Liikenteessä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Viesti on kuten kuten aihe, yleistä, liikenteessä. Myönnän tilanteen tulevan esille usein, vika on aihe sitten erikseen. Kyseessä ole se enempää provo, kuin että saadaan keskustelua toimintatavoista autoillessa. Ja jonkin verran on saatukkin. Tässä vaiheessa mukaan hyppäävä voisi lukea läpi koko ketjun ajatuksella ja jatkaa sitten vaikkapa kirjoittamalla mietteitä lisää
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Liikenteessä
Mielummin ei pysyttäisi asiassa koska tämä keskustelu on aivan liian älyvapaa aikuisten ihmisten selvinpäin julkisesti käymäksi.Premium Override kirjoitti:Pysyttäisiin mieluummin asiassa, eikä ruettaisi leimaamaan mitään piirejä
... ja mielelläni myös "leimaan piirejä" mikäli piirit siihen itse omalla toiminnallaan antavat aihetta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Liikenteessä
Tähän perässäroikkumiskeskusteluun suuremmin puuttumatta, tuo nopeuden vaihtelu todella suurella haarukalla tuntuu vaivaavan ainakin täällä päin suurta osaa autoilijoista. Oma työmatka kulkee tällä hetkellä (ja on kulkenut jo marraskuun puolivälistä) tätä reittiä. Rajoitus on 60 koko matkan golfkentän reunalle asti jossa alkaa 50:n alue.
Noin ensimmäisen kolmasosan ihmiset ajavat loogisesti perusteltua vauhtia, eli joko tasan rajoituksen mukaan tai rajoitus+10 (kuten itse), mutta sen jälkeen rajoitusta ajaneilla vauhti alkaa seilaamaan välillä 55-70 ja osa 70:tä ajaneista alkaa ajamaan kahdeksaakymppiä. Ja sitten kun vielä tullaan tuohon viidenkympin alueen alkuun, jossa itse hidastan kuuteenkymppiin osin poliisin ja osin pian tulevan kääntymisen vuoksi, aiemmin sitä seitsemääkymppiä perässäni ajaneet tulevat jos nyt eivät perään kiinni niin melko paljon lähemmäs.
Iltapäivällä taas ajetaan takaisinpäin seitsemääkymppiä, paitsi jos joku Yaris tai mopoauto sattuu jonon keulille jolloin mennään sitten jotain neljän ja kuudenkympin väliltä. Kallio-Kuninkalan kohdalla useimmat hidastavat jostakin selittämättömästä syystä vauhtia 10-15 km/h. Yritä tällaisten ihmisten keskellä sitten ajaa tasaista vauhtia, vaihteita saa selata kolmosen ja vitosen välillä, tänään kun Järvenpään valtava väestö saapui ilmeisesti samanaikaisesti kotiin päästiin kokeilemaan ykköstä ja kakkostakin.
Noin ensimmäisen kolmasosan ihmiset ajavat loogisesti perusteltua vauhtia, eli joko tasan rajoituksen mukaan tai rajoitus+10 (kuten itse), mutta sen jälkeen rajoitusta ajaneilla vauhti alkaa seilaamaan välillä 55-70 ja osa 70:tä ajaneista alkaa ajamaan kahdeksaakymppiä. Ja sitten kun vielä tullaan tuohon viidenkympin alueen alkuun, jossa itse hidastan kuuteenkymppiin osin poliisin ja osin pian tulevan kääntymisen vuoksi, aiemmin sitä seitsemääkymppiä perässäni ajaneet tulevat jos nyt eivät perään kiinni niin melko paljon lähemmäs.
Iltapäivällä taas ajetaan takaisinpäin seitsemääkymppiä, paitsi jos joku Yaris tai mopoauto sattuu jonon keulille jolloin mennään sitten jotain neljän ja kuudenkympin väliltä. Kallio-Kuninkalan kohdalla useimmat hidastavat jostakin selittämättömästä syystä vauhtia 10-15 km/h. Yritä tällaisten ihmisten keskellä sitten ajaa tasaista vauhtia, vaihteita saa selata kolmosen ja vitosen välillä, tänään kun Järvenpään valtava väestö saapui ilmeisesti samanaikaisesti kotiin päästiin kokeilemaan ykköstä ja kakkostakin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Jussi kirjoitti: Toisaalta myös usein ajellessani vakkarilla asetettua tasaista pientä ylinopeutta ilmestyy takapuskuriin kiinni joku asfalttisoturi, jolle on pakko ilmaista jarruvaloin tai käsimerkein kannanotto hänen ajotaitoihinsa ja -tyyliinsä.
