GALLUP: Minkälaisia saabisteja täällä on??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vähän matkaa kuljettu

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Nickinä on nimi + syntymävuosi, tylsää mutta tehokasta. Autoja on eri mallisina (varsinkin jenkkejä) kuolattu aina, mutta taloudelliset rajoitteet toimivat tehokkaasti yksityisautoilua vastaan.

Ensimmäinen autoni tuli vasta tammikuussa 2002 ja se oli 900i -85 -karvalakkimalli. En ollut mitenkään erityisesti katsellut Saabia, mutta kieltämättä se oli kivaa, kun autona oli tyylikäs 5-ovinen Combi Coupé, 5 vaihdetta ja ruiskumoottori (118 hv!). Heti aluksi auto meni korjaamolle mm. kannentiivisteen ja oik. etulaakerin vaihtoon, molemmat rengaskerrat piti hankkia, autoa tuli nysvättyä joka viikko ja muutenkin puunattua. Kaiken tämän aikana tuli tajuttua, että vaikka kuinka pesisi ja kiillottaisi autoa, se olisi silti "vain" vanha karvalakki-900:nen. Siispä haluamaan parempaa, eli turboa. Onneksi äitini osti tämän auton, ja kyllähän päivittäinen käyttö sille ehdottomasti hyvää teki (itselläni lähinnä vain vk:nloppukäytössä). Nyt tämä auto on myynnissä (550e), jos jotain kiinnostaa.

Ensimmäinen ostamani turbo oli projekti, -83 T8 4-ov Sedan (jota olen yrittänyt myydä täälläkin), auto näytti hienolta päälle, sillä oli ajettu vähän (211 tkm), mutta pohjan ruostehitsaukset olisivat ylittäneet (maksu)kykyni kokonaan - niinpä se jäi makaamaan talliin.

Seuraava turbo tuli vastaan hiukan yllättäen; Suomi24.fi:n Saab-palstalla tämän oululainen omistaja tiedusteli kiinnostusta vähänajettuun turboon (224tkm); pari viikkoa myöhemmin otin uudestaan yhteyttä spostitse. Auto oli vielä myymättä, ja tuli lisätietojakin (-84 T8A ruuvattu 5 ov Combi Coupe + ilmastointi). No, soitto viikolla ja perjantaina yöjunaan ja aamulla Oulun asemalla odottikin kivan näköinen turbo. Autolla tuli sitten ajettua silloiseen kotiin Vantaalle, ja olihan se kivaa ajella siistiä autoa vaikka automaatti veikin terävyyttä pois - manuaaliturboa kun ei ollut tullut kokeiltua vielä lainkaan. Tämän kanssa kaikenlaisia normaalitoimenpiteitä (esim. lämpöhana) ja keväällä ilmastointikin lähti taas käymään, kun täytettiin 200 eurolla. Kesällä olikin sitten juhlaa ajella kun ei tarvinnut autossa hikoilla..:) Suosittelen.

Jokin vain jäi vaivaamaan, ei edes oikein tiedä, mikä. Kävin katsomassa Mikkelissä toista vanhaa automaatti-Turboa, jonka melkein ostinkin, mutta onneksi jäi väliin, koska loppujen lopuksi siinä oli liian monta parempaa tutkimista vaatinutta vikaa suht. korkeaan hintaansa nähden. Sitten kun kirjoittelin tämän projekti-83:n myyjälle, heitti hän (puolittain vitsinä?) mahdollisuuden ostaa häneltä Italiasta tuomansa (ja kovasti kunnostamansa) 900 Aeron vuodelta -90. No, tämähän oli tavallaan unelmien huipentuma, joten pikaista laskeskelua joka huipentui varojen akuuttiin puutteeseen. No, kallista Joustoluottoa kehiin ja auto vaihtoi omistajaa juuri syntymäpäiväni alla. Automaatti-turboni meni jälleen kerran - äidilleni :)

