Jopas tuppaa vituttamaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Liian kirjoitti:Mä ainakin oon huomannu että ei ohittelulla pääse sen nopeemmin perille.
Toi on niin totta.

Mä ohitan itse vaan selvää alinopeutta ajavat, mutta jos edessäajava ajaa nopeusrajoitusten mukaan (siis minunkin mittarillani katsottuna) tai jopa pientä ylinopeutta, niin en koskaan lähde ohi.

Joka kerta kun joku pässi riskiohittelee meikäläisen 5km/h ylityksineni, tulee sama juippi 10km päässä perä edellä vastaan kun on jäänyt jumiin seuraavan jonon hännille.

Voi kun ton sais taottua päähän jokaiselle maantiellä ohittelijalle - siitä ei ole mitään iloa, liikenne menee vaan omaa menoaan.. Bensaa säästyy pirusti kun ajaa jonon mukana.

Faijan kanssa ollaan tästä monasti tapeltu, hällä keskikulutus 9,2 pintaan, itselläni 7,5 hujakoilla samalla autolla (Volvo V70) mitattuna.. En usko, että hänen jatkuvasti ohitteleva ajotyylinsä voittaa minua ajassa montaa kymmentä minuuttia enempää pitkällä matkalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Musti, en vaan nauti siitä myötäpelon tunteesta, kun noi pässit ohittelee niin viimetinkaan, että silmät kiinni ja onnea.

Mielummin säästäisi kanssa-autoilijoilta näitä adrenaliinipurkauksia ja omaa bensaansa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

rälläkkä kirjoitti: Mutta toisaalta tuo lihavoitu kohta voidaan tulkita niin, että taajamassa ohittaminen on kielletty.
Ehkä voidaan todella hyvällä tahdolla. Mutta ei sitä niin pidä tulkita, vaan se tarkoittaa sitä, että taajamassa ohituskielto automaattisesti koskee kaikkia risteyksiä (pl. mainitut poikkeukset), mutta taajaman ulkopuolella vain liikennemerkein merkattuja.
rälläkkä kirjoitti: Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

9000CD23T kirjoitti:Joo näin se on 80 alueella korkeintaan 90 ja 100 alueella 110.
Mites se 120 alue..?
*taajamassa ei parane paljon ylitellä nopeuksia*

Näillä eväillä olen pärjännyt yllättävän hyvin.
Itsenäisyyspäivänä tuli suht tyhjällä tiellä ajettua jonkun verran rajoitusten yli kolmea poliisiaautoa vastaan. Poliisisedät tulivat vastaan n. 15km välein. Todelliset nopeudet (tutka taulusta katsottuna) olivat kaikissa kolmessa cruisella 92-96km/h välillä. Ensimmäinen auto pääsi mutkan takaa yllättämään 96 nopeudesta mutta kun ei pysäyttänyt uskalsin jatkaa lähes samaa vauhtia kahteen seuraavaankin vaikka ne näin kaukaa. Toisaalta tutkat mittaavat niin kaukaa että sama vaikka näin ne etukäteen. Ainoastaan kerran poliisi on minut pysäytetty ja se oli vuosia sitten. Silloin tutka näytti 101kmh 80 alueella. Eivät siis kovin herkästi näytä pysäyttävän tai sitten mulla on vaan ollut tuuria.

Kaveri ajoi muutama vuosi sitten Helsinki-Tampere motarilla siviilipoliisin ohi 168kmh keskinopeustutkaan ja ajokorttiaan ojentaessa sitten kysyi poliisisediltä paljonko motarilla saa ylittää 120 rajoituksen ennekuin puuttuvat. Vastaukseksi sai että alle 150kmh vauhteihin ei juuri puututa ellei muuta vaaraa aiheuteta.

Taajama ylityksistä en niin tiedä kun siellä ajelen rajoitusten mukaan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mut pysäytettiin kerran motarilla kun vähän vain polkaisin rampilla. :oops: Siellä sitten neuvoteltiin tovi ja molemmat yritti kusettaa toisiaan. Ite sanoin et mun mittari näytti vajaa 120km/h 100 rajoituksella ja kytät väitti lukemaksi 131km/h ja sanoivat et nyt sais jo viedä kortin kun 30km/h on ylitystä.Mittarini kyllä näytti jotain 145km/h.. Tulin siihen johtopäätökseen ettei niillä ollut tutka päällä koska ottivat vain kortin ja rek.otteen ja kävivät autossaan ihmettelemässä niitä ja toivat takaisin. Ja kohteliaasti sanoivat et ajelehan hieman sievemmin jos haluat lappus pitää. :oops:

