Onneksi pelti on halpaa ja osaan hitsata. Eihän nuo liikkuvat ruostepesät turvallisia ole, mutta emännän Anjovis ja kesäisin Tonnari alle kun perhe on mukana.vmt kirjoitti:Tekniikan osalta kyllä. En tosin uudempien peltejä ole havainnoinut sillä silmällä mutta kyllä noi Corollatkin johonkin sinne E101:n asti tahtovat olla sellasia että +300 000 kilometrin jälkeen ovat jo aika rapeessa kunnossa.JiiVee kirjoitti:Kyllä Toyota on oikeastikin uskomattoman kestävä auto näin Saab-lasienkin läpi katsottuna. On minulla viisi Corollaa ollutkin. Lähinnä 80-luvulta.
Saab kestää
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Saab kestää
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Saab kestää
Omat ja isäukon kokemukset on W124, W202-malleista. Yhteensä 5 autoa.Ero on kuin yöllä ja päivällä, myös teknisesti. 124:n ongelm alkaa olla ikä ja mallisarjan loppupäässä leveät kylkilistat aiheuttivat vielä lisää ruostumista.Tobbana kirjoitti:90-luvulla mersu onnistui tekemään poikkeuksellisen ruostuvia tapauksia. 2000-luvulle tultaessa keksivät taas tehdä jotain toisin ja alkoivat kestämään. W210 ja W202 tutuimmat tapaukset noista mätänevistä malleista ja kyllähän nuo satakakslankut ja tenavatkin alkavat jo mätänemään.JiiVee kirjoitti:Omako kokemus on, että mersun pitää olla W124 tai vanhempi, että kestää. Mersuja on kyllä paljon takseina nykyäänkin joten kyllä niihin kilometrejä kertyy.
W211 on jo aivan toista maata, samalla myös parani sähköjärjestelmät, pl. SBC-järjestelmä, onneksi älysivät luopua niistäkin noissa käyttömalleissa jäi vain kalliimpiin luokkiin käyttöön ja niiden omistajilla lie rahaa ne korjauttaakin.
CDI-tekniikka on myös tuonut mukanaan nipun ongelmia, mutta ainahan voi valita bensavehkeen allensa.
-Sami
Väyrysiä olen katsellut säälivästi kun ruostuvat alta aikayksikön. 220 d pumppu on kallista ja hajoaa n. 200 tkm välein yms. ikävää.
Kaverin C-mersu vm. -02 on ainakin melkoisen mätä ja ajettu alle 150 tkm. Teknisesti kyllä pelaa.
Olen miettinyt mitä Saabin jälkeen, mutta en keksi mitään muuta kuin Audi tai Mersu. Vielä kun saisi selville millä tekniikalla kannattaa ottaa, että kestää ja jotain pystyy itsekin tekemään. Sellainen kun löytyy niin tilapäisautot katoavat pihasta.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Re: Saab kestää
Tätä seikkaa, että kestääkö Saab, on tullut vuosia sitten selviteltä tällä foorumilla. 500tkm ei ole paljoa ainakaan näille lujimmille Saabeille! Talladegassa yritti Mersun bensamoottori (ilmeisesti turbollinen) rikkoa Saabin ennätystä, mutta hyytyi tien reunaan. Mutta toisaalta Mersujen dieselit ovat todella kestäviä, maailman parasta A-luokkaa.
Sitä en tiedä, miksi tuolla Nettiautossa sitten ei ole näitä noin 600 000 - 1 000 000 km ajettuja Saabbeja, mutta niitäkin suurempia kilometrejä ajettuna on muutamia.
Ja toisekseen, tässä ovat pakat sekaisin dieseleiden ja bensojen suhteen! Saab ei ole tainnut ikinä tehdä ihan omaa diesel-moottoria.
Sitä en tiedä, miksi tuolla Nettiautossa sitten ei ole näitä noin 600 000 - 1 000 000 km ajettuja Saabbeja, mutta niitäkin suurempia kilometrejä ajettuna on muutamia.
Ja toisekseen, tässä ovat pakat sekaisin dieseleiden ja bensojen suhteen! Saab ei ole tainnut ikinä tehdä ihan omaa diesel-moottoria.
Viimeksi muokannut juhokare, La Joulu 15, 2012 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab kestää
Ja toisekseen, jos Saab ei olisi saanut jatkoa, niin olisin harkinnut vakavasti Mersua, se on yksi suosikkimerkeistäni! Mutta eipä tarvitse edes asiaa enään miettiä. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab kestää
Onhan niitä +500tkm Saabeja olemassa, mutta ne on tietenkin ajossa. Eihän kukaan sellaista enää yritä myydä, vaan ajaa mieluummin itse. Monesti paljon ajettua autoa on täytynyt pitää hyvin, jotta se pysyy luotettavana. Se väistämättä tarkoittaa sitä että käyttöarvo on paljon suurempi, kuin myyntiarvo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab kestää
Ja enimmät ajetut ovat yli 1 000 000km ajettuja Saabbeja, ja bensamoottoreilla! Itse olen nähnyt erään linkin eniten ajetuista Toijotista, ja voin sanoa mitä muistan, että ei mennyt milli rikki.Mertmi kirjoitti:Onhan niitä +500tkm Saabeja olemassa, mutta ne on tietenkin ajossa. Eihän kukaan sellaista enää yritä myydä, vaan ajaa mieluummin itse. Monesti paljon ajettua autoa on täytynyt pitää hyvin, jotta se pysyy luotettavana. Se väistämättä tarkoittaa sitä että käyttöarvo on paljon suurempi, kuin myyntiarvo.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab kestää
Heh, joskus tuolla tien päällä näkee sellaisia Hiaceja jotka näyttää vähintään kaks miljoonaa ajetuilta.juhokare kirjoitti:Itse olen nähnyt erään linkin eniten ajetuista Toijotista, ja voin sanoa mitä muistan, että ei mennyt milli rikki.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/mi ... sa/427740/
t. Mika
Viimeksi muokannut mikan, La Joulu 15, 2012 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab kestää
^Siihen ei välttämättä kovin paljoa ajoa vaadita...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab kestää
Jaa, katopas, on siellä yksi sentään!mikan kirjoitti:Heh, joskus tuolla tien päällä näkee sellaisia Hiaceja jotka näyttää vähintään kaks miljoonaa ajetuilta.juhokare kirjoitti:Itse olen nähnyt erään linkin eniten ajetuista Toijotista, ja voin sanoa mitä muistan, että ei mennyt milli rikki.![]()
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/mi ... sa/427740/
t. Mika
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab kestää
Kyllä Saabit kestää. Itse en pidä 300tkm ajettua Saabia vielä edes paljon ajettuna ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab kestää
En minäkään, omista 315 tkm ajettu on huomattavasti freesimmässä kunnossa kuin 199 tkm ajettu. Paranee vanhetessaan jne99 GL kirjoitti: Itse en pidä 300tkm ajettua Saabia vielä edes paljon ajettuna
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab kestää
Pistetään vielä paremmaksi. Pidän alle 350 tkm keränneitä Saabeja vähän ajettuina. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Saab kestää
Joku auto joka uutena on ollut kovassa ammattikäytössä esim. taksissa tai kaupparatsulla voi ekat vuodet tuoda mittariin 200tkm. Vuosien kertyessä ei paljon ajavat viitsi jotakin ruostepilkkuista autoa pitää ja huoltaa. Korin kypsyminen vanhemmissa autoissa on se viimeinen niitti, kun tekniikan pitäminen kunnossa jo nielee rahaa melkein yhtäpaljon kuin olisi mennyt välirahaa vaihdossa nuorempaan...
Omasta mielestäni 400tkm on monellekin autolle senverran paljon, että vikaa alkaa pukkaamaan turhankin moneen kohtaan. Omat kokemukset 99 ja og900 kanssa tästä. Kun sisävalokatkaisin, ovien saranat, valokatkaisijat, viikset, penkit, turvavyöt, kattoverhoukset, taka-akselit jne. osat rupee laukeamaan, joita ei.ny ihan rutiinihuoltokohteina voi pitää. Ehkäpä fiksumpaa vaihtaa autoa.
Onhan nuo kivoja harrastettavia, mutta vainko sen takia että yrittää todistaa keinotekoisesti jonkin automallin kestävyyttä, vaikka oikeasti se orggiskuntoisena olisi jo ihan mäsänä?
Omasta mielestäni 400tkm on monellekin autolle senverran paljon, että vikaa alkaa pukkaamaan turhankin moneen kohtaan. Omat kokemukset 99 ja og900 kanssa tästä. Kun sisävalokatkaisin, ovien saranat, valokatkaisijat, viikset, penkit, turvavyöt, kattoverhoukset, taka-akselit jne. osat rupee laukeamaan, joita ei.ny ihan rutiinihuoltokohteina voi pitää. Ehkäpä fiksumpaa vaihtaa autoa.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Onhan nuo kivoja harrastettavia, mutta vainko sen takia että yrittää todistaa keinotekoisesti jonkin automallin kestävyyttä, vaikka oikeasti se orggiskuntoisena olisi jo ihan mäsänä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab kestää
Tuossakin täytyy muistaa että auto on pohjoisessa eikä paljon suolaa näe. Kyllähän se jo siitä huomaa jos pakoputkea ei ole edes vaihdettumikan kirjoitti:Heh, joskus tuolla tien päällä näkee sellaisia Hiaceja jotka näyttää vähintään kaks miljoonaa ajetuilta.juhokare kirjoitti:Itse olen nähnyt erään linkin eniten ajetuista Toijotista, ja voin sanoa mitä muistan, että ei mennyt milli rikki.![]()
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/mi ... sa/427740/
t. Mika
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Talossa emännällä 290 tkm ajettu tonnari jolla ajetaan ehkäpä kerran kuussa yli 20km pätkä(silloin kun itse ajan). eli kaikki vuoden reilut 10tkm tulee nurkka pyörityksestä. Hiukan erilaista "kesto testiä".... eihän tuollekaan tule helmikuussa kuin vasta 25v täyteen. Itse pidän autoa erittäin vähän ajettuna.....
ps. täytyy muistaa ainakin näissä vanhemmissa myös mittarivirhe eli toyotan mittari heittää sen 10km/h niin matka mittarihan niissä heittää myös....sitä en tiedä heittääkö samassa suhteessa....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: Saab kestää
Tuo on totta, että Toijotan mittari heittää noin 10km/h, mutta matkamittari pitää kutinsa aika hyvin, lähes Saabin tasoa. En tosin muista, paljonko se heittää!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003