Mielelläni kävisin asiallista keskustelua, mutta eiköhän postauksesi kerro olennannaisen "selväpäisen aikuisen ihmisen" käyttäytymisestä, niin kirjoituksissa, kuin liikenteessä.Jussi kirjoitti:Mielummin ei pysyttäisi asiassa koska tämä keskustelu on aivan liian älyvapaa aikuisten ihmisten selvinpäin julkisesti käymäksi.Premium Override kirjoitti:Pysyttäisiin mieluummin asiassa, eikä ruettaisi leimaamaan mitään piirejä
... ja mielelläni myös "leimaan piirejä" mikäli piirit siihen itse omalla toiminnallaan antavat aihetta.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Liikenteessä
Itsellä ärsyttää tasanopeus 90 km/h ajajat siitä huolimatta oliko nopeusrajoitus 100 vai 80 km/h. Monesti käy niin että kun satasen rajoituksella tuollaisen ohittaa niin seuraavalla 80 rajoituksella ohitettu auto on takapuskurissa kiinni niin kauan kunnes rajoitus taas vaihtuu sataseen. Tuo Corollakin jonka tuossa aiemmin mainitsin tuli perjantaina perse edellä vastaan satasen alueella. Juuri kun olin tavoittanut rollan vaihtui rajoitus 80:iin ja Corollan perä alkoi etääntymään ja uudestaan tavoitin Corollan sitten edellä madelleen jonon perästä kun rajoitus oli taas vaihtunut sataseen.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Liikenteessä
Sen verran tähän pitää kertoa, että tuo rajoitus on ainakin ennen ollut 80 ennen tuota golfkenttää. Koskas tämä on muuttunut?Rattivaihde kirjoitti:Tähän perässäroikkumiskeskusteluun suuremmin puuttumatta, tuo nopeuden vaihtelu todella suurella haarukalla tuntuu vaivaavan ainakin täällä päin suurta osaa autoilijoista. Oma työmatka kulkee tällä hetkellä (ja on kulkenut jo marraskuun puolivälistä) tätä reittiä. Rajoitus on 60 koko matkan golfkentän reunalle asti jossa alkaa 50:n alue.
Noin ensimmäisen kolmasosan ihmiset ajavat loogisesti perusteltua vauhtia, eli joko tasan rajoituksen mukaan tai rajoitus+10 (kuten itse), mutta sen jälkeen rajoitusta ajaneilla vauhti alkaa seilaamaan välillä 55-70 ja osa 70:tä ajaneista alkaa ajamaan kahdeksaakymppiä. Ja sitten kun vielä tullaan tuohon viidenkympin alueen alkuun, jossa itse hidastan kuuteenkymppiin osin poliisin ja osin pian tulevan kääntymisen vuoksi, aiemmin sitä seitsemääkymppiä perässäni ajaneet tulevat jos nyt eivät perään kiinni niin melko paljon lähemmäs.
Iltapäivällä taas ajetaan takaisinpäin seitsemääkymppiä, paitsi jos joku Yaris tai mopoauto sattuu jonon keulille jolloin mennään sitten jotain neljän ja kuudenkympin väliltä. Kallio-Kuninkalan kohdalla useimmat hidastavat jostakin selittämättömästä syystä vauhtia 10-15 km/h. Yritä tällaisten ihmisten keskellä sitten ajaa tasaista vauhtia, vaihteita saa selata kolmosen ja vitosen välillä, tänään kun Järvenpään valtava väestö saapui ilmeisesti samanaikaisesti kotiin päästiin kokeilemaan ykköstä ja kakkostakin.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Liikenteessä
Tänä vuonna, kun tuolle pätkälle tehtiin leveämmät pientareet ja pyörätiet korjattiin. Ehkä viikon tai pari tuon eteläpään valmistumisen jälkeen oli kahdeksankympin rajoitus jälleen paikallaan, mutta tottahan se sieltä sitten lähti lopullisesti. Liikenneturvallisuus varmaankin parantunut huomattavasti tilastoissa...pezi kirjoitti:Sen verran tähän pitää kertoa, että tuo rajoitus on ainakin ennen ollut 80 ennen tuota golfkenttää. Koskas tämä on muuttunut?
