Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Vuokra- vs. omistusasuminen on ikuinen kinastelu, johon ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Kun kaikki menee hyvin, tulee omistusasuminen pitkän päälle halvemmaksi, toisin sanoen kerryttää omistajan varallisuutta, kunhan on kassavirta kunnossa, eli pystyy maksamaan lainat, remontit jne. Mutta omistusasumisesa riski on korkeampi, koska merkittävä varallisuus sitoutuu asuntoon ja jos on lainaa, on olemassa lisäksi korkoriski. Jos nyt näiden 500 €/kk maksavien yli 100 k€:n kiinteiden tasaerälainojen kohdalla korko nousee vaikkapa yli 5 %:n ei erä olekaan enää kiinteä, vaan pankki ottaa yhteyttä ja sitten keskustellaan vakavasti. Puhumattakaan siitä, jos korko nousee vaikka 15 %:iin.
Jaa eikö voi nousta? Kysypä joltain jolla oli lainaa 90-luvun alussa. Jaa omasta asunnosta saa aina omansa pois? Kysypä joltain, joka osti ensiasuntonsa vuonna 1989. Tai amerikkalaiselta, joka osti kämpän vuonna 2006. Tai espanjalaiselta...
Vuokra-asuminen on rahoituksellisesti lähes riskitöntä. Asunnosta voi lähteä koska vain kuukauden irtisanomisajalla, ja jos talo osoittautuu homeloukoksi tai vaikka romahtaa, ei sitä joudu korjaamaan.
Ja se mikä asuntojen hinnoissa heiluu, on nimen omaan maan hinta. Kiinteistön hinta kun on vastaavan rakennuksen rakennuskustannukset + tontin hinta (tai vuokratontilla vuokrasopimuksen arvo). Rakennuskustannukset ei heilu kovinkaan paljon, koska suomessa palkat on melko vakaat ja rakennuskustannuksista suurin osa on työvoimakustannuksia. Esim. Helsingin keskustan kämpät on tähtitieteellisissä hinnoissa siksi, että maa on Helsingin keskustassa todella kallista, ei sen vuoksi että kerrostalon rakentaminen Eiraan maksaisi jotenkin ihmeellisesti paljon enemmän kuin samanlaisen talon rakentaminen Kontulaan.
Jaa eikö voi nousta? Kysypä joltain jolla oli lainaa 90-luvun alussa. Jaa omasta asunnosta saa aina omansa pois? Kysypä joltain, joka osti ensiasuntonsa vuonna 1989. Tai amerikkalaiselta, joka osti kämpän vuonna 2006. Tai espanjalaiselta...
Vuokra-asuminen on rahoituksellisesti lähes riskitöntä. Asunnosta voi lähteä koska vain kuukauden irtisanomisajalla, ja jos talo osoittautuu homeloukoksi tai vaikka romahtaa, ei sitä joudu korjaamaan.
Ja se mikä asuntojen hinnoissa heiluu, on nimen omaan maan hinta. Kiinteistön hinta kun on vastaavan rakennuksen rakennuskustannukset + tontin hinta (tai vuokratontilla vuokrasopimuksen arvo). Rakennuskustannukset ei heilu kovinkaan paljon, koska suomessa palkat on melko vakaat ja rakennuskustannuksista suurin osa on työvoimakustannuksia. Esim. Helsingin keskustan kämpät on tähtitieteellisissä hinnoissa siksi, että maa on Helsingin keskustassa todella kallista, ei sen vuoksi että kerrostalon rakentaminen Eiraan maksaisi jotenkin ihmeellisesti paljon enemmän kuin samanlaisen talon rakentaminen Kontulaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Jatketaan OT linjalla
Käytännössä myös rakennuskustannukset ovat esim. Eirassa kalliimmat kuin Kontulassa, koska mm. rakennettavien rakennusten laatutaso on gryndiasuntojen asiakaskunnasta johtuen korkeampi. Lisäksi viranomaisvaatimukset kantakaupunkialueella (mm. autopaikoitus, julkisivut yms.) nostavat rakentamisen kustannuksia. Työmaan käyttö- ja yhteiskustannukset myös nousevat helposti hieman korkeammiksi ahtaalla kantakaupungin tontilla rakennettaessa mm. työmaan logistisista syistä ja erilaisista suojaustarpeista johtuen. Pääasiallinen syy on toki tuo tontin rakennusoikeuden arvo, kuten AZP totesi.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Laatutasossa ei taida olla suuria eroja Munkkisaaren ja Kontulan välillä, itse Eiraan ei ole isompia kokonaisuuksia rakennettu pitkään aikaan.
