Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Vedätys elättää jobbarit, varsinkin kiinteistö-. Joskus milleniumina 100 kmk maksanut 30-50 luvulla tehty hönnä maalta on nyt myynnissä helposti pyynnillä 80 k€ ja senkin elinkaari alkaa olla usein lopussa tai vaatii tuntuvia remontteja. Jotkut niitä ostaakin kuvitellen arvon jatkavan nousua tai ainakin pysyvän ennallaan. Paskapyhdistamot ja kunnallistekniikkaan liittyminen maksaa ja on pakollista. Mitään huoltovarmuutta edellämainituissa ei ole, vaan paskaa saattaa löytyä vesijohdosta etkä voi vaikuttaa itse siihen mitenkään..
Olen pari vuotta etsinyt tonttia tai hyvää aihiotaloa, mutta niistäkin yritetään pyytää kaava-alueen ulkopuolella 10x kaadetun metsähehtaarin hintaa. No sähköliittymälle lasken 4k$ ja kaivolle pumppuineen tonnin. Paskasäiliöt kuitenkaan ei vastaa normeja, vaikka semmonen olisikin. Puolen hehtaarin tontille, jota sanotaan jo isoksi, lasken 5-10k€ jalomielisesti. Mutta jos sen päällä on purkukuntoinen rakennus, niin joppari on senkin arvottanut laskelmissa ja syöttänyt samaa pajunköyttä omistajalle, vaikka siitä on vain pelkkää purkukulua useimmiten, ei se välttämättä kelpaa polttopuuksikaan homeen vuoksi..
Olen pari vuotta etsinyt tonttia tai hyvää aihiotaloa, mutta niistäkin yritetään pyytää kaava-alueen ulkopuolella 10x kaadetun metsähehtaarin hintaa. No sähköliittymälle lasken 4k$ ja kaivolle pumppuineen tonnin. Paskasäiliöt kuitenkaan ei vastaa normeja, vaikka semmonen olisikin. Puolen hehtaarin tontille, jota sanotaan jo isoksi, lasken 5-10k€ jalomielisesti. Mutta jos sen päällä on purkukuntoinen rakennus, niin joppari on senkin arvottanut laskelmissa ja syöttänyt samaa pajunköyttä omistajalle, vaikka siitä on vain pelkkää purkukulua useimmiten, ei se välttämättä kelpaa polttopuuksikaan homeen vuoksi..
96 M75 i12 5-speed
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Kysyntä ja tarjonta toistensa suhteessa useimmiten määrää hinnan. Esimerkiksi vaikka 96:t joita sai markka-aikaan hakea pois 50-200 markalla, joskus jopa ilmaiseksi. Nyt alkaa alle 1000 euron kajakit olla harvassa.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Aina löytyy joku hullu, joka maksaa maksamisen ilosta. Sitten kun auto on järkevästi hinnoiteltu ihmetellään mitä vikaa on kun on muita halvempi.oju kirjoitti:Mikäs tämän takana on? Autokauppiaat vedättävät tilastollisia hintoja ylöspäin?wesku kirjoitti:Eipä ne Suomen hinnat oikeasti ole samoja kuin nettiautossa ilmoitellaan. Melko suuri osa on vain listattuna kuukausitolkulla ja monasti huomaa että sama ylihintapyyntöinen tulee myyntiin uudelleen vuodesta toiseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Eikös tuontiautojen verotus aiemmin määräytynyt ilmoitushintojen perusteella. Muistelen että tähän liittyi jotain vedätystä, ainakin harvinaisempien autojen kohdalla.
Onhan se toki niinkin että kun TV-shopin 30€ tuote on halpamarketissa kympillä tuntuu se halvalta kun on tottunut korkeampaan hintaan.
Vanhat 96t ovat kuin kissanpentuja, ei niitä voi antaa ilmaiseksi koska silloin niistä ei pidetä huolta
Asumisen hintaa kannattaa tuskin sohia, siinä on niin paljon ihmeellisyyksiä (kaavoitus, leimaverot jne.). Toki voi ajatella että autojen hinnoilla ei ole väliä jos asumisen hinta tippuisi roimasti.
Onhan se toki niinkin että kun TV-shopin 30€ tuote on halpamarketissa kympillä tuntuu se halvalta kun on tottunut korkeampaan hintaan.
Vanhat 96t ovat kuin kissanpentuja, ei niitä voi antaa ilmaiseksi koska silloin niistä ei pidetä huolta
Asumisen hintaa kannattaa tuskin sohia, siinä on niin paljon ihmeellisyyksiä (kaavoitus, leimaverot jne.). Toki voi ajatella että autojen hinnoilla ei ole väliä jos asumisen hinta tippuisi roimasti.
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Asia on juuri noin vain silloin kun ostavaa osapuolta ei ole vedätetty.f1dtmgp2 kirjoitti:Hinta on silloin oikea, kun kaupat syntyy.
Näin määritellään oikea hinta kaikessa ja kaikkialla.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Tämän asian ymmärtämistä soisi Suomessa olevan enemmänkin. Meillä on vähän liikaa niitä, jotka kuvittelevat, että julkisen talouden kuntoon saattaminen onnistuu pelkästään veroja korottamalla; talouden dynamiikkaa ei ymmärretä. Suomi lienee maailman ainoita maita, jossa vaalit voi voittaa lupaamalla kaikkein kovimmat veronkorotukset.oju kirjoitti: Verotulojen vähenemiseen en usko, ne saattavat toki tulla jotain toista kautta kuin ennen mutta ei ihmisiltä säästyneet rahat minnekään tyhjiöön häviä.
Tämä teoria on totta, mutta pätee vain avoimilla ja tehokkailla markkinoilla, jossa ostajalla ja myyjällä on vaihtoehtona jättää kauppa tekemättä jos hinta ei miellytä. Yleisesti voi sanoa, että esim. erikoissairaanhoidossa puhdas markkinamekanismi ei toimi. Jos joudut valitsemaan (itse maksettavan) 100 t€:n leikkauksen ja kuoleman välillä, voitko jättää ostamatta?f1dtmgp2 kirjoitti:Hinta on silloin oikea, kun kaupat syntyy.
Näin määritellään oikea hinta kaikessa ja kaikkialla.
Autokaupassa valinnanmahdollisuus on, eli Suomessa voi toki elää täysin ilman autoa. Mutta se valinta voi tarkoittaa, että pitää muuttaa, vaihtaa työpaikkaa, pistää muutenkin elämä kokonaan uusiksi jne. Mutta onhan totuus sekin, että jos on tietoisesti päättänyt asua maalla, on vapaaehtoisesti asettanut itsensä riippuvaiseksi autoilusta ja sen tuomista kuluista.
Suomessa on muuten autojen, sekä uusien että käytettyjen, ostovoimakorjatut hinnat laskeneet merkittävästi viimeisen 20 vuoden aikana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Maksatko tilille vai käteisellä.f1dtmgp2 kirjoitti:Rikos on rikos, muu omaa tyhmyyttä.
Satanen vetoo, niin sinua on vedätetty em. jokaisessa tekemässäsi auto,- ja asuntokaupassa.
Sitä kutsutaan myös ammattitaidoksi myyntipuolella.
Taidat olla jonkin sortin joppari torikauppias. Tuo on just niin tyypillinen nappikauppiaan mielipide. Ammattitaitoa on myydä tuote voitolla niin ettei tarvitse omistaa prepaid liittymää. Vedätys kusetus ja petos kulkee käsikädessä.
Eikö epäkohdista saa kirjoittaa vaikka ne eivät olisi koskettaneet henk.koht?
Omalle kohdalleni ei onneksi ole sattunut sinun kaltaisen mielentilan omaavia myyjiä.
Mitä ikinä oletkin ostamassa niin perehtyminen tuotteen realistiseen markkina-arvoon sekä itse tuotteeseen on asiakkaan viisautta.
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Tämä pitää harvinaisen hyvin paikkaansa. Käytännössä esim. Saabin tasoiset autot maksavat nyt rahana saman kuin runsas 20 vuotta sitten. Palkat ja monet muut hinnat (lukuunottamatta elektroniikkaa joka maksaa enää murto-osan) ovat moninkertaistuneet samassa ajassa. Tätä ei vaan moni nuorempi muista tai tiedä. Vuonna 1990 uusi Saab 9000 Turbo maksoi noin 300 tmk, kunnostettu mummonmökki Turun ulkopuolelta saman verran. Uudehkot komeat omakotitalot noin 600-700 tmk. Tänä päivänä vastaava auto (tosin paremmin varustein) maksaa 45-50 t€ ja uudehto tavallinen talo luokkaa 250 t€ ja siitä ylöspäin. Kun uusikin auto maksaa enää alle 20 % talon hinnasta niin ei olekaan mikään ihme että uusilla omakotialueila näyttää jokaisella olevan korkeintaan pari vuotta vanha Audi tai Volvo ykkösautona ja vähän vanhempi pienempi kakkosautona. Jos tyytyy Skodaan niin sen hinta ei ole edes 10 % talon hinnasta. Parikymmentä vuotta sitten uusilla asunalueilla toinen auto oli yleensä joku ruostunut Hiace ja toinen joku ikäloppu henkilöauto.AZP kirjoitti:Suomessa on muuten autojen, sekä uusien että käytettyjen, ostovoimakorjatut hinnat laskeneet merkittävästi viimeisen 20 vuoden aikana.