Nyt on Aero ollut ajossa vajaan kuukauden, ja onhan se kivaa kun on 175hv pitkillä välityksillä käytössä, ja autollakaan ei ole ajettu vielä paljoa. Ostohinnan lisäksi tulivat/tulevat tietenkin iskarit + vaihdatus, talvirenkaat + vanteet (jos jollain on edulliset 4 x 108mm 5-6", niin ilmoitelkaa?), ruostesuojaus, lohkolämmitin sekä hälytin, joten ei tämä todellakaan halpaa lystiä ole, mutta ei ole aikomusta vaihtaa autoa enää aivan pian. Lisäksi ruuvaus tulee jäämään nollaan (tai no, ehkä coolerin vaihtaa alkup. 9000:en isompaan), auto on nyt makuni mukainen.

Oho, tulipas pitkä.. No, joka tapauksessa V8-Magazine tulee edelleen, nätti jenkki olisi unelmana vieläkin (ovat vain kallistuneet koko ajan), muitakin autoja arvostetaan jne.

Pitänee liittyä Saab-klubiin :)
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

nicci tulee osittain autosta (ng900t), osittain nimestä (rs)

noin se kulkee... lähes kaikilla on ollut perheessä saappeja, josta lähtenyt "huuma" 8O
mun kohdalla ei menny niin, perheessä ollut paljon volvoja. vanhempien perusteluja;iso, turvallinen, ruotsalainen auto, joka syö paljon polttoainetta :wink:

mun saabismi alko noin vuosi sitten, ajeltuani tarpeeksi alitehosilla t***tan räpsyillä...ostin 9000icc ja nyt turbo satku :evil: +että tätänykyä veljelläni ja äidilläni on jo saapit, faija sinnittelee vielä camryllänsä, mut kyllä se kohta joutuu taipumaan kun on aina jaloissa :roll:
ikinä en enää hommaa turbotonta autoa :!:

on ilo ajella kun on susi lampaan vaatteissa :wink:
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Nimimerkki tulee nimestä. Autoa ei vielä oo mutta tarkotus olisi ostaa SAAB sitten kun pääsee töihin. Opiskelen tällä hetkellä ammattioppilaitoksessa sähköpuolella ensimmäisellä luokalla.
Saab 9000 CD -96
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

kolmannen polven saabisti

Viesti Kirjoittaja marg3 »

..
Viimeksi muokannut marg3, To Maalis 09, 2017 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

Nimimerkki on perua jostain muutaman vuoden takaisesta heitosta. Tietokonekerho Mikropiiri ry:n järjestämällä tietokoneleirillä joku oli nimeni kohdalle vaihtanut etunimen (Eero) alkukirjaimeksi A. Otin nimen sitten ircissä käyttöön n. vuotta myöhemmin, ja se on toiminut aktiivisena lempinimenäni (ircissä, netissä muuten ja jopa ihan tosielämässä) äkkiseltään laskien viitisen vuotta.

Saabismin huitaisi käyntiin vaarin "vanha" (-82) 99, jolla ajelin ekat puoli kortillista vuottani. Se tasaisen vakaa luotettavuus, talven lämpimyys ja käytettävyys (koskaan ei ole ollut mitään syytä jättää Saab kotiin, äipän 309:llä välillä talvella hiukan hirvitti ajella...) teki kyllä vaikutuksen. Intin jälkeen etsiskelin omaa autoa (tietty mitä tahansa - joku kulkine oli pakko saada), ja bongasin paikallislehdestä Saab 900i -85/86 -ilmoituksen, pyynti 3300mk, ja varusteina keskuslukitus ja ohjaustehostin(!). No, ei kun koeajolle, ja parin päivän päästä hakemaan pois, 3000 markan kauppahinnalla. Satkulla ajelin kilometrit 358-373t, ja alkoi yhä enemmän himottaa vanha ihastus, turbotonnari (tehoa, vääntöä, ja ah, mikä varustus - vakiona). PK-seudulta kaappasin mukaan 9000 Turbo CC -88:n (mittarissa muistaakseni n. 330tkm), jossa lisävarusteina nahkasisusta, kattoluukku ja ACC. Tuon tonnarin mittarissa on nyt 368tkm, ja se lepää mummolan pihalla; auto kaipaa uutta peltiä, ja/tai myyntiä. Alla on helmikuussa bongattu (perjantaina ed. omistaja laittoi ilmoituksen, lauantaina kävin koeajolla ja maanantaina haettiin kaverin kanssa pois) 9000 Turbo CD, jossa muuten sama varustus kuin CC:ssä, mutta lisänä sähköpenkit, lisäpitkät :), valojen moottoroitu suuntaustoiminto ja hälytin. Lisäksi CD:ssä on varsin terve kori. CD on nyt minun ohjauksessani kokenut n. 20tkm, eikä loppua vielä näy :).

