no ei aivan. ainakin täälläpäin riittää niitä, jotka eivät tiedä, että tihkusateen vuoksi ei vielä tarvitse pudottaa ajonopeutta 20kph. tiedätte kyllä, mitä se tarkoittaa kun on vähän lunta maassa. minun mielestä olisi kyllä ihan hyvä tietää, että talvellakin voi ajaa ihan norminopeuksia. jos ruuhkattomaan aikaan pääsen ajamaan, niin ei minun työmatka kestä montaakaan sekuntia pitempään talvella kuin kesälläkään (TOKI matkan pääsisi kesällä nopeammin, jos ei piittaa nopeusrajoituksista). tämä johtuu paristakin mutkasta gesterbyyn ja masalan välillä ja parista rampista I:llä ja 45:llä, joissa ei talvella kannata noudattaa nopeusrajoitusta.
ilmeisesti kaikille ei ole vielä selvää, että tiet on tehty LIIKKUMISTA varten. parkkialueet osoitetaan P-tunnuksin varustetuin liikennemerkein. retkeilijätkin tietävät, ettei ole huonoja kelejä - on vain puutteellisia varusteita. jos on pumpussa vikaa, niin kannattaako lähteä patikalle? jos ei ole talvikäyttöön soveltuvaa kalustoa ja/tai ajotaitoa - kannattaako lähteä liikenteeseen? kyllä tässäkin maassa on vaikka karting-ratoja, jos on pakolla rattiin päästävä. muuten turvautuisin sitten vaikka 9-5T:n kyytiin. toisaalta ne taksit joissa itse olen joutunut matkustamaan ovat omanneet sellaisen kuskin, jolla ei ajotaitavuus ole ollut juuri emännän taitoja parempi. ja se ei ole paljon se.
Taidat olla "niitä keskimääräistä parempia autoilioita"
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
dimebak kirjoitti:Kyllä se on loppujen lopuksi siitä kiinni mitä on ratin ja penkin välissä, ja hänen korvien välistä.
Eli suosittelen kaikille käymään tarpeeksi esim. jääradalla tai ylipäätänsä suljetulla radalla kokeilemassa mihin itse pystyy autollaan, ei mihin autosi pystyy tai ei pysty.
Nimittäin jos auto on muuten kunnossa niin kyllä sitä paskoillakin renkailla pääsee,
Minusta ei ole tärkeää tietää miten renkailla pääsee vaan miten pysähtyy ja se on helppo kokeilla vaikka koulun edustalla.
Totta, toi pointit jäi tosiaan itseltä pois. Eli kannattaa kokeilla myös se miten se stoppaa niin osaa senkin ottaa huomioon
dimebak kirjoitti:Kyllä se on loppujen lopuksi siitä kiinni mitä on ratin ja penkin välissä, ja hänen korvien välistä.
Eli suosittelen kaikille käymään tarpeeksi esim. jääradalla tai ylipäätänsä suljetulla radalla kokeilemassa mihin itse pystyy autollaan, ei mihin autosi pystyy tai ei pysty.
Nimittäin jos auto on muuten kunnossa niin kyllä sitä paskoillakin renkailla pääsee,
Minusta ei ole tärkeää tietää miten renkailla pääsee vaan miten pysähtyy ja se on helppo kokeilla vaikka koulun edustalla.
Totta, toi pointit jäi tosiaan itseltä pois. Eli kannattaa kokeilla myös se miten se stoppaa niin osaa senkin ottaa huomioon
Dimebakilla oli munaa myöntää oma "virheensä". Hienoa! Valitettavasti kaikilla ei tällä foorumilla sitä munaa löydy.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Eilen tuossa yks corollakuski kokeili miten pysähtyy.
Itse seisoin liikennevaloissa ja kahtelin taustapeilistä että lähestyypä kovaa takaapäin.
Näin vielä kun se irrotti otteen ratista ja nosti kädet pystyyn. Ei muutako varautua törmäykseen. Onneks olin sen verran turvaväliä jättäny etten luisunu seuraavaan autoon.
Henkilövahinkoja ei onneksi tullu. Nuori tyttö corollan ratissa sai oppinsa, oulun keskustan mukulakivien kitkakertoimesta.
Audissa ei tullu muita jälkiä kuin kaksi pikkusormen mentävää reikää puskuriin ja corollan maalinäyte.
Corollassa keula rutussa huom. 90 luvun alun.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Continentalin ContiIceContactit nyt pyörinyt kuukauden alla. Olen ollut tyytyväinen. Hiljaiset asfaltilla, pitoa hyvin ja pysähtyy kiitettävästi. Oulun mukulakivilläkin kohtalainen pito jarruttaessa.
Mukulakivi on hyvä päällyste siinä suhteessa ettei liukkaus pääse yllättämään = v-mäisen liukas niin kesällä kuin talvellakin
Pikkusenkaan kuluneilla talvirenkailla saa tosiaan olla tarkkana ja pitää huolen turvavälistä mukulakivikadulla että saa auton pysähtymään. Uusilla nastarenkaillakaan ei mukulakivikadulla näillä keleillä ole paljoa pitoa.
Joka arkipäivä kun joutuu ajelemaan Oulun keskustassa niin osaa jo varautua mukulakiven liukkauteen mutta harvemmin keskustassa autoilevat / ulkopaikkakuntalaiset välillä yllättyvät.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
Pistetäämpäs jo ensitalven ja syksyn kuuma aihe taas liikkeelle. Pitäis hankkia uudet kitkat alle ensi talveksi ja hyviä saa ehdottaa.
Kitkat siksi että ajosta noin 95% on täällä etelän motareilla joten ei ne nastat oikein innosta. Pistäkääpä hyviä kokemuksia kitkoista. Niin koko on 205/55/R16 ja auto on allekirjoituksen 9-3tid -00. Konin sportkit löytyy alustasta. Edelliset kitkat taitaa olla Bridgestonen blizzakit ja niihin olin kyllä tyytyväinen.
Hyviä vinkkejä halvoista kitkoista otetaan myös vastaan
tturku kirjoitti:Pistetäämpäs jo ensitalven ja syksyn kuuma aihe taas liikkeelle. Pitäis hankkia uudet kitkat alle ensi talveksi ja hyviä saa ehdottaa.
...
Hyviä vinkkejä halvoista kitkoista otetaan myös vastaan
Ei (vielä) omakohtaista kokemusta, mutta arvelisin näiden olevan kitkarenkaiden ehdotonta eliittiä: Achilles Winter
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tturku kirjoitti:Pistetäämpäs jo ensitalven ja syksyn kuuma aihe taas liikkeelle. Pitäis hankkia uudet kitkat alle ensi talveksi ja hyviä saa ehdottaa.
Kokemukset sekä Contin CVC5:sta että Michelinin X-Icesta varsin positiivisia (no okei, X-ice ei pidä asfaltilla, kun tulee vähän lämpöä, mutta sitä varten on kesärenkaat), ensimmäisestä koossa 205/55/16, jälkimmäisestä 225/55/16.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Jaahas, se on taas autolehtien talvirengastestien aika.
Talvirenkaat on tosiaan kaupassa, testien ja hintakyselyjen perusteella taitaa kaupat syntyä Goodyearin Ultragrip Ice Arcticeista. Hinnat asennettuna liikkuvat täällä Etelä-Pohjanmaalla 620 - 650 eur haarukassa, koko 215/55-16. Nokian ja Contin hinnat ovat 700 ja yli, ei nyt mikään mahdoton hintaero, mutta kuitenkin.
Testit nyt ovat testejä, mutta voisi kuvittella GY:n ihan laaturengas olevan?
Samipetteri kirjoitti:Jaahas, se on taas autolehtien talvirengastestien aika.
Talvirenkaat on tosiaan kaupassa, testien ja hintakyselyjen perusteella taitaa kaupat syntyä Goodyearin Ultragrip Ice Arcticeista. Hinnat asennettuna liikkuvat täällä Etelä-Pohjanmaalla 620 - 650 eur haarukassa, koko 215/55-16. Nokian ja Contin hinnat ovat 700 ja yli, ei nyt mikään mahdoton hintaero, mutta kuitenkin.
Testit nyt ovat testejä, mutta voisi kuvittella GY:n ihan laaturengas olevan?
Tuntuu jotenkin, että hinnat ovat nousseet viime vuodesta!
Hinnat todellakin vaikuttaa nousseen.
Itse ostin molempiin saappaisiin Vredestein Arctracit, koko 205/55x16. Hintaa tuli 550 ekeä/sarja. Aika näyttää minkälaiset gummit tuli hankittua
Kolkissa oli aiemmin 215 leveät nastat...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362