Saab kestää

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Heitetääs vielä yksi japanialainen: http://www.klassikot.fi/878/nissan-bluebird-1990
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja TTH »

Sanotaan että osa mersun kestävyyden myytistä johtuu siitä että kun ennen vanhaan W123, W124 ja W201 maksoi omakotitalon verran halvimmillaan, paremmat mallit oli heittämällä yli 500.000 markkaa. Tuon hintaisesta autosta pidettiin parempaa huolta kuin perheestä ja huollot tehtiin vähintäänkin ajallaan, uskoisin että jopa etukäteen ettei varmasti mitään hajoa. Öljyt vaihdettiin niin usein kun lompakko antoi periksi :D
Ja toisaalta, onhan nuo vanhat diesel-meisselit kestäviä, kyllä niin pienellä viritysasteella pitääkin kestää :lol:

En nyt halua sanoa etteikö Saab kestä, mutta sanoisin että kovin vähän löytyy yli 400tkm ajettua (ainakaan lyhytlohkoista) Saabia minkä moottoria ei koskaan olisi avattu. Jako/tp-ketju on ainakin vaihdettu, luultavasti myös kansipahvi ja venavarren kumit. Myös tuon verran ajetussa alkaa öljyrenkaat luultavasti olemaan aikalailla jumissa ja kietarien laakerit vetelemään viimeisiä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Nykymaailmaa villitsevä trendi kehittää kaikkea ja tehdä kaikesta parempaa, halvemmilla kuluilla ja paremminkin jopa kertakäyttöistä on ajanut tilanteen mielestäni siihen, että kohta koneet ei yksinkertaisesti voi kestää samoja metrejä kuin "wanhaan hyvään aikaan". W115 ja W123 Mersujen pannut oli about patarautaa, samoin monet muut tuonaikaset koneet, kuten Saabit.

Olisikin kiva tietää, että paljonko painaa kone ilman apulaitteita vuodelta 1985 ja paljonko vastaavan iskutilavuuden (sama merkki ja malli, noin about) omaava pata painaa nyt. Viritysaste on täysin toisella tasolla, vanhoista Golfin koneista 1,3 litrasesta tais tulla 55 heppaa ja 1,6 litrasesta 75 hp. Nykyisin litrasesta pannusta kutitetaan miltei tuplaten tohon 1,6 litraseen nähden. Väittäisin, että kestävyyden kustannuksella.

Myyjät puhuu tuoreemman ja vähäpäästöisemmän auton puolesta. Sanovat, että toi sun vanha katiska saastuttaa maapalloa. Unohtavat kertoa sen faktan, että vuosittain maailmaan tuupataan karkeasti ottaen 60 miljoonaa uutta autoa. Että jos ajan vaikka 10 vuotta vanhalla autolla, niin sinä aikana on tehty 600 miljoonaa autoa ja väitän, etteivät ihan saasteettomasti ole valmistuneet nekään :lol:. Puhumattakaan siitä, paljonko hiilidioksidipäästöjä tulee, kun tehdään edes osalle tosta määrästä uudenaikaiset faciliteetit yms. kehityskulut jne...

Että merkki kuin merkki, kunhan on Saab :oops:. Tätä taustaa vasten Kuuban autoileva kansa on tehnyt ympäristöteon :P.

Uudella tai vanhalla autolla ajava ihminen, joka käyttää kaluston about loppuun saakka siitä huoltapitäen on arvatenkin taloudellisin ratkaisu niin ympäristön kuin oman kukkaron kannalta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, eipä ollut miljoonan kilometrin kammiodiisseli-mersuissa tehoa, eikä kovin erikoista tekniikkaakaan. Vanhan diisselin tunnisti hajusta ja mustasta savusta, nykydiisselissä on puhtaampi pakoputkenpää kuin bensakoneessa. Nykydiisseleissä kallista harmia aiheuttavat usein EGR ja DPF, eli melko turhanpäiväiset saastelaitteet, jotka onneksi useimmista vehkeistä voi ongelmien ilmaantuessa disabloida kuikkaan.

Lisäksi autojen huolto-ohjelmat on tehty sellaisiksi, että korjaamoille riittää hommia; 30K öljynvaihtoväli, 120K (tai auton käyttöikä) samoilla vaihteistoöljyillä yms ovat sellaisia markkinointiosaston keksintöjä, joilla on saavutettu edulliset huoltokustannukset autolehtien vertailutesteissä. Mutta eihän autonvalmistajan näkökulmasta kannatakaan tehdä liian kestävää autoa, sitähän ei vaihdettaisi uuteen tai tuotaisi huoltoon korjattavaksi...

Eski
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja TTH »

Joo kyllä ainakin noissa VAG-konsernin vehkeissä taitaa tuo kestävyys-suunnitelu olla huipussaan. Tosi kivoja autoja puikottaa menemään mutta kun IKUINEN jakoketju kestää sen 200tkm ja dieseleissä siirtopumput saman, molempien losahtaminen tietää kokonaan uutta moottoria ja sehän ei ole halpa.

Vanhemmissa vinkkeleissä (ainakin 2.5 TDI) taas nokat kuluu viimeistään 300tkm, muistaakseni 2.7T jo paljon aikaisemmin. Ainakin tossa diisselissä (ja varmaan tuo 2.7T kanssa) ei vissiin öljypumpun tuotto riitä tyhjäkäynnillä ruokkimaan yläkertoja. Kumma juttu kun maailma on kuitenkin täynnä kestäviä V-moottoreita missä yläkertakin saa soppaa tarpeeksi jo tyhjäkäynnillä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja Pakari »

2,5 TDI nokkaongelma on vain V6 mallissa. Jos on 2,5 TDI R5 niin sitä ei nokkaongelmat kosketa, tämä kone on käsittääkseni myös hyvä ja kestävä kone huollettuna.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minusta näitä nykyautoja on optimoitu liiaksi siihen noin 200tkm/10vuotta elinikään. Sen huomaa huolto-ohjelmista. Ensimmäinen viite oli vaihteistoöljyjen vaihdon jättäminen pois käsivaihteisissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja Haza »

VAG ikuinen (jakoketju) saattaa olla "parhaimmillaan" jotain 50tkm..
Hajoaminen ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti koko koneen uusimista, useimmiten pääsee kansirempalla.
Pumppusuutinkoneista ei siirtopumpun hajoaminen tarkoita välttämättä edes matkan katkeamista, koneremontista puhumattakaan. Suuttimia niistä kyllä hajoilee enemmän kuin siirtopumppuja ja silloin mennään hinurin kyydillä..
Commonrail-dieseleiden korkeapainepumput on sitten asia erikseen, sellaisen hajoaminen voikin viedä koko koneen huonolla tuurilla.
V6 nokkavaivat koskee vain osaa alkupuolen 2,5V6TDI koneita, jos on rullakeinut niin kestää jo ihan normaalisti. 2,7T on sitten ihan omat kivat ja halvat ongelmansa, ihan niinkuin niissä suorissa vitosissa ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja mikan »

Pakari kirjoitti:2,5 TDI nokkaongelma on vain V6 mallissa. Jos on 2,5 TDI R5 niin sitä ei nokkaongelmat kosketa, tämä kone on käsittääkseni myös hyvä ja kestävä kone huollettuna.
Meillä oli 7 vuotta 2.5 tdi caravelle, jossa 191 hv. Ymmärtääkseni tuo rivivitonen on erittäin kestävä kone. Aika paljon näkee myynnissä jopa yli 600 tkm ajettuja. Myös manuaaliloota noissa kestää, mutta automaatit on sanalla sanoen ihan paskoja.

Pikkasen alkoi rönsyilemään tämä keskustelua. Mutta mitä tuohon saabin kestämiseen tulee, niin olen vaihtanut noin 300 tkm ajetuissa lämppärin kennon, lämppärin puhaltimen, abs-yksikön, sytkäkasetin, kaasuläppäkotelon, kampiakselin asentoanturin, lämpöanturin, ison kasan tukivarsien puslia, jakopään ketjun, männän renkaat, huohotussysteemin, lämmityslaitteen ohjainyksikön, startin hiilet ja nyt viimeisimpänä pitäisi vaihtaa koko moottori. Noin 13 vuotta 9000 ja 9-5 historiaa, joten paljon varmaan pääsi tuosta listasta unohtumaankin. Normaalit huoltokohteet ja kuluvat osat luonnollisesti myös.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
P.R
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 22:07

Re: Saab kestää

Viesti Kirjoittaja P.R »

Onhan noita T5 portterin nokkakeppejäkin joitain kulahtanut ja laittaisin longlifen piikkiin ne hommat.
T4 mallin vitoskone on kyllä todella kestävää tekniikkaa.
Vastaa Viestiin