Saabia ostamassa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Andeilla1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 13:50
Paikkakunta: kymenlaakso

Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Andeilla1 »

Nyt tarvisi hieman apuja kokeneemmilta saabisteilta.
Olen ostamassa 9-5 diesel farkkua ja olisi parikin vaihtoehtoa eli, 2.2 tid ja 3.0 tid vector.
Tulikin valinnan vaikeus kumman ottaisi.
Molemmissa samat varusteet ja kummallakin ajettu n.350tkm ja hintaa n.4000€.

Kiitollinen olisin jos teillä olisi kokemuksia kyseisistä kulkuneuvoista myös d-veron hinta olisi mielenkiintoista tietää ja tietenkin huomioon otettavat "tyyppi viat".
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Pikkudieselin ongelma on vajoavat sylinteriputket eli ite ottaisin ton 2.2tidin. Dieselipuolella vois saada lisää apuja.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Riippuu mitä autolta hakee. Jos haluaa kulkineen, joka liikkuu mahdollisimman luotettavasti paikasta A paikkaan B, niin silloin valinta kannattaa suunnata 2.2:een.

Jos haluaa hieman enemmän voimaa ja moottorilta ominaisuuksia, niin silloin valinta on pikkudiesel.

Muutama plussa ja miinus
2.2Tid
+ Luotettava perustekniikka
+ Jakopää ketjulla, vaihto ehkä 500tkm kohdalla
- traktori
- tasainen puurtaja, vaihteella ei juuri merkitystä

3.0TID
+ voimaa ja vääntöä enemmä
+ koneen ääni
- Jakopää hihnalla
- kalliimpi ylläpitää
- sylinteriputkien vajoamisongelma
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Andeilla1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 13:50
Paikkakunta: kymenlaakso

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Andeilla1 »

Kyllähän se pitäisi olla suht koht luotettava kun tulee ajettua noin 1000km viikossa pelkkiä työmatkoja mutta, kyllä tuo voima ja vääntökin houkuttaisi mitä tosta 3.0 tid löytyy.
Vaikea on valita, mietitään, mietitään vielä.
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja levis »

Andeilla1 kirjoitti:Kyllähän se pitäisi olla suht koht luotettava kun tulee ajettua noin 1000km viikossa pelkkiä työmatkoja mutta, kyllä tuo voima ja vääntökin houkuttaisi mitä tosta 3.0 tid löytyy.
Vaikea on valita, mietitään, mietitään vielä.

Oisko se sitten väykky mersu, 200 tai 220 cdi? Ainakin itsellä kallistuu siihen suuntaan, kunhan saan nykyisen kulkineen myytyä.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Väykyn jos meinaat ostaa, niin saat varata rahaa ruostekorjauksiin urakalla ellet itse ole taitava hitsari, kun niissä on oikeasti pahaa ruostevikaa :?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihan ot

miten 3.0 voi olla pikkudiesel 2.2:seen verrattuna..

herrasmiehet ei hehkuta. mut piti oikein kysyä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

nalleolut kirjoitti:miten 3.0 voi olla pikkudiesel 2.2:seen verrattuna..
Tätä määkin ihmettelen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mimmi kirjoitti:Pikkudiesel se on siksi, koska siinä on vakiona aivan liian vähän tehoa (130kW/360Nm), onneksi siinä on edes jotensakin inhimillinen käyntiääni (V6). 2,2 on traktorinmoottori jo käyntiäänensä vuoksi. :lol:
Näin joskus on kerrottu..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olkoon sitten niin ja saabit saabbeina :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja levis »

nix0n kirjoitti:Väykyn jos meinaat ostaa, niin saat varata rahaa ruostekorjauksiin urakalla ellet itse ole taitava hitsari, kun niissä on oikeasti pahaa ruostevikaa :?

Tiedetään... Löytyy kyllä ruosteettomiakin yksilöitä. 2000- luvun puolella tehdyt jo vähän parempia kuin aikasemmat.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No se jakopää ei kait ole isompi ongelma, jos 90 tkm välein vaihtaa hihnan. Irroitus ja asennus 1.40 eikä erikoistyökaluja tarvita.
Sylinteriputkien valuminen onkin sitten vaikeampi homma, mutta jos kone kertaallen vaihdettu niin toivottavasti uudemmassa olisi jotenkin ratkaistu ongelma. Huolellisen pitäjän kone vissiin, muistettava ettei kylmällä koneella kurmoteta ja samoin jäähdytyskäyttö jos reippaammin ajettu.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja TTH »

levis kirjoitti:
nix0n kirjoitti:Väykyn jos meinaat ostaa, niin saat varata rahaa ruostekorjauksiin urakalla ellet itse ole taitava hitsari, kun niissä on oikeasti pahaa ruostevikaa :?
Tiedetään... Löytyy kyllä ruosteettomiakin yksilöitä. 2000- luvun puolella tehdyt jo vähän parempia kuin aikasemmat.
Jos nyt ei tuolla väyväyllä meinaa koko loppuelämäänsä ajella, niin ei tuota ruostetta kannata kamalasti pelätä. Tarkastaa vaan kunnolla luukut ja takakaaret niin sillä saa jo aika hyvän käsityksen auton peruskunnosta..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Facelifti vois olla parempi, mutta kannattaa alustaaki katella. Tässä yksi esimerkki etupalkista:
Kuva
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Vastaa Viestiin