Pieni varoitus katsatuksesta!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taitaa olla yleensä ratkaisuna vaan parkkipaikalla jarruttelu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

Mertmi kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:Oman tietoni mukaan e 4-vetoista autoa voi ollenkaan laittaa jarrudynamoon, se menee rikki. (kaverilla oli Audi A4 1.8T Quatro) Samat onelmat kuin ed. jutussa.....
Sellaisia voi, joissa saa navat vapautettua. Vanhemmissa maastureissa se on tehtävä auton ulkopuoleltakäsin napojen vipuja tai muuta mekanismia kääntämällä. Parempi helpompi versio on sellainen, joka toimii samalla, kun kytketään nelikko päälle. Esim. isäukon SsangYong Musso maasturissa nelikon valintanuppi vapauttaa navat, kun mennään 2D asentoon, eli takavedolle.

Jatkuvat nelivedot on sitten omalukunsa tai ja nämä awd:t :)
Nämä maasturit, joissa on napalukot, on yleensä varustettu jakolaatikolla. Eli auton saa sisäpuoleltakäsin kytkettyä kaksivetoiseksi. Kaksivetoiseksi kytkettynä ei sitten olekaan merkitystä sillä onko napalukot kiinni vai auki. On aivan sama pyöriikö siellä edessä vetoakselit mukana vai eikö.

Tällaisella "kovalla" jakolaatikolla oleva auto varmaan kestäisi neliveto päälläkin jarrudynossa, mutta jarruja ei saa testattua kun auto nousee sieltä ylös kun rullat käynnistyy.

Eriasia on sitten nämä enemmän tai vähemmän luistavalla (Haldex tms.) jakolaatikolla varustetut ns. "jatkuva neliveto" autot. Näistäkin maahantuojat antavat luvan testata useimmat jarrudynossa. Esim. kaikki Audit voi testata.
900 CV 2,5A -95
9³T -00
LUU5
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 23:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja LUU5 »

Joo en ole itsekkään kuullut konalan IHA autokatsastuksesta mitään hyvää.. :evil:
#2089
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Mertmi kirjoitti:Taitaa olla yleensä ratkaisuna vaan parkkipaikalla jarruttelu...
Olen kuullut jossakin käytettävän siiirrettäviä rullia toisen akselin renkaiden alla. Silloinhan ne pääsevät pyörimään vapaasti eikä voimansiirtoon kohdistu hillittömiä voimia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Pistetään tasapuolisuuden vuoksi omat kokemukset IHA:sta. Edelliset autot (Nissan sunnyt) on tullut siellä katsastettua, eikä ole ollut mitään ongelmia.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
9000tfor4ever
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Touko 20, 2004 19:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000tfor4ever »

kumma juttu muuten että leima ukot polkee tai käskee polkemaan autoja rajottimeen asti.. itse käyn pakokaasyanalyysi nimisessä firmassa tre:n hatanpäällä ja siellä joko otetaan printti tyhjäkäynnistä tai 2000 kierroksesta jos kattia lämmitetään noin 20 sekkaa.

miksi leima ukot polkee niin v***sti ?!!

ps. on muuten halvempaa hakee toi printti tuolta kun ottaa se leimasta.
Auto = 4 kirjainta
Saab = 4 kirjainta
ex 9000tfor4ever :)
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

9000tfor4ever kirjoitti: itse käyn pakokaasyanalyysi nimisessä firmassa tre:n hatanpäällä - -

ps. on muuten halvempaa hakee toi printti tuolta kun ottaa se leimasta.
Hmm mikäs on tarkka osoite? Paljon maksaa?
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
9000tfor4ever
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Touko 20, 2004 19:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000tfor4ever »

ööh.. onkohan se nyt laakkonen vai mikä on siinä vastapäätä, kuitenkin samalla puolella katua. muistaakseni tämä http://www.kolumbus.fi/nyblom/index.htm
firma samassa talossa, kuitenkin pakokaasuanalyysi on sisäpihalla.

olen kehunut firmaa ennenkin kun oli ongelmia katin kanssa. siitä juttua http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight= tuolla.
Auto = 4 kirjainta
Saab = 4 kirjainta
ex 9000tfor4ever :)
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Käy aika höplästi jos vie isännän neliveto Fronteran neliveto päällä jarrydynoon. Voi olla varma että auto lähtee kuin käskystä eteenpäin. Ihmettelen miten sen saisi pysymään dynossa neliveto päällä.
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

9000tfor4ever kirjoitti:kumma juttu muuten että leima ukot polkee tai käskee polkemaan autoja rajottimeen asti.. itse käyn pakokaasyanalyysi nimisessä firmassa tre:n hatanpäällä ja siellä joko otetaan printti tyhjäkäynnistä tai 2000 kierroksesta jos kattia lämmitetään noin 20 sekkaa.

miksi leima ukot polkee niin v***sti ?!!

ps. on muuten halvempaa hakee toi printti tuolta kun ottaa se leimasta.

On se muuten kumma juttu miten täällä sekoitetaan näitä asioita...

