Night breaker polttimot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja merlin »

99 ssä oli vuoden verran 100/90w eikä ongelmia tullut. testataan :wink:
96 vm. 1975
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja meverkko »

H7 NB:t kesti lähivaloissa minulla noin 6-7kk, viikon sisään meni molemmat (laatu on ainakin tasaista :D ) Ja vuodessa kilsoja noin 50 tuhatta. Nyt kesäksi halpikset ja syksyllä taas uudestaan NB:t tai jotkut vastaavat paremmat.

On niissä kuitenkin iso ero valotehossa verrattuna halpiksiin. Pitkissähän ne kestääkin kauan, kun ei täällä etelässä niin paljon pitkiä käytetä.

Niin, ja H4 NB:t kesti reilut 2 vuotta, nekin hajosivat noin viikon sisään molemmat. Vuodessa noin 12tkm.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuli laitettua Narva merkkiset polttimot. Saa ainakin motonetistä, tupla käyttöikä luvataan ja +50% valotehoa. Heikkohermoiset, eli n. joka toinen vastaantuleva vilkuttelee valoja että onko pitkät vielä päällä :lol: Eivät näytä liian ylös tms. Tullut aina sillointällöin vilautettua vielä pitkiä.. eteenkin kun joku vilkuttaa monta kertaa putkeen että sammuta ne pitkät jo.. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Minuteman kirjoitti:
merlin kirjoitti: Nyt olen valotehon vuoksi kokeillut tarjoustalon 100/80w polttimoa ja siinä tuntuu olevan tehoa riittävästi kuluneisiinkin umpioihin
Jos auto on valonvaihtoreleellä varustettu niin kannattaa ryhtyä katselemaan uutta relettä jos aikoo pitempään kokeilla. Vaihtoreleen kärkiä ei ole mitoitettu noin suurille tehoille ja kärkien pinnoite kuluu ennenpitkää puhki ja kärjet alkavat piikkiintyä ja hitsautua kiinni. Tästä taas voi seurata ikäviä yllätyksiä pimeillä taipaleilla.

Toinen ikävä puoli on se että kun heijastimien pinnoite on yleensä ainakin vanhemman polven Saabeissa tehty höyrystämällä hopeaa muovipintaan niin todella kuumana käyvät polttimot tahtovat höyrystää tätä pintaa myös irti jolloin se päätyy ajovalolasien sisäpinnoille harmaaksi hunnuksi, ja tämä prosessi tahtoo etenkin jo valmiiksi kuluneissa heijastimissa olla äkkiä kiihtyvä. (tummentunut kohta siinä pinnoitteessa tahtoo kerätä sitä lämpöä pistemäisesti ja höyrystää reunoiltaan lisää, samalla lisäten sitä lämpöä keräävää pinta-alaa.)

Tiedän koska itse olen ko. munauksen havaintoineen tehnyt.
Näin kai ne tekee mutta olenpa nähnyt OG ysikolmosissa huonoja heijastinpintoja normaalipolttimoidenkin käytön jäljiltä.

Asiaa voi lähestyä myös niin, että jos käyttää vaikka H4 100W/55W -polttimoita, niin kummassa tapauksessa umpion pinta on kuumempi:
Kesällä ruuhkassa seistessä 55W lyhyet päällä vaiko ajonopeudessa (kesällä pitkien tarve yleensä pienempi) 100W pitkät päällä?

Itsekin olen joskus tehokkaampia käyttänyt talvisin.


Noin muuten:
Jos eri markkinoijat kaikki myyvät polttimoa, joka toimii hehkulankaperiaatteella ja on teholtaan sen 60W/55W lain sallimissa rajoissa, niin kuinka suuria valotehoeroja kokonaisvalomäärässä on realistista odottaa?

Olisikohan jossain testejä?

Tällä en nyt tarkoita esimerkiksi sitä, etteikö parempilaatuisessa polttimossa hehkulanka voisi olla tarkemmin keskitetty antaen näin paremman valokuvion.
MYös värisävy vaikuttaa aistittuun kirkkauteen.

Vanhentunut hehkulankakin menettää jonkin verran tehoaan ennen palamista - uuden pitäisikin olla iana hieman kirkkaampi. En ole itse ainakaan verrannut vierekkäin varmaan koskaan kahta UUTTA polttimoa... Pitäisi varmaan :mrgreen:


Noin järjellä ajateltuna taas nämä "sävylasilla" varustetut polttimot eivät itseäni oikein innosta. Jos lasiin lisää jotain väriä niin se toki tekee värisävyn valaisimessa miellyttävämmäksi mutta samalla menetetään valotehoa. Tämä ei tosin ole se varsinainen syy... 8O
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Vanha Night Breaker oli huomattavasti kirkkaampi kuin uusi peruspolttimo. Vertasin niitä vierekkäin. Nyt kun molemmat on vaihdettu perusmalleihin, niin silmin havaittavaa eroa ei ole umpioissa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja JKen »

OT: Osram H7 65 W olen käyttänyt.
Laiton, mutta vain vähän ...

