9-5 Wagon vs. V70

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

poistin viestin
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Pe Joulu 31, 2004 13:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

95power kirjoitti: Kyllä asiakas on tyhmä. Hänen ostopäätökseensä eivät vaikuta tekniset ominaisuudet, vaan se, millainen imago autolla on. Imago rakennetaan mainoksilla.
Tämä on niin totta niin totta! Hyvä markkinamies myy vaikka kasan kamelinpaskaa ja ottaa siitä kullan hinnan. Tämä pätee myös Volvoihin En laita hymiötä!

Ja sitten asiaan...enempiä perustelematta Saab on parempi ( molemmilla on tullut tyypit otettua ). Ja tämä on puolueeton mielipide...minulla ei ole näkyviä tunnesiteitä autoja kohtaan...ne ovat minulle käyttövehkeitä siinä kuin alushousutkin.

Joku taisi kysellä Saabin diiseleistä...niistä ei ole mitään kerrottavaa, kun niitä ei kuulema ole! Tähän laitetaan hymiö :D
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Mikäs pata Saabin dieselissä sitten on?

Ei kovin paljoa kyllä perustella, kun väitetään, että jonmpikumpi on parempi.

Itsellä ei ole mitään merkitystä, kumpi on parempi, mutta olisi kiva kuulla muutakin, kuin "sen kummemmin perustelematta toinen on parempi".

Itsellä Kolmas V70 ja aika harmittoimia pelejä ollut. Huoltoa ja kovaa ajoa. Ei isoja korjauksia.

V70 on minusta hyvä ajaa (ajan paljon matkaa), siinä on kohtuu hyvät penkit, eikä ole jättänyt tielle. En keksi isoja laaduttomuuden merkkejä.

Saab 9-5 en osaa sanoa mitään, kun en ole koskaan ajanut. Ulkonäöllisesti Saab on ainakin persoonallisempi.

Eikös kutakuinkin GM ja Ford ole pelastanut Saabin ja Volvon.
Näin ainakin olen ymmärtänyt, kun talousasoita olen seurannut. Saabikin oli jo hätää kärsimässä taloudellisesti suurien suunnittelukustannusten vuoksi ja GM näki tilaisuuden.

Hiukan saamaa olen ymmärtänyt Volvosta.

Volvo ja Saab olivat liian pieniä autotehtaita tässä nykyisessä autobusineksessa, jossa tuottavuuspaineet ovat äärimmäisen kovat.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Petri R kirjoitti:Mikäs pata Saabin dieselissä sitten on?

Ei kovin paljoa kyllä perustella, kun väitetään, että jonmpikumpi on parempi.
No tämä on hieman OT mutta kutakuinkin seuraavasti:
2.2 Tid ( 9-3 ja 9-5 ) on Opelin peruja. 3.0 Tid V6 ( 9-5 ) on Isuzun.
9-3SS on saanut Opelin 2.2 Tidillä ja nyt sitä saa Fiatin 1.9Tidillä.

Kaikki noita diiseleitä moittivat, mutta faktaa ko. moottorin huonoudesta en ole nähnyt saatikka itse kokenut. Tuo 2.2 Tid on vanhassa 9-3:ssa hieman äänekäs tyhjäkäynnillä ja hieman tärisee, mutta esim. SS 2.2Tid mallissa nämäkin epäkohdat ovat poissa. Tosin miehekkään alaväännön olivat hukanneet jonnekkin. Mielestäni mukava ja huoleton matkakumppani eikä tuolla aivan jalkoihin jää.

Ja mitä perusteluihin tulee niin omaan käteen 9-5 vaan istui paremmin...tosin totuuden nimissä muutaman tunnin ajelulla ei ehkä aivan kaikki auton ominaisuudet tai varsinkaan viat / puutteet paljastu.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kyllä se mielikuva siellä taustalla kummittelee, varsinkin kun autoista puhutaan. Mainokset ja muitten puheet saa ihmeitä aikaan. Todellisuudessahan nykyautoissa ei ole mitään järisyttäviä eroja eri merkkien kohdalla. Ainakaan kun puhutaan perusmalleista. Merkki kun merkki niin varmaan pääsee paikasta A paikkaan B mielyttävämmin kuin 30 vuotta sitten.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

poistin viestin
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Pe Joulu 31, 2004 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Itse en ole valinnut Volvoa tunnesyistä, vaan pyrkinyt järkiperäisyyteen.

Volvo on minulle työkalu, jonka pitää toimia ja ei tarvitse käyttää, kuin pari kertaa vuodessa huollossa. Eikä ole mitään intressiä suositella erityisesti jollekin juuri Volvoa. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että se toimii ja huolto on samalla paikkakunnalla, joten vaivattomuus kiinnostaa myös.

Minusta Volvossa tai Saabissa ei ole ihmeempää Statusta, jota pitäisi tavoitella.

Mersussa kait on jotain Statusta?? Mutta nekin ovat jopa omiensa mukaan jatkuvasti rikki, siis nämä uudemmat.

Jos tunteet otetaan huomioon, tavoittelen vaikkapa vanhaa Porchea tai Ferraria, jotka taas järkisyillä voivat olla järjettömiä ostoksia.

:)
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

poistin viestin
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Pe Joulu 31, 2004 13:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

"Järki-ihmiset" perustelee autonkin valinnan järkisyillä, vaikka oikeasti tunne taustalla ratkaisee päätökset ja järjellä haetaan sille perustelut. Tämä voi tapahtua jopa varsin tiedostamattomasti. Näin varmaan myös Vesa ja Petri... Minä ainakin tunnustan.