Toki kalliimmissa kämpissä on arvokkaampia pinta- ja sisustusmateriaaleja yms. mutta perusrakentamisen laatu ei mun käsityksen mukaan paljoa vaihtele rakennuspaikan mukaan.
Tuohon vuokra- ja omistusasumiskeskusteluun voi vielä ottaa vertailuun omistusasumisen muodot, on omaa ja vuokratonttia, erilaisia yhtiöitä ja ihan ikiomia mökkejä, oikein hyvässä taloyhtiössä on tilanne sellainen, ettei asunnoista makseta vastikkeita, kun taloyhtiö itsessään tuottaa sen verran rahaa, että pystyy esimerkiksi vuokratuotoilla rahoittamaan remontit, korjaukset parannukset, huonosti hoidetussa ja järjestetyssä yhtiössä asuminen on taas kalliimpaa kuin vastaavassa vuokrakämpässä.
Toki kalliimmissa kämpissä on arvokkaampia pinta- ja sisustusmateriaaleja yms. mutta perusrakentamisen laatu ei mun käsityksen mukaan paljoa vaihtele rakennuspaikan mukaan.
Tuohon vuokra- ja omistusasumiskeskusteluun voi vielä ottaa vertailuun omistusasumisen muodot, on omaa ja vuokratonttia, erilaisia yhtiöitä ja ihan ikiomia mökkejä, oikein hyvässä taloyhtiössä on tilanne sellainen, ettei asunnoista makseta vastikkeita, kun taloyhtiö itsessään tuottaa sen verran rahaa, että pystyy esimerkiksi vuokratuotoilla rahoittamaan remontit, korjaukset parannukset, huonosti hoidetussa ja järjestetyssä yhtiössä asuminen on taas kalliimpaa kuin vastaavassa vuokrakämpässä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
"Fair pricing", sitähän tämä keskustelu käsittelee
(Pari ruostuvaa koslaa tuolla pihalla, mutta en lähde tähän, tällä hetkellä)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(Pari ruostuvaa koslaa tuolla pihalla, mutta en lähde tähän, tällä hetkellä)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
No niin. Tuli sitten hommattua pihaan citroen c5 2005 2.0l A break avk:lta. Ajettu 180 tkm ja lunastettu kun oli sivupeili ja lokari saanu damagee. Kilvet sain kun sijoitin korjaukseen 35€. Ko. patongissa kaikki herkut. Auton hinta 3000€. Tuolla rahalla ei saa mitään , ei edes citkkaa. On noita patonkeja ennenkin ollut joten ei ihan vieras kulkine. V*** ei tullu järki hintaan ainoatakaan farkku saapasta vastaan. Sedan femma on edelleen perheessä. Jos joku nyt leukailee että korjata saat niin eipä tämä saapaskaan ihan ilmainen ylläpidettävä ole ollut. Yksityisten ja autoliikkeiden pitämät hinnat ovat kaukana todellisuudesta. Koeajettua tuli useita ja joskus jopa pelotti että tässä on vielä omavastuu. Muutama avk ehdokas tuli myös katsottua ja en tiedä perustuuko mälli vehkeen hinnoittelu markkina hintaan. Nokka tuulilasiin asti kasassa ja hinta sama kuin sitikalla. Sitten vielä vettä kiukaaseen. Mielestäni c5 :n kyyti on monen verran muikeempaa. Summa summarum. Mikäli hinnoissa olisi jotain järkeä niin ehdottomasti olisin saban ostanut.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Yksi hintoja nostava juttu on että kun jengi myy autojaan, katsotaan nettiautosta sama auto samoilla kilometreillä ja ehkä jopa samoilla varusteilla.
Netistä katsotulla verrokki autolla hintaa esim 5000e ja saman pyydät itse, mutta oman auton kunto onkin paaaaaljon huonompi kuin verrokin.
Sitten kun sama tapahtuu kymmenien myyjien kohdalla niin kaikista maailman vessoista pyydetään järkyttävää hintaa kuntoonsa nähden että samalla hinta taso nousee koko ajan...