Kuvia saabistista ja Saabeista löytyy:
http://aero.homelinux.com/graphic/photos/I_myself/
http://aero.homelinux.com/graphic/photos/Cars/
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: kolmannen polven saabisti

Viesti Kirjoittaja NG900T »

marg3 kirjoitti:joo
Reilun kokonen tuo sun saab -logo :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

jep

Viesti Kirjoittaja marg3 »

pitäähän sen olla 8)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Nicci tulee nimieni alkukirjaimista. Ei sen persoonallisempaa... :?

Saabismi on tullut verenperintönä: isäukolla 96 kun synnyin (-75) ja Saabbi aon pihassa ollut aina autokaupan jälkeen.

Itse erehdyin ekaksi autoksi ostamaan -00 Escortin ja mitään en ole niin paljon katunut.

Nyt alla tuo 9-3 2.0t, vm.-01, ja en uskonut olevani autoon noin paljon mieltynyt. :lol:

Tehoa tuli ikävä kun kokeilin sukulaisen (=myös Saabisti) 2.3l/165kW tonnaria... Ehkä joskus edes Steg 1...
Sivuperuutusvalo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 04, 2003 16:21
Paikkakunta: Kymenlaakso..

jotain 25 autoa..

Viesti Kirjoittaja Sivuperuutusvalo »

Nicci tulee tuosta nyk.jenkkimalli 9K:sta kun siihen on jätetty sivupakit toimimaan...
Auto jolla opin ajamaan -76 EMS...kylläkin 6 vuotiaana vuonna 80 tyyny penkillä :D
Sittemmin mm 2xlaguna,4xscenic,3xcorsa,micra,nx 100,civic,accord,omega,corolla,kadett...puolet uusia ja kaikki huonoja. sitten 9000 cd, nyt toinen CD menossa 2.3 -91 jenkkimalli ja parempi kuin vaimon -99 laguna. Mitä nyt just rikki tuo SAABi.

3 turvaistuintakin mahtuu tuon listan autoista parhaiten 9K:hon.

Harrastusmieltä ja joskus sitten uudempi, vaikka 9-5 Aero 8)

Tuon EMSin kun joskus löytäisi, faija ei vaan muista rekkaria...helvetin hieno oli silloin.Hopea väri ja tumma puolinahkasis. paljon lisävaloja ja jalkapallot alla.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Olen 25-v opiskelija. Nickki on vanha lempinimeni, joten ei siitä sen enempää.

Itselläni ei ole (vielä) Saabia, mutta kyllä sellainen pitäisi tästä vielä hommata.

