Cash for Clunkers, kiitos Obama
Cash for Clunkers, kiitos Obama
Moro! Ajattelin kokeilla jos tänne syntyisi keskustelua/tietoa eräästä erittäin ansaittua kritiikkiä saaneesta valtion romutusohjelmasta USA:ssa.(Faktaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Car_Allow ... ate_System ) Kyseessä oli siis Obaman liikkeelle laittama "Cash for Clunkers" nimeä kantanut autoholokausti, joka oli toiminnassa syksystä 2009 kesään 2010 ja sen tarkoituksena oli ilmeisesti uudistaa Amerikan autokantaa (joka tosin ei todellakaan ole ollut kauhean vanhaa!?). Romutusohjelma kulki myös nimellä CARS -ohjelmaa (Car Allowance Rebate System). Siihen kului miljoonia verovaroin kerättyjä dollareita ja sen aikana romutettiin muistaakseni yli 700 000 ajoneuvoa. Tuo tieto siis "muistaakseni", voi olla myös paljon enemmän. Homma toimi siis seuraavasti: saat valtiolta 3500 - 4500 dollaria pätäkkää suoraan käteen jos myyt autokauppiaalle vanhan autosi ja ostat uuden vähemmän kuluttavan tilalle. Kun vanha autosi oltiin "traded in" eli myyty autoliikkeelle, sitä ei enää saanut myydä eteenpäin vaan sen moottorista tyhjennettiin öljyt ja tilalle laitettiin "engine killer" -seos, joka aiheuttaa moottorin kiinnileikkautumisen. Kun seos oltiin kaadettu koneeseen, käynnistettiin kone ja annettiin sen käydä korkeilla kierroksilla kunnes kone oli tuohoutunut. Näin estettiin autojen jälleenmyynti. Ei autokannan uudistamisessa mitään, mutta kierrätyskampanjasta alkoi tulla niin suosittu että ihmiset alkoivat antaa Cash for clunkersiin jopa 2000 -luvun autoja! Autoista ei myöskään saanut purkaa varaosia vaan ne menivät heti paaliin. Ja jos joku taho puolustaa tätä romutusohjelmaa vedoten ympäristökysymyksiin, uskallan jopa amatöörinä sanoa että on ympäristöystävällisempää valmistaa miljoona autoa (valmistaa osat jossain päin maailmaa, laivata ne jonnekin koottavaksi ja sitten rahdata valmiit autot taas johonkin päin maailmaa myytäväksi) ja ajaa niillä 20 vuotta kuin valmistaa kaksi miljoonaa autoa ja ajaa niillä 10 vuotta. Autoteollisuuden lobbarithan tätä olivat dollarinkuvat silmissä kiiluen rahoittaneet, muistaakseni ainakin Ford.
Suuri osa näistä autoista on ollut jopa vain kymmeniä tuhansia maileja ajettuja, Amerikan auringon alla suolalta ja loskalta säästyneitä autoja, joiden markkina-arvo Jenkeissä (huom. vain markkina-arvo ja vain Jenkeissä..) on pudonnut alle 3500 - 4500 USD ja omistaja on päättänyt mennä sieltä mistä aita on matalin ja hyväksikäyttänyt tämän valtion etuuden... Jos joku etsii esim. Californiasta ruostettomia osia Saabiin tai kokonaisia autoja ja toteaa USA:n kannan pienentyneen, ei tarvitse syytä kauaa etsiä. Voi vain hartaasti miettiä kuinkahan monta huippukuntoista Saabia tuonnekin on turhaan romutettu.. http://www.youtube.com/watch?v=GZrKQ1_RJH0
Suuri osa näistä autoista on ollut jopa vain kymmeniä tuhansia maileja ajettuja, Amerikan auringon alla suolalta ja loskalta säästyneitä autoja, joiden markkina-arvo Jenkeissä (huom. vain markkina-arvo ja vain Jenkeissä..) on pudonnut alle 3500 - 4500 USD ja omistaja on päättänyt mennä sieltä mistä aita on matalin ja hyväksikäyttänyt tämän valtion etuuden... Jos joku etsii esim. Californiasta ruostettomia osia Saabiin tai kokonaisia autoja ja toteaa USA:n kannan pienentyneen, ei tarvitse syytä kauaa etsiä. Voi vain hartaasti miettiä kuinkahan monta huippukuntoista Saabia tuonnekin on turhaan romutettu.. http://www.youtube.com/watch?v=GZrKQ1_RJH0
Viimeksi muokannut Saabas94, Su Huhti 14, 2013 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Mielen vetää synkeeksi. Itte ajelen tolla -84 just senkin takii, että suurin osa "tarvii" sen uuden auton Mutta jos jollain vara maksaa 2500€ autoni rikkomisesta, herää mulla epäilys jotta, tuo tekee hommalla vielä isommat rahat
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Juu, kyllähän tässä vähän raha haisee, ja maalaisjärki ja käytännön hyöty esim. ympäristölle on todellisuudessa unohdettu...