Lainaus toisesta aiheesta:

---8<---8<---8<---8<
Standard H7:
55w, 1500 lumens, 500 hours

H7 ultra "Plus+50" (any brand):
55w, 1580 lumens, 225 hours

H7 Xtreme "Plus+80" (Philips) or "Plus+90" (Osram):
55w, 1620 lumens, 200 hours

H7 rallye+65 (Osram only):
65w, 2100 lumens, 500 hours
---8<---8<---8<---8<
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja 3J »

OT liittyen Saako noita Osram H7 65W vielä jostain täältä kotimaasta? Kovin tuntuvat olevan kiven alla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

En ole minäkään missään hyllytavarana nähnyt noita 65w malleja , joten kysyin "rohkeasti" paikallisesta varaosamyymalästä, katsoivat osrammin vihosta että
löytyy ja 4kpl oli parinpäivän päästä ostettuna ja asennettuna.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja JKen »

3J kirjoitti:OT liittyen Saako noita Osram H7 65W vielä jostain täältä kotimaasta? Kovin tuntuvat olevan kiven alla.
Esim. Kärkkäinen / Oulu
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja snuggles »

JKen kirjoitti:OT: Osram H7 65 W olen käyttänyt.
Laiton, mutta vain vähän ...

Lainaus toisesta aiheesta:

---8<---8<---8<---8<
Standard H7:
55w, 1500 lumens, 500 hours

H7 ultra "Plus+50" (any brand):
55w, 1580 lumens, 225 hours

H7 Xtreme "Plus+80" (Philips) or "Plus+90" (Osram):
55w, 1620 lumens, 200 hours

---8<---8<---8<---8<
Mikäli pitävät paikkansa niin mielestäni kyllä aika marginaaliset erot ja vain vaivoin silmin nähtävissä.
Täysin eri asia on, mikä on erilaisen värisävyn / lämpötilan jälkeen paljaalla silmällä mielletty valoteho.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja torque »

torque kirjoitti:noniin, minun vuoro kokeilla näitä.

Nämä Osram Night Breaker Plussat, joissa sanottu parantunut kesto.
Tarttui mukaan @ 21,90€/pari/H4.

Joku vuosi sitten tuli kokeiltua Philipsin Extremet, valoa oli mutta kestoikä 3-6kk.
Saattoi tosin olla jonkunverran yöasentokäyttöä. Sen jälkeen tullut ajettua GE H4 vakioilla.

Nämä pyrin käyttää päiväasennossa, saabi nähdä kauanko kestävät.
Valotehossa ja värissä ihan eri luokkaa kuin jotkut halpikset.
Raportti: Kesti +13kk ja toinen ajovalo sammui. Ei nyt niin paha, kyllä voisi ostaa toisenkin kerran.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Mulla kesti ensimmäiset 2 kuukautta ja 5 tuhatta kilsaa. Nyt on seuraavat kestäneet neljä kuukautta ja 15 tuhatta ja toimivat edelleen. Katotaan ovatko vielä kesän jälkeen hengissä. Kesällä tulee about 20 tuhatta kilsaa ainakin. Mutta eipä kesällä juuri pitkiä tartte. Muutoin oon polttimoihin ollu ihan tyytyväinen, mutta tais noi ensimmäiset olla jotain huonoa erää. Laitoin siitä Osramillekin mutta en saanu koskaan vastausta. Raportoin jos muistan.

EDIT: Niin tosiaan. Auto on OG 9-3 ja H4 poltin.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Syksyllä laitoin DRL-ledivalot kun meni hermot jatkuvasti vaihdettaviin H7-polttimoihin.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja torque »

@Cyberdog
Muutoin oon polttimoihin ollu ihan tyytyväinen, mutta tais noi ensimmäiset olla jotain huonoa erää.
Olivatko Plus mallit ja käytettiinkö ajovalojen kytkintä päivä-asennossa?
Ajattelin vaan onko päivä-asennolla väliä, kuitenkaan ei kovin halvat tuikut.

Niin, ja H7 vs H4 kestoikää ei voi keskenään vertailla, H7 sammuu yleensä useammin ja taitavat maksaa enemmän sekä usein v-mäisiä vaihtaa monissa autoissa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Night breaker polttimot

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Itsellä kokemuksia noista perus nightbreakereista(ilman plussaa) h4:na. Kestivät ihan hyvin, mutta en juuri merkittävää eroa huomannut kirkkaudessa philipsin johonkin +30% polttimoon. Värisävyltään ja kirkkaudeltaan parhaat hehkupolttimot h4:na ovat itselläni olleet osramin cool blue intenset.
Vastaa Viestiin