Alfallekin löytyy järkisyyt: "mielummin kärsin pikkuvioista joskus ja nautin ajamisesta aina, kuin kärsin ajamisesta joka päivä..." oli Alfa-kaverini kommentti....

Nämä Volvon ja Saabin erot ovat tosiaan niin pieniä nykyään, että tämä on todellista pilkun viilaamista, kun eroja haetaan. Toista se oli 70-luvulla, kun minäkin aloin miettimään näiden merkin välisiä paremmuuksia. Silloin Volvot olivat takavetoisia ja "Etuvetoista Volvoa ei tule" sanottiin. Voisiko siis sanoa, että etuvedon myötä Volvo on tullut "saabimmaksi" ja paremmaksi??? Yleisestihän on tunnustettu, että 850 oli varsinainen kukon askel Volvon kehityksessä.

Mullekin siis kelpaisi molemmat merkit, mutta japanilaiset aiheuttavat allergiaa. Vaikka olisivat kuinka järkeviä, laadukkaita ja taloudellisia....
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

poistin viestin
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Pe Joulu 31, 2004 13:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Se miksi en valinnut Saabia V70 sijaan:

1. Diesel-Saab oli aika vieras käsite vielä ja kukaan ei oikein osannut sanoa, mitä moottori kestää.

D5 oli myös kohtalaisen uusi Volvon oma diesel, mutta ostohetkellä oli jo kokemuksia 300-350 tkm ajetuista yksilöistä ja niissä ei ollut ilmennyt moottorivikoja. Päättelin, että ajan max 200 tkm tällä autolla ja vaihtoon -> ei pitäisi tulla ainakaan moottoriongelmia, kuten joskus aikojen alussa 240 Dieseleissä.

2. Kokkolassa ei tietääksen ole vieläkään Saab-merkkihuoltoa

Nämä asiat jo vaikuttivat siihen, että Saabia en käynyt edes koeajamassa.

Ei ole mitään syytä olla tunnustamatta, jos olisin valinnut auton tunnesyistä, mutten voi tunnustaa, kun se ei ole totta.

:)
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Tuulilasissa oli joku aika sitten tutkimustuloksia eri merkkien imagoista jne. Saabin omistajat poikkesivat muiden ns. PREMIUM merkkien omistajien joukosta siinä, että heille ei ollut merkitystä mitä muut heidän autostaan ajattelevat. Tähän on kyllä helppo uskoa. Saabin suurin ero esim. juuri Volvoon on se, että se on persoonallinen ja oman tiensä kulkijoiden ajokki. :) Mutta en mä nyt toki Volvoakaan hirveästi osaa haukkumaan ruveta. Paitsi että niiden ulkonäöstä en tykkää. Niin ja ei tämä ny sitä tarkoita etteikö Volvolla ajelevatkin kykene itsenäisiin päätöksiin.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Statukseen vielä esim. Jos ostat esim. 10k€:n M-B:n tai BMW:n olet kaverien silmissä likimain lottovoittaja vaikka itse ajelisivat uusilla 30k€ maksneilla Toyotoilla sun muilla. Tässä vaan esimerkki jossa on perää :roll:
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

SledgeHammer kirjoitti:Statukseen vielä esim. Jos ostat esim. 10k€:n M-B:n tai BMW:n olet kaverien silmissä likimain lottovoittaja vaikka itse ajelisivat uusilla 30k€ maksneilla Toyotoilla sun muilla. Tässä vaan esimerkki jossa on perää :roll:
Toi pitää kyllä jotakuinkin paikkansa!
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Gedu »

lannoite kirjoitti:Tuulilasissa oli joku aika sitten tutkimustuloksia eri merkkien imagoista jne. Saabin omistajat poikkesivat muiden ns. PREMIUM merkkien omistajien joukosta siinä, että heille ei ollut merkitystä mitä muut heidän autostaan ajattelevat. Tähän on kyllä helppo uskoa. Saabin suurin ero esim. juuri Volvoon on se, että se on persoonallinen ja oman tiensä kulkijoiden ajokki. :) Mutta en mä nyt toki Volvoakaan hirveästi osaa haukkumaan ruveta. Paitsi että niiden ulkonäöstä en tykkää. Niin ja ei tämä ny sitä tarkoita etteikö Volvolla ajelevatkin kykene itsenäisiin päätöksiin.
Tässä kiteytyy aika hyvin oma mielipiteeni saabin ja volvon erosta. Volvo on vaan jotenkin tylsä, ja tämä on asia mitä en pysty millään järkiperusteisella syyllä perustelemaan.

Jos asuisi siellä kuuluisassa "keskellä ei mitään", olisi varmasti huollon saatavuudella merkitystä. Ei todellakaan kiinnostaisi itseäni lähteä viemään autoa pitkän matkan taakse huoltoon ja todella huonolla tuurilla vielä kaupanpäälle palkaton vapaapäivä.

Pääkaupunkiseudulla, kun asuu, niin tunteet voi pitää mukana auton valinnassa, jopa niin, että en osta autoa, koska en sitä oikeasti tarvitse, vaan odotan, että minulla on varaa ostaa suoraan "harrasteauto"

Itselläni on 4 minuutin junamatka + 10 minuutin kävelytmatka suuntaansa, kun töihin lähden, siksipä autoa ei ole tullut hankittua. Unelmissa kyllä elää se, että olisi joskus alla turbolla varustettu auto, mielellään saab. Toisaalta, jos rahat riittävät "parempaan" niin kyllä siellä huipulla kiiltää joku kiva turbolla varustettu urheiluauto ;)
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
Vastaa Viestiin