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Surullisinta tuossa on että japanilaiset ja korealaiset autonvalmistajat keräsivät suurimman potin, eli yhdysvaltalaisten veronmaksajien rahat valuivat suoraan muiden taskuun.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Viimeksi muokannut Johtaja_Turhapuro, To Kesä 03, 2021 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
^ Asenne lienee monellakin pisnemiehellä et "ei oo vielä mun ongelmani" eli tulevaisuutta oman eliajan jälkeen ei mietitä kun nyt-mulle-kaikki-heti toimii.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Juu tämänhän oli ajateltu (tiedä sitten oliko vain populismia) kasvattavan talouskasvua ja parantavan esim. kotimaisen autoteollisuuden menekkiä mutta toisin kävi.Jussi kirjoitti:Surullisinta tuossa on että japanilaiset ja korealaiset autonvalmistajat keräsivät suurimman potin, eli yhdysvaltalaisten veronmaksajien rahat valuivat suoraan muiden taskuun.
Kampanjan romutetuin ajoneuvo: 1995 - 2000 Ford Explorer, kampanjan kautta eniten ostettu auto: Toyota Corolla (lähde: Wikipedia)
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Kyllähän tuo kammottavalle kuulostaa Suomessa, jossa 400 tkm ajetulla 20 vuotta vanhalla autolla on vielä tuntuva markkina-arvo ja kysyntä.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Vahvimpina lobbareina taisi olla mukana myös ammattiliitot, eli ei tämä nyt ihan riistokapitalistien ja bisnesmiesten idea ollut. Autoteollisuus on jenkeissä vahvojen ammattiliittojen ala, ja työllistää muuten taantuvilla alueilla ison määrän porukkaa.
Monet korealaiset ja japanilaiset autot valmistetaan jenkeissä, joten vaikka ostot kohdentuivat esim Corollaan, eivät rahat suinkaan valuneet pääasiassa japaniin.
Täysin mieletöntä tuo toimintahan joka tapauksessa on. Esimerkki siitä, miten kansantalouden rattaiden pyörimässä pitämistä arvostetaan enemmän kuin kansantalodessa olevan varallisuuden säilyttämistä.
Sotien jälkeenhän on nähty usein merkittäviä talousihmeitä, kun jälleenrakennus on lisännyt kansantuotetta merkittävästi. Samalla on syntynyt osaamista, jolla on piesty laiskat ja pulskat (lue: ei sotaan osallistuneet) tulevina vuosina. Esimerkiksi suomalainen koneenrakennustaito kehittyi toisen maailmansodan jälkeen mm. sotakorvausvalmistuksen ansiosta.
Jälleenrakennus saa ihmiset puuhakkaiksi, mikä lisää talouden aktiviteettia, mikä lisää luottamusta tulevaisuuteen jne. Ja jos ei saada aikaiseksi sotaa, niin aina voidaan tuhota omaisuutta ihan tieten tahtoen, että saadaan talous pyörimään.
Todellisuudessa ne autotehtaiden työntekijöiden resurssit olisi voinut käyttää johonkin järkevämpäänkin kuin rakentamaan uusia autoja täysin toimintakuntoisten tuhottujen autojen tilalle. Mutta kun ei taivu...
Monet korealaiset ja japanilaiset autot valmistetaan jenkeissä, joten vaikka ostot kohdentuivat esim Corollaan, eivät rahat suinkaan valuneet pääasiassa japaniin.
Täysin mieletöntä tuo toimintahan joka tapauksessa on. Esimerkki siitä, miten kansantalouden rattaiden pyörimässä pitämistä arvostetaan enemmän kuin kansantalodessa olevan varallisuuden säilyttämistä.
Sotien jälkeenhän on nähty usein merkittäviä talousihmeitä, kun jälleenrakennus on lisännyt kansantuotetta merkittävästi. Samalla on syntynyt osaamista, jolla on piesty laiskat ja pulskat (lue: ei sotaan osallistuneet) tulevina vuosina. Esimerkiksi suomalainen koneenrakennustaito kehittyi toisen maailmansodan jälkeen mm. sotakorvausvalmistuksen ansiosta.
Jälleenrakennus saa ihmiset puuhakkaiksi, mikä lisää talouden aktiviteettia, mikä lisää luottamusta tulevaisuuteen jne. Ja jos ei saada aikaiseksi sotaa, niin aina voidaan tuhota omaisuutta ihan tieten tahtoen, että saadaan talous pyörimään.
Todellisuudessa ne autotehtaiden työntekijöiden resurssit olisi voinut käyttää johonkin järkevämpäänkin kuin rakentamaan uusia autoja täysin toimintakuntoisten tuhottujen autojen tilalle. Mutta kun ei taivu...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Erittäin hyvä pointti..
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Ja hinnat pitää tosiaan suhteuttaa siikäläisiin markkinoihin. Pikaisella etsinnällä näyttää että täysin kunnossa oleva 2003 vuoden Saab 9-5 menisi paaliin. Ja Saab on Amerikkalaisittain kallis auto. Vaihtohyvitys jäisi taatusti alle tuon romutusrahan.
