variaattorin toiminta aka lokari ryömii
variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Meillä on junnuilla tuollanen saab 009 junior cabriolet.
Viime syksynä siitä meni vetohihna poikki, alkuperäisest ei ollu oikein tietoo muuta ku et törkeen levee.
Lokarilta löyty vielä uus hihna ja samalla tilasin myös uudet ketjut.
Nyt mielestäni oon säätäny noi siten että hihna on mahdollisimman löysällä ja kone sammuksissa rengas jo pyöriikin. Mutta koneen käydessä ei enää irrota ja hondan väkivahva kone vie härvelii jo eteenpäin siten ettei pienimmät naperot saa jarrulla pyssättyy.
Mutta kysymys kuuluu että mahtaako tuollases variaattoris(tjsp) olla jotain säätöö?
Skodepojat ainakin ruuvaa jotain prikkoja.
Vai usutanko naperot ajamaan vaan naapurin pellolle laittamaan heinäsiemenet uuteen uskoon kunnes remmi vähän kuluu?
Viime syksynä siitä meni vetohihna poikki, alkuperäisest ei ollu oikein tietoo muuta ku et törkeen levee.
Lokarilta löyty vielä uus hihna ja samalla tilasin myös uudet ketjut.
Nyt mielestäni oon säätäny noi siten että hihna on mahdollisimman löysällä ja kone sammuksissa rengas jo pyöriikin. Mutta koneen käydessä ei enää irrota ja hondan väkivahva kone vie härvelii jo eteenpäin siten ettei pienimmät naperot saa jarrulla pyssättyy.
Mutta kysymys kuuluu että mahtaako tuollases variaattoris(tjsp) olla jotain säätöö?
Skodepojat ainakin ruuvaa jotain prikkoja.
Vai usutanko naperot ajamaan vaan naapurin pellolle laittamaan heinäsiemenet uuteen uskoon kunnes remmi vähän kuluu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Tuota, eikö noissa ole keskipakokytkintä? Senhän pitäisi ottaa kiinni vasta kun annetaan kaasua, kuten moottorisahoissa.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Jos hihna on liian leveä (tai korkealla hampaalla), se ottaa koko ajan kiinni voimansiirtolevyihin, eikä pyöri tyhjää akselin ympäri.
Pitäisikö kokeilla kapeampaa hihnaa, on aika tuhdin oloinen ainakin kuvassa?
[Edit.] Oletko katsonut "kytkimen" sisälle, onko rulliin kulunut kulmia?
Pitäisikö kokeilla kapeampaa hihnaa, on aika tuhdin oloinen ainakin kuvassa?
[Edit.] Oletko katsonut "kytkimen" sisälle, onko rulliin kulunut kulmia?
#3418
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Levein minkä löysin normi autotarvikeliikkeest niin oli taas reilusti kapeampi mitä toi, sellanen oli mutta ei kestäny kauan.J.N kirjoitti:Jos hihna on liian leveä (tai korkealla hampaalla), se ottaa koko ajan kiinni voimansiirtolevyihin, eikä pyöri tyhjää akselin ympäri.
Pitäisikö kokeilla kapeampaa hihnaa, on aika tuhdin oloinen ainakin kuvassa?
Toi on siis valmistajalta tuohon tilattu.
Siis ilmeisesti toi toimii niin että toi moottorin päässä olevan kiilapyörän ura kapenee mitä enemmän kierroksii ja samalla kai välitys muuttuu... ehkä.
Ketjujen akselilla olevan mötikän toiminnasta ei oo mitään hajuu...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Juurikin niin.tetammi kirjoitti:Siis ilmeisesti toi toimii niin että toi moottorin päässä olevan kiilapyörän ura kapenee mitä enemmän kierroksii ja samalla kai välitys muuttuu... ehkä.
Jos hihna on varmasti oikea ja ko. härveliin tarkoitettu, vika löytynee sitten tuosta oikean puoleisesta kokonaisuudesta.