Hyvin mahdollista että osa muistelee edelleen vanhoja rajoituksia, joka herättää kysymyksen: eivätkö ihmiset seuraa liikennemerkkejä lainkaan? Monessa paikassa siitä puhuttu että niitä on nykyään turhan paljon, mutta ei se ole mikään tekosyy ottaa jotain keskiarvonopeutta muistin perusteella...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Tampereella esim. Paasikiventie, matka näsinneulalta, Porintielle (moottoritie nokialle) alkuun matka n. 3km, keskiarvo nopeus 60km/h, ajoaika n.3min. Suositus turvavälillä toi pätkä vetää n.1000 ajoneuvoa/h, Mutta liikennemäärät kohoavat jopa yli 2000 ajoveuvoon/h. Tuossa ajaessa kannattaisi seurata muuta liikennettä, eikä tuntea oloaan "uhatuksi" jokaisesta hetkeksi perään juuttuneesta. Tuskin ainakaan "häiritä" liikennettä turhalla jarruttelulla. Päässä äkkiä laskin, täytyy tarkastaa noi luvut
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Liikenteessä
Joku saakelin järjestelmällinen nopeusrajoitusten laskuvimma tosiaan iskenyt ainakin Itä-Uudenmaan teille. Moni 80km/h tai taajaman ulkopuolinen yleisrajoitusalue on muutettu 60 tai 70km/h alueiksi osittain tai kokonaan, Nikkilässä 40km/h ja 50km/h rajoituksia on jatkettu kilometritolkulla ulosmeno"väylillä" joissa ennen oli 60km/h jne etc.Rattivaihde kirjoitti:Tänä vuonna, kun tuolle pätkälle tehtiin leveämmät pientareet ja pyörätiet korjattiin. Ehkä viikon tai pari tuon eteläpään valmistumisen jälkeen oli kahdeksankympin rajoitus jälleen paikallaan, mutta tottahan se sieltä sitten lähti lopullisesti. Liikenneturvallisuus varmaankin parantunut huomattavasti tilastoissa...pezi kirjoitti:Sen verran tähän pitää kertoa, että tuo rajoitus on ainakin ennen ollut 80 ennen tuota golfkenttää. Koskas tämä on muuttunut?
Tuntuu niin maan perusteellisen turvalliselta nyt ajella tuolla tylsistymisen ja rattiin nukahtamisen rajamailla
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Liikenteessä
Helsingin puolella on myös monilla teillä pudotettu rajoituksia, Viikintie 60->50, Kehä 1 Itäkeskus-myllypuro 70->60 yms.
Monissa paikoissa on vielä tehty pyörätiet ja parannettu tietä, silti rajoituksia pudotetaan ja lopputuloksena ajetaan enemmän ylinopeutta...
Monissa paikoissa on vielä tehty pyörätiet ja parannettu tietä, silti rajoituksia pudotetaan ja lopputuloksena ajetaan enemmän ylinopeutta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Edellisiin postauksiin voisin todeta, kaupunkien oman liikenne "valvonnan" tulevan perästä eli kameratolppia on luvassa sen jälkeen, kun rahat kilahtavat kunnan omaan kassaan.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Liikenteessä
Näinpä. Tästä kylästä hyvä esimerkki: A:n kohdalla on rajoitus 60, ensin Poikkitien jälkeen vaihtuu viiteenkymppiin (taajama), ja ennen Sipoontietä 40-aluerajoitus. Kuten voitte kuvista havainnoida, tie ei muutu yhtään mihinkään, risteyksiä on yhtä taajaan, pyörätie on koko matkalta täysin erillään tiestä jne. Vasta tuolla B:n tienoilla olisi aiheellista tiputtaa rajoitus viiteenkymppiin, kun alkaa olemaan suojatietä huonolla näkyvyydellä ja liikennevaloristeystä yms.ippe kirjoitti:Monissa paikoissa on vielä tehty pyörätiet ja parannettu tietä, silti rajoituksia pudotetaan ja lopputuloksena ajetaan enemmän ylinopeutta...