Eli 30km/h kun ylittää rajoituksen niin lappu lähtee. Siis jos ovat v*ttumaisella tuulella.
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

KYLLÄ SIT SAPETTAA se jotka ajelee esim. 60 alueella 40 kymppiä ja mistään kohtaa et pääse ohi :evil: et eikö vois ajaa sitä sallittua pikateilläkin mitä vaikeeta siinä on en tajua. säästyttäsi monelta turhalta ohitukselta ym. ym. Lähteä nyt tallaisella vanhalla kaasarilla ohitse kun se urpo ei uskalla ajaa uudella toyotallaan 100:taa. PER***E!
Täytyy sanoa et viime jouluaattona ajoin 80 alueella 60 koska keli oli surkea ja allani äitini kevyt corolla, mutta takaa tulijoille annoin tietä ajamalla pientareelle eipä silti ohittanut kuin ykx rekka joka kiitti vilkuillaan :wink:

Eli jos sitä alinopeutta just pikatielläki ajaa niin seuraa tarkkana takaa tulevaa liikennettä ja vaikka parkkiksella päästää jonon ohitseen.
ja vaikka itsekkin olen nainen niin valitettavasti se matelija on AINA joko:

- keskiikäinen tai vanhempi Nainen uudella Puntolla tai vast.
-Vanha vaari uudella 16v opelixilla jossa kaikki herkut..mut niiden ajoon riitäisi se angliakin :roll: ( menee kyllä hepat hukkaan noilla..)
Sitten on muuten ihan turha urputtaa et vanhoilla ja naisilla sattuu vähiten...johtuu meinaa siitä että MUUT OSAA VÄISTELLÄ NIITÄ PISTE.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jopas tuppaa vituttamaan

Viesti Kirjoittaja stara »

:
niin kertokaas mistä saan nopeusrajoittimen saabiini, vai ostanko fillariin nastakumit, kun ei työn puolesta oikein sopisi korttia hukata.
[/quote]

Nou hätä, paa sopiva kakkosnelosen pala tallan alle niin saat painaa täysillä koko ajan. Jos se ei riitä niin paa oikein penteleen vanhat ja epätasapainoiset sämpylät ja silestonet alle, ne kans hillittee kummasti.

mulla kerran kierähti joku kahvipaketti jarrutallan alle, se kans meinas alkaa ketuttaan vaikka painoin niin vietävästi, niin hillittimii ei vaan meinallu löytyy.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Kummasti on meikämanne osannut ajaa rajoitusten mukaan, aina kun isoveli on ollut tien varressa passissa. :lol:
Yleensä kyllä ajan rajoitusten mukaan, mutta joskus 60km/h nopeusrajoituksen alueella vatuloivat viittäkymppiä ajavat jeesusteliat saavat kaasuvaijerin pingottumaan! :twisted: Silloin mennään ohi että heilahtaa, ja jos sattuu olemaan hyvä suora niin kyllä se aina vauhti pysyykin niissä lukemissa.
Kerran oli tässä paikallisen paloaseman "kidutus-suoralla" katiska ja ajoin rajoitusten mukaista vauhtia 50km/h ja ohi pyyhälsi ascona. Vauhtia oli reilusti yli taajamanopeuden ja tikkari heilahti suoran päässä.
Tähän mennessä voin koputtaa siis vain kovaa päätäni :D
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

peinu kirjoitti: Huh, olen pitänyt kirjoittamattomana lakina, että 80 alueella ei voi saada sakkoja jos ajaa alle sataa. Mulla on aina vakkarin kanssa neula jossain 98km/h:n kohdalla. Eikä ole ikinä paukkunut. *kop kop*
Mul on ollu sama käsitys kirjoittamattomasta säännöstä.. Ite ajelen viikottain tätä Jyväskylä - Mikkeli väliä ja aina karvan alle satasta cruisella.. Kertaakaan ei oo pysäytetty ja kerran on jopa poliisit ajanu siviiliautolla perässä n.95km/h tota väliä. Ootti kai et oisin polkassu sitä kaasua, ku välillä aika lähelläkin mun perää..

Ja sit noista 120km/h rajoituksista: Kerran oli tv:ssä haastattelussa poliisi joka liikennöi tossa Lahti - Helsinki motarilla. Se sanoi siin haastattelussa, että yli 150km/h ajajat pysäytetään..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hki-Lahti välillä ajelin merkityn pollariauton ohi ihan kokeilumielessa 140km/h cruisella.