Saabismihan on sairautta, isältä pojalle. Isälläni on tällä hetkellä menossa 7. saabi, tässä listaa autoista:
99 -78 aut. 4-ov sedan
99 4-ov sedan (vm ei tiedossa)
900i -85 4-ov sedan
900 -83 3-ov
900i -88 5-ov (tämä auto on edelleen)
900 -83 turbo aut. 5-ov
9000cse lpt -94 aut. (ja tämä on nykyään käyttöautona)

Isäni on aina ollut aika merkkiuskollinen ja hän ajeli ennen "saab-kautta" fiateilla n. vuodesta -66 alkaen n. vuoteen -80 asti. Onneksi sentään ymmärsi vaihtaa merkkiä... :wink:

Ja velipoikakin vaihtoi parin golfin jälkeen "oikeaan" merkkiin, eli hänellä on -96 900s. Itse olen ajatellut herättää henkiin tuon vm-88 iivari-satkun, kunhan saisi raivattua autotalliin tilaa ja jos joku hölmö ostaisi mun tojotan pois... :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ikä 27, opiskelija. Valmistuminen toivottavasti vuodenvaihteen tietämillä :D

Itse olen ns. myöhännäisherännäinen. Ensimmäinen kosketus Saabiin oli papalla ollut ysikutvonen kun olin lapsi. Se ei minussa herättänyt jostain syystä ihmeempiä intohimoja, toisin kun perheessämme silloin ollut Hiivatti (131Mirafiori 1600). Kortin saamisen aikoihin oli isukilla vuoden verran myös syöksysämpylä, jolla tuli vähän ajeltua. Vapaakytkin oli mielestäni hulvaton, mutta muuten ei kajakki itselleni oikein istunut. Olisi vissiin pitänyt päästä sitä koittamaan talvikeleillä :)

No, ensimmäinen oma auto tuli sitten hankittua 19v. iässä. Ja tietenkin Mirafiori piti saada, muita en edes katsellut...Autona mulla ei siitä jäänyt laisinkaan ikävä kuva, napakka vaihteisto, takatuuppari kevyellä perällä, tosin muutama neliö peltiä siihen hitsattiin ja olihan se hidas 1400 koneella, kunnes sitten meni lunariin.

Muutama vuosi meni sitten opiskelijabudjetilla ja kulutin lähinnä julkisten kulkuvälineiden penkkejä, kunnes piti silloisen naikkosystävän kanssa muuttaman yhteen (sama on emäntä vieläkin...). No, pian alkoi sitten auton oston harkinta. Tähtäimessä itselläni oli halvat, mutta vähintään 1,6koneella varustetut autot, merkillä ei väliä, mutta ei Opelia, oli emännän kommentti :D

Pörssistä sitten bongasin 2001 alkuvuonna autoja. Sitten pääsin Saab osastolle ja huomasin erään Saab 900 Turbo -83:en. Siihen astinen mielikuvani satkuista oli lähinnä tylsähkö, mutta suht laadukas auto, turboista mulla ei ollut mitään hajua! Sen verran kuitenkin ymmärsin, että 2litran kone turbolla ei voi olla paha yhdistelmä! Siispä katsomaan. Ruostetta oli ovenreunat täynnä, nahkasisusta oli mallia "elämää nähnyt", mittarissa jotain 330000km, juuri vaihdettu käytetty laatikko ja kone hyrähti ensimmäisellä käyntiin. Sitten koeajolle. n. minuutin päästä olin myyty!

Autosta laukesi vuoden aikana vetari, startti vaihdettiin kahteen kertaan, kansiremontti tehtiin, ruiskun putket uusittiin, kakkosen synkro oli aivan loppu, mutta ah sitä ajamisen riemua! Tämä Saapas (oli muuten LUX-malli, minkä opin vasta auton jo poistuttua teiltämme) sitten pöllittiin 2002 alkukeväästä ja lunariin meni. Vakuutusrahoilla hommasin 900c -85:n. Tässä vaiheessa "tauti" oli jo niin paha, että muita merkkejä en edes katsellut. Erinomaisen luotettavaksi talvellakin osoittautunut karvalakkikaasarisatku sai sitten isosiskon Saksasta pääsiäisen 2003 jälkeen. Satku siirtyi emännän käyttöautoksi. Tonnariin en ole sen kummoisempia virivirityksiä tekemässä, alusta on jo valmiiksi madallettu ja ainakin omille asioilleni kerkiän ihan mainiosti 200hv:n turvin :D Mutta eihän sitä koskaan tiedä josko kuitenkin vaihtais vähän väljempää putkistoa ja sitten vielä vähän uutta lastua jne....