Netistä katsotulla verrokki autolla hintaa esim 5000e ja saman pyydät itse, mutta oman auton kunto onkin paaaaaljon huonompi kuin verrokin.
Sitten kun sama tapahtuu kymmenien myyjien kohdalla niin kaikista maailman vessoista pyydetään järkyttävää hintaa kuntoonsa nähden että samalla hinta taso nousee koko ajan...
Jaska
[Saab 9-5 vm.00]
[Saab 900 2.1 vm.92]
[Saab 900c vm.89]
[Saab 9-5 vm.00]
[Saab 900 2.1 vm.92]
[Saab 900c vm.89]
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
^Työlästä hommaa on auton hakeminen, itse justiin viikon käytin hintaluokan 5-9000 euroa kahlaamiseen. Useita kävin katsomassa ja koeajamassa, mutta eivät olleet sitä mitä puhelimessa luvattiin. Tekniikka pelasi suht hyvin kuten alustavasti puhuttiin, mutta ulkokuoressa oli aivan hiton paljon sanomista siihen verrattuna, mitä etukäteen lupailtiin. Tai sitten mulla on vaan turhan korkea vaatimustaso.
No, kun aikansa kattelee ja kokeilee vessoja, joiden todellinen arvo on tuhansia alle hintapyynnön, kyllä sen helmen sitten tunnistaa, kun sellaisen alle saa. Munkin piti perus-Corolla ostaa ajoon, mutta ne perus-Corollat oli niin huonoja, että alle tuli Maxima. Menköön sitten vähän enempi bensaa, lommoton, ruosteeton, suht vähän ajettu, ajallaan huollettu, ruostesuojattu ja muutenkin nätisti pidetty iso auto juuri ruostumaan alkavien, kolhittujen, naarmutettujen ja huonosti huollettujen samanikäisten Toyotien hinnalla.
Onnea vaan kaikille auton hakuun, töitä on oltava valmis tekemään, kyllä se kriteerit täyttävä löytyy, mutta muutaman kerran saavat useimmat varautua ajamaan *yrpä otsassa kotiin turhalta reissulta. Ja hyvät ihmiset, tehkää lähikauppaa, oman otoksen perusteella ei kauas kannata lähteä, ihmiset puhuvat puhelimessa ummet ja lammet, mutta unohtavat yleensä muutaman tärkeän seikan, seikan, jonka tietäen useimmat eivät edes katsomaan lähtisi...
No, kun aikansa kattelee ja kokeilee vessoja, joiden todellinen arvo on tuhansia alle hintapyynnön, kyllä sen helmen sitten tunnistaa, kun sellaisen alle saa. Munkin piti perus-Corolla ostaa ajoon, mutta ne perus-Corollat oli niin huonoja, että alle tuli Maxima. Menköön sitten vähän enempi bensaa, lommoton, ruosteeton, suht vähän ajettu, ajallaan huollettu, ruostesuojattu ja muutenkin nätisti pidetty iso auto juuri ruostumaan alkavien, kolhittujen, naarmutettujen ja huonosti huollettujen samanikäisten Toyotien hinnalla.
Onnea vaan kaikille auton hakuun, töitä on oltava valmis tekemään, kyllä se kriteerit täyttävä löytyy, mutta muutaman kerran saavat useimmat varautua ajamaan *yrpä otsassa kotiin turhalta reissulta. Ja hyvät ihmiset, tehkää lähikauppaa, oman otoksen perusteella ei kauas kannata lähteä, ihmiset puhuvat puhelimessa ummet ja lammet, mutta unohtavat yleensä muutaman tärkeän seikan, seikan, jonka tietäen useimmat eivät edes katsomaan lähtisi...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Olen sinänsä viestistäsi ihan samaa mieltä, mutta toki poikkeuksiakin on, malliesimerkkinä tuo oma uudempi satku. Kattelin Nettiauton ilmoituksen muutamaan kertaan, soitin myyjälle (jobbari) joka mainitsi että ulkokuori on maailmaa nähnyt ja toisessa etulokarissa on kolhu, mutta hyvänoloinen auto on. Matkustin junalla täältä Joensuuhun, totesin että ulkokuori on jopa paremmassa kunnossa kuin odotin, ajoin kotia. Yhdeksän kuukautta myöhemmin voisin sanoa että on ehkä paras ostos mitä olen ikinä tehnyt, varsinkin hinta-laatusuhteeltaan kun maksoin seitsemällätoista viidenkympin setelillä.IC1970 kirjoitti:Ja hyvät ihmiset, tehkää lähikauppaa, oman otoksen perusteella ei kauas kannata lähteä, ihmiset puhuvat puhelimessa ummet ja lammet, mutta unohtavat yleensä muutaman tärkeän seikan, seikan, jonka tietäen useimmat eivät edes katsomaan lähtisi...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
Käytettyjen hintoja aktiivisesti seuranneena on pakko todeta, että käytetyt autot ovat nyt reilusti kalliimpia kuin esim. viime syksynä. Samanlaisesta autosta pyydetään nyt n. 500-1000€ enemmän kuin viime vuonna, mikä on minusta kummallista. Muuta järkevää selitystä en ilmiölle keksi kuin tämä vallitseva taloustilanne.