Eiköhän ne ole diesel-autoja joita polkaistaan rajoittimeen asti. Bensiinikäyttöisillä autoilla päästöt mitataan tyhjäkäynnillä, ja jos autossa on kolmitoimikatalysaattori, lisäksi yli 2000 kierroksella.
900 CV 2,5A -95
9³T -00
9000tfor4ever
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Touko 20, 2004 19:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000tfor4ever »

9000tfor4ever kirjoitti:
kumma juttu muuten että leima ukot polkee tai käskee polkemaan autoja rajottimeen asti.. itse käyn pakokaasyanalyysi nimisessä firmassa tre:n hatanpäällä ja siellä joko otetaan printti tyhjäkäynnistä tai 2000 kierroksesta jos kattia lämmitetään noin 20 sekkaa.

miksi leima ukot polkee niin v***sti ?!!

ps. on muuten halvempaa hakee toi printti tuolta kun ottaa se leimasta.



On se muuten kumma juttu miten täällä sekoitetaan näitä asioita...

Eiköhän ne ole diesel-autoja joita polkaistaan rajoittimeen asti. Bensiinikäyttöisillä autoilla päästöt mitataan tyhjäkäynnillä, ja jos autossa on kolmitoimikatalysaattori, lisäksi yli 2000 kierroksella.
alotetaas näin...vaan puhun ihan omasta kokemuksesta... olen minäkin
toki leima konttorissa asioinut ja osaan muodostaa oman mielipiteen.
en toki halua yleistää (vaikka sen taisin jo tehdä :D ) katsastusmiehiä ja naisia, vaan luultavasti omasta huonosta tuuristani.

pahoitin mieleni vaan erään katsastusmiehen tavasta lämmittää kattiani,
tonnari kuin ei ole mikään kiekkakone vaikka toiset niin väittävätkin.
jonka jälkeen tein periaatepäätöksen hakea printin asiantuntijoilta jotka myös kertovat hylyn jälkeen mahdolliset syyt ja parannusehdotukset.

tuli muuten mieleen et tietääkö kukaan miten rekrytoidaan katsastusmiehiä? taitaa kaikilla olla useampi vuosi takana autojen parissa
puuhastelusta ennen kuin siirtyvät näinkin vaativaan alaan.
mut eikös täällä ollut joku leimamies foorumissakin... :D
Auto = 4 kirjainta
Saab = 4 kirjainta
ex 9000tfor4ever :)
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pieni varoitus katsatuksesta!

Viesti Kirjoittaja hewidero »

IHA-Autokatsastus Oy Toimitusjohtaja Veikko Louhisuo kirjoitti:IHA-Autokatsastus Oy:n vastine nimimerkki "Arho Lehtisen" kirjoitukseen 14.12.2004

Nimimerkki "Arho Lehtinen" on 14.12.2004 klo 15:46:53 ja 15.12.2004
klo 09:59:21 kirjoittanut keskusteluryhmään sfnet.harrastus.autot
aiheena "IHA Autokatsastus RIKKOO AUTOJA". Virheellisen kirjoituksen
johdosta on perusteltua antaa vastine väärien mielikuvien
välttämiseksi. IHA-Autokatsastus Oy on saanut tiedon keskusteluryhmän
keskustelusta 21.1.2005, jonka jälkeen asiaa on yhtiössä ryhdytty
selvittämään.
Nimimerkin takana oleva henkilö ja ajoneuvo on selvitetty. Kyseinen
neliveto-ajoneuvo, Chrysler 5D Grand Voyager STW-7-CB4L-4X4/303, oli
ensimmäisen kerran IHA-Autokatsastus Oy:ssä katsastettavana 13.9.2004,
jolloin ajoneuvon puutteiden (3 kpl) johdosta on tehty hylkäävä
katsastuspäätös. Toisen kerran ajoneuvo tuotiin katsastettavaksi
7.12.2004, jolloin hylkäävän päätöksen perusteena oli heikosti pitävä
käsijarru. Ajoneuvo tuotiin jälkitarkastukseen 14.12.2004, jolloin
seisontajarru oli edelleen hylkäämisen perusteena. Muita
hylkäämisperusteita ei ollut, eikä niitä muöskään etsitty. Ajoneuvo
tuotiin neljännen kerran tarkastukseen 29.12.2004, jolloin ajoneuvo
hyväksyttiin. Tarkastuksen 29.12.2004 tehneelle katsastusmiehelle
ajoneuvon omistajalla ei ollut huomautettavaa. Omistaja pyysi
kertomaan terveisiä katsastuksen 14.12.2004 tehneelle
katsastusmiehelle.
Katsastustoiminnan tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta
ehkäisemällä viallisten ja puutteellisten ajoneuvojen käyttö
liikenteessä. Valitettavasti oikein tehtyy työhön saattaa liittyä myös
tyytymätön asiakas, jos oma ajoneuvo ei tule hyväksytyksi
katsastuksesta. Nimimerkki "Arho Lehtinen" on kirjoittanut
keskuteluryhmään samana päivänä 14.12.2005, kun hänen ajoneuvonsa tuli
kolmannen kerran hylätyksi. Katsastuksen14.12.2004 jälkeen ajoneuvoon
oli tehty tarvittava korjaustyö, minkä johdosta ajoneuvo voitiin
hyväksyä jälkitarkastuksessa 29.12.2004.
"Arho Lehtisen" ajoneuvo ei ole millään osin rikkoutunut
katsastustilanteessa jarrudynamometrin käytön 14.12.2004 johdosta.
IHA-Autokatsastus Oy:n jarrudynamometri täyttää
Ajoneuvohallintokeskuksen ja liikenneministeriön asettamat
vaatimukset. Tapauksen johdosta on myös tarkistettu ulkopuolisen
asiantuntijan kanta jarrudynamometrin toiminnosta "Arho Lehtisen"
kirjoituksen johdosta ja kiistaton tosiasia on, ettei katsastuksen
kohteena ollut ajoneuvo voi rikkoutua mitattaessa jarruja
dynamometrillä, jonka rullien pyörintänopeus on 4,5 km/h.
Ajoneuvon omistajaa kohtaan ei ole käyttäydytty epäasiallisesti, vaan
katsastusmiehet ovat tehneet työnsä kuten se kuuluukin tehdä. "Arho
Lehtinen" tuskin olis saapunut samalle katsastusasemalle
jälkitarkastukseen, jos katsastusmiehen käytös olisi ollut sellaista,
kuin keskusteluryhmän kirjoituksissa on kuvattu. Päinvastoin,
katsastustilanne 29.12.2004 on kaikin puolin sujunut asiallisesti,
eikä mitään vaatimuksia ole esitetty IHA-Autokatsastus Oy:tä kohtaa.
Vastuuvakuutustakaan ei ole ollut tarve selvittää, koska mitään
virhettä ja vahinkoa katsastuksen 14.12.2004 johdosta ei ole
tapahtunut. Katsastuksen 14.12.2004 suorittaneen katsastusmiehen
ammattitaito on erinomainen, eikä ammattitaidossa ole puutteita.