Kaikki tuntuivat ajavan reipasta vauhtia, kunnes huomasivat pollariauton. Sitten alkoikin muuttoliike oikealle kaistalle pollariauton taakse. Kyllä oli hyvin tilaa vetää ohi :) Ei tarvinnut vilkutella valoja kellekään vasemmalla kaistalla.

Okei alkakaa nyt joku vielä paasaamaan siitä, että "minä ajan mittarin mukaan 125km/h vasemmalla kaistalla niin silloin ei voi tarvita kenenkään mennä ohi". No joo. kattele peiliiin. Totuus on se, että kaikki mitkä tulee autosi perään menee nopeammin, eikä se ole sulta pois jos päästät ohi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä vain, hieman pässiltä olo tuntuu kun moisen minuutin aikavoiton takia ottaa reippaan sakon, mutta näihinkin sakkoihin syynä oli hermostuminen edelläajavan tahtiin (99;n vapisevan mittarin mukaan n.5km/h pois rajoituksesta) ja vaikka tie oli molemmilla kertaa minua ja edelläajavaa lukuunottamatta tyhjä, tykkään ohittaa reippaasti ja palata kaistalle turhia kitkuttelematta.

Loppupäätelmä, tyhmin tapa saada sakot on ajaa lujaa ja tyhmin tapa kuolla on ajaa autolla junan eteen, kai se vain niin on.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Tässä meidän nurkilla on nelostiellä nopeudenmittauspiste. Pätkä on lähes aina molempiin suuntiin ruuhkainen, eikä siinä siksi voi ohittaa. Lisäksi alueella on sään mukaan muuttuva nopeusrajoitus. Kyseessä siis JKL-Äänekoski-väli.
Siksipä ottaa erityisesti pattiin autoilijat, jotka satasen nopeuden ollessa voimassa ajavat 73 km/h nopeusnäyttötutkaan, eivätkä senkään jälkeen reagoi mitenkään. :evil:
Itselläni on GPS-navi autossa, ja siis tarkka tieto omasta nopeudestani. Jos ajan "Kepsin" mukaan ylintä sallittua cruisella, joudun hetken päästä ottamaan cruisen pois, ja vähentämään nopeutta. Ja tämä tapahtuu AINA, vaikkei rekan rekkaa olisi liikkeellä.

Pitää yllättävän hyvin paikkansa sanonta: "Varokaa naisia ja hattupäisiä miehiä". Sori vaan kaikki naiset, tiedän että poikkeuksiakin on, (mm. oma sisareni ajaa niin kovaa, että sakkojen pelossa minulla on vaikeuksia pysyä perässä , jos ollaan usealla autolla "convoyna" menossa johonkin perhejuhliin. :oops:)

Eilen kävin mutkan tsadissa, ja 630 km taittui hiukan yli 7 tunnissa. Mukana oli myös kaupunkiajoa, (käväisin Olympiaterminaalilla.)
Liikenne oli sujuvaa, eikä ollut alinopeutta ajavia.
Takkuavan liikenteen aikana aikaa kuluu melkein 9 tuntia, joten kyllä ero on melkoinen, sanokaa mitä sanotte.
Se on totta, että jos jonoa on silmänkantamattomiin, on turhaa ohitella, mutta se kyrsii, jos edellä ajaa joku 20-30 km/h alinopeutta, ja tie on tyhjä edessä, mutta vastaantulevan liikenteen takia ei pääse ohi. Silloinpa tulee joskus polkaistua ja omalle kaistalle tullessa huomaa, että oho, 60 km/h ylinopeutta :oops:

Voi kun tekisivät Helsingistä edes Ouluun saakka motarin, olisi aika leppoisaa meno nykyiseen verrattuna.

Tulipas lievästi avauduttua :?
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kolmas ryhmä mitä kannattaa varoa, on ne autot joissa on fudis- tai lätkäjoukkueen fanitarra.
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Yks ryhmä vielä joilla on ilmeisesti aivan omat nopeusr. on TAKSIT älytöntä perävil.roikkumista ja hyökkäilyjä. Toki asiallisia ja fiksujakin löytyy :P
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

9-5T kirjoitti:
Gouldenwind kirjoitti:Yks ryhmä vielä joilla on ilmeisesti aivan omat nopeusr. on TAKSIT
Olet väärässä, takseilla on samat nopeusrajoitukset vain turvavyöstä ja hf-sarjasta on vapautus.
Mitenkähän tuo on :?:
Tahtoisin nähdä kyllä jotain tuon väitteen tueksi.
Vastaa Viestiin