Auto on siis Mazda 323 BD 1983 vaihdoin kuljettajan puolelle eteen raidetangonpään,pyörän laakerin(kartiorulla) ja alapallo nivelen. Aurauskulmat jäivät remontin yhteydessä harittamaan jonkin verran. Muutaman kilometrin ajeltuasi vetoakseli pomppasi pois vaihdelaatikosta maljoineen päivineen ja laatikko luovuti öljynsä. Seuraavaksi purin vetoakselin pois kokonaan varmistuakseni, että laatikon puoleinen pää oli ehjä ja asensin akselin uudella lukitusrenkaalla varustettuna laatikkoon ja samassa yhteydessä suuntasin pyöränkulmat niin hyvin kun se on kotikonstein mahdollista ja laatikkoon uutta öljyä. Koeajo 2 km jälkeen sama toistui.
Syynäsin hallilla tapausta tarkemmin ja huomasin että akseli on ikäänkuin ''liian lyhyt'' eli kun sen laittaa laatikkoon niin että lukkorengas menee uraansa ja työntää tripodin kupin pohjalle niin akselin navan puoleinen pää jää navan tasalle siten ettei napamutteri ylety kierteille ja mutterin kun laittaa niin akseli tulee laatikon puoleisen maljan pohjasta 20-25 mm ulos ja vetoakselin jää akselin suuntaista vetoa. Sen näkee jo tarkastelemalla laatikon puoleista vetonivelen suojakumia kun se napamutterin kiristyksen jälkeen venyy muodottomaksi ja vetarin maljaa laatikossa pitävälle lukkorenkaalle tulee melkoinen veto. Toisella puolella vetoakselissa on 3-4 mm päittäisvälys kun auto on renkaillaan.
Alkaa usko loppua kun paikat on syynätty miljoonaan kertaan mutten keksi missä vika on.
Mitä on tehty väärin ? (muuta kun hommattu japanilainen)
Japanilaisen etuvedon voimansiirto ongelmia
Re: Japanilaisen etuvedon voimansiirto ongelmia
ei sulla oo räjäytyskuvaa tuosta etupyöräntuennasta nakata tähän?
Re: Japanilaisen etuvedon voimansiirto ongelmia
Tuolta löytynee: http://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Mazd ... uctions--/TURBOapc kirjoitti:ei sulla oo räjäytyskuvaa tuosta etupyöräntuennasta nakata tähän?
Re: Japanilaisen etuvedon voimansiirto ongelmia
Jossei historiasta oo tietoa niin ei oo mahotonta että joku ois vääräst mallist vaihtanu sinne koko vetarin.
Ihan yleisesti voihan koko etutuennan alakiinnitykset olla päässy leviämään ruostumisen seurauksena.
Kone on ilmeisesti ihan oikealla paikallaan...
Ihan yleisesti voihan koko etutuennan alakiinnitykset olla päässy leviämään ruostumisen seurauksena.
Kone on ilmeisesti ihan oikealla paikallaan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Japanilaisen etuvedon voimansiirto ongelmia
tahi sorvaa rikan sinne laakerin ja vetarin väliin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,