-Ville

#1572
9000CS 2.3T -92
900C -85
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Jep, eli nick tulee etunimestä ja toisen- ja sukunimen alkukirjaimista... boooooriiing :lol:

Parhaiten tarinaa saa lukea kotisivuiltani http://www.green-beast.net , mutta tässä lyhenneltynä vähän omaa taustaani...

Ikää 25-vee, ja ammattina sähköinssi sähköurakointiliikkeessä.
Saabismi alkoi jo matkalla synnytyslaitokselta kotiin, kun faija antoi ekan autokyytini kesäkuussa 1978 melkein uudella kirkkaan vihreällä kajakilla. Auto pysyi perheessä vuosia (kakkosautona) ja isukki piti autoa pirun hyvin. Monta kertaa myynti oli lähellä, koska faijalla oli oma käyttöauto ja saappi oli "turha", mutta ukko päätti pitää auton minua varten. Olihan sillä jonkinlaista tunnearvoa...
Ostin kajakin pullalla ja pikkukupilla kahvia paikallisen Esson baarissa, ja vuonna 1996 sain kortin. Sitten karkasikin mopo käsistä, ja alkoi kova rakentelu, mikä ei ole päättynyt vielä tänä päivänäkään. Ja sama kajakki palvelee kesäautona aina yhtä uskollisesti, tosin aika paljon muuttuneena. Ei tainnut kajakki raukka arvata rullatessaan -78 ulos tehtaalta, mitä reilun kahdenkymmenen vuoden kuluttua tapahtuu :wink:

Toisena rahareikänä on Saab merkkiluokan rata-auto, jolla kierretään aktiivisesti kisoja kesäisin.

Eli kova Saabisti, vaikka puhtaista järkisyistä (ja ohuesta lompakosta johtuen!) käyttöautona VAG-konsernin diesel..... sanokoon "puhtaat Saabistit" mitä tahansa... :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

kallejh kirjoitti:Eli kova Saabisti, vaikka puhtaista järkisyistä (ja ohuesta lompakosta johtuen!) käyttöautona VAG-konsernin diesel..... sanokoon "puhtaat Saabistit" mitä tahansa... :wink:
No tuota ei anteeksi saa.. Ei millään.. :lol:
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

:lol: ai jaa... :lol:
Makunsa kullakin, mutta Ooppelin diesel-kone Saabissa... nou tänks, jotain rajaa sentään! :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Saab 9-3t kotimainen

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Mun Saabismi juontaa kans juurensa lapsuuteen. Isällä oli aikoinaan 99 GL super :D . Sen jälkeen oli 900i vm-88, jolla itsekin ajelin ajokortin saatuani. Vähän aikaa ajelin vanhalla Ford Taunuksella mutta eihän sitä Saappiin voinut verrata samana päivänäkään. Rupesin katselemaa Turbo Saabeja "sillä silmällä" ja niinhän siinä kävi, että sellainen piti hommata. Kahdeksanventtiilinen 900 turbo oli kyllä unelmien täyttymys. Oli se hieno auto. Ajoin sillä yli viisi vuotta, joista ensimmäisenä vuonna oli melko kalliita korjauksia (mm. kansiremppa). Kun sitten auton vaihto tuli ajankohtaiseksi Saab ei jostain syystä ollutkaan ykkösvaihtoehto. Laitoin 2-litraisen CarinaE:n Eihän sekään huono auto ollut, mutta Saabiin verrattuna kovin persoonaton. Ja huonompi ajaa. Niinpä palasin Saabismiin ja nyt minulla on Saab 9-3t 5-ovinen ja tämän vuoden mallia.
Vastaa Viestiin