Ympäristösyilläkään tuota on hankala perustella. Muistelen jonkun laskelman, jonka perusteella kaikista vähiten kokonaispäästöjä tulee ajamalla vanha auto loppuun vaikka se kuluttaisi enemmän. Uuden auton valmistamisesta tulee niin paljon päästöjä ja kuluu niin paljon energiaa, ettei vähäpäästöisinkään ecomalli riitä sen kuolettamiseen.
Ympäristösyilläkään tuota on hankala perustella. Muistelen jonkun laskelman, jonka perusteella kaikista vähiten kokonaispäästöjä tulee ajamalla vanha auto loppuun vaikka se kuluttaisi enemmän. Uuden auton valmistamisesta tulee niin paljon päästöjä ja kuluu niin paljon energiaa, ettei vähäpäästöisinkään ecomalli riitä sen kuolettamiseen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
"Autojen hiilijalanjälki voidaan jakaa valmistus- ja käyttövaiheille kun valmistukseen sisällytetään myös raaka-aineiden käytön elinkaariset vaikutukset. Nykyisten bensiini- ja dieselautojen käytöstä syntyvät kasvihuonekaasupäästöt ovat auton elinkaaren päästöistä noin 80-90 prosenttia, kun autoilla ajetaan 200 000 kilometriä. Osuus kasvaa mitä enemmän autolla ajetaan."
http://www.motiva.fi/ajankohtaista/moti ... 909_m=3148
http://www.motiva.fi/ajankohtaista/moti ... 909_m=3148
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Vai että oikein tohtorismies. Tuosta tutkimuksesta olisi kiva lukea jotain oikeaakin dataa eikä pelkästään yhden tahon tulkintoja tutkimuksesta. Aivan siis puhtaasta mielenkiinnosta, ei siksi että lähtökohtaisesti epäilisin tuloksia.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Noita väitteitä joiden mukaan auton valmistaminen ei saastuttaisi käyttöön verrattuna juuri lainkaan on tullut paljon asiasta kaikkein eniten tietäviltä, eli autontuojilta ja -valmistajilta. Ovat siis epäilemättä totta eivätkä vain tarkoitettu uusien autojen myynnin kasvattamiseksi ympäristötekosyin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Cash for Clunkers, kiitos Obama
Yhtälailla niitä väitteitä vanhoila autoilla ajamisen positiivisista ympäristövaikutuksista tulee lähinnä niiltä, jotka harrastavat vanhoja autoja tai ovat muuten vain sitä mieltä että nykyiset autot on paljon huonompia ja rumempia kuin entisaikaan kunnolla tehdyt vaunut
Itse asiaan otan vain sen verran kantaa, että jos auto kuluttaa sen 200 tkm aikana keskimäärin 10 L/100 km, niin polttoainetta kuluu yhteensä 20 kuutiota. Halvimmillaankin voidaan laskea, että tämä määrä energiaa maksaa muodossa tai toisessa n. 10000 euroa. Jos auton ja sen raaka-aineiden valmistaminen kuluttaisi vaikkapa yhtä paljon energiaa kuin tämä 200 tkm ajaminen, niin autoja tuskin myytäisiin verojen, katteiden ja työn hinnan jälkeen 10000-30000 eurolla. Varsinkin kun tästä hinnasta suurin osa on tuotekehitys- ym. kustannuksia, joiden energiaosuus on melko pieni. Itse auton valmistaminen ja osat maksaa muutaman tonnin per auto, joten ei siihen voi mennä 20 bensakuution edestä energiaa.
Auton valmistamisessa on tietenkin paljon muitakin ympäristövaikutuksia kuin energiakulutus. Samoin kuin vanhalla autolla ajamisessa on paljon muitakin ympäristöön vaikuttavia asioita kuin hiilidioksidipäästöt.
Itse asiaan otan vain sen verran kantaa, että jos auto kuluttaa sen 200 tkm aikana keskimäärin 10 L/100 km, niin polttoainetta kuluu yhteensä 20 kuutiota. Halvimmillaankin voidaan laskea, että tämä määrä energiaa maksaa muodossa tai toisessa n. 10000 euroa. Jos auton ja sen raaka-aineiden valmistaminen kuluttaisi vaikkapa yhtä paljon energiaa kuin tämä 200 tkm ajaminen, niin autoja tuskin myytäisiin verojen, katteiden ja työn hinnan jälkeen 10000-30000 eurolla. Varsinkin kun tästä hinnasta suurin osa on tuotekehitys- ym. kustannuksia, joiden energiaosuus on melko pieni. Itse auton valmistaminen ja osat maksaa muutaman tonnin per auto, joten ei siihen voi mennä 20 bensakuution edestä energiaa.
Auton valmistamisessa on tietenkin paljon muitakin ympäristövaikutuksia kuin energiakulutus. Samoin kuin vanhalla autolla ajamisessa on paljon muitakin ympäristöön vaikuttavia asioita kuin hiilidioksidipäästöt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K