Mitä tuohon auton ulkokuoreen tulee niin koko ajan vaikeammaksi tulee löytää n. 10 vuotta vanha koriltaan siisti ajopeli. Eritoten maalipinta on mennyt nykyään niin pehmeäksi, ettei se kestä naarmuuntumatta esim. autoon nojaamista. "Ylimaalattu" tai "meikattu" auto on varmaan monen mielestä siisti ja hieno, mutta vähänkään asiaan perehtyneelle pistää silmään sävyerot, roskat, lakkavalumat, puuttelliset pohjat jne, jos maalaus on tehty huonosti.
Itseäni ei jaksaisi pienet naarmut ja parkkipaikkalommot haitata, jos etsisin käyttöautoa. Tärkeämpää on ruosteettomuus ja tekninen toimivuus.
Mitä tuohon auton ulkokuoreen tulee niin koko ajan vaikeammaksi tulee löytää n. 10 vuotta vanha koriltaan siisti ajopeli. Eritoten maalipinta on mennyt nykyään niin pehmeäksi, ettei se kestä naarmuuntumatta esim. autoon nojaamista. "Ylimaalattu" tai "meikattu" auto on varmaan monen mielestä siisti ja hieno, mutta vähänkään asiaan perehtyneelle pistää silmään sävyerot, roskat, lakkavalumat, puuttelliset pohjat jne, jos maalaus on tehty huonosti.
Itseäni ei jaksaisi pienet naarmut ja parkkipaikkalommot haitata, jos etsisin käyttöautoa. Tärkeämpää on ruosteettomuus ja tekninen toimivuus.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ihan oikeesti! Autojen hinnoista.
^^ Toki poikkeuksiakin on, mutta tarkkana saa olla. Aina välillä onnistuu. Onneksi on sukulaisia ja ystäviä ympäri Suomea, jotka ymmärtävät autojen päälle ja joiden arvostelukykyyn voi luottaa, heitä aina joskus vaivaan, kun oikein mellevän tuntuinen yksilö löytyy.
^ Pienet kolhut eivät toki haittaa, mutta kun esim. viime viikon otoksessa autot olivat poikkeuksetta ihan käsittämättömän lommoisia, naarmuisia, maalit lohkeilleet, lokarit kukkasilla jne. Pesetaa olis silti haluttu tyyliin 8500... En ymmärrä, miten ihmiset saavatkin autonsa moiseen kuntoon. Tosin sen verran tarkennusta, että "perheen kakkosauto" ja "naisen käytössä" ovat sellaisia fraaseja, joiden takana on 90% hyvin paljon elämää nähnyt ja surullisen kulunut yksilö.
^ Pienet kolhut eivät toki haittaa, mutta kun esim. viime viikon otoksessa autot olivat poikkeuksetta ihan käsittämättömän lommoisia, naarmuisia, maalit lohkeilleet, lokarit kukkasilla jne. Pesetaa olis silti haluttu tyyliin 8500... En ymmärrä, miten ihmiset saavatkin autonsa moiseen kuntoon. Tosin sen verran tarkennusta, että "perheen kakkosauto" ja "naisen käytössä" ovat sellaisia fraaseja, joiden takana on 90% hyvin paljon elämää nähnyt ja surullisen kulunut yksilö.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634