Terveisin nimerkki "Itsekin Hiacella yli 10 vuotta ajanut"
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
http://www.lintukoto.net/muut/rahanarvo/index.php
Tuon mukaan vuonna 1990 50k€ maksanut auto vastaa nykyään 75k€ autoa ja, jos saman summan sijoitti autoon 1987 vastaa se jo 88k€ eli kyllä se kolmesataatuhatta oli iso raha siihen aikaan. Kuitenkin asuntojen hinnat ovat kyllä ihan eri kategoriassa, kuin silloin. Ja on otettava huomioon, että auto maksaa samanverran Inarissa, kuin Helsingissä, mutta asunto ei.
Tuon mukaan vuonna 1990 50k€ maksanut auto vastaa nykyään 75k€ autoa ja, jos saman summan sijoitti autoon 1987 vastaa se jo 88k€ eli kyllä se kolmesataatuhatta oli iso raha siihen aikaan. Kuitenkin asuntojen hinnat ovat kyllä ihan eri kategoriassa, kuin silloin. Ja on otettava huomioon, että auto maksaa samanverran Inarissa, kuin Helsingissä, mutta asunto ei.
9-5 Aero - 00
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Tuo linkin laskuri kertoo vain inflaatiosta, eli rahan arvon muutoksesta. Ostovoima on kuitenkin noussut enemmän kuin rahan arvo on pudonnut, tähän on vaikuttanut mm. tuottavuuden kasvu, verotuksen muutokset sekä korkotason lasku euroaikana. Ostovoima on eri tuloluokissa kehittynyt kuitenkin eri tavoin, keskiluokalla se on noussut reilummin, pienituloisilla ei ihan samaa tahtia, mm. siksi että sosiaalietuuksia ei ole korotettu samaa tahtia kuin tulotaso on työssäkäyvillä noussut.
Ostovoiman nousu on yksi selittävä tekijä asuntojen arvon hurjaan hinnannousuun. Kun on varaa, niin suomalainen laittaa sen asuntoon.
Tosun laskelmat on hyvä esimerkki siitä, miten autot on nykyisin hävyttömän halpoja suhteessa 20 vuoden takaiseen tilanteeseen. Ei ne silti edelleenkään halpoja ole suhteessa moneen muuhun maahan.
Ostovoiman nousu on yksi selittävä tekijä asuntojen arvon hurjaan hinnannousuun. Kun on varaa, niin suomalainen laittaa sen asuntoon.
Tosun laskelmat on hyvä esimerkki siitä, miten autot on nykyisin hävyttömän halpoja suhteessa 20 vuoden takaiseen tilanteeseen. Ei ne silti edelleenkään halpoja ole suhteessa moneen muuhun maahan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Varaa ja varaa olikohan ennen 30 vuoden asuntolainoja? Taitaa olla niin, että nykyisin otetaan surutta velkaa, toisin kuin ennen. Eletään, kuin kreikkalaiset.
http://www.veronmaksajat.fi/File/84472f ... 0_2014.pdf
Tuossa linkki ostovoimaan.
http://www.veronmaksajat.fi/File/84472f ... 0_2014.pdf
Tuossa linkki ostovoimaan.
9-5 Aero - 00
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Se on osa sitä reaalista ostovoiman nousua, että nykyisin pystyy ottamaan noinkin pitkän lainan. Jälleen esimerkki tekijästä, joka nostaa asuntojen hintoja. Jos keskimääräisellä kotitaloudella on mahdollisuus pistää kuussa 1000 euroa asuntolainan hoitoon, ja tonnin kuukauserällä saa 50 % isomman lainan kuin aikaisemmin, arvatkaa mitä tapahtuu asuntojen hinnoille.Julle kirjoitti:Varaa ja varaa olikohan ennen 30 vuoden asuntolainoja? Taitaa olla niin, että nykyisin otetaan surutta velkaa, toisin kuin ennen. Eletään, kuin kreikkalaiset.
Pitkät lainat ovat riskillisempiä kuin lyhyet, mitä monet eivät hahmota. Ostovoiman kasvusta on kiva iloita, mutta kääntöpuolena nykyisin otetaan paljon suurempia riskejä kuin ennen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K