Ostaako Saab vai ei?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
korhone81
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 30, 2013 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja korhone81 »

tosu kirjoitti:Ilmoituksessa muuten sanotaan että myydään asiakkaan lukuun, joten kauppakirjassa saattaa olla myyjänä nykyinen omistaja eikä tuo autoliike. Tämä kannattaa huomioida kauppoja tehdessä mikäli näin on.
Tämä olikin hyvä huomio, täten kauppa tapahtuisi ilmeisesti kahden yksityishenkilön välisenä kauppana. Olen sen verran varovainen näissä autoasioissa (kun kokemusta ei ole kovin paljon), että mieluummin ostan auton liikkeestä jos ikää on yli 2 vuotta, joten taitaa tämä yksilö jäädä väliin.

Vielä viikko sitten olin arpomassa Octavian ja 3-sarjalaisen välillä ja nyt kun "tulin ajatelleeksi" tätä Saab-vaihtoehtoa, tuntuu se enemmän ja enemmän oikealta, vaikka tulevaisuus olisikin ongelmaisempi kuin vaikkapa Octavian kanssa (19 000 eurolla saa jo vm. 2010 1.8TSI-mallin, joka todennäköisemmin olisi huolettomampi kuin vm. 2007-2008 Saab), mutta hölmöähän se olisi jos aina menisi tavallisen kautta. Nykyinen 9-3 vm. 2000 on ollut todella hyvä viimeisen viiden vuoden ajan. Ihastelin jopa noita v. 2011 9-5 malleja (muotoilultaan todella hyvän näköinen auto), mutta farmaria ei löydy ja hinnatkin ovat aika kovat (=vaimoa tuskin saisin ylipuhuttua tuollaiseen).
9-3 SC Vector TTiD -08.
korhone81
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 30, 2013 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja korhone81 »

Nyt olisi valinnan paikka (ellen sitten pysty vielä malttamaan mieltäni ja odottamaan, josko jokin parempi auto tulisi markkinoille):

Diesel: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5495052

Bensa: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5477609

Dieselin etuina faceliftattu malli, pienempi kulutus (ero kannattaa n. 10 000 km ajoilla), parempi varustelu (webasto, Xenon, nahat), haittoina suuremmat ajokilometrit ja ehkä suurempi huollon tarve (ottaen huomioon automaattivaihteisto, dieselkone ja vaikka juuri tuo webasto).

Bensan etuina lähinnä vähemmät ajokilometrit, ja mahdollisesti yksinkertaisempi huoltotulevaisuus (manuaali + bensakone).

Koeajo ratkaiskoon, mutta keksiikö kukaan mitään erityistä painavaa perustelua kummankaan puolesta / vastaan?
9-3 SC Vector TTiD -08.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tämä Saabin "Webasto" ei kyllä muistaakseni ole Webasto vaan Eberspächer.

Täällä käydään vilkasta keskustelua jakohihna- ja jakoketju-moottoreiden ominaisuuksista. Saabin bensakoneet on jakoketjuilla varustettuja ja varmoja pelejä. Ainakin näin omien mieltymykseni mukaisesti pidän niitä parempana ratkaisuna.

Itselläni on Saabin dieseleitäkin ollut 93 TidS ja NG 9-5 Tid malleina. Molemmat toimivat itselläni täysin viattomia ja pojallani on allaan SC TidS ja sillä on ajettu myös moottorin osalta viattomana 226000 km, matka jatkuu!

Onnea valinnalle! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ihmettelen, jos koeajon jälkeen päädyt bensakoneeseen :D Eberi on muuten aivan ykkösvaruste talvikäytössä, kun auton saa lämmitettyä alle puolessa tunnissa ilman sähköroikkia. Jakopää on tosiaan diisseleissä hihnalla ja noilla kilsoilla suosittelisin tekemään jakopääremontin mielummin heti (tai ainakin tarkastamaan joko vesipumppu vuotaa). Noin 500e homma, joten ei mikään katastrofi, kun tekee ajoissa. Toisaalta eipä nuo ketjujakopäätkään ole ikuisia ja niiden korjaaminen tulee huomattavasti kalliimmaksi.

Eski
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja tosu »

korhone81 kirjoitti:Koeajo ratkaiskoon, mutta keksiikö kukaan mitään erityistä painavaa perustelua kummankaan puolesta / vastaan?
Noita kahta jos vertaa niin;
Diesel: plussaa korimalli, väri (huom signeerauksen auto), sisustus, automaattivaihteisto ja kulutus. Miinusta dieselmoottorin raksutus, värinät ja mahdolliset ongelmat.
Bensa: plussaa moottorin ominaisuudet. Miinusta korimalli, väri, vaihteisto.
Nämä siis kuitenkin vain mielipiteitä eikä oikeasti varmaankaan kovinkaan painavia perusteluja.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

Ajattelin itse aikanaan dieselmoottorista 9-3:sta, mutta päädyin kuitenkin bensaturboon (2,0l matalapaine). Syinä oli dieseleiden tiedossa olevat kalliit vikapaikat, kuten kaksoismassavauhtipyörä, minkä vuoksi katsoin paremmaksi maksaa vähän enemmän tankatessa ja käyttää autoa vähemmän pajalla(€€€). Ero ei itseasiassa ole edes kovin suuri, sillä polttoaineenkulutus osoittautui huomattavasti ilmoitettuja lukuja pienemmäksi.

