variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7366
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Meillä on junnuilla tuollanen saab 009 junior cabriolet.

Viime syksynä siitä meni vetohihna poikki, alkuperäisest ei ollu oikein tietoo muuta ku et törkeen levee.
Lokarilta löyty vielä uus hihna ja samalla tilasin myös uudet ketjut.

Nyt mielestäni oon säätäny noi siten että hihna on mahdollisimman löysällä ja kone sammuksissa rengas jo pyöriikin. Mutta koneen käydessä ei enää irrota ja hondan väkivahva kone vie härvelii jo eteenpäin siten ettei pienimmät naperot saa jarrulla pyssättyy.

Mutta kysymys kuuluu että mahtaako tuollases variaattoris(tjsp) olla jotain säätöö?
Skodepojat ainakin ruuvaa jotain prikkoja.

Kuva

Vai usutanko naperot ajamaan vaan naapurin pellolle laittamaan heinäsiemenet uuteen uskoon kunnes remmi vähän kuluu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tuota, eikö noissa ole keskipakokytkintä? Senhän pitäisi ottaa kiinni vasta kun annetaan kaasua, kuten moottorisahoissa.
M97CSB234EFM57001 RE85
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja J.N »

Jos hihna on liian leveä (tai korkealla hampaalla), se ottaa koko ajan kiinni voimansiirtolevyihin, eikä pyöri tyhjää akselin ympäri.

Pitäisikö kokeilla kapeampaa hihnaa, on aika tuhdin oloinen ainakin kuvassa?

[Edit.] Oletko katsonut "kytkimen" sisälle, onko rulliin kulunut kulmia?
#3418
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7366
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja tetammi »

J.N kirjoitti:Jos hihna on liian leveä (tai korkealla hampaalla), se ottaa koko ajan kiinni voimansiirtolevyihin, eikä pyöri tyhjää akselin ympäri.

Pitäisikö kokeilla kapeampaa hihnaa, on aika tuhdin oloinen ainakin kuvassa?
Levein minkä löysin normi autotarvikeliikkeest niin oli taas reilusti kapeampi mitä toi, sellanen oli mutta ei kestäny kauan.
Toi on siis valmistajalta tuohon tilattu.

Siis ilmeisesti toi toimii niin että toi moottorin päässä olevan kiilapyörän ura kapenee mitä enemmän kierroksii ja samalla kai välitys muuttuu... ehkä.

Ketjujen akselilla olevan mötikän toiminnasta ei oo mitään hajuu...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja J.N »

tetammi kirjoitti:Siis ilmeisesti toi toimii niin että toi moottorin päässä olevan kiilapyörän ura kapenee mitä enemmän kierroksii ja samalla kai välitys muuttuu... ehkä.
Juurikin niin.

Jos hihna on varmasti oikea ja ko. härveliin tarkoitettu, vika löytynee sitten tuosta oikean puoleisesta kokonaisuudesta.

Tuosta pääsee tutkimaan yhdenlaisen värkin sielunelämää ja google auttanee lisää.
#3418
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Oikeanpuoleisen möykyn sisällä on variaattorin rullat. Ei saa olla kulunut kulmikkaiksi, ja pitää liikkua rullakupeissa. Niiden painoa muuttamalla, vaikutetaan millä kierrosluvulla kone käy liikkuessa. Jossain on keskipakokytkin, hihna ei saa luistaa edes tyhjäkäynnillä. Kytkimen jousilla voi säätää kierroslukua, jolla kytkin ottaa kiinni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja Svc »

tetammi kirjoitti:Mutta kysymys kuuluu että mahtaako tuollases variaattoris(tjsp) olla jotain säätöö?
Skodepojat ainakin ruuvaa jotain prikkoja.

Kuva

Vai usutanko naperot ajamaan vaan naapurin pellolle laittamaan heinäsiemenet uuteen uskoon kunnes remmi vähän kuluu?
Se prikka on nopeudenrajoitin ja sen paikka olisi tuon kuvan oikeanpuoleisen hihnapyörän akselilla lautasten välissä.

Sen tarkoitus on yksinkertaisesti estää hihnapyörän lautasten liikettä lähemmäs toisiaan ajonopeuden kasvaessa. Se siis rajoittaa suurinta välityssuhdetta.

Vastaava juttu, kuin aikanaan Soliferin Tomos-moottorissa, josta oli poistettu 5. vaihteen hammaspyörät.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
vieras
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Syys 11, 2005 19:10

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja vieras »

Tuo kuva ei enään näy mutta jos hihna on hampaallinen niin noin käy !
Pitää olla hampaaton kiilahihna sillä hammashihnassa kitka liian suuri !
Täytyy siis päästä luistamaan !
Onko kellään tietoa mistä saisi ?
Lolarilta kyllä mutta 1,5 kk toimitusaika liian pitkä !
On hintakin pitkä 40e mutta sillä ei nyt väliä vaan LUMENTULO heh heh
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Löytyskö teollisuustarvikeliikkeistä, esim Etralta?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7366
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Edelleenkään en tuosta mitään ymmärrä.
Mutta kuvat saatto olla nämä:
Koko auto

Variaattori

Ja toi hihna oli nimenomaan lokarilta tilattu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tuohan näyttäs olevan ihan tavallinen variaattori, hihnan kait kuuluukin olla hammastettu. Hihnan mitat voi toki olla väärät ja kytkimen/lautaspyörin säädöt pielessä. Luultavasti remmi saattas löytyä vaikka jostain moottorikelkkoja ja niiden varaosia myyvästä kaupasta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii

Viesti Kirjoittaja 3J »

Moottorin pää on hyvin irroittanut kun kartio on täysin sisällä, eli mekaanisesti se pää ainakin näyttää ok. Tuosta ei oikein saa selvää onko hihna kunnolla löysällä vai ei. Olisiko hihnassa pituus tai materiaali tai leveys tai joku muuttunut että on liikaa kitkaa eikä luista kunnolla?

Oli tuollainen samankaltainen Lokari itselläkin, paitsi maasturimallia ja eteen/vapaa/taakse vaihdelaatikolla. Niin ja maasturityyliin lukkoperällä. :)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin