Vastaan tulian varoittaminen.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos vastaantulijalla ei ole valoja tiputan itseltä hetkeksi parkeille, jos väärä pitkien käyttö niin väläytän kerran pitkiä ja jos ei pariin sekuntiin auta niin vaihdan pitkille kunnes toinen vaihtaa lyhyet(paitsi jos toinen sammuttaa valonsa hetkeksi merkkinä että jostain syystä nyt ei lyhkäisiä ole käytettävissä), hirvestä tai muusta selkeästä vaaratilanteesta väläytän pitkiä monta kertaa peräkkäin.. jos vastaantulija ei näytä reagoivan mitenkään varoitukseen, niin väläytän vielä jarruvaloja pari kertaa.

Takasumuvalon käytöstä huomautetaan väläyttämällä pitkiä, toisaalta jos ei niin kauhea kiire/ruuhka ole ja edelläajava ei vihjettä tajua, niin ainahan voi jättää senverran rakoa edessäolevaan ettei takasumarit häiritse tahikka ajaa ohi jos hätä on.. ja väläyttää itse takasumaria vinkiksi.

Takasumarilla voidaan myös huomauttaa takana tulevaa pitkistä valoista/väärästä sumuvalojen käytöstä, perässä roikkumisesta taasen jarruvaloilla.. tahikka käämin palaessa nakkelemalla kaikki joutava/roskat kattoluukusta takanatulevan "syliin".. sitäkin suuremmalla syyllä jos kyseessä on joku ammattiautoilija.

Huomatessa että joku haluaa ohi, näytetään vilkulla ohitusmerkki sopivan paikan tullen ja tarvittaessa hidastetaan toisen ohittaessa jos ohitus näyttää venyvän.. eikä suinkaan poljeta lisää kaasua, kuten jotkut idiootit tekevät. Ohittaessa itse toisen antamalla ohitusmerkillä, väläytetään ohituksen jälkeen kerran vilkkua vasemmalle kiitokseksi ohitusmerkistä.

Mahdollisesta tutkasta en varoita, kukin kaahaa omalla vastuullaan, niin myös minä jos satun siihen sortumaan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juu, samoilla linjoilla noista tutkista/poliiseista varoitettaessa. Jokainen voi vaikuttaa itse nopeuteensa. Ja toiseksi rattijuoppo saattaa päästä pälkähästä, mikäli arvaa poliisin olevan varoituksen aiheena.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hätävilkut on hyviä vaaran tilanteissa, esim hirvi tien vieressä, tai moottoritiellä jono pysähtynyt. ainakin italiassa on vakiintunut tapa se, että moottoritielle pysähtyneen jonon viimeisellä on hätävilkut päällä, ei lainkaan tyhmä idea.

toki jos itse on mennyt jo pitkälti hirvikohdan ohi, ehkä vain valojen väläyttelykin riittää. eihän hätävillkuja nopeassa kohtaamisessa edes ehdi räplätä päälle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Niin, unohtui mainita vielä, että rattijuopot poltetaan aina poliisille ja mahdollisuuksien mukaan estetään niiden liikkeellepääsy vaikka voimakeinoin, mutta kuitenkin itseään/muita vakavasti vaarantamatta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eilen vastaantuleva vilkutteli valoja, hiljensin ja koirahan se siel tiellä juoksi. vilkuttelin sit kans muille mut kukaan ei näyttäny jarruttavan.

saksassa yleinen tapa oli hätävilkuilla. jo pienikin letkan hidastuminen aiheutti sen et kaikil oli hätävilkut pääl ja varottivat muita. mielestäni se on hyvä tapa myös varoittaa vastaantulevaa
BMW 525iA Touring Executive
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Menee hiukan offtopicin puolelle, mutta oletteko tööttäilleet, kun olette nähneet hirven tms. tulossa tielle? Kesällä oli tiukka paikka kun ajoin satasta maantiellä ja yhtäkkiä pusikosta hyökkäsi hirvi tiellepäin. Jarrutin heti ja hetken mielijohteesta painoin tööttiä, hirvihän teki samantien uukkarin ja loikkasi takasin pusikkoon.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ainakin täällä varsinais-Suomessa hirvistä ja muista eläimistä varoitellaan yleensä vilauttamalla hätävilkkuja. Se onkin mielestäni ihan hyvä konsti. Erottuu muista merkinannoista.
900C -86
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ASTech kirjoitti:Ainakin täällä varsinais-Suomessa hirvistä ja muista eläimistä varoitellaan yleensä vilauttamalla hätävilkkuja. Se onkin mielestäni ihan hyvä konsti. Erottuu muista merkinannoista.
Ei muuten huono tapa ollenkaan. Niin joo. Laitoin tuossa aiemmin siitä hääreissusta. Kyseisellä reissulla takaisin tullessa tuli vastaan auto joka väläytti pitkiä pari kertaa eli siis tiellä oli jotain. Väläytin takaisin tyyliin "Sain" ja kohdatessa tämä kohtelias Audi-kuski näytti vilkkua sille puolelle missä tämä tielläolija oli ja siellähän porot sitten oli.