IHA-Autokatsastus Oy
Toimitusjohtaja Veikko Louhisuo
Nyyseistä löyty ko. viesti.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

Hmm... Tämän voi lukea puolustuksena tai moitteena, mutta insinöörikin on vain ihminen.

Silloin kuin vielä sätkiä katsastutin, järjestään kukaan insseistä ei a) osannut käynnistää autoa (sis starttinappulan ja virta-avaimen) b) ei osannut vaihdekaaviota (sateenvarjo) c) mitään muitakaan hallintalaitteita löytänyt (pissapoika napin takana, pyyhkijät keinuvivulla jne jne omat viritykset). Osittain tämä helpotti katsastusta, osittain vaikeutti. Nelivetoiset yms speciaalit aina koettelevat ammattitaitoa, yleensä mitä pidempään kun on ammatissa sitä oppii... M.O.T.

Tietenkään autoja ei sovi katsastuksen yhteydessä rikkoa, mutta kuinka monen auton pohja 'hakataan puhki' oikeasti? Tai jos vaikkapa jarrujen tehokkuus/toimimattomuus testataan edelläajavan puskuriin, niin onko inssin 'nipotus' ollut turhaa vai ei? Puhumattakaan paremmin piilossa olevista vioista, kuten vuotavista suojakumeista, joista voitelut karanneet jo ehkä tuhansia kilometrejä sitten? Kumpi ompi halvempi, kumi vaiko nivel? Kunnossa oleva auto vai mahdollisesti henkikulta?

Työtäänhän ne inssit tekevät, ja toivon mukaan mahdollisimman hyvin.

Miettii hän, jonka auto on katsastukseen menossa lähiaikoina....
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

vanha puhuu asiaa. Itsellä ei ole mitään inssejä vastaan, eikä ylimalkaan auton katsastamista vastaan. Aina on auto mennyt läpi ja mielenkiinnolla menen aina konttorille. Ja onhan se omaa turvallisuutta lisäävää, kun pitää autonsa kunnossa. Ja se mikä katsastuksessa on hyvää on se, että auton katsastaa/tarkistaa joku muu kuin itse. Esim. itse kuuntelen autosta lähteviä ääniä ja niistä jos on erottunut jokin outo ääni, niin koitan paikallistaa äänen lähteeksi viallista osaa. Esim. viime katsastuksessa nyt tammikuussa inssi huomasi toisen alapallonivelen olevan löysällä. Ei se omasta mielestä ole päästänyt mitään ylimääräistä ääntä ja tässä on käynyt niin, että olen siitä lähtevää ääntä pitänyt autolle ominaisena. Ja toinen ääni mikä autosta on lähtenyt niin harvoin paikallaan ääriasentoon kääntäessä on kuulunut pieni kolaus tjsp. Viaksi ilmeni katsastuksessa pienen pieni välys raidetangon päässä. Uusi sellainen on hommattu takakonttiin ja vaihto tulee ennen hiihtolomaa (reissu Roihin ja takas). Toinen mikä on pyörinyt mielessä on pallonivelten pulttien tilaus Motonetista. Pilkunviilausta, myönnetään, mutta turvallisuus ennen kaikkea.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin