Ensimmäinen autoni tuli vasta tammikuussa 2002 ja se oli 900i -85 -karvalakkimalli. En ollut mitenkään erityisesti katsellut Saabia, mutta kieltämättä se oli kivaa, kun autona oli tyylikäs 5-ovinen Combi Coupé, 5 vaihdetta ja ruiskumoottori (118 hv!). Heti aluksi auto meni korjaamolle mm. kannentiivisteen ja oik. etulaakerin vaihtoon, molemmat rengaskerrat piti hankkia, autoa tuli nysvättyä joka viikko ja muutenkin puunattua. Kaiken tämän aikana tuli tajuttua, että vaikka kuinka pesisi ja kiillottaisi autoa, se olisi silti "vain" vanha karvalakki-900:nen. Siispä haluamaan parempaa, eli turboa. Onneksi äitini osti tämän auton, ja kyllähän päivittäinen käyttö sille ehdottomasti hyvää teki (itselläni lähinnä vain vk:nloppukäytössä). Nyt tämä auto on myynnissä (550e), jos jotain kiinnostaa.
Ensimmäinen ostamani turbo oli projekti, -83 T8 4-ov Sedan (jota olen yrittänyt myydä täälläkin), auto näytti hienolta päälle, sillä oli ajettu vähän (211 tkm), mutta pohjan ruostehitsaukset olisivat ylittäneet (maksu)kykyni kokonaan - niinpä se jäi makaamaan talliin.
Seuraava turbo tuli vastaan hiukan yllättäen; Suomi24.fi:n Saab-palstalla tämän oululainen omistaja tiedusteli kiinnostusta vähänajettuun turboon (224tkm); pari viikkoa myöhemmin otin uudestaan yhteyttä spostitse. Auto oli vielä myymättä, ja tuli lisätietojakin (-84 T8A ruuvattu 5 ov Combi Coupe + ilmastointi). No, soitto viikolla ja perjantaina yöjunaan ja aamulla Oulun asemalla odottikin kivan näköinen turbo. Autolla tuli sitten ajettua silloiseen kotiin Vantaalle, ja olihan se kivaa ajella siistiä autoa vaikka automaatti veikin terävyyttä pois - manuaaliturboa kun ei ollut tullut kokeiltua vielä lainkaan. Tämän kanssa kaikenlaisia normaalitoimenpiteitä (esim. lämpöhana) ja keväällä ilmastointikin lähti taas käymään, kun täytettiin 200 eurolla. Kesällä olikin sitten juhlaa ajella kun ei tarvinnut autossa hikoilla..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jokin vain jäi vaivaamaan, ei edes oikein tiedä, mikä. Kävin katsomassa Mikkelissä toista vanhaa automaatti-Turboa, jonka melkein ostinkin, mutta onneksi jäi väliin, koska loppujen lopuksi siinä oli liian monta parempaa tutkimista vaatinutta vikaa suht. korkeaan hintaansa nähden. Sitten kun kirjoittelin tämän projekti-83:n myyjälle, heitti hän (puolittain vitsinä?) mahdollisuuden ostaa häneltä Italiasta tuomansa (ja kovasti kunnostamansa) 900 Aeron vuodelta -90. No, tämähän oli tavallaan unelmien huipentuma, joten pikaista laskeskelua joka huipentui varojen akuuttiin puutteeseen. No, kallista Joustoluottoa kehiin ja auto vaihtoi omistajaa juuri syntymäpäiväni alla. Automaatti-turboni meni jälleen kerran - äidilleni
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nyt on Aero ollut ajossa vajaan kuukauden, ja onhan se kivaa kun on 175hv pitkillä välityksillä käytössä, ja autollakaan ei ole ajettu vielä paljoa. Ostohinnan lisäksi tulivat/tulevat tietenkin iskarit + vaihdatus, talvirenkaat + vanteet (jos jollain on edulliset 4 x 108mm 5-6", niin ilmoitelkaa?), ruostesuojaus, lohkolämmitin sekä hälytin, joten ei tämä todellakaan halpaa lystiä ole, mutta ei ole aikomusta vaihtaa autoa enää aivan pian. Lisäksi ruuvaus tulee jäämään nollaan (tai no, ehkä coolerin vaihtaa alkup. 9000:en isompaan), auto on nyt makuni mukainen.
Oho, tulipas pitkä.. No, joka tapauksessa V8-Magazine tulee edelleen, nätti jenkki olisi unelmana vieläkin (ovat vain kallistuneet koko ajan), muitakin autoja arvostetaan jne.
Pitänee liittyä Saab-klubiin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)