Ja joku tais laittaa siitä hätävilkun käytöstä muutenkin. Kaveri huomasi Saksassa, että siellä käytetään hätävilkkua. Kaveri sanokin, että se vilkku näkyy paremmin ku jarruvalot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täällä kotikulmilla ajellessa (Itä-Suomessa) jos väläyttää valoja pimeänä vastaan tulevalle autolle, saa useimmiten tervehdyksen vastaukseksi, etelämmässä olen saanut keskisormen vastaukseksi. Etelä-Suomessa liikkuessani en viitti välkytellä valoja, tulee vaan paha mieli itelle.

Varoittamiseen olen käyttänyt taajamassa torvea ja maantiellä hätävilkkuja+kaukovalojen räpsyttelyä. Tuo hätävilkkujen käyttö on oikeastaan ainoa järkevä tapa varoittaa, kun ilman hätävilkkuja tehty valojen käyttö varoittamiseen voidaan niin herkästi kokea provokaationa.

Perässä roikkujien hätistämiseksi en ole vielä keksinyt mitään järkevää keinoa. Niiden ohi päästämisestäkään kun en ole huomannut seuraavan mitään hyötyä. Jos olen hiljentänyt oman vauhtini niin hitaaksi, että roikkuja menee lopulta ohi, sitten se jääkin köröttämään eteeni! Yleensä ne, jotka aikovat ajaa reippaammin, kuin minä ajavat kyllä ohi riippumatta minun vauhdistani.

Ei tuo peräänajoriski kyllä ole leikin asia. Tossa eilen ajoi yks corolla mun perään, kun olin edellä olevan kääntyjän takia pakotettu pysähtymään. En voinut muuta, kun seurata corollan lähestymistä taustapeilistä. Nopeudesta ei ole oikein käsitystä. Rajoitus oli 30km/h ja nopeus jotakin 0-20km/hväliltä. Kuski ei kuulemma ehtinyt juuri jarruttamaan. Tuosta 80-luvun puolivälin corollasta meni puskuri, vilkut rikki ja syyläri mutkalle mun vetokoukun ansiosta. Meikäläisen 900i:n takapuskurin päältä irtosi vähän jäitä ja mulla on aika kipeet niskat tällähetkellä. On aika kauheeta kuvitella tilannetta, jossa perään tulija ajaisi vaikkapa yli 40km/h vauhdilla takaloosteriin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Pitkien väläytteli toimii yleensä sinänsä hyvin, että jos edessä on oikeasti tulossa vaara, niin väläyttele MONTA kertaa, niin eiköhän vastaantulija ainakin hidasta. Minä ainakin hidastan aina toviksi.

Tuossa on vain pieni porsaanreikä, jos vastaantulijan pitäisi oikeasti nähdä jotakin, niin pitkät tuhoavat kaiken näkyvyyden. Juuri tuolla leikittiin tien poskessa (kokeiltiin turvallisesti siis), niin esmes konginkankaan turmassa rekan ajaessa lyhyillä valoilla bussikuski ei siltikään nähnyt heittelevää perävaunua, kuin vasta juuri ennen törmäystä ja kun rekkakuski vielä vilautteli pitkiä, niin asia vain paheni. Parkeille vaihtaminen saattaisi oikeastikin auttaa, mutta kukas tuota tajuaa tehdä, kun ei välttämättä ole autostaan parkkeja edes koskaan käyttänyt.

Tämä oli esimerkki enkä syyllistä rekkakuskia asiasta, olisin itse varmaan refleksin omaisesti toiminut samalla tavalla.
STCF #3
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Homma bueno..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Mäksä kirjoitti:saksassa yleinen tapa oli hätävilkuilla. jo pienikin letkan
Kyllä.. Tosin isäntäperheen daiju skidi ei oikein tajunnut tuota merkitystä. Olivat kavereittensa kanssa (minä en tietenkään mukana...) vetäneet jossain bileissä (minä mukana) pilveä ja ajelivat autolla Kasselin keskustassa hätävilkut päällä tööttiä painelle. Yllättäen poliisi korjasi kaverit talteen...
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Kyllä tuo pitkien vilkuttaminen on ihan paikallaan, itsekin vältin varmasti roimat sakot, kun joku väläytti valoja. Sen jälkeen oli kyllä mieli korkealle. Mitali hyvästä teosta. :D
Vastaa Viestiin