Tuosta pääsee tutkimaan yhdenlaisen värkin sielunelämää ja google auttanee lisää.
#3418
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Oikeanpuoleisen möykyn sisällä on variaattorin rullat. Ei saa olla kulunut kulmikkaiksi, ja pitää liikkua rullakupeissa. Niiden painoa muuttamalla, vaikutetaan millä kierrosluvulla kone käy liikkuessa. Jossain on keskipakokytkin, hihna ei saa luistaa edes tyhjäkäynnillä. Kytkimen jousilla voi säätää kierroslukua, jolla kytkin ottaa kiinni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Se prikka on nopeudenrajoitin ja sen paikka olisi tuon kuvan oikeanpuoleisen hihnapyörän akselilla lautasten välissä.tetammi kirjoitti:Mutta kysymys kuuluu että mahtaako tuollases variaattoris(tjsp) olla jotain säätöö?
Skodepojat ainakin ruuvaa jotain prikkoja.
Vai usutanko naperot ajamaan vaan naapurin pellolle laittamaan heinäsiemenet uuteen uskoon kunnes remmi vähän kuluu?
Sen tarkoitus on yksinkertaisesti estää hihnapyörän lautasten liikettä lähemmäs toisiaan ajonopeuden kasvaessa. Se siis rajoittaa suurinta välityssuhdetta.
Vastaava juttu, kuin aikanaan Soliferin Tomos-moottorissa, josta oli poistettu 5. vaihteen hammaspyörät.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Tuo kuva ei enään näy mutta jos hihna on hampaallinen niin noin käy !
Pitää olla hampaaton kiilahihna sillä hammashihnassa kitka liian suuri !
Täytyy siis päästä luistamaan !
Onko kellään tietoa mistä saisi ?
Lolarilta kyllä mutta 1,5 kk toimitusaika liian pitkä !
On hintakin pitkä 40e mutta sillä ei nyt väliä vaan LUMENTULO heh heh
Pitää olla hampaaton kiilahihna sillä hammashihnassa kitka liian suuri !
Täytyy siis päästä luistamaan !
Onko kellään tietoa mistä saisi ?
Lolarilta kyllä mutta 1,5 kk toimitusaika liian pitkä !
On hintakin pitkä 40e mutta sillä ei nyt väliä vaan LUMENTULO heh heh
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Löytyskö teollisuustarvikeliikkeistä, esim Etralta?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Edelleenkään en tuosta mitään ymmärrä.
Mutta kuvat saatto olla nämä:
Koko auto
Variaattori
Ja toi hihna oli nimenomaan lokarilta tilattu.
Mutta kuvat saatto olla nämä:
Koko auto
Variaattori
Ja toi hihna oli nimenomaan lokarilta tilattu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Tuohan näyttäs olevan ihan tavallinen variaattori, hihnan kait kuuluukin olla hammastettu. Hihnan mitat voi toki olla väärät ja kytkimen/lautaspyörin säädöt pielessä. Luultavasti remmi saattas löytyä vaikka jostain moottorikelkkoja ja niiden varaosia myyvästä kaupasta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: variaattorin toiminta aka lokari ryömii
Moottorin pää on hyvin irroittanut kun kartio on täysin sisällä, eli mekaanisesti se pää ainakin näyttää ok. Tuosta ei oikein saa selvää onko hihna kunnolla löysällä vai ei. Olisiko hihnassa pituus tai materiaali tai leveys tai joku muuttunut että on liikaa kitkaa eikä luista kunnolla?
Oli tuollainen samankaltainen Lokari itselläkin, paitsi maasturimallia ja eteen/vapaa/taakse vaihdelaatikolla. Niin ja maasturityyliin lukkoperällä.
Oli tuollainen samankaltainen Lokari itselläkin, paitsi maasturimallia ja eteen/vapaa/taakse vaihdelaatikolla. Niin ja maasturityyliin lukkoperällä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.