtuullisen hintava läpyskä ja ostin kokeeksi vain yhden. Katsotaan miten toimii näin talvella.
Mä ostin kanssa ja totesin että huonoimmat mitä toistaiseksi olen kokeillut :? . Ei sovi ainakaan talvikäyttöön 9-3:een. Lumisateellä jääti heti. Lasin oikea alakulma jää pyyhkimättä->liekö liian kaareva lasi noille sulille. Pitää hakea noita bilteman härpäkkeitä kokeiluun.
Koska olivat niin kallita pitää kokeilla vielä kesäkäytössä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin