Tuskin kuitenkaan pelkästään sen piikkiin, sillä samanlaista lipsuttelua ei ollut havaittavissa alkuaikoina. Samaa ei myöskään ollut havaittavissa missään vaiheessa GY:n F1 Asymmetric-nakeilla missään vaiheessa elinkaarta, vaikka loppuajasta mentiin jo sakkorenkailla.
Vaan kun 90% ajoista tulee tehtyä Kehä III:n välittömässä läheisyydessä, joskus jopa Kehä I:n sisäpuolella, keskinopeuden ympäri vuoden pysyessä varmaan 30km/h tuntumassa, niin en oikein jaksa antaa arvoa renkaan ääriominaisuuksille, vaan tuijotan mieluummin hintalappua. Merkkirenkaat samassa kokoluokassa ovat varmasti tuplahintaiset ja itse voin valita olla ajamatta ramppeihin suurinta sallittua nopeutta ja pysyä kotona silloin kun taivaalta sataa koululaisia ja hirviä ja sumuakin on niin paljon, että näkyvyys on negatiivinen.
Achilles keskusteluun:
Täälläkin ollaan hengissä, kilometrejä takana ? paha sanoa, ehkä 10-12tkm. Urasyvyyttä voin arvioida kun pistän kitkat alle. Sama huomio kuin Azanovixillä että märällä kelillä sivuttaispito heikompaa kuin jollain puolet kalliimmalla renkaalla (Yllätys ) Tämä havaittu kun joku wag pääsi kerran hyvinkään rampista karkuun motarille siirryttäessä
Ja tätä et muuten J.V.S pääse laittamaan alustan piikkiin, Dieselissähän on noin 150tkm ajettu konin sportkit alla eli kuin uusi (not)
Ja pidon äärirajoja kokeillaan kyllä päivittäin rampeissa jos jotain nutaajia ei eksy tielle.
Toistaiseksi tyytyväinen olen ollut hankintoihin, Hinta laatusuhde on vielä tosi hyvä. Loppuarvosanan annan vasta kun noin 2mm kulutuspintaa jäljellä ja kumit menee vaihtoon.
Tällä hetkellä ostaisin uudestaan, pito ei vastaa märällä huippurenkaita mutta ihan tarpeeksi hyvät ominaisuudet ja rauhallinen ja looginen käytös pidon menetyshetkellä.
Heitetääs arviota Achilles ATR Sporteista BMW 320D vm. 2006:n alla (163hv). Renkaat kokoa 19-tuumaa 225 edessä ja takana 265. Märkäpito noissa on ollut se heikoin puoli. Saan perän irti reippaasti risteyksestä lähtiessä samalla käännyttäessä risteävälle tielle. Joskus märällä kaivonkannen päällä jarruttaessa voimakkaammin olen huomannut absien ruksuttavan. Kilsoja jotain 13tkm elokuun alusta ajettu ja pintaa tuntuu riittävän vielä eli kestoa piisaa. Mitenkään hiljaiseksi en noita hehkuttaisi, mutta kuluneista Goodyearin F1 Asymmetricseista siirryttäessä meteli laski joka tapauksessa. Hinnaksi tuollaiselle satsille tuli töineen hiukan päälle 400€.
On muuten Rengas-Onlineen tullut useimpien renkaiden kohdalle tieto uuden EU-normin mukaisista vierintävastus-, märkäpito- ja melumerkinnöistä. Renkaat voi myös sortata näiden mukaan. Olisi mielenkiintoista nähdä vaikuttaako tämä kuluttajien ostokäyttäytymiseen, kun renkaita voi nettikaupassa verrata jonkin muunkin kuin vain hinnan ja merkin mukaan.
Näyttäisi siltä, että halvimman pään kiinalaiset on järjestään vierintävastusluokassa E, F ja G, pitoluokissa pääsevät vähän paremmille arvosanoille. Jos hakee taas parhaita luokituksia, on listassa käytännössä vain tunnettuja merkkejä.
Niin ja kaikkia varmaan kiinnostaa tämä:
Achilles ATR Sport 205/55 R16 91V
Vierintävastus F
Märkäpito C
Melupäästö 73 dB
Melupäästössä tuon kokoluokan renkaissa haitari on rengas-onlinessä 66-75 dB, eli Achilleksellä olisi parannettavaa vähän kaikilla osa-alueilla.
Lisäksi rengas-online on määrittänyt renkaille DEX-indeksin, jossa on kuulemma 15000 asiakkaan kyselyn perusteella painotettu näitä direktiivin mittaustuloksia, ja DEX:illä sitten koitetaan pistää renkaat paremmuusjärjestykseen rengasmerkintöjen perusteella. Paras DEX tuossa kokoluokassa on Hankook Ventus Primellä ja huonoin Bridgestone Turanzalla. Muutenkin huonoimmilla merkinnöillä varustettuja kumeja löytyy paljon myös tunnetuilta merkeiltä, eli merkki ei ole hyvien ominaisuuksien tae.
Sen sijaan parhaiden DEXien joukossa ei ole yhtään kiinalaista harakirirengasta.
Ja Achilles? DEX-vertailussa sijalla 155/293 tuossa kokoluokassa (DEX 3,44. Haitari 1,87-4,48). Eli on sitä paljon huonompiakin kumeja kaupan.
Märkäpidon osalta mielenkiintoista on se, että jokaisen luokituksen välillä pitäisi olla 3-6 metrin ero jarrutusmatkassa märällä 80 km/h vauhdissa. Luokkia on viisi: A, B, C, E ja F. Eli jos vertaa luokan A ja luokan F rengasta, pitäisi uudella renkaalla jarrutusmatkassa voida olla eroa jopa 12-24 metriä! Eli siinä kohtaa kun parhailla renkailla oleva auto pysähtyy lastenvaunujen eteen suojatien kohdalla, huonoimmalla luokituksella olevalla renkaalla ajeleva posottaa vaunujen yli suurin piirtein vielä maantienopeudella.
Siitä en sitten tiedä, miten näiden merkintöjen pohjalla olevat mittaukset tehdään, ja miten luotettavia ja vertailukelpoisia tulokset ovat.
Itsekin olen vielä hengissä vaikka Achilleksillä viime syksyn ja tämän kesäkauden ajanutkin. Itsekin pistin merkille että märkäpito ei ole parasta luokkaa, mutta se ei kuitenkaan ole aiheuttanut mitään tilanteita eikä pito ole karannut muutakuin yrittämällä. Rengas ei mielestäni nouse kovin helposti vesiliirtoon, vaikka vettä olisi runsaastikin.
Omien korvien mukaan rengas on hintaansa nähden hiljainen vaikka koko 235/35/19 ei ehkä ole paras valinta jos hiljaisuutta haluaa.
~8500km jälkeen mauserilla mitattuna olivat renkaat kuluneet tasaisesti ja pintaa oli jäljellä noin 6-6,5mm.
Tyytyväinen olen ostokseen ja mielestäni hintalaatusuhde on kohdallaan.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Lasu kirjoitti: Itsekin pistin merkille että märkäpito ei ole parasta luokkaa, mutta se ei kuitenkaan ole aiheuttanut mitään tilanteita eikä pito ole karannut muutakuin yrittämällä. Rengas ei mielestäni nouse kovin helposti vesiliirtoon, vaikka vettä olisi runsaastikin.
Onko kyse nyt siitä, että rengas menettää pitonsa märällä jos kanttaa 80 km/h vauhdissa johonkin tiukkaan neulansilmään? Jos ajaa kyseisessä paikassa about aluerajoituksien mukaan, onko ongelma myös silloin? Vai mistä on kyse?
Nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa. Onhan noissa rampeissa toisinaan jotain nopeussuosituksia erikseen, mutta aika harvoin tulee hidastettua paitsi talvella.
Esim. Kehä III itään -> Heidehofintie -rampissa pystyy märällä menemään ilman ongelmia 40km/h mutta 50km/h alkaa jo sortaa. Kuivalla tuohon voi syöttää helposti esim. 75km/h eikä vieläkään jää renkaista vaan uskalluksesta kiinni.
Eihän siviilirenkaan tärkein ominaisuus tietysti ole se, kuinka lujaa milläkin kelillä voi puskea johonkin kurviin. Mutta kyllä se aika suoraan kertoo siitä, kuinka paljon renkaiden pidossa on pelivaraa yllättäviä tilanteita ajatellen. Se on minulle tärkeää.
4 vuotta vanha Michelin Energy Saver 4mm kulutuspinnalla oli kostealla pinnalla todella liukas. Liukkaampi kuin kitkarengas. Tai olihan toki kitkarengas uutena vielä liukkaampi, mutta parin tuhannen kilsan jälkeen ilmeisesti pinta aukesi tai jotain niin märkäpito on nyt paljon parempi.
Turvallisuuden kannalta merkityksellistä on myös renkaan "luonne", onko pidon menetys miten äkkinäinen, vai varoittaako rengas siitä ensin, toisilla renkailla kun on paha taipumus olla on/off malleja pidon suhteen, pahin tilanne tulee oikeastaan siitä kun hyvin pitävä rengas menettää pidon yllättäen.
Toki autokin vaikuttaa kokonaisuuteen, samoin rengaspaineet ja kuljettajan ajotapakin on ääritilanteiden kohdalla merkittävä tekijä, jonka mukaan rebkaat pitäisi valita...
Ajattelin itse hommata seuraavaksi mustat ja pyöreät renkaat.
Juuri näin.
Minulle renkaan sortaminen noissa märissä rampeissa tarkoittaa nimenomaan huonoa ääritilannekäytöstä kovassa vauhdissa märällä asfaltilla. Omilla valinnoillani kuitenkin vaikutan suoraan siihen, kuinka usein moisiin ääritilanteisiin on edes mahdollista joutua. Jossain Tikkurilan ympäristössä suhaamalla niihin tilanteisiin ei vain ole mahdollista joutua, joten siksi en myöskään anna sen faktan painaa kovinkaan paljon vaakakupissa.
Kuten ippe mainitsikin, ja mitä olen itsekin huudellut täälläkin kautta linjan, renkaat eivät ole se ainoa ääritilannepitoon ja jarrutusmatkaan vaikuttava asia. Suurimman osan tilanteista voi välttää maltillisella ja ennakoivalla ajotyylillä ja sen jälkeen ratkaisee reaktionopeus. Näiden jälkeen onkin sitten tuhat ja yksi muuttujaa, jotka vaikuttavat lopputulokseen, toki renkaiden ollessa yksi olennaisimmista.
Itse olen noihin Achilleksiin tykästynyt ja todennäköisesti seuraava kierros tulee olemaan samalta valmistajalta. Ääritilannekäytös on hyvä tietää, mutta ei paina minun valinnoissani juuri lainkaan.