Tuohon Sipoontien risteykseen kun on vielä Lionssien, poliisin yms. tätien toimesta pystytetty nopeustaulu, niin kaikki yarismammat kuuliaisesti tiputtavat nopeutensa 43:sta 38:n, jotta taulu näyttää vihreätä ja kaikilla on hyvä mieli. Yli neljänkympin tulee punainen teksti HIDASTA, ja yli viidenkympin punainen vilkkuva teksti HIDASTA HETI (siinä vähän tavoitetta ohiajavalle saabistille ).
Edit: linkki korjattu.
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Ti Tammi 08, 2013 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Liikenteessä
Kaikkea ne menee muuttelemaan. Itse ajelin kyseistä pätkää vimeksi noin vuosi sitten...Rattivaihde kirjoitti:Tänä vuonna, kun tuolle pätkälle tehtiin leveämmät pientareet ja pyörätiet korjattiin. Ehkä viikon tai pari tuon eteläpään valmistumisen jälkeen oli kahdeksankympin rajoitus jälleen paikallaan, mutta tottahan se sieltä sitten lähti lopullisesti. Liikenneturvallisuus varmaankin parantunut huomattavasti tilastoissa...pezi kirjoitti:Sen verran tähän pitää kertoa, että tuo rajoitus on ainakin ennen ollut 80 ennen tuota golfkenttää. Koskas tämä on muuttunut?
Hyvin mahdollista että osa muistelee edelleen vanhoja rajoituksia, joka herättää kysymyksen: eivätkö ihmiset seuraa liikennemerkkejä lainkaan? Monessa paikassa siitä puhuttu että niitä on nykyään turhan paljon, mutta ei se ole mikään tekosyy ottaa jotain keskiarvonopeutta muistin perusteella...
Totta puhut, harva seuraa nopeusrajoituksia tai ylipäätään mitään liikenteessä tapahtuvaa. Osa varmasti ajelee ihan fiilispohjalta, jolloin eivät ikinä katsele nopeusmittaria, vaan ajavat vaan samaa vauhtia kuin edessä olevakin.
Eniten v*tuttaa kuskit jotka ajelevat sunnuntaiajeluaan arkipäivänä vaappumalla kaistalta toiselle ilman vilkkua. Ei tunnu porukka tajuavan että sitä vilkkua ei ole pelkästään tarkoitettu takana ajavalle, vaan myös edessä ja sivuilla ajaville. Tyhmimpinä kommenttina kuulee, että jos laittaa vilkun niin ei anneta tilaa. Kyllä sitä tilaa silloin helpommin annetaan kuin ilman vilkkua. Nih!
Re: Liikenteessä
Alle auton mittaista turvaväliä pitävästä autosta voi myös ilmoittaa poliisille, ovat erittäin kiinnostuneita.
Ihmeekseni totean tällaisia esiintyvän oman kokemukseni mukaan eniten firman tarroilla varustetuissa autoissa ja ammattiautoilijoissa.
Vielä lisäksi ihmettelen, että puskurissa ajoa esiintyy erityisesti moottoriteillä.
Ihmeekseni totean tällaisia esiintyvän oman kokemukseni mukaan eniten firman tarroilla varustetuissa autoissa ja ammattiautoilijoissa.
Vielä lisäksi ihmettelen, että puskurissa ajoa esiintyy erityisesti moottoriteillä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Juu ihmetelly tuota "turvallista" ajoa letkassa, sen rekan takana helvetin pienellä välillä, kun moottoritietä on edessä kymmeniä kilometrejä ja vieressä vapaa kaista. Toki on hirveä rikos olla liitymättä letkaan ja ajella vain ohi jatkaen "vapaata" nopeutta.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005