Tankkauksista laskettu keskikulutus on minulla ollut n.6,5 litraa satasella, ajo 90% moottori- ja maantietä, 10% parin kilometrin ajopätkiä kaupungissa jatkuvine kylmäkäynnistyksineen. Matka-ajossa polttoainetta kuluu kuutisen litraa satasella. Pienin laskemani kulutus on ollut 5,6l ja suurin 7,8l, joka syntyi perus taajamapyörityksessä. Ei huonosti autolta, jonka ilmoitettu keskikulutus on 8,3 ja maantiekulutus 6,5 (tai sitten ajan poikkeuksellisen taloudellisesti :roll: ).

1,8t on koneena varsin miellyttävä ja vetää dieselmäisen alhaalta, uskoisin tämän pätevän myös saman koneen tehokkaammissa versioissa. Dieseleissä lyhyitä matkoja ajettaessa lisäongelmansa tuovat tukkiutuvat hiukkassuodattimet, ja lisälämmittimen käyttö tyhjentää akun ilman erillistä laturia. Laturin kanssa taas piuha on kuitenkin auton nokalla... Lisäksi lisälämppäri on potentiaalinen vikapaikka.

Summa summarum: Bensa on huoleton vaihtoehto ja yllätti ainakin minut pienellä kulutuksellaan, diesel tulee toki tankatessa halvemmaksi. Molemmat varmasti käyttöominaisuuksiltaan mainioita moottoreita. Nyt jos ostaisin 9-3:n, hankkisin todennäköisesti 2,0t vectorin faceliftattuna.
9-3SS 1.8t -05
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ostamalla bensakolkin voi tukea Suomalaista työtä, muuttamalla sen etanoolipoweriksi. Sitten voi ajella huoletta kolmella eri polttoainelaadulla.

Voi käyttää sitä polttoainetta, mitä valtio noista kolmesta kulloinkin sattuuu parhaiten tukemaan :lol:

Ja luonto kiittää luonnonystävää 8)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikä se kolmas biopoweriin soveltuva polttoaine on?

Ja kävikö kysyjä hakemassa jomman kumman auton? Molemmat näyttää olevan jo myyty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
korhone81
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 30, 2013 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja korhone81 »

Tarttui mukaan nyt vihdoin kaiken jahkailun jälkeen se diesel-Vector Salosta. Oli todella hyvä ajaa ja tehoa riittää. Ajattelin etukäteen, että se vaalea sisusta olisi huono, mutta varsin siistin näköinen se yhdistelmä on.

Yksi kysymys jo heräsi: käynnistettäessä tulee näkyviin se symboli, joka kertoo, että TCS/ESP on pois päältä (luisteleva auto ja alla teksti OFF). Tämä symboli häviää hetkessä. SID-valikosta on tarkistettu, että ESP on "päällä". Onko ensinnäkin niin, että nuo ovat vaihtoehtoisia järjestelmiä, eli autossa on jompi kumpi? Ja onko tuo vain normaali tarkistussymboli käynnistettäessä? Manuaalin mukaan käynnistettäessä pitäisi syttyä luistoneston valo 4 sekunnin ajaksi, mutta ilman tuota OFF- tekstiä. Ajossa ei mikään tällainen valo palanut.

Kiitos neuvoista auton suhteen, terveisin edelleen tyytyväinen saabisti (miksi edes mietin merkistä luopumista?)
9-3 SC Vector TTiD -08.
korhone81
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 30, 2013 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja korhone81 »

Mainittakoon vielä, että mitään varoitustekstejä ei tule käynnistettäessä tahi ajettaessa. Mietin lähinnä sitä, ettei tässä ole manuaalisesti edellisen käyttäjän toimesta laitettu luistonestoa pois (mutta lienen oikeassa, kun arvelen, että ainoa paikka, josta luistonestoa säädetään, on SID, ja sieltä se on laiettu päälle). Ainakin. BMW:ssä saa luistoneston kokonaan pois painamalla luistonestonappia tarpeeksi kauan, mutta täältähän ei moisia nappeja löydy.
9-3 SC Vector TTiD -08.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Alkuperäiseen otsikkoon liittyen mielestäni kannattaisi ottaa huomioon että tällä hetkellä vähänkin uudemman Saabin ostajan on enää turha miettiä mitään jos kriteerinä on jälleenmyyntiarvo. Jokainenhan sen tietää mitä lopetetulle merkille tapahtuu muutamassa vuodessa. Viimeistään tässä vaiheessa olisi syytä ymmärtää että Saabit on kannattavia ainoastaan loppuunkäyttäjille, ainakin jos asioiden finanssipuolesta hiukkaakaan välittää.
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Onnea uudesta autosta. Nauti kilometreistä, niin mäkin tein kun ko. Yksilöllä reilut 20000 km ajoin.

