Jopas tuppaa vituttamaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ilmeisesti turvavyön käyttöpakkoa tässä ihmetellään. Takseilla ON vapaus pitää turvavyötä auki. Syy tähän on se, että pääsevät mahdollisimman pikaiseen poistumaan autosta jos joku järjen jättiläinen saa päähänsä alkaa riehua kyydissä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Yksi asia ihmetyttää. Näyttää nimittäin siltä, että täälläkin kaikki sanovat, että syy ylinopeuden ajamiselle on kiire, tai halu päästä perille nopeammin. Onko tosiaan näin? Omalla kohdalla ainakin voin todeta, että varmaan useammin ylinopeudelle on jokin muu syy kuin kiire.
Tämä on tietysti kerettiläistä jos mikä, mutta itse ajelen yleensä sitä vauhtia mikä tuntuu luontevalta. Siis ei matelua, muttei suurempaa kaahaustakaan, siten mikä tuntuu sopivalta. Yleensä se tosin tarkoittaa pientä ylinopeutta ja jonkin verran ohittelua. Kyse ei ole tällöin kiireestä tai näyttämisen halusta, vaan siitä, että on ikävää junnata joon perässä alinopeutta, paljon mukavampaa on matkata "väljillä vesillä", ilman puskurissa roikkumista tai -roikkujia.

Olenko ainoa? :?:
hillotassu
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 19:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hillotassu »

Et ole ainoa,minun ajotapani on samanlainen.Joskus olen siitä saanut virallisen"muistutuksenkin".
Bäst Från Sverige
900i-87
9000 2.0i CS-96
9000 2.0t CD-97
#1981
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tämä on mainittu jo aikaisemminkin
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... enDocument

Taksikuljettajan ei ole pakko käyttää turvavyötä:
http://www.liikenneturva.fi/suomi/uutis ... screen.pdf
(sivu 12)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

rälläkkä kirjoitti:Piti oikein lakiopuksesta tarkistaa nuo ohituskiellot, ja eipä siellä tosiaan kirjaimellisesti kiellettykään taajamassa ohitusta. Mutta Tieliikennelain 18§ pykälä kertoo seuraavaa, ja sen perusteella ohittaminen taajamassa on varsin harvoin sallittua. Tietenkin mainitut kaksi kaistaa/suunta ovat asia erikseen.
Mutta toisaalta tuo lihavoitu kohta voidaan tulkita niin, että taajamassa ohittaminen on kielletty.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
Eikä voida tulkita. Tuo tarkoittaa vain (ja ainoastaan) sitä että taajaman sisällä risteystä ei tarvitse (ja ulkopuolella tarvitsee) merkitä liikennemerkillä että ohituskielto on voimassa.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Taksinkuljettajien turvavyön käytön ja taajamassa ohitusten suhteen olen viisaampi. Kiitokset oikaisijoille.
Olen ollut aina jostain syystä siinä käsityksessä, että taajamassa ohitus on kielletty.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

rälläkkä kirjoitti:Taksinkuljettajien turvavyön käytön ja taajamassa ohitusten suhteen olen viisaampi. Kiitokset oikaisijoille.
Olen ollut aina jostain syystä siinä käsityksessä, että taajamassa ohitus on kielletty.
Eikun talla pohjaan taajamassa ja ohittelemaan! :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti:Minusta pahimpia ovat ne jotka luulevat olevansa poliiseja. Tähän ryhmään kuuluu yleensä ne jotka ei osaa liikennesääntöjä(moni osaa mutta ei noudata on eriasia) kuvitellaan esim. taajamassa ohittaminen, invapaikalle pysähtyminen ja keltaisella katkoviivalla ohittamisen olevan kiellettyjä. Nämä samat ei tajua maantiellä ennen risteystä olevan 60 merkin tarkoittavan että rajoitus alkaa merkistä eikä vasta risteyksestä josta alkaakin taas 80 vaikka merkkiä ei olisikaan. Kaikista pahimpia on Novaan soittavat hirvien varoittelijat jotka luulevat hirven juoksevan sitä samaa(soittaja ei tietenkään tiedä edes paikkakuntaa) kohtaa edes takaisin seuraavan tunnin, nämä pysähtyy soittamaan tien reunaan kun luulevat sitä sallituksi.
Sen verran olet väärässä, että risteyksestä sinänsä nopeusrajoitus ei muutu miksikään! Risteys ei siis nollaa voimassa ollutta rajoitusta, vaikka moni luuleekin niin. Se vain on pakko toistaa risteyksen jälkeen, koska sivutieltä tulijalle se on kerrottava eli sivutieltä kääntyneelle oletusarvo on taajaman ulkopuolella kahdeksankymppiä, jos muuta ei kerrota. Ja kaikilla samaan suuntaan ajavilla pitää luonnollisesti olla sama rajoitus! Se, että risteyksen kohdalla kuuteenkymppiin pudotettu rajoitus melkein aina risteyksen jälkeen nostetaan takaisin kahdeksaankymppiin, on tietysti yleensä ihan totta.

Sinänsä olen ihan samaa mieltä siitä, että nuo "kotipoliisit" jotka kauheasti yrittävät opettaa kanssa-autoilijoitaan ties missä tilanteessa, ovat usemmiten itse paitsi ärsyttäviä, myös vaarallisia!

Kertokaapas muuten ideoita, miten ärsyttämättä voisi huomauttaa kanssa-autoilijaa, joka on unohtanut sumutakavalon päälle. Harmitti eilen illalla kolmostiellä, kun tähtitaivaan loistaessa joukossa oli taas useampia, joiden mielestä tilanne tuntui vaativat takasumuvalon päällä oloa! Saabeissahan valo ei syty uudestaan, kun auto on välillä sammutettuna, mutta monissa muissa kulkineissa se jää päälle, kunnes kuljettaja älyää asian... Ja suunnilleen tasan kerran olen onnistunut saamaan jonkun hoksaamaan, mitä yritän ilmaista valomerkillä tms, en edes muista miten sen silloin tein!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Toby kirjoitti:Kertokaapas muuten ideoita, miten ärsyttämättä voisi huomauttaa kanssa-autoilijaa, joka on unohtanut sumutakavalon päälle. Harmitti eilen illalla kolmostiellä, kun tähtitaivaan loistaessa joukossa oli taas useampia, joiden mielestä tilanne tuntui vaativat takasumuvalon päällä oloa! Saabeissahan valo ei syty uudestaan, kun auto on välillä sammutettuna, mutta monissa muissa kulkineissa se jää päälle, kunnes kuljettaja älyää asian... Ja suunnilleen tasan kerran olen onnistunut saamaan jonkun hoksaamaan, mitä yritän ilmaista valomerkillä tms, en edes muista miten sen silloin tein!
Siitä en tiedä miten se ärsyttämättä on mahdollista.

Tänä aamuna oli Jkl-Tre -välillä paikka paikoin sumua,joka sitten kyllä hälveni jo ennen ysiä. Aika ovela ilmiö oli kun yli 10 astetta pakkasta ja sumua on niin, että jättää tuulilasiin jälkensä.

Eli asiaan siis: Tänä aamuna ajoin Golf Variantin perässä. Molemmissa reunoissa niin kirkkaat sumuvalot, ettei muuta mahdu näkökenttään. Yritin villkutella sumareita ja pitkiä, aika paljonkin, mutta ei minkäänlaista vaikutusta. Lopulta menin ohi ja vilkautin pari kertaa takasumuvaloa. En tiedä tajusiko sitten. :) No ei se mitään, menin menojani. Jonkun matkan päässä oli Audi A4 Avant tuplaulostuloilla yhdellä sumarilla liikenteessä. Vilkautin kerran pitkiä ja kerran sumareita - kas kummaa - sumuvalo sammui heti! "Toiset tajuaa toiset ei, dokto pepper juuesei."

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

9-5T kirjoitti:
Gouldenwind kirjoitti:Yks ryhmä vielä joilla on ilmeisesti aivan omat nopeusr. on TAKSIT
Olet väärässä, takseilla on samat nopeusrajoitukset vain turvavyöstä ja hf-sarjasta on vapautus.
Paitsi, että taksien ja muun ammattiliikenteen osalta ei olla aina niin tarkkoja. Muutaman kerran olen seurannut joensuun keskustassa koulun parkkipaikalta melkein vierestä tutkaamista ja kuinka ollakkaan, pistoolitutkalla osoitellaan maahan kun taksi tai bussi tulee.. kaikki muut kyllä tutkataan.

Harmi, kun ei ollut videokameraa mukana.. oisin pistäny ihan enempiä lupia kyselemättä pätkän nettiin ja vieläpä kysellyt viranomaisilta, että onko mitenkin yleinen käytäntö..? :evil:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Nopeusrajoituksista

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllähän se niin on, että nopeusrajoitus ei pääty liikennemerkillä osoitettuun risteykseen.

Alla lainaus lakitekstistä:

"Merkki 361 (nopeusrajoitusmerkki)

Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."


Kerrottakoon vielä seuraavien liikennemerkkinumeroiden selitykset:

362 = Nopeusrajoitus päättyy
363 = Nopeusrajoitusalue
571 = Taajama
572 = Taajama päättyy
573 = Pihakatu
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Yleisrajoitus

Viesti Kirjoittaja mike »

Yleisrajoitus 80 km/h taajaman ulkopuolella on edelleen voimassa.

Nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki on kuitenkin voimassa KYSEISELLÄ TIELLÄ toiseen nopeusrajoitusta osoittavaan, tai sen päättymistä osoittavaan merkkiin.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

peinu kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:Taksinkuljettajien turvavyön käytön ja taajamassa ohitusten suhteen olen viisaampi. Kiitokset oikaisijoille.
Olen ollut aina jostain syystä siinä käsityksessä, että taajamassa ohitus on kielletty.
Eikun talla pohjaan taajamassa ja ohittelemaan! :)
Niinpä :)
No jos ei kuitenkaan...Ei minulla niin kiire ole.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9-5T kirjoitti:Taksien hf vapaus loppuu 1.1.2005 :cry:
Miten "kylmä luuri"? Saako edelleen käyttää?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

HF asiaa

Viesti Kirjoittaja mike »

tevisu kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Taksien hf vapaus loppuu 1.1.2005 :cry:
Miten "kylmä luuri"? Saako edelleen käyttää?

Tuohon ei pitäisi olla tulossa mitään muutoksia vuoden vaihteessa. Lakihan sanoo edelleen, että matkapuhelinta ei saa ajon aikana käyttää siten, että pitää sitä kädessään.

Erillisellä luurilla saa höpötellä vanhaan malliin kunhan se varsinainen puhelinlaite ei ole kädessä... Sehän toki onkin paljon turvallisempaa :lol:

Taksikuskitkin varmaan siirtyvät heti käyttämään kylmiä luureja kun ovat niin tunnollisia noudattamaan muitakin liikennesääntöjä. Tietysti niitä poikkeuksiakin löytyy.

Nimimerkillä: Taksin kyydissä 110 km/h - nopeusrajoitus 50 km/h.
Vastaa Viestiin