Luistonestovalot toimii juuri noin. Sidistä sen saa pois, jolloin poistuu myös ajonvakautus.

Ville K
Ville K
korhone81
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 30, 2013 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja korhone81 »

Ville K kirjoitti:Onnea uudesta autosta. Nauti kilometreistä, niin mäkin tein kun ko. Yksilöllä reilut 20000 km ajoin.
Katos vaan, täältähän tosiaan löytyy kaikki saabistit (entiset ja nykyiset) :)

Myyjäliikkeen mies antoikin käyntikorttisi siltä varalta, että tulee jotakin kysyttävää. Huomasitko mitään erityistä ongelmakohtaa, johon kannattaisi kiinnittää huomiota ennaltaehkäisevästi (nyt voi puhua avoimesti kun kaupat on jo tehty)? Mietin tuota jakopää+vesipumppuvaihtoa jo ennen suositeltua 150tkm huoltoa luettuani näitä keskusteluja. Tuossa tuntuu pelaavan kaikki, mitä nyt olen ehtinyt kokeilla. Mökkimatkaa mutkaisella Mäntyharju-Suomenniemi -tiellä ja sitten hiekkateillä odottelen innoissani.

Vaimo ihastui tuohon automaattiboksiin, kun äsken kävi ensi kertaa ajamassa. Eberi oli testimielessä päällä, sisällä mukavan lämmintä. Testasin paluumatkalla myös manuaalivaihtamista niillä ratin vaihteenvalitsimilla, meininkin oli kuin formuloissa (joskin kun tottuu automaattiin niin sitten manuaalitilassa pitäisi taas keskittyä niihin vaihteisiin, mikä tuntuu työläältä).

P.S. hansikaslokerosta löytyi CD-levy (itsepoltettu, "Teemun sekalaista 5/06" tai jotakin sinnepäin). Voin lähettää postissa jos sillä on tunnearvoa,

yst. Tuomas
9-3 SC Vector TTiD -08.
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ville K »

korhone81 kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Onnea uudesta autosta. Nauti kilometreistä, niin mäkin tein kun ko. Yksilöllä reilut 20000 km ajoin.
Katos vaan, täältähän tosiaan löytyy kaikki saabistit (entiset ja nykyiset) :)

Myyjäliikkeen mies antoikin käyntikorttisi siltä varalta, että tulee jotakin kysyttävää. Huomasitko mitään erityistä ongelmakohtaa, johon kannattaisi kiinnittää huomiota ennaltaehkäisevästi (nyt voi puhua avoimesti kun kaupat on jo tehty)? Mietin tuota jakopää+vesipumppuvaihtoa jo ennen suositeltua 150tkm huoltoa luettuani näitä keskusteluja. Tuossa tuntuu pelaavan kaikki, mitä nyt olen ehtinyt kokeilla. Mökkimatkaa mutkaisella Mäntyharju-Suomenniemi -tiellä ja sitten hiekkateillä odottelen innoissani.

Vaimo ihastui tuohon automaattiboksiin, kun äsken kävi ensi kertaa ajamassa. Eberi oli testimielessä päällä, sisällä mukavan lämmintä. Testasin paluumatkalla myös manuaalivaihtamista niillä ratin vaihteenvalitsimilla, meininkin oli kuin formuloissa (joskin kun tottuu automaattiin niin sitten manuaalitilassa pitäisi taas keskittyä niihin vaihteisiin, mikä tuntuu työläältä).

P.S. hansikaslokerosta löytyi CD-levy (itsepoltettu, "Teemun sekalaista 5/06" tai jotakin sinnepäin). Voin lähettää postissa jos sillä on tunnearvoa,

yst. Tuomas
Hah, tuo Teemun sekalaista levy. Se oli autossa jo kun sen ostin. Taitaa kuulua siis auton vakiovarustuksen :lol:

Autohan on ihan kunnossa. Pari juttua kuitenkin tuli mieleeni:

Takaluukku on asennettu liian oikeaan reunaan. On jo hangannut maalipinnan puhki alareunasta. Luukun säätöä ja maalia siis vailla.

Kuljettajan puoleinen ajovalon kiinnike on ensimmäisen omistajan toimesta muovihitsattu. Yritin häneltä selvittää mitä on tapahtunut, mutta hän ei koskaan suostunut vastaamaan viesteihini. Eipä sillä nyt mitään väliä ole. Xenon-polttimot on muuten vaihdettu uusiin 6/2012

Ei muuta kuin kovaa ajoa.

Ville K
Ville K
korhone81
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 30, 2013 17:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab vai ei?

Viesti Kirjoittaja korhone81 »

Ville K kirjoitti: Hah, tuo Teemun sekalaista levy. Se oli autossa jo kun sen ostin. Taitaa kuulua siis auton vakiovarustuksen :lol:
Kuuluu keskeisenä osana Vector-varustetasoon :D

Tuomas
9-3 SC Vector TTiD -08.
Vastaa Viestiin